«ميل ملي» با «چاپار» ميآيد
-(4 Body)
|
«ميل ملي» با «چاپار» ميآيد
Visitor
885
Category:
کامپيوتر
در حال حاضر علاوه بر ارائه پست الکترونيکي پر سر و صداي "ميل ملي"، پستهاي الکترونيکي وطني ديگري همچون "چاپار"، تحت عنوان chmail، "ميهن ميل"، "صبا ميل" و "ميلفا" هم در فضاي سايبر فعاليت ميکنند. البته دو ميل اصلي که مسؤولان به استفاده از آن پا فشاري ميکنند، ميل ملي و چاپار است. اگر از کاربران ياهوميل، جيميل و يا ساير پستهاي الکترونيک خارجي باشيد، حتما طي چند روز گذشته با اختلالهاي گوناگوني هنگام اتصال به پست الکترونيکي خود مواجه شدهايد. اين اختلالها بعد از اعتراض شديد کاربران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تا حدودي برطرف شد. اما معلوم نيست آيا بار ديگر اختلال به جان پستهاي الکترونيک خواهد افتاد يا نه. به گزارش پايگاه خبري شهر الکترونيک، هر چند اختلال و قطعي پستهاي الکترونيک انتقادهاي بسياري را به همراه داشت اما گويا اين اختلال و قطعي چندان براي مسئولان وزارت ارتباطات و فناروي اطلاعات مهم نيست. به عنوان نمونه، سعيد مهديون، مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات، ايجاد چنين اختلالاتي را به فال نيک گرفته و ميگويد،اين اختلالها باعث ميشود تا کاربران به سمت پستهاي الکترونيکي داخلي بروند. وطنيها در انتظار استقبال در حال حاضر علاوه بر ارائه پست الکترونيکي پر سر و صداي "ميل ملي"، پستهاي الکترونيکي وطني ديگري همچون "چاپار"، تحت عنوان chmail، "ميهن ميل"، "صبا ميل" و "ميلفا" هم در فضاي سايبر فعاليت ميکنند. البته دو ميل اصلي که مسئولان به استفاده از آن پا فشاري ميکنند، ميل ملي و چاپار است. سه ميل ديگر از جمله پستهاي الکترونيکي هستند که يا بخش خصوصي آن را راه اندازي کرده و يا توسط يک فرد راه اندازي شده است. به باور کارشناسان علاوه بر اين که پستهاي الکترونيکي ايراني در حال حاضر امکان رقابت با نمونههاي خارجي را ندارند، داراي فرايند ثبت نام پيچيدهاي هستند. در واقع هنگام ثبتنام براي پستهاي الکترونيکي داخلي، کاربر مجبور است به سؤالات بسيار پيچيده و شخصي هم پاسخگو باشد. عباس پورخصاليان، کارشناس حوزه آي تي در خصوص راه اندازي پستهاي الکترونيکي داخلي ميگويد: وجود پستهاي الکترونيکي داخلي کاملا ضروري است اما مهم اين است که اين سرويسها با چه امکاناتي به کاربران ايراني ارائه ميشود و اين که آيا اين سرويسها با سرويسهاي خارجي قابل رقابت هستند. اين کارشناس در ادامه با اشاره به ضعف امکانات پستهاي الکترونيکي داخلي مي افزايد: سرويس هاي خارجي علاوه بر اين که به کاربران فضاي زيادي را براي رد و بدل کردن نامههاي الکترونيک ارائه مي دهند، دهها سرويس رايگان ديگر از جمله مسنجر، اتصال به شبکههاي اجتماعي، ارائه نرم افزار مخصوص براي نصب روي تلفن همراه و.. هم در اختيار آنها مي گذارند. به باور وي علاوه بر اين که پستهاي الکترونيکي ايراني در حال حاضر امکان رقابت با نمونه هاي خارجي را ندارند، داراي فرايند ثبت ام پيچيده اي هستند. در واقع هنگام ثبت نام براي پستهاي الکترونيکي داخلي کاربر مجبور است به سؤالات بسيار پيچيده و شخصي هم پاسخگو باشد. امنيت تنها امتياز ميل وطني در حالي که عده اي بر اين باور هستند که در حال حاضر و با توجه به عدم امکانات لازم در ميل هاي ايراني، کاربران چندان رغبت به استفاده از اين سرويس ها را ندارند، گروهي ديگر معتقد هستند که براي حفظ از اطلاعات شخصي و بالابردن امنيت، استفاده از پستهاي الکترونيکي داخلي ضروري است. علي کاظمي مقدم، کارشناس شوراي عالي اطلاع رساني، با اشاره به ديدگاه هاي مختلف در اين خصوص مي گويد: از نظر من سه نگاه در اين مسئله وجود دارد. نگاه اول توجه به امکانات اين سرويس ها است که در حال حاضر پستهاي الکترونيکي وطني قابليت رقابت با نمونه هاي خارجي را ندارند. نگاه دوم مربوط به سرعت است. يعني اگر سرورهاي ميلهاي داخلي در ايران نگهداري شود کاملا مشخص است که کاربران هنگام دريافت يک فايل يا آپلود کردن يک فايل براي ارسال، زمان کمتري سپري خواهند کرد. اما نگاه سوم که بسيار مهم است باز مي گردد به بحث امنيت. که بيشک ميلهاي داخلي از امنيت بالاتري برخوردار هستند. به باور وي همين مزيت بايد امتياز باشد که کاربران را به استفاده از ميلهاي داخلي تشويق کند. چرا که پستهاي الکترونيکي خارجي در بحث امنيت بسيار ضعيف عمل کرده و دسترسي کاملي به محتواي ميلهاي کاربرانشان دارند. کاظمي مقدم همچنين معتقد است استفاده از پست الکترونيکي ميتواند باعث تحقق دولت الکترونيک شود. چرا که اگر بخشارسال نامه، آن هم از طريق ايميلهاي داخلي، به عنوان کانال ارتباط با مسئولان کشور شناخته شود، از بسياري از هزينهها کاسته ميشود. مرگي که نزديک است اين روزها کارشناسان از مرگ قريب الوقوع پستهاي الکترونيکي صحبت مي کنند. براي مثال، مارک زوکربرگ، بنيانگذار شبکه اجتماعي فيسبوک در يکي از سخنرانيهايش گفته بود، تعاملات شبکههاي اجتماعي در حال حاضر مسيرهاي قديمي مانند ايميل را به شدت تحت تاثير قرار ميدهند. شايد همين شرايط هم باعث شده است که اغلب شرکتهاي صاحب خدمات دهنده ايميل در تلاش براي اتصال صندوقهاي پستي به شبکههاي اجتماعي و ايجاد ارتباط بين سرويسهاي مختلف باشند. اين شرايط در حالي رخ مي دهد که درکشور ما تلاشهايي براي ايجاد ايميل ملي آغاز شده است. هر چند کاظمي مقدم با رد اين موضوع که استفاده از پست الکترونيک در حال کاهش است ميگويد: به اين راحتي نمي توان گفت که استفاده از پست الکترونيکي توسط کاربران روبه زوال است. براساس گزارشهاي جديد موسسه ITCدر حال حاضر بيشترين سرويسي که اين روزها توسط شرکتهاي بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرد، پست الکترونيکي است. به باور اين کارشناس شوراي عالي اطلاع رساني، شايد شيوه تبادلات اطلاعات بين عامه مردم تغيير کرده باشد. اما در رده هاي بزرگتر مانند شرکتها، سازمانها و ... هنوز بسياري از کارها توسط پست الکترونيکي انجام مي شود.
|
|
|