بازار موبايلهاي هوشمند رونق ميگيرد
-(2 Body)
|
بازار موبايلهاي هوشمند رونق ميگيرد
Visitor
1007
Category:
کامپيوتر
دنياي اقتصاد - در سالهاي اخير رشد و پيشرفت، تكنولوژي و ورود هر روز دستگاهها و ابزارهاي جديد، طرفداران تكنولوژي روز دنيا را با خودش همراه كرده است. در اين ميان اما گوشيهاي موبايل و دستگاههاي ديجيتال مختلف شخصي توانستهاند به محبوبيت بيشتري در بين كاربران سرتاسر دنيا برسند. تا آنجا كه آخرين تحقيقات در اين مورد نشان ميدهند صادرات موبايلهاي هوشمند (Smartphone) و كامپيوترهاي جيبي (PDA) در نيمه اول امسال در سرتاسر دنيا به 1/42ميليون دستگاه رسيده است. اما گويا مدل، امكانات ارسال پيامهاي مختلف و كاربري نرمافزار مديريت اطلاعات شخصي (PIM) در موبايلهاي هوشمند توانستهاند آنها را در برابر كامپيوترهاي جيبي در جايگاه بهتري قرار دهند. براساس گزارش منتشر شده از طرف موسسه تحقيقاتي Gartner، صادرات گوشيهاي موبايل هوشمند به دنبال رشد 5/75درصدي در نيمه اول امسال به 7/34ميليون دستگاه رسيده كه اين رقم بيشتر از چهار برابر حجم بازار كامپيوترهاي جيبي است. صادرات PDAها اما در اين دوره با رشد 7/5درصدي نسبت به همين زمان در سال گذشته، به 4/7ميليون دستگاه رسيده است. كارشناسان معتقدند PDAها به عنوان كامپيوترهاي جيبي در واقع به خاطر نداشتن امكانات ارتباطي در قالب ويژگي اصلي خود، از مقبوليت كمتري در مقايسه با موبايلهاي هوشمند در ميان كاربران برخوردارند. ژاپن، بزرگترين بازار موبايلهاي هوشمند تحقيقات كارشناسان Gartner نشان ميدهد ژاپن با در اختيار داشتن يكسوم حجم صادرات بينالمللي موبايلهاي هوشمند و غلبه بر بازار اروپا، آفريقا و خاورميانه توانسته است به بزرگترين بازار اين محصولات در سرتاسر جهان تبديل شود. «روبرت كوزا» يكي از تحليلگران Gartner در اين مورد ميگويد: «اين روزها ژاپن با رشد 153درصدي و صادرات 6/11ميليون دستگاه در نيمه اول سال 2006 توانسته 33درصد از بازار جهاني موبايلهاي هوشمند را به خودش اختصاص دهد. اين در حالي است كه بازار كشورهاي اروپا، آفريقا و خاورميانه و بعد از آنها بازار منطقه آسياي پاسيفيك با در اختيار داشتن به ترتيب 30 و 29درصد از بازار جهان موبايلهاي هوشمند جايگاههاي بعدي را به خودشان اختصاص بدهند.» با اين همه، انگار آمريكاي شمالي تنها بازار دنيا است كه در آن PDAها هنوز طرفداران بيشتري نسبت به موبايلهاي هوشمند دارند.سهم بازار اين منطقه از محصولات گوشيهاي موبايل هوشمند هنوز همان 3/6درصد ثابت خود را در ماههاي اخير حفظ كرده است. باز هم نوكيا اول است در ميان كمپانيهاي مختلف توليدكننده موبايلهاي هوشمند، طبق آمار گويا نوكيا با داشتن سهم 42درصدي از بازار اين محصولات و PDAها در شش ماه اول سال باز هم توانسته عنوان بهترين برند بازار را به دست بياورد. كوزا در اين زمينه معتقد است: «تمركز استراتژيك اين شركت روي سليقه كاربران و در نهايت بخش موبايلهاي هوشمند است و به اين دليل ميتوان فصل خوبي را براي بازار مدلهاي جديد توليدي اين شركت به انتظار نشست». بعد از نوكيا شركت RIM كه به عنوان توليدكننده موبايلهاي BlackBerry در بازار شهرت دارد، با داشتن سهم 5/6درصدي رتبه دوم برندهاي برتر بازار موبايلهاي هوشمند را به خودش اختصاص داده است.موتورولا اما با وجود افزايش چشمگير ميزان فروش محصولات خود در فصل گذشته تنها توانست 3/5درصد از بازار اين دستگاهها را به دست آورد تا در جايگاه سوم اين بازار قرار بگيرد.Palm هم به دليل تمركز در بازار كامپيوترهاي جيبي سهم خود را از بازار موبايل هوشمند از 8درصد به 5درصد كاهش داد تا نتواند حضور چندان چشمگيري در بازار اين محصولات داشته باشد. در نهايت اما تحليلگران Gartner اعلام كردهاند، صادرات موبايلهاي هوشمند با رشد 66درصدي در نيمه دوم سال 2006 به 81ميليون دستگاه خواهد رسيد.
|
|
|