- بازار جهاني کامپيوترهاي شخصي که در ماههاي اخير در سايه رونق چشمگير بازار تبلتها و موبايلهاي هوشمند، رکود نسبي را تجربه کرد حالا گويا دوباره در راه رشد قرار گرفته است.
جديدترين گزارش منتشر شده از نتيجه تحقيقات موسسه IDC اين موضوع را تاييد ميکند. اين گزارش نشان ميدهد که صادرات جهاني کامپيوترهاي شخصي در فصل دوم سال 2011 رشد 6/2 درصدي را به ثبت رسانده است. اين در حالي است که کارشناسان و تحليلگران IDC در ماه مه پيشبيني کرده بودند که رشد صادرات اين بازار در فصل دوم امسال به 9/2 درصد ميرسد تا در نهايت اين بازار شاهد رشد بيش از 20 درصدي در نيمه اول سال 2011 باشد.
در حالي که بازار ايالات متحده آمريکا و منطقه اروپاي غربي در فصل اول امسال در ميان بازارهاي ضعيف بودند، بازار کشورهاي در حال توسعه و نوظهور مانند آمريکاي لاتين و آسياي پاسيفيک به جز ژاپن با رشد تقاضا مواجه بوده و رونق بيشتري داشتند. «جي چاو» يکي از کارشناسان IDC در اين مورد ميگويد: «اين نتايج اوليه در فصل دوم هم ادامه پيدا کردند تا فشار از سوي مصرف کنندگان را براي در اختيار داشتن محصولات روز در بازارهاي نوظهور به خوبي منعکس کنند. در همين راستا بازار کامپيوترهاي شخصي آمريکا در فصل دوم امسال همچنان به روند رکودش ادامه داده که اين رکود به دنبال سه عامل اصلي رکود در بازار نت بوکها، راه سخت حفظ رشد 12 درصدي فصل دوم سال 2010 و بالاخره کاهش بودجه خريد محصولات سختافزاري در ميان خريداران تجاري براي افزايش سهم بودجه سرويسهايي مانند رايانش ابري اتفاق افتاده است.»
در ميان مناطق مختلف دنيا بازار
ايالات متحده با کاهش سالانه 2/4 درصدي نسبت به فصل دوم سال 2010، همچنان شاهد تاثير روند بهبود اقتصادي در اين کشور بر بازار کامپيوترهاي شخصي آن است. با اين حال اما اين بازار رشد نسبتا کمي را در ميزان صادرات جهاني خود در مقايسه با فصل اول امسال تجربه کرده است تا در نهايت حجم صادرات جهاني آن در فصل دوم به 8/17 ميليون دستگاه برسد. در بازار آفريقا خاورميانه و اروپا يا EMEA همچنان بازار تبلتها و موبايلهاي هوشمند نبض بازار را در اختيار دارند. با اين حال اما در بازارهاي نوظهور اين مناطق تقاضا براي انواع کامپيوترهاي شخصي همچنان رو به رشد است. بازار کامپيوترهاي شخصي در کشور ژاپن اما همچنان تحت تاثير بحران ناشي از زلزله و سونامي است تا جايي که خريد اين محصولات در بازارهاي اين کشور تا حد قابل توجهي محدود و کم شده است. با اين حال اما به دنبال کاهش چشمگير قيمت کامپيوترهاي شخصي در بازار اين کشور، خريد و صادرات اين بازار در سه ماهه دوم سال 2011 رونق کمي گرفته است. بازار کشورهاي آسياي پاسيفيک در فصل دوم سال 2011 يک بار ديگر رشد دو رقمي را تجربه کرده و حجم صادرات به آنها تا 12 درصد افزايش پيدا کرده است. در مقابل بازار مصرفي ضعيف هندوستان در اين منطقه، بازار پر رونق و داغ چين قرار دارد که ميتواند اين کاهش را کاملا جبران کند. برترين و پرفروشترين توليدکنندگان بازار جهاني کامپيوترهاي شخصي سعي کردند رشدي هرقدر کم را هم در پايان نيمه اول سال 2011 براي خودشان به ثبت برسانند. HP همچنان در صدر اين فهرست قرار دارد و رشد 3 درصدي را در ميزان صادرات جهاني خود نسبت به فصل اول تجربه کرده است. اين رشد اما بيشتر در بازار کشورهاي در حال توسعه رقم خورده است. Dell هم رشد 8/2 درصدي را در دومين سه ماهه سال 2011 تجربه کرده است و بيشترين سهم اين رشد را وامدار صادرات و فروش خوبش در بازار خاورميانه و آفريقا است.
شرکت Lenovo در اين فصل توانست از رقيب خود يعني Acer پيشي گرفته و جايگاه سوم را به خودش اختصاص بدهد. اين توليد کننده همچنان بيشترين تمرکزش را روي بازار منطقه آسياي پاسيفيک گذاشته است. Acer اما با ادامه کاهش صادرات جهاني خود هر چند با روندي کندتر از فصل اول امسال در جايگاه چهارم قرار دارد. البته بعضي از کارشناسان معتقدند تغييرات مديريتي در اين شرکت در ماههاي اخير ميتواند تاثير زيادي در اين مورد داشته باشد. شرکت ASUS هم در جايگاه پنجم اين فهرست رشد 6 درصدي را تجربه کرده است تا Toshiba را پشت سر بگذارد.