جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کليات دانش مديريت پروژه
-(2 Body) 
کليات دانش مديريت پروژه
Visitor 436
Category: دنياي فن آوري
انجمن مديريت پروژه که انجمن حرفه‏اي و تخصصي مديران پروژه به شمار مي‏آيد هشت زمينه آگاهي را مشخص کرده است که لازم است هر مدير پروژه با آنها تا حدودي آشنا باشد تا بتواند در کار خود مؤثر باشد. براي آنکه مؤسسه مديريت پروژه کسي را به عنوان متخصص مديريت پروژه تأييد کند شخص بايد امتحاني را بگذراند که تمام اين هشت زمينه را در برمي‏گيرد. هشت زمينة مورد نظر عبارتند از:
1) مديريت زمان‏بندي/زمان؛ يعني مديريت پروژه به منظور تحقق اهداف زماني. اين موضوع معمولاً متضمن استفاده از روش مسير بحراني و يا زمان بندهاي گانت است.
2) مديريت هزينه: روشهاي مورد استفاده به منظور اجراي پروژه با بودجة مقرر آن
3) مديريت کيفيت: استفاده از ابزارها و شيوه‏هاي مديريت کيفيت کلي و زمينه‏هاي مربوطه در مديريت پروژهها به منظور تضمين انجام درست و مقتضي کار
4) منابع انساني: مديريت جنبة انساني پروژه‏ها متضمن پرداختن به رفتار افراد سهيم در اجراي پروژه و همچنين جزء اداري نيروي انساني است که مشتمل است بر حقوق و مزايا، پيروي از مقررات دولتي در ارتباط با اقتضائات فرصتهاي اشتغال برابر و غيره
5) قرارداد/تدارکات: مدير پروژه بايد بتواند نسبت به تأمين مواد و اجناس مورد نياز اقدام کند. علاوه بر اين هنگامي که پيمانکاران بيروني (خارج از پروژه) بخشي از کار پروژه را انجام مي‏دهند ممکن است نياز به عقد قرارداد باشد.
6) ارتباطات: اين موضوع متضمن داشتن مهارتهاي مناسب است. به منظور برقراري ارتباط با افراد مورد نظردر زمان مقتضي با به کارگيري روش مناسب گاهي ارتباطات مکتوب مناسبت دارد و در اوقاتي ديگر تنها ارتباطات رودررو بايد به کار گرفته شوند.
7) مديريت محدوده: محدوده پروژه‏ همان مقدار کاري است که انجام مي‏شود. تغييرات محدوده‏اي خارج از اختيار، معمولاً به قحطي از هزينه و زمان‏بندي منجر مي‏شوند و هزينه و زمان پروژه را بيشتر مي‏کنند. مديران پروژه بايد بدانند چگونه محدودة کار را اداره کنند تا از چنين پيامدهايي پرهيز شود.
8) مديريت مخاطره (ريسک): قانون مورفي مي‏گويد که هر آغاز غلط به پايان غلط منتهي خواهد شد. اين موضوع محققاً در پروژهها مصداق دارد و ناتواني در اداره و مديريت مخاطرات مي‏تواند منجر به مصايب شود. بحث مفصل پيرامون همة اين زمينه‏ها خود به کتابي بزرگتر از اين نياز دارد، بنابراين از برخي از مواد فوق به اجمال بحث خواهد شد.

