الکامپ امروز به خط پايان رسيد
-(0 Body)
|
الکامپ امروز به خط پايان رسيد
Visitor
1021
Category:
کامپيوتر
بازار ديجيتال- امروز ( پنج شنبه )آخرين روز از برگزاري نمايشگاه الکامپ شانزدهم (الکترونيک، کامپيوتر و تجارت الکترونيک) است. نمايشگاهي که در زمان افتتاحيه آن چه مسوولان دولتي و چه مسوولان بخش خصوصي به عنوان برگزارکنندگان آن اميدوار بودند که فصل نويني را در صنعت آيتي کشور رغم بزنند. استقبال از برگزاري اين نمايشگاه توسط بخش خصوصي حتي دولتيها را هم تحت تاثير قرار داد به گونهاي که دو وزير آن را افتتاح کردند. امسال براي اولين بار هر بازديدکننده بايد براي ورود به نمايشگاه فرم مخصوص بازديدکنندگان را پر و با پرداخت مبلغ هزار تومان مجوز ورود به نمايشگاه را پيدا مي کرد. هر چند اين مساله کمي وقتگير به نظر ميرسيد، اما در برخورد با اکثر بازديدکنندگان آنها از اين روش راضي و معتقد بودند که اين کار نظم و کيفيت نمايشگاه را بالا ميبرد. با وجودي كه هر سال هنگام ورود به نمايشگاه الكامپ، تيزرها و بنرهاي متعدد تبليغاتي به چشم ميخورد، امسال كمتر شاهد اين موضوع بوديم و حتي بلندگوي اطلاعات نمايشگاه نيز در فاصله زماني صبح تا ظهر چندان جنبوجوشي نداشتند. تا امروز که آخرين روز از شانزدهم نمايشگاه الکامپ است نميتوان اظهارنظر قطعي در خصوص نحوه برگزاري اين نمايشگاه توسط سازمان نظام صنفي داشت. چرا که در طول برگزاري نمايشگاه و با سر زدن به هر يک از سالنها، نظرهاي مختلفي از سوي شرکتکنندگان در اين دور از نمايشگاه شنيده ميشد که کمي قضاوت قطعي را با مشکل مواجه ميکند. برخي شرکتکنندگان از برگزاري اين نمايشگاه توسط سازمان نظام صنفي رايانهاي کشور کاملا راضي هستند و معتقدند که امسال نظم، کيفيت و ميزان بازديدکنندگان به مراتب بهتر از سالهاي گذشته است. در مقابل کساني هستند که معتقدند الکامپ ميتوانست از اين هم بهتر برگزار شود. آغاز فصلي نوين حضور 450 شرکت داخلي و خارجي در فضايي بالغ بر 21 هزار متر مربع و در کنار آن حضور پررنگ دستگاههاي دولتي در شانزدهمين نمايشگاه الکامپ از ويژگيهاي اصلي اين نمايشگاه بود. براساس گزارشها و آمارهاي منتشر شده در الکامپ امسال 30 دستگاه دولتي در سالنهاي 40 و 41 در قالب سالن دولت الکترونيک، خدمات دستگاههاي دولتي را در دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات در معرض ديد عموم قرار دادند که شايد بتوان گفت نحوه غرفهآرايي، حضور نمايندگان دستگاههاي مختلف و نمايش جديدترين دستاوردها از جمله رونمايي از ايميل ملي، برگزاري کارگاههاي آموزشي و.... باعث شده بود جمعيت زيادي به اين سالنها سرازير شوند. يکي ديگر از سالنهاي پر جنب و جوش و پر ازدحام الکامپ شانزدهم، سالن 38، محل استقرار مجموعه کنسرسيوم سيمرغ بود. کنسرسيومي که با حضور چندين شرکت نسبتا مطرح بازار آيتي ايران (شامل گام الکترونيک، فهيم مشاور، رايورز، فراسو، شاب، نقش، آتنا، سازگار ارقام، ندا رايانه) سعي کرده بود جاي ديگر بزرگان اين بازار را کمرنگتر کند و با برنامهها و معرفي محصولات جديد خود به تماميانتقادات و ابهاماتي که تا پيش از برگزاري اين نمايشگاه به آن ميشد پاسخ دهد. با اين حال اين تشکل حتي در غرفه سازي به گونه اي عمل کرده بود که يکپارچگي مشخصي را به بيننده منتقل نميکرد شايد همين موضوع بود که باعث شد احمد عليپور رييس هيات مديره شرکت فراسو در جلسه مطبوعاتي خود در الکامپ به انتقاد از اين تشکل ( که شرکتش نيز جزو آن بود ) بپردازد. بهروز صالحي مدير مارکتينگ و تبليغات شرکت سازگار ارقام يکي از شركتهاي زيرمجموعه سيمرغ که بعد از هفت سال دوري در اين الکامپ شرکت کرده در خصوص حضور خود و نحوه برگزاري اين نمايشگاه ميگويد:« دليل اصلي حضور شرکت ما در اين نمايشگاه علاوه بر انگيزههاي نسبي که سازمان نظام صنفي ايجاد کرده تنها به خاطر حضور مجموعه سيمرغ بوده است. اما در کل براي شرکت ما، به هيچ وجه فرقي نميکند که نمايشگاه توسط صنف برگزار شود يا نهادي ديگر.» به گفته صالحي، اين شرکت روي تماميمحصولات خود تمرکز نداشته و سعي کرده جديدترين محصولات فناوري را که مدت زيادي از معرفي آنها در سطح جهان نميگذرد را در معرض ديد بازديدکنندگان قرار دهد. وي در ادامه به چند محصول جديد اين شرکت اشاره ميکند و ميگويد:« فناوري جديدي که مربوط به بخش کارت گرافيکي است شامل نسل ششم پردازندههاي گرافيکي AMD است که خبر انتشار اين كارتها تقريبا دو هفته پيش روي خروجي رسانهها قرار گرفته است و حالا اولين نمونههاي آن را ميتوانند کاربران در اين الکامپ ببينند. » به گفته وي اين كارتهاي گرافيکي از سري HD6800 از برند XFX هستند که با وجود اينکه به دليل تغيير سيستم نامگذاري داراي توان پايين تري در مقايسه با همگروههاي خود در سري پنج هستند، اما از فناوريهاي جديدي مانند پخش سه بعدي و تصحيح سطوح در تصاوير پشتيباني ميکنند. نمايش اولين هاردديسکهاي اکسترنال سه ترابايتي، نمايش نوتبوکهاي جديد (با برند لنوو، ايسر و اسوس)،نمايش نسل جديد مادربوردهاي اينتل و... از ديگر محصولات جديد بود که شرکت سازگار در غرفه خود به بازديدگنندگان معرفي کرد. اما از ديگر شركتهاي حاضر در مجموعه سيمرغ که سالهاي گذشته تنها به همراه زير مجموعههاي خود در الکامپ شرکت ميکرد، امسال با معرفي سه برند جديد خود با دستي پر در سالن 38 حضور پيدا کرده بود. يکي از مسوولان حاضر در غرفه فراسو در خصوص عدم حضور پررنگ اين شرکت در دورههاي گذشته ميگويد: «شرکت فراسو نه تنها به خاطر برگزاري اين نمايشگاه توسط سازمان نظام صنفي، بلکه به خاطر رقابت و معرفي چندين محصول جديد خود به بازار، حاضر به حضور در اين نمايشگاه شده است در واقع ما در دورههاي گذشته به دليل نداشتن محصول جديد چندان رغبتي به حضور در نمايشگاه نداشتيم. » به گفته وي، فراسو امسال به معرفي سه محصول جديد خود در سه حوزه با سه برند متفاوت پرداخته است. اولين محصول اين شرکت لوازم جانبي با کيفيت، اما با قيمت ارزان است که با برندacron وارد بازار شده است. محصولات لوازم شبکه با برند cordia از ديگر محصولات جديد اين شرکت است. اما جديد ترين و عجيبترين محصول اين شرکت که قرار است در حوزه لوازم بهداشتي به کاربران ارائه شود با برند ucare در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفت. به گفته مسوولان غرفه فراسو، اين شرکت در صدد اين است تا با ارائه محصولات جديد، با کيفيت و ارزان، قشر کم درآمد جامعه را نيز به محصولات خود علاقهمند کند. اکثر شرکتكنندگان ميزان بازديدکنندگان از الکامپ شانزدهم را بالا دانسته و در کنار آن عنوان ميکردند که با وجود اين تعداد بازديد کننده، اما تعداد کمي از اين ميزان را افراد تخصصي تشکيل ميدادند که به اعتقاد برخي غرفهداران بايد زمان و فرهنگسازي زيادي در اين خصوص انجام شود تا ديد سطحي مراجعهکنندگان به يک نمايشگاه تخصصي تغيير پيدا کند. انتقاد از برگزاركنندگان اکثر شرکتكنندگاني که در غرفههاي 40،41، 37 ، 38 حضور پيدا کرده بودند ضمن