اطلاعيه شرکت فراسو براي انتخابات اتحاديه را يانه
-(2 Body)
|
اطلاعيه شرکت فراسو براي انتخابات اتحاديه را يانه
Visitor
968
Category:
کامپيوتر
با سلام ، همانگونه که مستحضريد انتخابات دوره جديد هيئت مديره اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران در روز سه شنبه مورخ 7 تير ماه سالجاري برگزار ميگردد. انتخابات اين دوره به خصوص با توجه به شرايط زماني و مشکلات عديده صنف رايانه ، رکود اقتصادي دنباله دار اخير و نيز اجراي طرح هاي اقتصادي جديد دولت و بخصوص طرح هدفمند سازي که تاثيرات فراواني در کيفيت و بازده کسب و کارهمکاران داشته، اهميت و حساسيت ويژه اي يافته است. به نظر ميرسد تعدد قابل توجه نامزدهاي اين دوره و جوش و خروشي که از مدتها پيش در بخشي از همکاران عزيز در مجتمع هاي معروف رايانه اي تهران ايجاد شده است و نيز ائتلافات مختلف بعمل آمده در اين مراکز، پاساژها و راسته ها نويد دهنده انتخاباتي پرشور باشد. اگرچه متاسفانه تاکنون برنامه هاي عملي هيچيک از اين گروه ها و نامزدها اعلام نشده، اما در صورتيکه اعضاي صنف با آگاهي و دورانديشي به گزينش مسئولانه يکايک اعضاي هيئت مديره صنف خود اقدام کنند، شايد براي اولين بار صنف عرضه کنندگان نهائي محصولات فناوري بتوانند اميدوارباشند که اتحاديه به شکل عرفي و سنتي آن فقط بازوي اجرائي دولت در نظارت و ابلاغ دستورالعملها و يا يک تهديد کننده کسب و کار در کنار ساير تهديدات نبوده، بلکه پشتيبان آحاد صنف و ياور آنان در حفظ و توسعه منافع ايشان و رافع مشکلات آنان خواهد بود. براي حصول اين توقع، راي آگاهانه و حضور تمامي فعالان فروشگاهي در روز انتخاب و درخواست از نامزدها براي بيان روشن و صريح برنامه ها و ديدگاه هاي خود و نيز مطالعه تواناييهاي فردي و مديريتي، سوابق صنفي و فعاليت تشکيلاتي آنان غير قابل اجتناب است. گروه شرکتهاي فراسو نيز بعنوان يکي از صدها عضو اين اتحاديه با تجربه حضور 22 ساله در کنار ياران صنفي خود و با اعتقاد به نقش و جايگاه والاي بدنه فروشگاهي صنف و پايگاه قانوني ويژه اتحاديه در نظر دارد دراين دوره با معرفيآقاي مهندس احمد علي پور فطرتي ، رياست هيئت مديره اين گروه، بعنوان نامزد انتخابات اين دوره، شرکتي فعالانه در عرصه انتخابات هيئت مديره اتحاديه داشته و ضمن استفاده از فرصت فراهم شده براي اعلام دغدغه هاي صنفي خود، اعضاي همکار فروشگاهي صنف را به انتخابي آگاهانه تشويق نمايد. اميدواريم در کنار سايرهمکاران صنفي خوشنام اين حوزه بتوانيم فضاي سنتي و خاموش انتخابات اتحاديه را به صحنه اي رقابتي تبديل نموده و با بيان انتظارات صنفي خود از منتخبين دوره جديد اتحاديه از هرگونه انحراف آتي در مديريت اين تشکل جلوگيري نمائيم. باشد که افرادي با راي اعضاي صنف به هيئت مديره راه يابند که ديدگاه مستقل و شان وجودي بالاتري از کرسي هيئت مديره اتحاديه داشته باشند نه آنکه به دنبال شان و جايگاه ازاين انتخاب بوده و در واقع منافع اعضا را در اين راه قرباني نمايند. صرف نظر از نتيجه انتخابات پيش رو دغدغه هاي زير مطالبات جدي گروه فراسو بعنوان يکي از اعضاي اتحاديه بزرگ فناوران رايانه تهران است : 1- سود نازل عملکرد فروشگاه هاي رايانه اي در چند سال اخير نسبت سود حاصل از عملکرد فروشگاههاي اين صنف به دلايل گوناگون که تقريبا همگي متاثر از عدم وجود مديريت صنفي کارآمد بوده است به نحوي غير منطقي نزول کرده و در حال حاضر سود واقعي عملکرد