جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بازار فناوري اطلاعات خاورميانه زير سايه جيتکس
-(0 Body) 
بازار فناوري اطلاعات خاورميانه زير سايه جيتکس
Visitor 940
Category: کامپيوتر
بزرگراه فناوري -نمايشگاه جيتکس(Gitex) به‌عنوان بزرگ‌ترين رويداد فناوري در خاورميانه محسوب مي‌شود و همين مسئله باعث شده تا تمامي کشورهاي منطقه از اين نمايشگاه به‌عنوان مهم‌ترين فرصت براي رشد و ارتقاي سطح کمي و کيفي فناوري ياد کنند. مرکز تجارت جهاني دبي براي تاثيرگذاري هرچه بيشتر بر فناوري مخابراتي منطقه هم‌زمان با جيتکس نمايشگاه بزرگ GULFCOMMS 2006 را در فضايي به وسعت 15 هزار مترمربع داير کرده که گفته مي‌شود در اين نمايشگاه 400 شرکت از 30 کشور مختلف دنيا حضور يافته‌اند.

نمايشگاه اختصاصي GULFCOMMS در تلاش است بزرگ‌ترين شرکت‌هاي مخابراتي را که در زمينه ابزارهاي ارتباطي، تجهيزات خطوط تلفن ثابت و همراه، وسايل شبکه‌اي، لوازم ماهواره‌اي و... فعاليت مي‌کنند، گرد هم بياورد. پايين بودن سرعت رشد فناوري ارتباطات و اطلاعات خاورميانه نسبت به اروپا و آمريکا موجب شده تا کارشناسان توجه بيشتري را به نمايشگاه جيتکس داشته باشند.

مشکل اصلي

در حالي که مرکز تجارت جهاني دبي نبود مهارت کافي در فناوري را مهم‌ترين عامل منفي تاثيرگذار در اين زمينه مي‌داند، نمايشگاه جيتکس سال جاري با هدف افزايش مهارت استفاده از فناوري اطلاعات برگزار شده است. به عقيده ترکسي لوح(Trixee Loh) مديرعامل مرکز تجارت جهاني دبي، ما امروزه شاهد آن هستيم که تمامي کشورهاي منطقه سرمايه‌گذاري‌هاي فراواني را در بخش فناوري انجام داده‌اند، اما در کنار اين مسئله هنوز مهارت استفاده از اين فناوري‌ها وجود ندارد. به همين خاطر نمايشگاه جيتکس امسال مي‌کوشد تا آخرين راه‌هاي انتقال مهارت را به کارشناسان و عموم مردم نشان دهد.

مشکل مهارتي کارشناسان فناوري منطقه بيشتر در سه بخش اصلي شبکه، مديريت پروژه و توانايي‌هاي عملياتي احساس مي‌شود و همين امر موجب شده تا بخش‌هاي پشتيباني از فناوري IP، امنيت و شبکه‌هاي بي‌سيم با مشکلات عديده مواجه شود. طبق آخرين پيش‌بيني‌هاي انجام شده، تا سال 2009 ميزان نبود مهارت براي انجام فعاليت‌هاي مرتبط با فناوري ارتباطات و اطلاعات 40 درصد افزايش خواهد يافت که اين رقم دو برابر بيشتر از ميزان محاسبه شده در اروپاست.

موسسه تحقيقاتي IDC در آخرين بررسي‌هاي خود نشان داده که کشورهاي خاورميانه در سال‌هاي اخير توانسته‌اند با افزايش ميزان رشد اقتصادي کارشناسان بيشتري را در زمينه فناوري ارتباطات و اطلاعات تربيت کنند. بر اساس پيش‌بيني‌هاي مرکز IDC، بين سال‌هاي 2005 تا 2009 فناوري اطلاعات با نرخ سالانه 9/16 درصد در خاورميانه رشد خواهد کرد و به دنبال آن، تا پايان سال 2009 ميلادي ميزان سرمايه‌گذاري در بخش سخت‌افزار 6/19 درصد افزايش خواهد يافت. در مقابل، رشد سرمايه‌گذاري براي بخش نرم‌افزار به 8/10 درصد خواهد رسيد که در اين ميان احتمال مي‌رود تا اواخر دهه جاري ميلادي رشد فناوري اطلاعات در خاورميانه نسبت به اروپاي غربي تا دو برابر بيشتر شود.

اين‌طور که گفته مي‌شود، کشورهاي عربي امروزه موفق شده‌اند که پس از هند و چين بيشترين سرعت رشد بازارهاي فناوري اطلاعات در آسيا را به خود اختصاص دهند. طي سال جاري ميلادي ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي کشورهاي حوزه خاورميانه براي ارتقاي سطح کمي و کيفي فناوري اطلاعات از مرز پنج ميليارد دلار گذشت که 8/46 درصد اين رقم در عربستان سعودي و 4/30 درصد آن هم در امارات متحده عربي هزينه شده بود. دو کشور عربستان و امارات در مجموع 77 درصد از هزينه‌هاي مربوط به فناوري اطلاعات در خاورميانه را با صرف رقمي بالغ بر 94/4 ميليارد دلار به خود اختصاص داده‌اند.