? چرخة عمر پروژه
 

در حالي که ماهيت پروژه‏ها با توجه به محتواي کار مورد نظر تا حدودي فرق خواهد کرد، با اين حال بين پروژه‏ها شباهتهايي مستقل از محتوا، وجود دارند. بيشتر پروژهها چرخه عمري متشکل از چهار تا شش مرحله دارند. وقتي چرخه عمر پروژه شش مرحله‏اي باشد اين مراحل موسوم‏اند به مفهوم، تعريف و برنامه‏ريزي، طراحي، توسعه يا عمليات اجرايي، کاربرد، و سپس از اتمام. صرف نظر از تعداد مراحل پروژه، در هر پروژه نکات ذيل ملحوظ است:
الف) ويژگي برنامه در هر مرحله از چرخة عمر تغيير مي‏کند.
ب) ترديد و ابهام مربوط به زمان و هزينه نهايي با تکميل هر مرحله کاهش مي‏يابد. بدبختانه بسياري از پروژه‏ها چرخة عمرشان شبيه آن چيزي است که در شکل 103 نشان داد شده است. يکي از دلايل اوليه اين شکست توسل به شيوه‏اي است موسوم به شيوة آمادة آتش به هدف که در آن فشار بر اين است که بايد به کار چسبيد و با آن به پيش رفت و به اين موضوع که کاري که بايد انجام شود واقعاً چيست و چه فايده‏اي دارد بسيار کم توجه مي‏شود. طبق تعريف جوران، مديريت پروژه واقعاً عبارت است از حل مسأله در مقياسي بزرگ و نخستين گام در حل تمام مسائل ايجاد اطمينان نسبت به تعريف و شناخت درست مساله است. در غير اين صورت احتمال دارد که انسان مسأله غلطي را درست حل کند. شناخت و تعريف نيازها و اقتضائات پس از آن ضرورت پيدا کرده است که پروژه گرفتار مصيبت و فاجعه شده است و اين ناتواني در تشخيص نيازها در ابتداي کار، دقيقاً همان چيزي است که اولين دليل مصيبت و گرفتاري است.
مراحل چرخة عمر، مرحله مفهوم: مرحله مفهوم پروژه مقطعي است که در آن شخص به تعريف و شناخت نيازي مي‏پردازد که بايد رفع شود، اين نياز مي‏تواند مربوط به محصول يا خدمت جديدي باشد از جمله ساختمان‏سازي، نوسازي، حرکت از مکاني به مکان ديگر، يک خدمات بانکي جديد، فعاليت تبليغاتي، برنامه تحقيقاتي و نظاير اينها. در مرحله مفهوم شناخت و تعريف مسأله‏اي که بايد حل شود بسيار نامشخص است. در واقع بايد توجه داشت که پيش از رفتن به مرحله بعدي ممکن است انجام يک مطالعه امکان سنجي به منظور توضيح و روشن کردن تعريف پروژه ضرورت داشته باشد.

? مرحله تعريف و برنامه‏ريزي
 

در مرحلة تعريف و برنامه‏ريزي پروژه است که دقيقاً معلوم مي‏شود قرار است که چه کاري انجام شود. ابتدا شرح مسأله بيان مي‏شود. منظور از شرح مسأله تعريف مشخص مسأله‏اي است که بايد حل شود. اين البته راه مطلوب انجام کار است. پروژههايي هستند که در آنها مرحله تعريف پروژه با پيشرفت کار تداوم مي‏يابد، صرفاً به اين دليل که نه کارفرما و نه گروه مجري پروژه هيچ کدام نمي‏توانند نيازهاي کارفرما را بطور کامل تعريف و مشخص کنند. بهرحال هنگاميکه تعريف مناسبي براي پروژه نوشته شود اهداف مشخص مي‏شوند. راهبردهاي ذيل به اهداف مورد نظر انتخاب مي‏گردند و برنامه‏هاي کاري تفضيلي تدوين مي‏شوند تا تحقق آن اهداف تضمين گردد. در طي اين مرحله با شناسايي افرادي که قرار است در پروژه مشارکت داشته باشند سازمان پروژه تشکيل و تصميم‏گيري مي‏شود که اين افراد بايد به چه کسي گزارش بدهند و حدود اختيار، مسئوليت و پاسخگويي آنان معلوم مي‏گردد. همچنين توجه شود که در همين مرحله است که نظام کنترل (بازبيني و مهار) مشخص مي‏شود. دستورالعملهاي مربوط به تضمين کيفيت (چنانچه موجود نباشد) تدوين مي‏گردد و برنامه‏ريزي تفصيلي تکميل مي‏شود. وقتي که برنامه کامل شود در دفترچه پروژه گنجانده مي‏شود و از آن پس به عنوان سندي نظارتي هدايتي در طول عمر پروژه به کار مي‏رود. دفترچه پروژه ابزار سامان دهنده و سازمان دهنده بسيار سودمندي براي مديريت پروژه است و ممکن است براي پروژه‏هاي بسيار بزرگ به صورت چند جلدي تدوين شود.

? مرحله طراحي:
 

مرحله طراحي ممکن است (چنانکه در يک پروژه ساختمان‏سازي وجود دارد) وجود نداشته باشد، يا ممکن است در مرحله توسعه ادغام شود. اگر اين مرحله در پروژه وجود داشته باشد توجه شود که تدارک لازم براي تجديد نظر در هزينه و عملکرد مربوط به آن به عمل آيد. اگر چه اين انديشة تجديدنظر به عقيده برخي از مديران بدعت به شمار مي‏آيد اما چه بخواهند و چه نخواهند در جريان طراحي محصولات و خدمات جديد غالباً معلوم مي‏شود که اهداف اصلي مربوط به هزينه زمان‏بندي با عملکرد تحقق نمي‏يابند (و نياز به تجديد نظر دارند) وينستون چرچيل زماني گفته بود که حق ماست امروز هوشيارتر از ديروز باشيم. به دليل اين که هيچ کس نمي‏تواند مسائل را صددرصد پيش‏بيني کند. با دسترسي به اطلاعات جديد بايد تغييرات لازم را نسبت به اهداف اصلي اعمال کرد. چند سال پيش در کنگرة آمريکا بر سرانجام بمب افکن B2 جنجالي در گرفت و يکي از نمايندگان کنگره گفت که او اين هواپيما را به هر قيمتي مي‏خواهد. با اين حال برنامه مربوط به هواپيمايي مذکور يک دهه طول کشيد و مسلم است که هيچ کس از جمله خود همين نمايندة برآشفته هم نمي‏توانست هزينه چنين پروژه پيچيده‏اي را که زمان آن چنين به درازا کشيد پيش‏بيني کند.