اين صنف با هيچيک از اصناف ديگر کشور قابل مقايسه نمي باشد. بعلاوه با توجه به افزايش هزينه هاي سربار فروشگاهي و نيز بالا رفتن ميزان سرمايه گذاري لازم براي راه اندازي يک فروشگاه رايانه اي در تهران اين درصد سود به هيچ عنوان پاسخگوي هزينه هاي مترتب نيست. روند فعلي بدون شک موجب عدم توسعه صنف و خروج بسياري از همکاران قديمي فروشگاهي از صنف چه بصورت آني و يا تدريجي خواهد شد و صنف عملا بزرگترين سرمايه مديريتي خود را که لازمه بلوغ و متضمن انسجام صنف است از دست مي دهد. 2- تعريف خدمات پس از فروش فروشگاهي، شکايات غير منطقي مصرف کنندگان، مراجعات بازرسيها و ارگانهاي نظارتي گوناگون و فقدان تعريف دقيق وظايف و مسئوليتهاي فروشگاه ها متاسفانه فقدان نظام و ضابطه و يا تعريف دقيقي که تعيين کننده مسئوليتهاي هر يک از عوامل چرخه تامين و توزيع در کشور باشد و نيز عدم تعامل اتحاديه با سازمان هاي صنفي و توجيه به موقع ارگانهاي نظارتي موجب گرديده عملا فروشگاه ها بعنوان ويترين و پيشاني ساير فعالان صنف متحمل همه نوع شکايات، برخوردها و تهديدها از طرف مصرف کنندگان و ارگانهاي نظارتي عمومي باشند. بدون شک اتحاديه در جهت رفع اين ظلم آشکار مي بايست اقدام عاجل بعمل آورد. 3- ضعف بنيه و گردش مالي و ضررهاي جبران ناپذير وارد شده به اعضا در نظام اعتباري سنتي عدم ورود به موقع سيستم بانکي کشور به ايفاي رسالت واقعي خود بعنوان منبع اصلي تامين اعتبارمالي افراد حقيقي و حقوقي و نقش آفريني فعالان بازار از منابع شخصي خود براي جبران اين نقيصه، دست اندرکاران صنوف مختلف کشور را درگير مسائل و مشکلات متعددي نموده است. در اين ميان هر از چند گاهي بازار رايانه تهران شاهد ورشکستگيهاي (اگر خوشبين بوده و به آن سوء استفاده از شرايط اطلاق نشود) بزرگ بوده که اولا موجب خروج سرمايه زيادي از اين بازار و ضعيف تر شدن بنيه مالي کل صنف و ثانيا وارد آمدن صدمات اقتصادي و بعضا روحي و اجتماعي غير قابل جبراني براي بخشي از همکاران عزيزطرف تجاري آنان شده است. گاه ضرر ناشي از فرار و يا ورشکستگي يک عضو اين صنف به بهاي از دست رفتن سود حاصله از چند سال فعاليت شبانه روزي چندين همکار ديگر تمام شده است. اين مهم بخصوص در صنف ما با توجه به جوان بودن بدنه اصلي صنف و نيز نبود تشکل قوي و انسجام يافته بعنوان مرکز تعامل با عوامل سيستم اقتصادي کشور همچون بانکها، ساير موسسات اعتباري و شرکتهاي بيمه ، فقدان تبادل اطلاعات داخلي، نحوه فروش محصولات و طبيعت عمر فني زودگذر کالاهاي اين حوزه و از همه مهمتر تعريف نشدن دقيق رابطه تامين کننده با توزيع عمده ، توزيع جزء و ضوابط قابل نظارت در هر حوزه، تکرار بيشتري يافته و آثار سوء زيادتري به جا گذاشته است. هيئت مديره آتي اتحاديه مي تواند با توجه نکات فوق راه حلهاي مناسبي براي رفع اين معضل و يا حداقل کم شدن اثرات آن در بدنه صنف ارائه و به اجرا گذارد. 4- جايگاه فراموش شده و مظلومانه فروشگاه ها در ايران بعنوان رکن نهائي و تعيين کننده چرخه تامين دربازار جهاني، فروشگاه ها بعنوان عرضه کننده نهائي محصول به مصرف کنندگان مهمترين رکن چرخه تامين و توزيع به شمار مي آيند. سرمايه گذاري هاي بزرگ بعمل آمده و ايجاد شرکتهاي غول آساي بين المللي در بخش فروشگاهي، در کنار پيشرفتهاي قابل توجه سخت افزاري و نرم افزاري مديريت فروشگاهي موجب شده فروشگاه ها عموما از قدرت بالا در مناسبات توزيع برخوردار گرديده و در واقع