مرکز IDC همچنين پيش‌بيني کرده که تا سال 2009 ميلادي ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي IT در خاورميانه و شمال آفريقا به بيش از 14/20 ميليارد دلار خواهد رسيد و رشد سالانه اين بازار از 11 درصد نيز فراتر خواهد رفت. با توجه به آمار و ارقام ياد شده، فناوري اطلاعات امروزه به‌عنوان رکن اصلي و اساسي پيشرفت کشورهاي منطقه محسوب مي‌شود و به همين خاطر برگزاري نمايشگاه کامپيوتري جيتکس مي‌تواند از شاخصه‌هاي مهم اين پيشرفت به‌حساب آيد.

نمايشگاه جيتکس 2005 در پنج بخش سخت‌افزار، شبکه و مخابرات، نرم‌افزار، گروه‌هاي ملي و شهر اينترنتي دبي و کيوسک‌هاي انتشاراتي در 13 سالن مختلف برگزار شد که از ميان شرکت‌کنندگان 74 درصد آن‌ها اهل کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس، هفت درصد اهل ايران، پنج درصد اهل پاکستان و هند، چهار درصد اهل اروپا، يک درصد آمريکايي، چهار درصد از ديگر مناطق آسيا و پنج درصد آفريقايي بودند. در نمايشگاه جيتکس سال گذشته دو کشور چين و هند با حضور 130 شرکت پيشگام کشورهاي آسيايي در اين رويداد بودند.

به‌طور کلي بايد توجه داشت که انتقال تجربه و کسب مهارت‌دو مسئله‌اي هستند که مي‌توانند بيشترين نقش را در توسعه فناوري‌هاي نوين بر عهده‌داشته باشند، بر اين اساس مقامات دبي مي‌کوشند در نمايشگاه جيتکس امسال اين اهداف را تحقق بخشند. از مهم‌ترين اهداف برگزاري نمايشگاه GITEX 2006 مي‌توان به افزايش مهارت استفاده از فناوري‌هاي مخابراتي، توسعه بازار فناوري در خاورميانه و آفريقاي شمالي، تضمين موفقيت فناوري در آينده بازارهاي منطقه و... اشاره کرد.

ورود به نمايشگاه جيتکس امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته از طريق بليت‌هاي معمولي و الکترونيکي، ثبت‌نام و کارت‌هاي ورودي صورت مي‌پذيرد و در حالي که افراد در سال گذشته مجبور بودند براي تهيه بليت هر روز 25 درهم پرداخت کنند، اين قيمت براي سال جاري به 30 درهم افزايش يافته است.

از جمله موارد مهمي که در نمايشگاه جيتکس سال جاري مورد توجه قرار گرفته افزايش توليد محصولات و تجهيزات چندکاربردي وابسته به فناوري ارتباطات و اطلاعات است. اين‌طور که گفته مي‌شود، تنها بين سال‌هاي 2004 تا 2006 ميزان توليد محصولات چندکاربردي ICT در خاورميانه 40 درصد افزايش يافته و اين امر موجب شده تا پتانسيل داخلي کارخانه‌هاي اين منطقه افزايش يابد.

برخي از شرکت‌هاي صاحب‌نام و بزرگ نظير Brother International، Canon، HP، Lexmark Olivetti، سامسونگ، سانيو و اپسون اعلام کرده‌اند که براي نمايشگاه جيتکس امسال آخرين دستاوردهاي خود را با کاربردهاي مختلف در معرض ديد عموم قرار خواهند داد تا از اين طريق شرايط لازم براي رونق بازار IT منطقه فراهم شود.

هلال سعيد الماري مديرکل مرکز تجارت جهاني دبي در اين‌باره مي‌گويد: "رشد و توسعه بازار فناوري ارتباطات و اطلاعات منطقه تنها در گرو تنوع محصولات و افزايش کيفيت آن‌ها خواهد بود. از اين‌رو جيتکس 2006 مي‌تواند با نمايان کردن نقاط قوت منطقه به کاربران کمک کند تا با آخرين محصولات توليدي آشنا شوند و به کمک آن‌ها بتوانند کارايي و اثربخشي شرکت خود را بالا ببرند. توليدکنندگان تجهيزات فناوري بيشترين نقش را در اين زمينه خواهند داشت."

ژوزف هانانيا(Joseph Hanania) مديرعامل شرکت HP خاورميانه نيز خاطرنشان کرد: "جيتکس که مهم‌ترين رويداد IT در خاورميانه محسوب مي‌شود، حياتي‌ترين فرصت براي HP و تمام شرکت‌هاي کامپيوتري به‌حساب مي‌آيد. اگر بتوان به‌درستي از اين فرصت استفاده کرد، بازار مناسب براي فروش محصولات شرکت در سال‌هاي بعدي فراهم خواهد شد."




Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image