روند کامپيوتري شدن و رشد اتصال دستگاههاي ديجيتالي به اينترنت به گونهاي است که تا سال 2013 اين دستگاهها بر کامپيوترهاي شخصي چيره ميشوند
زماني کامپيوترهاي شخصي توانستند انقلاب بزرگي را در صنعت تکنولوژي به وجود بياورند و موج جديدي را در بازار لوازم مصرف الکترونيک ايجاد کنند. ورود کامپيوترهاي روميزي و به تدريج کامپيوترهاي شخصي قابل حمل مانند نوتبوكها و بعد از آنها نتبوکها سليقه کاربران و حتي سبک زندگي ديجيتالي آنها را تغيير داد و به يکي از ملزومات زندگي روزمره اغلب ما تبديل شد.
با اين همه، اما روند رشد تکنولوژي آنقدر سريع است که ما به عنوان کاربران نهايي ناچاريم با آن همراه شويم. اين در حالي است که رشد نفوذ اينترنت در امور مختلف هم باعث شده است که به استفاده از دستگاههايي با امکان اتصال به اينترنت روي آوريم. درست به همين دلايل است که حالا کارشناسان و تحليلگران درباره انقراض کامپيوترهاي شخصي هشدار دادهاند.
اين هشدار در واقع نتيجه تحقيقات و بررسيهاي مختلفي است که تا حالا انجام شده است. موسسه تحقيقاتي IHS iSuppli هم به تازگي گزارشي درباره تاثير انقلاب دستگاههاي اينترنتي در صنعت محصولات مصرفي الکترونيک منتشر کرده است.
اين موسسه اعلام کرده است که صادرات جهاني دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت افزايش پيدا کرده و به زودي از ميزان صادرات پلتفرمهاي قديمي براي اتصال به اينترنت مانند کامپيوترهاي شخصي هم عبور ميکند.
کارشناسان اين موسسه انتظار دارند که اين اتفاق اولين بار در سال 2013 رخ بدهد. به اين ترتيب جديدترين تحقيقات IHS iSuppli نشان ميدهد که صادرات جهاني دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت شامل محصولاتي از تلويزيون و کنسولهاي بازي کامپيوتري گرفته تا دستگاههاي Blu-ray Player، در سال 2013 به 6/503 ميليون دستگاه ميرسد که اين رقم در سال 2010 برابر 161 ميليون دستگاه بوده است. اين در حالي است که انتظار ميرود صادرات جهاني کامپيوترهاي شخصي در همين مدت و تا پايان سال 2013 به 7/433 ميليون دستگاه برسد، در حالي که اين رقم تا پايان سال 2010 برابر 4/345 ميليون دستگاه بوده است.
از طرفي کارشناسان اين موسسه تحقيقاتي معتقدند که در سال 2015 صادرات جهاني دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت به 8/780 ميليون دستگاه ميرسد، در حالي که در همين زمان صادرات جهاني کامپيوترهاي شخصي به 1/479 ميليون دستگاه خواهد رسيد. به اين ترتيب است که آمارها نشان ميدهند سرعت رشد دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت بسيار سريعتر از سرعت رشد بازار کامپيوترهاي شخصي خواهد بود. «جردن سلبرن» يکي از تحليلگران اين موسسه در اين مورد ميگويد: «اين آمار و ارقام نشان ميدهند که اينترنت ديگر تنها براي کامپيوترهاي شخصي نيست. اينترنت حالا با ارائه محصولات کاربردي مختلف با امکان دسترسي به وب، تجارت لوازم مصرفي الکترونيک را متحول کرده است. به اين ترتيب است که محتواي وب به راحتي به خانهها راه پيدا کرده و اين دستگاهها به مرکزي براي آنچه ما به عنوان زندگي ديجيتال ميشناسيم تبديل ميشوند. به همين دليل هم هست که در آيندهاي نزديک کاربران ترجيح ميدهند به جاي کامپيوترهاي شخصي از دستگاههايي مانند تلويزيونها براي دسترسي به اينترنت استفاده کنند.
دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت در حقيقت محصولاتي هستند که امکان اتصال به اينترنت و دسترسي به محتواي آن را در هر جايي و هر زماني به کاربرانشان ميدهند. تلويزيونها، دستگاههاي Blu-ray Player، کنسولهاي بازي و تبلتهاي چند رسانهاي در دسته اين محصولات قرار ميگيرند اما در اين دسته بايد کامپيوترهاي شخصي و موبايلهاي هوشمند را جدا کرد، چون از نگاه کارشناسان اين محصولات به ترتيب در دسته تجهيزات پردازش اطلاعات و تجهيزات ارتباطي بي سيم قرار ميگيرند.
با اين همه اما کارشناسان IHS iSuppli معتقدند اگرچه تبلتها به عنوان دستگاههايي براي ارتباطات بيسيم شناخته ميشوند، اما از آنجايي که اين محصولات در دسته دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت هم قرار دارند و نقش مهمي در بازار اين محصولات دارند در دسته اين محصولات مورد بررسي قرار ميگيرند.
نقش پررنگ تبلتها
بر اساس اين گزارش تبلتهاي چند رسانهاي سهمي برابر افزايش 50 درصدي صادرات جهاني دستگاههاي مبتني بر اينترنت را در اين بازار دارند و به اين علت به عنوان سريعترين محصولات اين بخش در روند رشد بازار آنها شناخته ميشوند که به عقيده کارشناسان تبلت iPad شرکت Apple بيشترين سهم را در اين ميان داشته است.
کارشناسان پيشبيني کردهاند که صادرات جهاني دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت تا پايان سال 2011 به 2/241 ميليون دستگاه ميرسد که اين رقم از صادرات 161 ميليون دستگاهي در سال 2010 و 3/108 ميليون دستگاهي در سال 2009 بيشتر است. بعد از رشد 49 درصدي بازار اين محصولات در سال 2009، حالا انتظار ميرود اين بازار در سال 2012 هم شاهد رشد 50 درصدي باشد و اين به معناي آن است که بازار محصولات ديجيتال مبتني بر اينترنت سه سال متوالي رشد را پشت سر خواهد گذاشت.
undefined
پرطرفدارترين و محبوبترين دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت در سال ميلادي گذشته کنسولهاي بازي کامپيوتري بودهاند که صادرات 5/50 ميليون دستگاهي داشتهاند. بعد از آنها تلويزيونها با صادرات 40 ميليون دستگاهي قرار دارند. با اين حال اما انتظار ميرود تبلتهاي چند رسانهاي در سال 2011 عنوان محبوبترين اين محصولات را به خودشان اختصاص داده و صادرات 9/61 ميليون دستگاهي را براي خودشان به ثبت برسانند که اين رقم رشد 214 درصدي را براي بازار تبلتها به همراه ميآورد، در حالي که آنها در سال 2010 رشد 7/19 درصدي را تجربه کردند.
در حالي که تا دو سال پيش صادرات جهاني تبلتهاي چند رسانهاي تنها بيش از 300 ميليون دستگاه بود، حالا انتظار ميرود اين رقم تا سال 2015 نسبت به سال 2010 تا 15 برابر افزايش داشته باشد. به اين ترتيب کارشناسان پيشبيني کردهاند بازار جهاني تبلتها تا سال 2015 با متوسط نرخ رشد سالانه 3/73 درصد رشد کند؛ رقمي که هيچکدام از دستگاههاي مبتني بر اينترنت تا چهار سال آينده به آن نخواهند رسيد.
تبلتها در واقع همان محصولاتي هستند که ميتوانند روزمرگي کاربران را به زندگي ديجيتال نزديکتر کرده و امکان لذت بردن از محتواي چند رسانهاي به جاي استفاده مکانيکي از اين محتوا را به آنها بدهند.
با اين همه صرفنظر از تبلتها به عنوان محبوبترين محصولات اين بازار، دستگاههاي ديجيتال ديگر مبتني بر اينترنت مانند Blu-ray Playerها هم رشد سريع و قابل توجهي را در سالهاي اخير داشتهاند. در واقع رشد تقاضا براي نمايشگرها و تلويزيونهاي با امکان نمايش تصاوير با کيفيت و وضوح تصوير بالا يا HD هم تاثير زيادي بر رشد بازار دستگاههاي
Blu-ray Player هم گذاشتهاند. به اين ترتيب بعد از تبلتهاي چند رسانهاي، Blu-ray Playerها با متوسط نرخ رشد سالانه 9/37 درصدي دومين محصول محبوب و با رشد سريع در بازار دستگاههاي ديجيتال مبتني بر اينترنت به حساب ميآيند.