جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
«ميل ملي» با «چاپار» مي‌آيد
-(4 Body) 
«ميل ملي» با «چاپار» مي‌آيد
Visitor 885
Category: کامپيوتر
در حال حاضر علاوه بر ارائه پست الکترونيکي پر سر و صداي "ميل ملي"، پست‌هاي الکترونيکي وطني ديگري همچون "چاپار"، تحت عنوان chmail، "ميهن ميل"، "صبا ميل" و "ميلفا" هم در فضاي سايبر فعاليت مي‌کنند. البته دو ميل اصلي ‌که مسؤولان به استفاده از آن پا فشاري مي‌کنند، ميل ملي و چاپار است.

اگر از کاربران ياهوميل، جي‌ميل و يا ساير پست­هاي الکترونيک خارجي باشيد، حتما طي چند روز گذشته با اختلال­‌هاي گوناگوني هنگام اتصال به پست الکترونيکي خود مواجه شده‌ايد. اين اختلال­ها بعد از اعتراض شديد کاربران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تا حدودي برطرف شد. اما معلوم نيست آيا بار ديگر اختلال به جان پست‌هاي الکترونيک خواهد افتاد يا نه.

به گزارش پايگاه خبري شهر الکترونيک، هر چند اختلال و قطعي پست‌هاي الکترونيک انتقاد‌‌‌‌هاي بسياري را به همراه داشت اما گويا اين اختلال و قطعي چندان براي مسئولان وزارت ارتباطات و فناروي اطلاعات مهم نيست. به عنوان نمونه، سعيد مهديون، مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات، ايجاد چنين اختلالاتي را به فال نيک گرفته و مي‌گويد،اين اختلال‌ها باعث مي­شود تا کاربران به سمت پست­هاي الکترونيکي داخلي بروند.


وطني‌ها در انتظار استقبال

در حال حاضر علاوه بر ارائه پست الکترونيکي پر سر و صداي "ميل ملي"، پست­هاي الکترونيکي وطني ديگري همچون "چاپار"، تحت عنوان chmail، "ميهن ميل"، "صبا ميل" و "ميلفا" هم در فضاي سايبر فعاليت مي­‌کنند. البته دو ميل اصلي­ که مسئولان به استفاده از آن پا فشاري مي­‌کنند، ميل ملي و چاپار است. سه ميل ديگر از جمله پست­هاي الکترونيکي هستند که يا بخش­ خصوصي آن را راه ­­اندازي کرده و يا توسط يک فرد راه­ اندازي شده است.

به باور کارشناسان علاوه بر اين که پست­‌هاي الکترونيکي ايراني در حال ­حاضر امکان رقابت با نمونه‌هاي خارجي را ندارند، داراي فرايند ثبت­ نام پيچيده­‌اي هستند. در واقع هنگام ثبت‌نام براي پست­‌هاي­ الکترونيکي داخلي، کاربر مجبور است به سؤالات بسيار پيچيده و شخصي هم پاسخگو باشد.
عباس­ پورخصاليان، کارشناس حوزه آي­ تي در خصوص راه­ اندازي پست­هاي الکترونيکي داخلي مي­‌گويد: وجود پست­هاي الکترونيکي داخلي کاملا ضروري است اما مهم اين است که اين سرويس­‌ها با چه امکاناتي به کاربران ايراني ارائه مي­‌شود و اين که آيا اين سرويس‌ها با سرويس­‌هاي خارجي قابل رقابت هستند.

اين کارشناس در ادامه با اشاره به ضعف امکانات پست­هاي الکترونيکي داخلي مي­­ افزايد: سرويس­ هاي خارجي علاوه بر اين که به کاربران فضاي زيادي را براي رد و بدل کردن نامه­‌هاي الکترونيک ارائه مي­ دهند، ده­ها سرويس رايگان ديگر از جمله مسنجر، اتصال به شبکه­‌هاي اجتماعي، ارائه نرم­ افزار مخصوص براي نصب روي تلفن­ همراه و.. هم در اختيار آن­ها مي­ گذارند.

