الکامپ و چراغهاي خاموش صنعت نمايشگاهي
-(1 Body)
|
الکامپ و چراغهاي خاموش صنعت نمايشگاهي
Visitor
843
Category:
کامپيوتر
آي تي ايران - نمايشگاههاي الکامپ (الکترونيک، کامپيوتر و تجارت الکترونيکي) و تلکام (مخابرات) اين روزها در محل نمايشگاههاي بينالمللي در حال برگزاري است. گفته ميشود اين دو نمايشگاه به نوعي بضاعت بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران را به نمايش گذاشتهاند. اما آيا چند غرفه تزيين شده، هداياي تبليغاتي و محصولات وارداتي تمام بضاعت صنعت ICT ايران است؟ براي بررسي هر رويداد نمايشگاهي ميتوان دو نگاه را در نظر گرفت. نخست آنکه هر نمايشگاه در واقع ويتريني از همان صنعت است و هر چند بتوان چينش اين ويترين را به شکل مطلوب و جذابي انجام داد، اما فحواي رويداد را نميتوان تغيير داد. نکته دوم در زمينه نوع اجراي نمايشگاه است. نحوه برگزاري، برنامهريزي، هماهنگي و بسياري از مسائل مربوط به حضور شرکتکنندگان در اين بخش جاي ميگيرند. بدون هيچ شکي الکامپ و تلکام از هر دو موضوع رنج ميبرند. نخست آنکه بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات به گفته بسياري از فعالان اين عرصه وضع چندان مطلوبي ندارد. از فروش برخي تجهيزات مشهور کامپيوتري و مخابراتي (لپ تاپ، قطعات کامپيوتري و تلفنهاي همراه) که بگذريم، بسياري از فعالان اين صنعت از بيرونقي و کسادي کار يا ورشکسته شدهاند يا سرمايه به جاي ديگري سپردهاند. کمتر توليدکننده داخلي را ميتوان پيدا کرد که زير فشار سنگين توليد کمر خم نکرده باشد. در حالي که نمايندگان محصولات خارجي (حتي نمايندگان دسته چندم يک محصول) از وضعيت به مراتب بهتري برخوردارند. از سوي ديگر، همين بضاعت اندک هم به خوبي به نمايش در نميآيد و هنگامي که همين توان در نمايشگاهي مثل الکامپ به روي پرده ميرود، گويي باويتريني به هم ريخته و سردرگم روبهرو هستيم. برنامهريزي براي اين نمايشگاه عمدتا طي روزهاي آخر حالت جدي به خود ميگيرد و کيفيت ارائه سرويس به شرکتکنندگان و بازديدکنندگان در حداقل خود قرار دارد. همين ميشود که هيچ کدام از اين نمايشگاهها در تقويم هيچ کدام از شرکتهاي بزرگ خارجي قرار نميگيرند. شرکتهاي بزرگ داخلي هم به دليل مشکلاتي که سالها قبل در حافظه شان باقي مانده عطاي اين حضور پر دردسر را به لقاي آن ميبخشند. بسياري از داخليها که توان مالي دارند به سمت نمايشگاههايي چون جيتکس و سبيت سرازير ميشوند و دهها برابر هزينه الکامپ را به خاطر برنامهريزي دقيق و مناسب به خارجيها ميدهند. حل مشکلات صنعت ICT بيشک نيازمند باز شدن گرههاي ديگر است اما ايران توان آن را دارد تا در کوتاهترين مدت بزرگترين رويداد نمايشگاهي آيسيتي را در داخل خود برگزار کند. اين مهم نيازمند برنامهريزي طولاني مدت، دقيق و سرمايهگذاري روي زيرساختهاي نمايشگاهي است. تجربه کشورهاي همسايه نشان ميدهد نيروي حاصل از فراهم کردن جايگاه ارائه و ايجاد يک ويتريني با چينش خوب ميتواند حتي خمودهترين صنايع را نيز به انفجار اقتصادي رهنمون سازد.
|
|
|