|
آيفون در يک قدمي غولها
-(2 Body)
|
آيفون در يک قدمي غولها
Visitor
770
Category:
کامپيوتر
سرويس گزارش- نوکيا، سامسونگ و ال جي رتبه نخست تا سوم برترين برندهاي توليدکننده را در سه ماهه ابتدايي سال 2011 از آن خود کردند. به گزارش عصر ارتباط، براساس تازهترين آماري که موسسه تحقيقاتي IDC در خصوص سهم بازار شرکتهاي موبايلساز در سهماهه ابتدايي سال منتشر کرده، نوکيا همچنان عنوان برترين برند را از آن خود کرده است. پس از نوکيا، سامسونگ و الجي توانستند با پيشيگرفتن از رقبا و به ترتيب جايگاه دوم و سوم را از آن خود کنند. براساس اين آمار، سهماهه ابتدايي سال جاري براي توليدکنندگان و بازار گوشيهاي تلفنهمراه خبرهاي خوبي به همراه داشته است. اعداد و ارقام حکايت از افزايش 8/19 درصدي توليد گوشي در مقايسه با زمان مشابه در سال 2010 دارد که با وجود رکود اقتصادي حاکم بر بازار قابل توجه است. اين آمار نشاندهنده اين موضوع است که برندهاي توليدکننده در سهماهه نخست سال جاري 8/371 ميليون دستگاه گوشي روانه بازار کردهاند که در مقايسه با سهماهه نخست سال 2010 که 310 ميليون دستگاه بوده رشدي فزاينده را در بازار گوشي ميبينيم. به اعتقاد کارشناسان اين حوزه بيشتر اين افزايش توليد مربوط با تقاضاي کاربران نسبت به عرضه گوشيهاي هوشمند است که با ورود اندرويد، ويندوزموبايل و نسخه جديد سيمبين بيش از پيش مورد توجه کاربران قرار گرفته است. رشد توليد گوشيهاي هوشمند به خصوص در آسيا البته به جز ژاپن، خاورميانه و آفريقا به افزايش چشمگير فروش اين نوع محصولات در سطح بينالمللي کمک شايان توجهي کرده است. اين در حالي است که تلاش توليدکنندگان و اپراتورها براي عرضه محصولات و سرويسهاي مقرون به صرفه نيز در رشد سهماهه ابتدايي بيتاثير نبوده است. نوکيا همچنان در صدر شرکت نوکيا که در ماههاي پاياني سال 2010 به دليل ورود بيرويه گوشيهاي اندرويدي توسط برندهاي کرهاي کمي دستپاچه عمل ميکرد، پس از عرضه گوشي N8 و معرفي نسل جديدتري از سيستمعامل سيمبين در کنار ترکيبشدن با مايکروسافت، توانست بار ديگر مورد توجه کاربراني قرار بگيرد که مدتي با اين برند قهر کرده بودند اگرچه ميزان رشد چندان قابل قبول محسوب نميشود. اين شرکت در سهماهه ابتدايي 108 ميليون و پانصد هزار دستگاه را روانه بازار کرده که رشدي 6/0 درصدي را نسبت به سال گذشته نشان ميدهد. نوکيا در حالحاضر 2/29 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده که در مقايسه با سهم بازار 7/34 درصدي اين برند در سهماهه ابتدايي 2010، 5/5 درصد کاهش نشان ميدهد. حضور نوکيا در صدر جدول برترينها اگرچه براي زمان مشابه در سال آينده با اما و اگرهاي فراواني روبهرو است اما برخي نيز معتقد هستند که با ورود نسل گوشيهاي ويندوزي اين برند و قابليتهاي ويژهاي که ويندوزفون 7 در اختيار کاربران قرار ميدهد بار ديگر فاصله خود را با برندهاي رقيب بهخصوص سامسونگ که با معرفي گوشيهاي هوشمند با قابليتهاي سختافزاري، پايگاهي خوبي براي خود دست و پا کرده است، کم کند. سامسونگ رو به جلو در آمار منتشر شده IDC شرکت سامسونگ بهعنوان دومين شرکت توليدکننده گوشي تلفنهمراه معرفي شده است. برند سامسونگ که مدتها است با عرضه مدلهاي رنگارنگ خود را در جمع سه گوشيساز برتر جاي داده است با معرفي گوشيهاي خانواده گالکسي موجي جديد براي خريد در بازار بهوجود آورد. اين در حالي است که حجم توليدات سامسونگ نسبت به نوکيا نيز بيشتر بوده و سهم بازار تنها عاملي است که سامسونگ را در رتبه دوم جاي داده است. اين شرکت در سهماهه نخست سال 2011 ميلادي، 70 ميليون دستگاه را روانه بازار کرده که در مقايسه با زمان مشابه رشدي 9/8 درصدي را نشان ميدهد. اين شرکت توانسته با حجم توليدات خود و فروش مناسبش در بازار 8/18 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد که در مقايسه با سهم بازار 7/20 درصدي در سهماهه ابتدايي سال گذشته 9/1 درصد کاهش داشته است. شرکت