افزايش اختلال و کاهش سرعت اينترنت
-(9 Body)
|
افزايش اختلال و کاهش سرعت اينترنت
Visitor
938
Category:
کامپيوتر
بازار ديجيتال- سرعت اينترنتتان آنقدر پايين است که حتي نميتوانيد يک صفحه اينترنتي باز کنيد. خاموش و روشن کردن مودم و کامپيوتر هم کمکي به معقول شدن سرعت اينترنتتان نميکند. مجبور ميشويد به سيستم پشتيباني شرکتي که از آن سرويس اينترنت ميگيريد تماس بگيريد. بعد از ماندن پشت صف انتظار وقتي نوبتتان ميشود کارشناس محترم مانند هميشه تنها يک جواب براي اختلال در سرويس شما دارد و آن هم اينکه مشکل از شرکت نيست، مشکل از ديتاي مخابرات است. اين داستاني است که طي يک هفته اخير براي اکثر کاربران اينترنتي به وجود آمده و هيچکس هم تاکنون جوابگوي اين مشکل نبوده است. افزايش روزانه پهناي باند در حالي که اين روزها کاربران اينترنت پرسرعت در کشور با قطع و وصل و کاهش کيفيت سرعت اينترنت خود مواجه هستند و شرکتهاي خدماتدهنده اينترنتي و مخابرات هم علت اصلي اختلال در اينترنت کشور را به شرکت زيرساخت ارتباط ميدهند، اما از آن سو اين شرکت هرگونه اختلال در شبکه اينترنت کشور را رد کرده و پيوسته نيز از افزايش پهناي باند کشور خبر ميدهد. در تازهترين خبر هم هفته گذشته محمود خسروي، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت با بيان اينكه شبكه زيرساخت هوشمند است، اظهار كرده زماني كه قطعي در مسيري اتفاق بيفتد، ارتباط به دليل هوشمند بودن شبكه از مسير ديگري برقرار ميشود. وي در گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه به دليل هوشمند بودن شبكه ارتباطات زيرساخت، قطعي نداريم، اظهار كرد: شركتهايي كه ارتباط نقطه به نقطه از ما ميگيرند، بايد مسير «رزرو» داشته باشند كه اين كار صورت گرفته و ما هيچ زماني قطعي نداريم. در حالي خسروي از عدم قطعي سرويس اينترنت طي چند روز گذشته صحبت ميکند که براساس اطلاعات به دست آمده از يکي از شرکتهاي خدماتدهنده اينترنتي حداقل از ابتداي آذرماه تا کنون شبکه اينترنت کشور با قطعيهاي چند ساعته مواجه بوده است. براي مثال در روز دوم آذرماه شبکه اينترنت کشور با 135 دقيقه اختلال شديد، در روز سوم آذر با 240 دقيقه اختلال شديد، در روز هشتم و نهم آذر با 5 دقيقه قطعي کامل مواجه بوده است. در تماس با شرکت زيرساخت در خصوص قطعيهاي چند روز اخير روابط عمومي اين شرکت اظهار كرد که خبرنگاران زيادي طي اين چند روز با ما تماس گرفته و صحبت از کاهش سرعت اينترنت ميکنند که ما هم بلافاصله از بخش فني خواستار گزارشي در اين خصوص شديم، اما آنها اعلام کرده اند که شبکه زيرساخت با هيچگونه مشکلي مواجه نيست. همچنين در ادامه مسوول روابط عمومي شرکت زيرساخت اعلام کرد که احتمالا مشکل اختلال به شرکتهاي سرويسدهنده اينترنت بازميگردد. در پايان هم اين مقام مسوول تاکيد کرد که زيرساخت روي شبکه فيلترينگ هم تغييراتي انجام نداده که باعث کندي سرعت اينترنت کاربران شود. همچنين در ادامه افزايش قطعي و کاهش سرعت اينترنت، محمود خسروي، مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت اعلام کرد که قطعي اينترنت مربوط به شركت ارتباطات زيرساخت نيست و مشتركاني كه دچار مشكل شدهاند علت را از مراكزي كه اينترنت خود را دريافت كردهاند جستوجو كنند. وي تاکيد کرد که اينترنت از نظر زيرساخت مشكلي ندارد و افرادي كه دچار كندي اينترنت شدهاند با مراكز پشتيباني اينترنت خود مانند شركتهاي PAP تماس بگيرند. اما تماس ما به شرکتهاي؛ خدمات دهنده اينترنت هم بيپاسخ ماند؛ چراکه آنها هر گونه مشکل سرويس شرکت خود را رد کرده و آن را به ديتاي مخابرات يا هم زيرساخت ارتباط دادند. کارشناسان بخش پشتيباني يکي از شرکتهاي خدماتدهنده اينترنت پرسرعت در اين خصوص ميگويد: «اينترنتي که به صورت کلي و از طريق شرکت زيرساخت وارد کشور ميشود دچار مشکل است وگرنه کاربران ميتوانند به سايت شرکتي که از آن سرويس دريافت ميکنند مراجعه و به اطلاعات صفحات خود دسترسي پيدا کنند.» به گفته اين کارشناس کاهش سرعت اينترنت روي برخي از آدرسهاي اينترنتي که به پروتکل HTTPS مرتبط است، ديده ميشود. براي مثال بيشتر کاربران در بازکردن ميل يا استفاده از خدمات اينترنتي بانکي خود با مشکل شديدي مواجه هستند.