|
4 دليل گراني اينترنت
-(6 Body)
|
4 دليل گراني اينترنت
Visitor
925
Category:
کامپيوتر
نسبت به استانداردهاي بيناللملي پايين است؟ پاسخ بدهيم بايد به چند نکته زير توجه کنيم: 1- در حال حاضر ورود پهناي باند به کشور تنها از طريق شرکت ارتباطات زيرساخت ميسر است در واقع تنها نهاد يا شرکتي که اجازه دارد پهناي باند مورد نياز کشور را تامين کند شرکت ارتباطات زيرساخت است که زيرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است. پس ميتوان گفت خريد پهناي باند و خريد و فروش پهناي باند به صورت عمده در اختيار يک شرکت قراردارد از همينرو امکان هيچ نوع رقابتي در اين عرصه وجود ندارد. 2- انتقال پهناي باند به شرکتهاي توزيعکننده اينترنت در کشور تنها از مسير شبکه زيرساخت و شرکت مخابرات ايران ميسر است براي انتقال پهناي باند از دروازههاي بينالمللي بايد از اين دو شبکه الزاما استفاده کرد پس در اين حوزه نيز باتوجه به اينکه مسيرهاي جايگزين ديگري وجود ندارد پس شرايط در انتقال پهناي باند نيز غير رقابتي است. از همينرو حتي اگر شرکتهاي عرضهکننده اينترنت در داخل کشور نيز امکان خريد پهناي باند را پيدا کنند و آنرا تحويل شرکت زيرساخت بدهند با اين حال هزينههاي انتقال هماني خواهد بود که هست. 3- بزرگترين بازار مصرف اينترنت در دنيا متعلق به کاربران عمومي است که از شبکه اينترنت و خدمات مبتني بر آن استفاده ميکنند از آنجاييکه شرکتهاي ارايهکننده خدمات اينترنت اجازه ارايه سرعتي بيش از 128کيلوبيت با کاربران عمومي را ندارند پس شرايط در اين عرصه نيز به دليل محدوديت در ارايه سرويس و کيفيت غير رقابتي است. 4- فقدان محتواي دندانگير ايراني يا فارسي (منظور از محتوا همه نوع خدمات اينترنتي است) روي شبکه اينترنت عملا استفاده از اينترنت در ايران را براي کاربران عمومي تبديل به يک شبکه اطلاعرساني صرف کرده است. نتيجه اينکه بهدليل کمبود يا نبود خدمات جدي لزوم استفاده فراگير و رقابتي از اينترنت نيز در ميان شهروندان ايجاد نشده است. ماحصل چهار دلايل فوق نشان ميدهد اينترنت بر خلاف ذات آزادانهاش در ايران به لحاظ ماهيت اقتصادي در بستر غير رقابتي و غير آزادانهاي به سر مي برد از همينرو تا زمانيکه قيد و بندهاي فوق به لحاظ اقتصادي و فني از دست و پاي اينترنت و خدمات اينترنتي گشوده نشود نميتوان انتظار داشت که کيفيت و قيمت اينترنت در ايران به وضعيت مطلوبي دست يابد چراکه مهمترين عامل موثر درکاهش قيمت و افزايش کيفيت ايجاد بسترهاي رقابتي در عرضه کالا و خدمات است. در حال حاضر اينترنت ايراني در شرايط شبه انحصاري به سر ميبرد.
|
|
|