به باور وي علاوه بر اين که پست­هاي الکترونيکي ايراني در حال ­حاضر امکان رقابت با نمونه­ هاي خارجي را ندارند، داراي فرايند ثبت­ ام پيچيده­ اي هستند. در واقع هنگام ثبت نام براي پست­هاي­ الکترونيکي داخلي کاربر مجبور است به سؤالات بسيار پيچيده و شخصي هم پاسخگو باشد.

امنيت تنها امتياز ميل وطني

در حالي که عده ­اي بر اين باور هستند که در حال حاضر و با توجه به عدم امکانات لازم در ميل­ هاي ايراني، کاربران چندان رغبت به استفاده از اين سرويس­ ها را ندارند، گروهي ديگر معتقد هستند که براي حفظ از اطلاعات شخصي و بالابردن امنيت، استفاده از پست­‌هاي الکترونيکي داخلي ضروري است. علي­ کاظمي­ مقدم، کارشناس شوراي­ عالي اطلاع رساني، با اشاره به ديدگاه­ هاي مختلف در اين خصوص مي­ گويد: از نظر من سه نگاه در اين مسئله وجود دارد. نگاه اول توجه به امکانات اين سرويس­ ها است که در حال حاضر پست­هاي الکترونيکي وطني قابليت رقابت با نمونه ­هاي خارجي را ندارند. نگاه دوم مربوط به سرعت است. يعني اگر سرور­هاي ميل­هاي داخلي در ايران نگهداري شود کاملا مشخص است که کاربران هنگام دريافت يک فايل يا آپلود کردن يک فايل براي ارسال، زمان کمتري سپري خواهند کرد. اما نگاه سوم که بسيار مهم است باز مي­ گردد به بحث امنيت. که بي­‌شک ميل­هاي داخلي از امنيت بالاتري برخوردار هستند.

به باور وي همين مزيت بايد امتياز باشد که کاربران را به استفاده از ميل­هاي داخلي تشويق کند. چرا که پست­هاي الکترونيکي خارجي در بحث امنيت بسيار ضعيف عمل کرده و دسترسي کاملي به محتواي ميل‌هاي کاربرانشان دارند.

کاظمي مقدم همچنين معتقد است استفاده از پست الکترونيکي مي­تواند باعث تحقق دولت الکترونيک شود. چرا که اگر بخش­ارسال نامه­، آن هم از طريق ايميل­هاي داخلي، به عنوان کانال ارتباط با مسئولان کشور شناخته شود، از بسياري از هزينه­ها کاسته مي­شود.

مرگي که نزديک است

اين روزها کارشناسان از مرگ قريب­ الوقوع پست­‌هاي الکترونيکي صحبت مي­ کنند. براي مثال، مارک زوکربرگ، بنيان­گذار شبکه اجتماعي فيس­بوک در يکي از سخنراني­هايش گفته بود، تعاملات شبکه‌هاي اجتماعي در حال حاضر مسيرهاي قديمي مانند ايميل را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهند. شايد همين شرايط هم باعث شده است که اغلب شرکت‌هاي صاحب خدمات دهنده ايميل در تلاش براي اتصال صندوق‌هاي پستي به شبکه‌هاي اجتماعي و ايجاد ارتباط بين سرويس‌هاي مختلف باشند.

اين شرايط در حالي رخ مي­ دهد که درکشور ما تلاش‌هايي براي ايجاد ايميل ملي آغاز شده است. هر چند کاظمي مقدم با رد اين موضوع که استفاده از پست الکترونيک در حال کاهش است مي‌گويد: به اين راحتي نمي­ توان گفت که استفاده از پست الکترونيکي توسط کاربران روبه زوال است. براساس گزارش­هاي جديد موسسه ITC‌در حال حاضر بيشترين سرويسي که اين روزها توسط شرکت­هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي­ گيرد، پست الکترونيکي است.

به باور اين کارشناس شوراي عالي اطلاع رساني، شايد شيوه تبادلات اطلاعات بين عامه مردم تغيير کرده باشد. اما در رده ­هاي بزرگتر مانند شرکت­ها، سازمان­ها و ... هنوز بسياري از کارها توسط پست الکترونيکي انجام مي­ شود.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image