جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
اينترنت آسفالت شد!
-(1 Body) 
اينترنت آسفالت شد!
Visitor 933
Category: کامپيوتر
شتابي باورنکردني در ادغامي غير قابل تصوردر رابطه با کوبيدن وظايف سه وزارتخانه به يکديگر در طرحي که به تازگي و بدون کارشناسي لازم در مجلس شوراي اسلامي به تصويب نمايندگان محترم رسيد، لزوم تحليل مناسبات آتي را صد چندان مي کند. وزارتخانه هاي "مسکن و شهرسازي"، "راه و ترابري" و در نهايت "فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا)" پس از تاييد نهايي اين مصوبه جديد در شوراي محترم نگهبان، با هدف کوچک کردن دولت، با نام احتمالي "وزارت امور زيربنايي و ارتباطات" با هم ادغام خواهند شد.

به عنوان يک کارشناس فناوري اطلاعات و اينترنت، ابتدا يک هفته تحليل و تفکر لازم بود تا بتوان اين اقدام عجيب و عواقب احتمالي آن را به ويژه بر توسعه فاواي کشور کنکاش نمود. شايد بررسي برخي از نکات مثبت آن در قالب طنز، به شرح زير نقد و ارزيابي مي شود:


1. از اين پس مي توان اعتراض کرد که چرا تونل ها ريزش کرده اند! زيرا مفهوم دارد و وزارت فخيمه امور زيربنايي، فکر چاره اي به حال وضعيت تونل ها خواهد نمود. تونل هايي روشن و همراه با تهويه اي مطبوع.

2. وقتي سرعت اينترنت با افت فاحش مواجه است خواهيم گفت، "بزرگراه هاي ارتباطي دچار ترافيک سنگين شده و تقاضاي رفع مشکلات و برقراري شرايط عبور و مرور عادي را داريم"!


3. از همکاران و هم صنفي هاي محترم خود در کشتيراني تقاضا داريم که لنگر کشتي هاي خود را به آرامي و با دقت لازم به آب بياندازند تا موجبات بيکاري و گرفتاري همکارانشان در وزارت فخيمه امور زيربنايي، را فراهم نياورند! زيرا در وزارت پيشين ارتباطات و فناوري اطلاعات، تمامي فيبرهاي نوري را درست در مسير عبور و مرور کشتي ها نصب کرده اند تا علامتي بر مسير نصب آنها باشد.


4. براي دريافت خدمات اينترنت، مي توان به نزديک ترين دفتر مشاورين املاک و مستغلات نيز مراجعه کرد. اين مهم به منظور توسعه فرهنگ فناوري اطلاعات به نحوي است که در کمتر از شعاع 300 متري منزل شما، يک بنگاه مسکن مي تواند چنين خدماتي را نيز ارائه دهد. از ديگر محاسن آن، ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي اين زحمتکشان جامعه است که در چند سال اخير با رکودي کم سابقه در بازار املاک مواجه مي باشند.


5. حقيقتا، تشابه بيش از اين که بسته هاي اطلاعاتي (Packets) در بسترهاي ارتباطي، همانند وسايل نقليه در جاده ها و راه هاي داخلي و بين المللي در حرکت مي باشند؟ اهميت ايجاد مسيرهاي جديد ارتباطي با نصب چندين رشته فيبر نوري، کمتر از ايجاد بزرگراه هاي ارتباطي در کشور و در مبادي ورودي آن است؟ بنابراين زين پس، با نصب هر جاده يا بزرگراهي، يک خط رسانه ي (Media) متناسب با مبدا و مقصد نيز با ظرفيتي کارشناسي شده، همزمان در مجاورت آن نصب خواهد شد و البته به جاي استراحتگاه هاي ميان راهي نيز، تجهيزاتي به منظور پايش هرچه بيشتر اين بسته ها و استراحت موقت آنها، منصوب خواهند شد.


6. ديگر اينترنت چنين نخواهد بود که مبلغي را ماهانه بپردازيم و به هرکجا که انتظارش را داريم، متصل شويم! بلکه زين پس براي اتصال به هر نقطه، بايد ابتدا عوارض عبور از مبدايي مشخص به مقصدي معلوم را بپردازيم. به عنوان نمونه، ارتباط با هر سايت داخلي، بسته به ميزان محتويات آن نرخي متفاوت و اتصال به سايتي در خارج از کشور نيز با عوارض خروج از کشور همراه خواهد بود، البته اين عوارض بسيار ناچيز و به مانند عوارض اتوبان تهران-کرج خواهند بود! بديهي است ذکر مقصد در هر سفر، جهت اخذ عوارض الزامي است.