? مرحله توسعه يا عمليات اجرايي
 

مرحله توسعه يا عمليات اجرايي مقطعي است که در آن محصولات و خدمات ساخته شده و به انجام رسيده را مي‏توان مورد آزمايش قرار داد تا معلوم شود که آيا با اهداف عملکرد انطباق دارند يا خير. در صورت ساخت محصول جديد عمليات فروش معمولاً از همين مرحله آغاز مي‏شود. البته خطر اين اقدام آن است که در صورت بروز هرگونه نقص جزئي در محصول بعد از انجام عمليات فروش، سازمان و تشکيلات پروژه ممکن است در وضعيت دشواري قرار گيرد و نتواند به وعدههاي خود وفا کند که مي‏تواند موجب از دست دادن حسن نيت مشتريان گردد.

?مرحله کاربرد:
 

چنانچه مسائلي بروز کند کاربرد محصول يا استفاده از خدمات نيز مي‏تواند پيامدهاي ناخوشايندي داشته باشد، بنابراين واجد اهميت است که پيش از ارسال محصولات براي مشتريان، محصولات در همان محل توليد مورد آزمايش قرار گيرند. شرکتهاي توليد کننده نرم‏افزار معمولاً از برخي از مشتريان خود مي‏خواهند که توليدات آنها را از نظر عيب‏دار بودن مورد آزمايش قرار دهند بطوريکه معايب جزيي آنها معلوم و پيش از آغاز هرگونه عمليات تبليغاتي براي عموم از توليدات رفع عيب به عمل آيد.
به هر حال داستانهاي وحشتناکي از برخي از شرکتهاي بزرگ منقول است که در دام ارسال محصولات پيش از تکميل مرحله آزمايشي افتاده و هزينه‏هاي بسياري را در رابطه با محصولات معيوب توزيع شده متحمل شده‏اند.

? مرحله پس از اتمام:
 

در نگاه اول مرحله پس از اتمام متناقض به نظر مي‏رسد. وقتي پروژه تمام مي‏شود چطور مي‏توان اين مقطع را يک مرحله ناميد؟ در واقع اين مرحله در بسياري از پروژه‏ها نيمه کاره مي‏ماند. توجه شود که اين مرحله متضمن تجزيه و تحليل عيب‏يابي پروژه است. مدير پروژه بايد پروژه را بازنگري کند و از خود بپرسد خوب و بدکار چه بوده است. آنچه خوب انجام شده است بايد در پروژههاي آينده هم تکرار شود و به عکس از تکرار مشکلات مطروحه بايد پرهيز کرد. اگر عيب‏يابي به خوبي انجام نشود محتمل است که اشتباهات گذشته در آينده هم تکرار شود.
پيشنهاد مي‏شود عيب‏يابيها در مراحل مهم پروژه انجام شوند، بطوريکه بتوان از آموخته‏ها هم براي پروژه فعلي و همچنين براي پروژه‏هاي آينده استفاده کرد. معمولاً به عيب‏يابي حسابرسي مي‏گويند که واژه‏اي ملايمتر از عيب‏يابي به نظر مي‏رسد.

?نظام مديريت پروژه:
 

براي اعمال مديريت موفقيت‏آميز بر پروژه‏ها عوامل مهم معيني بايد در سازمان و تشکيلات پروژه لحاظ شوند. در واژگان نظامها (سيستمها) اين عوامل متفقاً نظام (سيستم) مديريت پروژه را تشکيل مي‏دهند و هر عامل به نوبه خود يک نظام فرعي (زير نظام) است. چون تمام نظامها از نهادها، ستاندهها و نوعي پردازش براي انتقال و تبديل اين نهادهها به ستاندهها تشکيل يافته‏اند. همين موضوع را مي‏توان در مورد هر مؤلفه (جزء) نظام مديريت هم تلقي کرد.
منبع: http://ictworld.blogsky.com
ارسال توسط كاربر محترم :mohammad_43
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image