اين کارشناس در خصوص اينکه با توجه به اين اختلالات و عدم پاسخگويي زيرساخت و شرکتها تکليف هزينهاي که کاربران براي اين سرويس پر اختلال پرداخت ميکنند چه ميشود، ميگويد: «اگر مشکل از شرکتها باشد و کاربران هم آن را ثابت کنند ما ميتوانيم مقدار ترافيک مجاني را در اختيار وي بگذاريم، اما اگر مشکل از طرف ما نباشد نميتوانيم براي جبران اين ضرر کاري انجام دهيم. به گفته يکي ديگر از مديران شرکت خدماتدهنده اينترنت پرسرعت که خواست نامش فاش نشود، سرويس اينترنت روزانه با کاهش 70 تا 80 درصد سرعت مواجه ميشود و زيرساخت هم که تنها متولي ورود پهناي باند به کشور است آن را قبول نميکند و همه مشکلات را به گردن شرکتها مياندازد و اين در حالي است که شرکتها به صورت مستقيم به زيرساخت متصل هستند. وي در خصوص پيگيري شرکتهاي فعال در اين حوزه براي پيدا کردن علت افت سرويسشان هم ميگويد: «تنها پيگيرياي که ما ميتوانيم انجام دهيم اين است که نامه گزارش اين اختلالات را به شبکه زيرساخت و سازمان تنظيم مقررات ارسال کنيم، اما از آنجا که ما هنوز قرار داد SLA را با شرکت زيرساخت امضا نکردهايم، نميتوانيم ادعايي در خصوص اين اختلالات داشته باشيم.» وي ابراز اميدواري ميکند که با امضاي اين قرارداد شايد شرکتها بتوانند غرامت مادي خود را از زيرساخت دريافت کنند.به گفته وي قرار داد SLA سطح خدمات و کيفيت را تضمين ميکند يعني به مقدارهر قطعي براساس جدول SLA که هنوز مشخص نيست شرکتها ميتوانند خسارت بگيرند. اما اين فعال تاييد ميکند تا زماني که زيرساخت قطعي شبکه اينترنت از طريق شبکه خود را قبول نکند اين قرار داد هم کمكي به شرکت ها براي دريافت خسارت و در نتيجه ارائه سرويس جايگزين به کاربران نميکند. اگر روزي هم شانس بياوريم و شبکه اينترنت کشور با اختلال و افت سرعت مواجه نباشد، اما سرعت اين سرويس در کشور آنقدر پايين است که استفاده از آن براي کاربران چندان لذت بخش نيست و به گفته عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با شرايط فعلي وضعيت اينترنت بهتر است که بگويم که اينترنتي در کشور وجود ندارد.محسن قدمياري، كارشناس حوزه اينترنت، در خصوص وضعيت سرويس اينترنت پرسرعت در کشور ميگويد: «سرعت اينترنت در كشور در مقايسه با ساير كشورها حتي براي مصرف خانگي هم كم است، در حالي كه در برخي كشورها براي مصرف خانگي سرعتهاي بيشتري ارائه ميشود.وي در ادامه افزود: «ما در دستيابي به دولت الكترونيكي با مشکلاتي روبهرو هستيم، يکي از اين مشکلات بستر و پهناي باند محدود و سرعت 128 kbps است كه براي مصرفكنندگان خانگي (که قسمت عمده کاربران در حوزه خدمات دولت الکترونيکي هستند) در نظر گرفته شده است. اين پهناي باند در نظر گرفته شده جهت کاربران خانگي هم بهصورت اختصاصي نبوده و بيشتر بهصورت اشتراكي از سوي ارائهدهندگان اينترنت در اختيار عموم مردم قرار ميگيرد و اين خود زمينهساز مشكل اساسي ديگري است و روي همين سرعت كم هم نميتوان حساب باز كرد.» براساس اظهارات اين کارشناس گاهي سرعت اينترنت خطوط پرسرعت ADSL حتي قدرت ثابت بودن را هم ندارند و بعضي اوقات از خط دايلآپ هم كندتر هستند. به باور وي مشکل اشتراکي بودن پهناي باند و ثابت نبودن آن، تنها مربوط به خطوط پرسرعت ADSL نبوده بلکه اين معضل گريبانگير ساير تکنولوژيها مانند دايلآپ، وايمكس و GPRS نيز ميشود. به گفته اين كارشناس شبكه، يک خط ADSL در سطح جهاني تقريبا توانايي ارائه پهناي باندي در حدود 0/12 مگابيت بر ثانيه را داراست در حالي که بيشترين سرعتي که در حال حاضر به کاربران اين حوزه در كشور ارائه ميشود، سرعت 0/2 مگابيت بر ثانيه است که اين سرعت براي کاربران غيرخانگي درنظر گرفته شده است. براساس اظهارات وي در حال حاضر امکان تهيه ADSL2+ در ايران توسط شرکتها با سرعت 0/2 مگابيت بر ثانيه جهت کاربران غيرخانگي فراهم شده و اين در حالي است که اين خط توانايي ارائه سرعت 0/24 مگابيت بر ثانيه را دارا است و اين نشاندهنده فاصله ما با استانداردهاي بينالمللي است.
|
|
|