|
الکامپ، سيمرغ يا ستاره؟
-(5 Body)
|
الکامپ، سيمرغ يا ستاره؟
Visitor
994
Category:
کامپيوتر
کمتر از 14 روز به برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بينالمللي الکامپ (الکترونيک، کامپيوتر و تجارت الکترونيک) زمان باقي نمانده است. نمايشگاهي که قرار است با سالهاي گذشته خود تفاوتهاي شگرفي داشته باشد. يکي از اين تفاوتها هم اين است که بالاخره بعد از چندين دوره کشمکش بين مسوولان شرکت سهامينمايشگاه بينالمللي و سازمان نظام صنفي رايانهاي، قرار است اين دوره از نمايشگاه الکامپ توسط سازمان برگزار شود. از زمان انتشار اين خبر توسط مسوولان سازمان نظام صنفي رايانهاي، الکامپ شانزده ساله با نظرها، واکنشها و حواشيهاي مختلفي همراه بوده است. اما اکثر فعالان صنف و شرکتکنندگان در الکامپ شانزدهم سعي ميکنند به اين حواشي نپردازند.همين بس که وقتي سعي در برقراري ارتباط با تعدادي از شرکتهايي که در اين نمايشگاه شرکت کردهاند يا قصد شرکت در آن را ندارند داشتيم ؛ آنها تنها به ذکر اين نکته اکتفا کردند که قصد ندارند با نظرات و انتقادات خود برگزاري الکامپ شانزدهم توسط سازمان نظام صنفي را زير سوال ببرند. شايد يکي از دلايل آن اين باشد که جدا از هر ضعف و انتقادي، برگزاري نمايشگاهي چون الکامپ به هر حال ميتواند به نفع همه صنف باشد. الکامپ نوجوان از زماني که اولين نشست خبري الکامپ توسط سازمان نظام صنفي برگزار شد و مسوولان برگزاري نمايشگاه به تشريح فعاليتهاي انجام شده در ستاد اجرايي الکامپ شانزدهم پرداختند، نکات مختلفي روشن و به دنبال آن سوالهاي بسياري مطرح شد. به عنوان مثال با توجه به اينکه گمان ميرفت چون سازمان نظام صنفي بعد از چندين دوره مسووليت برگزاري اين نمايشگاه را برعهده گرفته، پس شرکتهاي بزرگ غايب دوره گذشته در الکامپ شانزدهم شرکت خواهند کرد؛ اما مسوولان برگزاري اين دور از الکامپ در همان نشست خبري به صورت غيرمستقيم اعلام کردند که با توجه به تمام تلاشهايي که براي شرکت اين بزرگان حوزه فناوري اطلاعات انجام دادهاند؛ اما همچنان آنها انگيزهاي به حضور از خود نشان ندادهاند. همچنين آنها به اين نکته اشاره کردند که اگر شرکتهاي بزرگ در اين نمايشگاه با عنوان اصلي خود حضور پيدا نکردهاند؛ اما با واسطههايي در نمايشگاه شرکت خواهند کرد و پيوسته کاوه ثروتي، مدير اجرايي نمايشگاه در بين سخنان خود چه در آن نشست و چه خبرهايي که طي چند هفته گذشته مطرح کرد، اين نگرش را به وجود آورد که اگر چه برخي شرکتهاي بزرگ سختافزاري و نرمافزاري در الکامپ شانزدهم شرکت نکردهاند؛ اما غرفههاي بزرگي توسط شرکتهاي گوناگون خريداري شده و تا کنون هم به دليل استقبال پيش بيني نشده، الکامپ با کمبود جا مواجه شده است. يکي از دلايل اين موضوع ميتواند فضاي کم نمايشگاهي و تقاضاي زياد براي شرکت در چنين رويدادي باشد. امسال در حدود 450 شرکت در نمايشگاه ثبت نام کردهاند، در حالي که سال گذشته 580 شرکت داخلي و خارجي در همين نمايشگاه حضور داشتند. سوداي سيمرغ يکي ديگر از خبرهايي که در خصوص الکامپ شانزدهم از سوي مسوولان اين نمايشگاه مطرح شد، حضور مجموعهاي تحت عنوان سيمرغ است، مجموعهاي که تاکنون در خصوص آن سوالات و ابهامات گوناگوني مطرح است و تنها نکتهاي که به صورت کاملا واضح ميتوان از آن دريافت اين است که در آن 10 شرکت نسبتا سرشناس بازار آي تي همچون گام الکترونيک، فهيممشاور، رايورز، فراسو، شاب، نقش، آتنا، سازگارارقام، ندارايانه و پويا حضور دارند. آنچه اين ترکيب ناهمگون سخت افزاري و نرمافزاري را دور هم جمع کرده مشخص نيست؛ اما وجه مشترک اغلب آنان اين است که مديران اين شرکتها همه از مديران اصلي سازمان نظام صنفي هستند. بيسبب نيست که حضور اين مجموعه نوظهور يکباره پيش از فروش فضاي غرفهها و خريد بزرگترين غرفه نمايشگاه در بهترين سالن اعتراضهايي را هم برانگيخت. يکي از فعالان حوزه بازار آيتي که به دلايلي حاضر به فاش شدن نامش نشد در خصوص برگزاري اين دور از نمايشگاه ميگويد: « به نظر من فرصت خوبي است که سازمان نظام صنفي توانسته بعد از سالها کشمکش الکامپ را برگزار کند و هرچند ديگر صنعت نمايشگاه در جهان رو به افول است؛ اما اين دور از نمايشگاه