7. کيفيت آسفالت بسيار حايز اهميت است و هر چند سال يکبار نيز مي بايست بزرگراه ها و مسيرهاي عبوري را تجديد آسفالت کرد. آيا مي توان انتظار داشت که وزارت فخيمه امور زيربنايي با فشار بر شرکت مخابرات ايران، آن دسته از زوج سيم هاي مسي 70 ساله را نيز تجديد نمايند؟ شايد با کسري اندک از بودجه تجديد آسفالت، بتوان تمامي سيم هاي مسي قديمي را تعويض و با جديدترين فناوري، بهينه نمود.


8. در برف و باران، بهمن، آتش فشان و انواع زلزله در کشور، خيالي راحت تر داريم. زيرا سابق بر اين شاهد سرعت عمل عوامل محترم راهداري بوده ايم که در کسري از روز اقدام به بازگشايي مسيرهاي مسدود مي شده است. پس اميد داريم که شاهد همان مديريت در فضاي مجازي نيز باشيم. تنها بايد اين خادمين گرامي، آچار و ابزار لازم به منظور برقراري اتصال مجدد خطوط ارتباطي شبکه ها را نيز در ميان ابزار و آلات خود به همراه داشته باشند، که حتما در بودجه اين وزارت خانه ديده خواهد شد.


9. همواره از وزارت راه و ترابري، پشتيباني به مراتب قابل قبولي را شاهد بوده ايم. هرگاه قصد سفر به شمال کشور را داشتيم، با تماس و يا از طريق پايگاه تارنماي اين وزارت خانه، در جريان ترافيک جاده اي قرار گرفته و با گشاده رويي راهنمايي مي شديم. زين پس، مي توان پيش از خروج از کشور از طريق شبکه، از ميزان حجم ترافيک دروازه هاي خروجي کشور مطلع شد و با حسن بکارگيري راهنمايي مسوولين محترم در واحد پشتيباني فني، تعيين مسير خروجي نمود و از وضعيت به نسبت نامناسب پاسخگويي گاهي غير منطقي در پشتيباني فني وزارت ارتباطات فعلي نيز برحذر ماند.


10. مي توان با فرودگاه هاي کشور تماس حاصل و جوياي رسيدن ايميل ها بود. اميدواريم در وزارت فخيمه امور زيربنايي و نظر به بودجه هنگفت تخصيصي، اطلاعات فرودگاه ها، به ندرت با خطوط اشغال مواجه شوند. اما حقيقتا در فضاي مجازي، "تاخير"، "کنسل شدن" و يا "سقوط" يک ايميل در ميانه راه منتهي به کشور و يا برعکس، پذيرفتني نيست! پس شايد از سويي ديگر، اين حسن هم جواري، وضعيت هواپيمايي کشور را نيز سامان بخشد.


11. آيا نصب دوربين هاي سنجش سرعت اتومبيل ها در بزرگراه ها، يا مبادي ورودي طرح ترافيک و مواردي از اين دست نيز مي بايست در بزرگراه هاي ارتباطي شبکه اي نيز با همان شدت و تعداد، انجام شوند؟ به راستي با چه هدفي؟ و آيا زمانيکه سرعت را نوع مسير ارتباطي تعيين مي کند و راننده يا همان کاربر، نقشي در تعيين سرعت (به غير از در زمان خريد و پرداخت عوارض عبور) ندارد، آيا باز هم دوربين لازم است؟!

12. از اين پس، در تمام جاده هاي ارتباطي کشور، حتي خطوط هوايي و دريايي، شاهد برقراري ارتباطات اينترنتي خواهيم بود و از سويي ديگر، هيچگاه مسکن در زمان معامله، بدون ارتباطات اينترنتي جواز لازم را نخواهد داشت. چه تصوري از حجم اشتغال زايي، ثبات در برقراري ارتباطات پايدار درون کشوري و خلاصه ..... ديگر چه مي خواهيم؟! جز شکر خداوند منان! همه را يک ساعته و با يک مصوبه ... باورش خيلي سخت است! آيا با همين مصوبه، اينترنت آسفالت خواهد شد؟
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image