بالاترين قدرت و نيز بالاترين نسبت سود چرخه تامين را از آن خود نمايند. ايجاد مجتمع هاي تجاري عظيم با جذابيتهاي متنوع و نيز فروشگاه هاي زنجيره اي با شعب گسترده فراوان توانسته است ضمن جذب مصرف کنندگان محلي و تغيير تدريجي شيوه خريد سنتي مردم، گاه حتي به جذب توريست از کشورهاي دور و نزديک نيز کمک نمايد. کم نبوده اند ايرانياني که به انگيزه ديدار و خريد از اين نوع مجتمع هاي جديد تجاري عازم کشورهاي همسايه و يا حتي کشورهايي دوردست شده اند. در ايران نيز تغيير سيستمهاي فروشگاهي اگر چه کمي ديرتر از ساير کشورها اما با سرعتي قابل اعتنا در حال انجام است. در چند سال اخير شاهد تاسيس اولين شعب چند شرکت بين المللي فروشگاهي در تهران و بعضي شهرستانهاي بزرگ بوده ايم و در آينده نزديک نيز با افزايش تعداد اين قبيل فروشگاه ها بدون شک تغييرات قابل توجه اي را در شيوه خريد مصرف کننده ايراني شاهد خواهيم بود. اتحاديه نميتواند با محافظه کاري سنتي در مقابل اين تغيير گريز ناپذير قرار گرفته و بصورت منفعلانه با آن روبه رو شود. اين از اهم وظايف هيئت مديره جديد اتحاديه خواهد بود که با آگاهي و ارائه راه حلهاي عملي به استقبال اين تغييرات رفته و اعضاي خود را آماده رقابتي جدي در اين عرصه نمايد. بدون شک در بدنه صنف قدرتها و قابليتهاي نهفته زيادي وجود دارد که شناسائي، تقويت، تجميع و هدايت و مديريت صحيح آنها موجب برتري در اين رقابت خواهد شد. کمک به بزرگ شدن و تنوع محصولي فروشگاه ها ،ايجاد برندهاي فروشگاهي سراسري با استفاده از توان فروشگاه هاي فعلي و سرمايه گذاري در ايجاد فضاهايي با جذابيت بيشتر براي مصرف کنندگان متضمن بالا رفتن توان و بنيه مالي اين حوزه و افزايش سود آوري نيز خواهد بود. تجربه جهاني نشان داده است تمامي دست اندرکاران صنف از توليد کننده و وارد کننده گرفته تا عرضه کننده کلي کالا و حتي خود مصرف کننده از قدرت گرفتن فروشگاه ها در چرخه تامين استفاده متقابل خواهند برد. 5- محروميت اعضاي فروشگاهي از همگامي با روند بين المللي تغييرات و محدود ماندن اقلام قابل عرضه آنان فناوري اطلاعات و ارتباطات با سرعتي بسيار زياد و غير قابل مقايسه با فعاليت صنوف ديگر در حال تغيير و تحول است. مديريت اتحاديه اي که اعضاي آن گريزي جز افزايش آگاهي وآشنائي به موقع با نوآوري هاي جديد، به روز ماندن و تطبيق فعاليت بنگاه خود با تغييرات سريع اين حوزه ندارند، ميبايست ضمن فراهم نمودن امکان آشنائي اعضا چه از طريق تسهيل حضور آنان در نمايشگاه هاي متعدد بين المللي و چه ايجاد دوره هاي آموزشي داخلي و خارجي، خود نيز چند گام جلوتراز اعضاي صنف بوده و با توانايي مديريتي و تخصصي خود قابليت ترسيم دورنماي پنج ساله و ده ساله صنف را براي اعضاي خود داشته و تصميمات اجرائي خود را کاملا با راهکارهايي که در دوره مسئوليت ترسيم مينمايد هماهنگ نمايد. عدم توجه به اين مهم و نيز نبود ديد وسيع و دور انديش عملا سبب ضعف بنيه بدنه صنف ما شده و خواهد شد. بعنوان مثال محروميت صنفي که نام فناوران رايانه را بر تارک خود دارد از فروش تجهيزات رايانه اي ارتباطي و يا الکترونيک مصرفي و بسنده کردن به فروش قطعات و تجهيزاتي که با سرعت در حال خروج از چرخه بازار جهاني هستند ناشي از عدم وجود ديد و دورنماي عملکرد صنف ، فقدان تخصص و يا عدم آشنائي با آنچه در آينده نزديک به وقوع خواهد پيوست بوده است. اين تغييرات و نوآوري ها همچنان و پيوسته ادامه دارد