انتقادات هميشگي از جمله ساعت بد و کم برگزاري نمايشگاه، نبود اينترنت باکيفيت و... در کل از نحوه برگزاري و نظم نمايشگاه راضي بودند. به باور اين گروه حضور سازمان نظام صنفي به عنوان نمايندهاي از بخش خصوصي در اين نمايشگاه باعث ايجاد رقابت و حضور شركتهايي شده بود که به نحوي الکامپ، را تحريم کرده بودند. اما در مقابل اين گروه، شرکتکنندگاني هم بودند که نه تنها از برگزاري نمايشگاه از طرف سازمان نظام صنفي راضي نبودند بلکه بر اين باور بودند که با تغيير سالنهاي شركتها و قرار دادن آنها در کنار شركتهاي نامرتبط آنها نتوانستهاند آن طور که بايد بازديدگنندگان را به خود جذب کنند. يکي از اين ناراضيان شرکت ضد ويروس امين است که قرار بوده در سالن 38 ميزبان مراجعهکنندگان باشد، اما حالا در غرفه 41 و روبهروي غرفه بانک پارسيان و در فضايي کاملا نامناسب مشغول پاسخگويي به بازديدكنندگان است. بهروز علوي، مدير فني اين شرکت ضمن اشاره به اين نکته که سازمان با استفاده از ثبت نام اينترنتي باعث اشتباهات بزرگي در اين نمايشگاه شده است ميگويد: «کل اين نمايشگاه به خاطر پارتي بازيهاي صورت گرفته دچار مشکل بود. از ابتدا شرکت ما خواهان سالن 38 بود و حتي هنگام ثبت نام نيز ما در اين غرفه نام نويسي کرديم، اما به يکباره متوجه شديم که سالن 41 براي ما در نظر گرفته شده است و شکايتهاي ما به سازمان نظام صنفي هم راه به جايي نبرد. در حال حاضر ما در سالني هستيم که ربطي به فعاليتهاي ما ندارد و اين تنها به دليل بيبرنامگيهاي سازمان نظام صنفي است.» به باور وي وضعيت شركتها در الکامپ پانزدهم بهتر از الکامپ شانزدهم بود چرا که حداقل برگزارکننده الکامپ گذشته با اولويتبندي شركتها هر شرکتي را در غرفه درست خود قرار داده بود. اما سالن 18 که بيشتر غرفههاي آموزشي در آن چيده شده بودند يکي از سالنهاي خلوت و سوت وکور الکامپ شانزدهم بود، که به اعتقاد اکثر غرفهداران اين سالن، چيدمان بد نمايشگاه و عدم راهنمايي درست به بازديدکنندگان باعث شده بود که اين سالن با استقبال خوبي مواجه نباشد. بهمن نيکويي، مسوول غرفه شرکت پيشگامان تهران صبا نيز با ابراز نارضايتي از برگزاري الکامپ شانزدهم توسط سازمان نظام صنفي اظهار ميکند: « با پارتي بازيهايي که سازمان با نهادهاي دولتي انجام داد باعث شد که ما به اجبار در اين سالن ثبت نام کنيم. ما هم مثل برخي شركتها هنگام ثبت نام اينترنتي دچار مشکل شديم و با اينکه سر ساعت خود براي ثبت نام به سايت مراجعه کرديم، اما به دليل مشکلات با نيم ساعت تاخير توانستيم وارد سايت شويم که همين امر باعث شد نتوانيم غرفه مناسبي براي خود ثبت کنيم.» وي همچنين ياد آور ميشود با اينکه اين آموزشگاه زير نظر وزارت کار مشغول به فعاليت است اما به دليل اينکه هنگام ثبت نام تنها شماره کد شركتها قابل ثبت بوده مجبور شدهاند که با نام شرکت در نمايشگاه شرکت کنند نه آموزشگاه. *** شايد تنها چند ساعت به پايان شانزدهسالگي الکامپ باقي مانده باشد و با توجه به نظرها و انتقادات مختلفي که طي برگزاري نمايشگاه از زبان مراجعهكنندگان و شرکتكنندگان شنيده ميشد اظهار نظر در خصوص برگزاري نمايشگاه کميزود باشد. از حالا تا چند هفته ديگر و يا شايد چند ماه ديگر بايد منتظر اظهار نظر کارشناسان و فعالان بازار آيتي بود و بايد ديد که با توجه به بازخوردهاي مطرح شده به سازمان نظام صنفي اجازه برگزاري مجدد اين نمايشگاه داده ميشود و آيا سازمان خود مايل به برگزاري نمايشگاه خواهد بود؟
|
|
|