سامسونگ که پس از معرفي محصولات خود با سيستمعامل اندرويد مورد توجه طيف گستردهاي از کاربران حرفهاي قرار گرفت، به استفاده از سختافزارهاي قدرتمند در اين سري از گوشيها روي آورد تا جاييکه در حال حاضر سريعترين پردازنده موجود را براي نسل جديد گوشيهايش در نظر گرفته است. اين در حالي است که ميزان توليدات سامسونگ در همين زمان در سال 2010، 27 ميليون و يکصد هزار گوشي بوده که کاهش حجم آن نسبت به سال جديد کاملا محسوس است. الجي در سراشيبي ديگر شرکت حاضر در بازار گوشيهاي تلفنهمراه که در کنار رقيب همشهري خود به فکر تسخير بازار است، الجي نام دارد که اگرچه در رده سوم جاي گرفته اما با رشدي منفي در مقايسه با همين زمان در سال گذشته مواجه شده است. الجي در سهماهه ابتدايي سال جاري ميلادي 24 ميليون و 500 هزار گوشي توليد کرده که همچون دو رقيب خود نسبت به حجم توليد 27 ميليون و يکصد هزارياش در سهماهه نخست سال گذشته 6/9 درصد کاهش توليد داشته است. اين در حالي است که در اين آمار الجي صاحب سهم بازاري 6/6 درصدي است که در زمان مشابه سال گذشته 7/8 درصد بوده و نشان از عقبنشيني 1/2 درصدي اين برند دارد. الجي نيز همچون رقيب هموطنش با تکيه بر سيستمعامل اندرويد و گرايش به توليد محصول در خانواده تازهوارد اپتيموس تلاش کرده تا خود را در جمع بزرگان نگه دارد که البته موفق به اين کار هم شده است. اپل بالاتر از سايرين قرارگيري اپل که با تکيه بر يک محصول توانسته رتبه چهارم ردهبندي برترين توليدکنندگان را از آن خود کند، نکتهاي که به نظر ميرسد در کنار حکايت از قدرت نفوذ اين برند در سطح بينالمللي نشان از ضعف ساير برندهاي سرشناس اين حوزه دارد. آمار منتشرشده نيز بر اين موضوع صحه ميگذارد. اپل در سهماهه نخست سال جاري 18 ميليون و هفتصد هزار گوشي توليد کرده که در مقايسه يا 8 ميليون و 700هزار گوشي که در شرايط مشابه سال گذشته به بازار عرضه کرده به رشد باورنکردني 9/114 درصد دست پيدا کرده است. اپل برخلاف سه برند برتر اين ردهبندي سهم بازار خود را در سهماهه ابتدايي 2010 تا زمان مشابه در سال جاري از 8/2 درصد به 5 درصد رسانده است که نشان از عزم جزم کرده اين شرکت بــراي حضور قدرتــمندتر در بـــازار دارد. ZTE کجاي بازار شرکت چيني ZTE که در بيشتر حوزههاي مخابراتي و شبکهاي حضور چشمگير دارد مدتها است که در بازار گوشيهاي تلفنهمراه فعاليت ميکند. البته پيش از اين خبر چنداني از اين برند در بازارهاي جهاني نبود اما به نظر ميرسد اين شرکت تمامي تلاش خود را به کار گرفته تا در اين بازار رقابتي که اتفاقا سود خوبي نيز در پي دارد حرفهايي براي گفتن داشته باشد. اين شرکت که در سهماهه نخست امسال 15 ميليون و يکصد هزار گوشي توليد کرده که نسبت به سال گذشته و با عرضه 10 ميليون و 400 هزار گوشي رشدي 2/45 درصدي را نشان ميدهد. ZTE در حالي در شرايط کنوني 1/4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده که پيش از اين و در زمان مشابه در سال 2010 تنها 3/3 سهم بازار داشته است. غايبان بزرگ عدم حضور شرکتهاي مطرحي همچون موتورولا، سونياريکسون و HTC در اين ردهبندي يکي از تعجببرانگيزترين بخش آماري آن محسوب ميشود. اين سه برند که مدتها است در اين حوزه فعاليت ميکنند با وجود معرفي نسل جديد محصولات خود که قابليتهاي نرمافزاري و سختافزاري خوبي هم در خود جاي دادهآند ظاهرا در حال کمرنگ شدن هستند. عدم توجه به سليقه مشتري به خصوص در سطوح حرفهاي يکي از مهمترين دلايل اين عقبنشستن به شمار ميرود. براساس آمار IDC، به جز 5 برند اصلي ساير گوشيسازها در سهماهه ابتدايي 135 ميليون گوشي توليد کردهاند که در مقايسه با سهماهه ابتدايي 2010 که حدود 92 ميليون و 200 هزار محصول وارد بازار شده است، در مجموع 4/46 درصد رشد داشتهاند و سهم بازار آنها نيز از 7/20 درصد به 3/36 درصد رسيده است؛ اتفاقي که شايد با اعداد و ارقام نشاندهنده رشد باشد اما براي شرکتهاي حاضر شکستي بيش نخواهد بود.
|
|
|