و اگر هيئت مديره دوره جديد هم برنامه مشخصي براي تشخيص راه آينده و تعامل آن با بدنه صنف نداشته و به داشته ها و فعاليتهاي امروز صنف خود دلخوش و مشغول باشد، بطور قطع و يقين آينده بسيار مبهم و تاريکي در انتظار اعضاي اين اتحاديه خواهد بود. 6- تفرقه و انفکاک روزافزون در صنف، عدم تعامل بدنه فروشگاهي با ساير دست اندرکاران و فعالان فناوري صنف فناوران رايانه بعنوان تشکل قانوني فروشگاه ها و بطور کلي عرضه کنندگان نهائي محصولات و تجهيزات فناوري اطلاعات؛ خود حلقه اي کاملا پيوسته به سايرحلقه ها و تشکلهاي اين صنف بزرگ است. با تشکيل سازمان نظام صنفي رايانه اي کشور و خوشبختانه حضورکليه فعالان اقتصادي حقوقي و حقيقي فناوري اطلاعات و ارتباطات در آن و از جمله چهره هاي معتبرو خوشنام فروشگاهي و نيز تاسيس کميسيون فروشگاهها انتظار ميرفت هيئت مديره اتحاديه از اين فرصت تاريخي مهم براي تعامل با ساير فعاليتهاي تخصصي صنف اعم از توليدکنندگان و تامين کنندگان سخت افزار ، نرم افزار ، اينترنت ، امنيت اطلاعات و ... استفاده نمايد و با آغوش باز پذيراي دعوت مديران آن سازمان براي همکاري بيشتر باشد، اما متاسفانه اين توقع به دلايل نامشخص و در تضاد آشکار با منافع صنف تحقق نيافت . انتظار از هيئت مديره جديد اتحاديه اين است که ضرورت تعامل منافع بدنه فروشگاهي با ساير فعالان تخصصي اين صنف را اعم از توليدکنندگان و تامين کنندگان سخت افزار، نرم افزار، اينترنت و ... درک نموده و در جهت ارتقاء و توسعه منافع اعضاي خود بهترين روابط را با تشکلهاي واقعي صنفي برقرار و با شناخت کامل از فرصت طلبان چه در قالب شخصيتهاي حقيقي يا حقوقي و چه تشکلهاي يک يا چند نفره خلق الساعه، استقلال و سلامت راهبري و مديريت اتحاديه را حفظ و حراست نمايد. اين مهم تنها از طريق انتخاب افرادي با سابقه و آشنا با تشکلها و اشراف بر فعاليتهاي مرتبط صنف و روابط داخل صنفي و نيز داراي استقلال راي و سلامت نفس در هيئت مديره آتي اتحاديه ميسر بوده و البته ايجاد سامانه اي توسط هيئت مديره براي نظارت دائمي اعضا بر نحوه اداره اتحاديه نيز مانع انحرافاتي از اين دست در آينده خواهد بود. 7- آمادگي اتحاديه تهران براي ايفاي نقش محوري در مجامع امور صنفي و اتحاديه سراسري کشوري در قانون نظام صنفي نقش اتحاديه ها در کنار حضور پر رنگ مجامع امور صنفي ديده شده و بخش بزرگي از قابليتها و توانائيهاي يک اتحاديه با هماهنگي مجمع امور صنفي مربوطه تعريف ميگردد. همچنين وزارت بازرگاني تمايل دارد با تشکيل اتحاديه هاي کشوري تنظيم امور داخلي صنوف مختلف را از حالت شهري به صورت سراسري و با پوشش کل کشور درآورده و به احتمال زياد اين موضوع پس از انتخابات دوره جديد هيئت مديره اتحاديه تهران در رابطه با صنف فناوران رايانه نيز به مورد اجرا گذارده خواهد شد. براي حضور موثر اتحاديه در تمامي مجامع بالا دستي، نقش رئيس هيئت مديره و توانائيهاي وي بسيار مهم و تعيين کننده است. بدون شک انتظار همه اعضاي صنف اين است که رياست هيئت مديره به نحوي انتخاب شود تا اتحاديه فناوران بتواند در مجمع امور صنفي و بخصوص در اتحاديه کشوري عضويت موثر و راهبردي داشته باشد. در حال حاضر در ميان روسا و اعضاي هيئت مديره صنف فناوران و يا اتحاديه هاي مرتبط در ساير شهرها و استانها نيروهاي تحصيل کرده ، آگاه و خوش فکري يافت ميشوند که اعضاي اتحاديه تهران نيز در صورت تمايل به ايفاي نقشي فعال در اتحاديه