بازار گوشيهاي موبايل هر روز رونق بيشتري پيدا ميکند و به دنبال عرضه مدلهاي جديد و متنوع موبايلهاي هوشمند با قابليتها و امکانات متنوع داغ و داغتر هم ميشود.
در واقع اين روزها موبايلهاي هوشمند هستند که نبض بازار جهاني گوشيهاي موبايل را به دست گرفتهاند و ميتوانند رشد و رونق آن را تضمين کنند. جديدترين آمار منتشر شده در اين مورد نشان ميدهد که بازار جهاني گوشيهاي موبايل در فصل دوم سال 2011 رشد سالانه 3/11 را تجربه کرده که اين رقم با صرفنظر از رکود در بازار موبايلهاي معمولي و ساده برآورد شده است. به گفته کارشناسان و فعالان اين بازار، بازار جهاني موبايلهاي معمولي و ساده براي اولين بار از فصل سوم سال 2009 شاهد کاهش ميزان رشد و رکود بوده است.
کاهش رشد موبايلهاي ساده
اين گزارش که از سوي موسسه تحقيقاتي IDC منتشر شده است، نشان ميدهد که توليد کنندگان بازار جهاني موبايل در فصل دوم امسال 4/365 ميليون دستگاه گوشي به سرتاسر جهان صادر کردهاند، در حالي که اين رقم براي فصل دوم سال 2010 برابر 4/328 ميليون دستگاه بوده است. اين رشد سالانه 3/11 درصدي اما کمتر از پيشبيني رشد 3/13 درصد کارشناسان اين موسسه تحقيقاتي بوده است. از طرفي اين بازار در فصل اول سال 2011 شاهد رشد سالانه 8/16 درصدي بوده است.
بازار جهاني موبايلهاي ساده و معمولي در فصل دوم نسبت به فصل دوم سال 2010 کاهش 4 درصدي داشته است، اما رکود بازار اين محصولات در بازار کشورهاي توسعه يافته و پيشرفته مانند ايالات متحده آمريکا، ژاپن و اروپاي غربي چشمگيرتر بوده است که اين اتفاق به دنبال تمايل کاربران اين کشورها به استفاده از موبايلهاي هوشمند رخ داده است.
«کوين رستيو» يکي از کارشناسان موسسه IDC در اين مورد ميگويد: «رکود در بازار موبايلهاي ساده بيشترين تاثير را بر بزرگترين توليدکنندگان گوشيهاي موبايل جهان داشته است. شرکتهاي بزرگي مانند Nokia سهم قابل توجهي از بازار موبايلهاي ساده را از دست داده و به شرکتهاي توليدکننده گوشيهاي ارزان قيمتي مانند Micromax، TCL-Alcatel و Huawei واگذار کردهاند. در مقابل اما رشد دو رقمي بازار جهاني گوشيهاي موبايل به دنبال رونق خوب بازار موبايلهاي هوشمند در اغلب مناطق و کشورهاي دنيا
اتفاق افتاده است.»
هر چند طبق روال سالهاي گذشته فصل دوم فصل رونق براي بازارهاي منطقه آسياي پاسيفيک محسوب نميشود، اما حضور پررنگ Apple در بازار چين رقابت خوبي را در بازار اين مناطق ايجاد کرده است. بازار کشور ژاپن هم همچنان تحت تاثير زلزله و بحران ماههاي مه و آوريل قرار دارد و تنها عرضه مدلهاي جديد در ماه ژوئن توانسته روزنههاي رشد را در اين بازار ايجاد کند. بازار کشورهاي اروپاي غربي هم در فصل دوم شاهد کاهش کمي نسبت به فصل اول بوده است. بازار کشورهاي خاورميانه هم به دنبال بحرانهاي سياسي نتوانست رشد چندان خوبي در اين فصل داشته باشد.
در بازار آمريکاي شمالي اما موبايلهاي هوشمند بيشترين طرفداران را دارند و در مرکز توجه خريداران هستند. اين موضوع باعث شده است تا فضاي رقابتي خوبي در اين بازار به وجود آمده و به اين ترتيب قيمت نهايي تا حد قابل توجهي کاهش پيدا کرده و بالاخره قدرت خريد هم بيشتر شود.