ميتواند براي کشور و سازمان نظام صنفي استثنا باشد.» وي در ادامه به شرايط برگزاري اين دور از نمايشگاه و حضور مجموعهاي با نام سيمرغ ميگويد: «از فعالان هيچ سوالي در اين خصوص نشده که حالا آنها بخواهند انتقاد کنند و اگر هم انتقاد کنند، گوش شنوايي وجود ندارد که پاسخگو باشد ما فقط يک روز مطلع شديم فضايي بالغ بر هزار و سي تا هزار و ششصد متر را به نام مجموعهاي کردهاند که نه ريشهاي دارد و نه معلوم است که با چه هدف و برنامهاي در اين نمايشگاه شرکت کرده است.» اما کاوه ثروتي در واکنش به اين انتقادات ميگويد: «هويت و فلسفه سيمرغ کاملا مشخص است و هيچ ابهاميدر کارکرد آنها وجود ندارد. آنها يک گروه از ده شرکت بزرگ حوزه آي تي کشور هستند که همچون ديگر شرکتها دراين نمايشگاه شرکت ميکنند؛ اما در قالب يک مجموعه.» به گفته وي، حضور چنين مجموعههايي هيچ کار ابهام آميزي نيست و در تمام نمايشگاههاي بينالمللي بزرگ دنيا چنين مجموعههايي وجود دارند. در واقع حضور اين گونه مجموعههاي يک فعاليت کاملا رايج، عادي و تجاري است. فروشگاهها در نمايشگاه از ديگر اشکالاتي که به برگزاري اين نمايشگاه وارد ميشود حضور مجتمعهاي تجاري همچون پاساژ رضا، پايتخت و ... در يک نمايشگاه تخصصي است. به اعتقاد برخي کارشناسان، حضور چنين مجتمعهايي در نمايشگاه به هيچ وجه قابل درک و پذيرفتني نيست. به باور اين گروه يک مجتمع با چه هدفي به يک نمايشگاه تخصصي ميرود؟ با اين هدف که محصول بازار خود را که تمام کاربران از آن مطلع هستند به بازديدكنندگان معرفي کند؟ يا محصولات خود را به فروش برساند، در حالي که اجازه فروش در نمايشگاه داده نميشود. پس با اين شرايط نمايشگاه هيچ نفعي براي اين گروه نخواهد داشت. اما مهدي حيدري، رييس هيات مديره مجتمع تجاري پايتخت در اين خصوص ميگويد: «با توجه به شرايط بازار کشور شرکتهايي که در حوزه فناوري اطلاعات فعاليت ميکنند براي ادامه حضور خود در بازار مجبور هستند که به ناچار شعبهاي از فروشگاه خود را در اين نوع مجتمعها داشته باشند، بنابراين ميبينيد که اين فروشگاهها در واقع همان شرکتها هستند. پس حضور آنها در اين نمايشگاه به هيچوجه نبايد سوال برانگيز باشد.» چه چيز جديدي عرضه ميشود؟ مهمترين دلايل حضور شرکت کنندگان در يک نمايشگاه عرضه محصولات يا خدمات جديد است؛ اما اگر يک فروشگاهي در نمايشگاه شرکت کند چه چيز جديدي علاوه بر آنچه در فروشگاه عرضه ميکند ، ميتواند ارائه کند؟ به خصوص که در ايام نمايشگاه امکان فروش مستقيم وجود ندارد. به گفته حيدري، حضور فروشگاهها در نمايشگاهها برعکس انتقاداتي که به آنها وارد ميشود؛ کاملا به نفع بازار است؛ چرا که باعث امضاي قراردادهايي بزرگ با شرکتهايي ميشود که سود و درآمد هنگفتي را روانه بازار آي تي کشور ميکنند. در همين زمينه، ثروتي دبير اجرايي نمايشگاه نيز معتقد است که از زماني که يک ايده در ذهن يک فرد شکل بگيرد تا زماني که آن ايده تبديل به محصول و توليد شود و به دست مصرفکننده برسد مراحل مختلفي را طي ميکند. مراحلي که يک زنجيره ارزشي محسوب ميشود پس نميتوان در يک نمايشگاه تنها يک زنجيره شرکت کند، بلکه بايد تمام آن زنجيره ارزشي حضور داشته باشند. به اعتقاد ثروتي تمامياين سوالات و انتقاداتي که نسبت به برگزاري نمايشگاه برگزار ميشود سوالهاي انحرافي است و نبايد به آنها توجهي نشان داد. ثروتي همچنين در خصوص مشکلاتي که حين ثبت نام براي برخي شرکتهاي به وجود آمده و باعث شده بود که به دليل قطع برق نتوانند غرفههاي مورد نظر خود را به دست بياورند، ميگويد: (اين يک مشکل طبيعي است و حالا چون که چند نفر گرفتار آن شدهاند نبايد کلي فعاليت صنف براي اين نمايشگاه را زير سوال برد.) بنا به اظهارات وي اين گونه مشکلات هم عادي است و مختص به اين حوزه و نمايشگاه نيست؛ چرا که اگر کاربري حتي به بانک هم برود ممکن است به دليل قطع برق نتواند کار خود را انجام دهد. *** بهرغم چنين انتقادهايي برخي صاحبنظران اعتقاد دارند برگزاري يک الکامپ پررونق ميتواند تا اندازه قابل توجهي به رونق کلي بازار آي تي کشور کمک کند. پس از انبوهي از اخبار بد و تخمينهاي تيره و تار حالا همه به چشمک يک ستاره در دل آسمان آي تي دل خوش دارند.
|
|
|