کشوري ميبايد در انتخاب اعضاي خود دقت کافي مبذول دارند. تجربه ساير تشکلهاي سراسري نشان داده است هر گاه نمايندگان تهران توان و يا حضور کافي در مديريت کشوري تشکل خود را ندارند توجه و گرايش تصميمات آن تشکل به سمت مسائل خرد شهرستانها جلب شده و مشکلات خاص اعضاي تهراني توسط ايشان مورد توجه و درک کافي قرار نميگيرد و بعضا تصميماتي کاملا در تضاد با منافع فعالان تهراني و بطور کلي فعاليتهاي بزرگ اتخاذ ميشود. اميد است اعضاي محترم اتحاديه فناوران رايانه تهران در انتخابات پيش رو به توان و مقبوليت کشوري عضو انتخابي دقت کافي مبذول داشته و اعضاي هيئت مديره نيز پس از انتخاب، در کليه تصميمات خود آمادگي لازم براي به دست گرفتن اداره اتحاد يه کشوري را مد نظر داشته باشند. 8- اطلاع رساني ضعيف ، نبود آمار، فقدان نشريه و پرتال تعاملي با اعضا در عصر فنآوري و براي صنف فنآوران رايانه پسنديده نيست که اتحاديه آنان فاقد رسانه تعاملي (پرتال) اينترنتي و يا نشريه اي داخلي و يا بطور کلي از نظام اطلاع رساني کارآمد بهره مند نباشد. ضمن تشکر از زحمات هيئت مديره دوره اخير که انصافا دبيرخانه اي بسيار حرفه اي و کارآمد را سازمان داده اند و نيز وب سايت رسمي اتحاديه را راه اندازي و به روز رساني کرده اند، به نظر مي آيد انتظار اعضاي اين صنف حداقل به واسطه تخصص حرفه اي خود از اتحاديه بسيار بيش از راه اندازي يک وبسايت يکطرفه به منظور اعلام شرايط عضويت و ابلاغ دستورالعملهاي دولتي باشد. بدون شک رفع دغدغه هاي اعلام شده بندهاي فوق نيز بدون بهره برداري از يک پرتال جذاب و مورد استفاده عموم اعضا قابل عمل نيست. در صورت بهره برداري از يک نظام صحيح اطلاع رساني، اتحاديه ميتواند در رفع فقر آماري اين صنف که بزرگترين تهديد برنامه ريزي و سرمايه گذاري است نيز قدم مثبتي بردارد. 9- امکانات تبليغاتي محدود، سنتي ، گزاف و نا کارآمد براي هر فعال اقتصادي بحث امکانات تبليغي يک ضرورت و نياز اساسي است. اين نياز در صنف ما با توجه به ماهيت محصولات فنآوري و تغييرات روزمره کالاها و خدمات بسيار ضروي تر و براي فروشگاه ها به علت مواجهه مستقيم با مصرف کننده امري حياتي در ادامه فعاليت است. بعلاوه اتحاديه با بهره برداري از تخصص اعضا دربحث فنآوري و نيز در ارتباط با سازمانهاي گوناگون مديريت شهري و کشوري ميتواند تسهيلات جديد و يا حداقل تعاريف جديدي از امکانات تبليغي را براي اعضاي خود ارائه نمايد. خوشبختانه در اين امر مديريت پاساژها و مراکز تجاري متعدد تهران صاحب تجارب زيادي هستند که در صورت تعامل هيئت مديره با آنان قطعا نتايج قابل ملاحظه اي به دست خواهد آمد. در پايان با اميد به برگزاري انتخاباتي درخور و شايسته اين صنف و نيز انتخاب هيئت مديره اي مرکب از بهترين نخبگان آماده به خدمت، گروه فراسو آرزوي موفقيت همکاران صنفي خود در دوره جديد هيئت مديره را داشته و از اين پس تا انتهاي ماموريت دوره جديد در کنار آنان و البته به نحوي شفاف پيگير مطالبات فوق خواهد بود. بديهي است در صورت حضور موثر آقاي احمد علي پور در هيئت مديره که با ورود حداکثر نسبي همسو و هم برنامه و يا مستقل و آزاد انديش در کنار ايشان به هيئت مديره دوره جديد اتحاديه خواهد بود، پيگيري اين مطالبات بصورت عملي صورت گرفته و اين بار خود ايشان پاسخگو مطالبات اعضا در دوره ماموريت خود خواهند بود. به اميد توفيق روز افزون همه همکاران صنفي هيئت مديره گروه فراسو خرداد ماه
|
|
|