موبايلهاي آندرويدي به خصوص برندهاي Samsung، Motorola، HTC و LG توانستهاند رشد خوبي را در بازار کشورهايي مانند کانادا به ثبت برسانند. در مقابل تقاضا براي موبايلهاي ساده همچنان رو به کاهش است. در بازار آمريکاي لاتين اما موبايلهاي هوشمند ارزانقيمت همچنان پر طرفدارند. اين گوشيها با قابليتهاي ويژهشان براي گشتوگذار در شبکههاي اجتماعي بيشترين تقاضاي خريد را در اين منطقه به خودشان اختصاص دادهاند.
رشد چشمگير موبايلهاي هوشمند
در مقابل موبايلهاي ساده اما موبايلهاي هوشمند همچنان به روند رشد خود در مناطق و کشورهاي مختلف جهان ادامه ميدهند، تا جايي که جديدترين گزارشها و آمارها نشان ميدهد که بازار جهاني موبايلهاي هوشمند در فصل دوم سال 2011 رشد سالانه 4/65 درصد را تجربه کرده است تا به اين ترتيب اين سومين فصل متوالي باشد که صادرات نهايي اين بازار تا 100 ميليون دستگاه افزايش پيدا ميکند.
IDC اعلام کرده است که توليدکنندگان اين بازار 5/106 ميليون دستگاه موبايل هوشمند را در فصل دوم امسال به سرتاسر جهان صادر کردهاند که اين رقم براي فصل دوم سال 2010 برابر 4/64 ميليون دستگاه بوده است تا در نهايت به رشد سالانه بيش از 65 درصدي منجر شود. اين در حالي است که کارشناسان IDC قبلا پيشبيني کرده بودند که رشد سالانه اين بازار در فصل دوم سال 2011 به 3/67 درصد برسد و از طرفي اين بازار در فصل اول شاهد رشد سالانه 84 درصدي بوده است.
«رامون لياماس»، يکي از تحليلگران IDC در اين مورد ميگويد: «بازار جهاني موبايلهاي هوشمند رکود جديدي را براي خودش به ثبت رسانده است. از زماني که شرکت Apple اولين گوشي iPhone خودش را در سال 2007 به بازار معرفي و عرضه کرد، اين شرکت بخشهاي مختلف سختافزاري و نرمافزاري اين بازار را در دست گرفته است. تقاضا در بازار موبايلهاي هوشمند همچنان در حال افزايش است و با ورود مدلهاي جديد اين حجم تقاضا بيشتر هم ميشود. به همين دليل هم هست که بازار موبايلهاي هوشمند به تدريج در ماههاي اخير به تعادل خوبي در بازارهاي توسعه يافته و پيشرفته و همچنين بازارهاي نوظهور و نه چندان پيشرفته رسيده است.»
![](http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2426/25-03.jpg)
با اين اوصاف است که کارشناسان IDC پيشبيني کردهاند که بازار جهاني موبايلهاي هوشمند تا پايان سال 2011 رشد سالانه بيش از 55 درصدي را تجربه کرده و به ثبت برساند.
در اين ميان اما آنچه جالب توجه بوده است رشد چشمگير و قابل توجه Apple در اين بازار و ادامه روند رشد و رهبري آن است. در حال حاضر بيش از 200 شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتي در بيش از 200 کشور مختلف جهان مدلهاي مختلفي از موبايل هوشمند پرطرفدار اين شرکت را عرضه ميکنند.
اين موضوع باعث شده است تا Apple علاوه بر افزايش ظرفيتهاي توليدي، به فکر گسترش خدمات خود در بازارهاي در حال توسعه و نوظهور بيفتد تا به اين ترتيب علاوه بر کاربران حرفهاي و تجاري، نظر کاربران نهچندان حرفهاي را هم به خودش جلب کند.
با اين اوصاف حالا Apple حتي رقبايي مانند Nokia و Samsung را هم پشت سر گذاشته و به برترين و پرفروشترين توليدکننده بازار جهاني موبايلهاي هوشمند تبديل شده است.