برتري موبايل بر کامپيوتر تا دوسال ديگر
-(1 Body)
|
برتري موبايل بر کامپيوتر تا دوسال ديگر
Visitor
832
Category:
کامپيوتر
اينترنت در سالهاي اخير به جزئي جدا نشدني از زندگي اغلب ما تبديل شده است؛ تا جايي که حالا انجام بسياري از کارهاي روزمره بدون اينترنت حتي غير ممکن شده است. به اين ترتيب است که تکنولوژي و راههاي ارتباطي مدرن هر روز بيشتر گسترش پيدا کرده و عرصهاي جديد را در زندگي افراد و البته بخشهاي مختلف صنعتي و تجاري به وجود ميآورند. درست به همين دليل هم موسسات تحقيقاتي متفاوت سعي دارند با به روز کردن و جمعآوري آمارها و تحليلهاي جديد، روند رشد اين پديده قرن را بررسي و دنبال کنند. شرکت بزرگ بينالمللي مالي Morgan Stanley هم يکي از اين شرکتها و موسسات است که با بيش از 600 دفتر نمايندگي در 36 کشور مختلف جهان فعاليت ميکند و در زمينههاي مختلف مالي و اقتصادي تحقيقات انجام ميدهد. اين شرکت به تازگي جديدترين گزارش تحقيقاتي و آماري خودش را درباره اينترنت و روند سريع رشد آن در بخشهاي مختلف منتشر کرده است. اين گزارش، اما در حقيقت بيشتر روي تکنولوژيهاي مدرن مانند موبايل، تبليغات و تجارت آنلاين تمرکز کرده است. رشد بيسابقه اينترنت در موبايل موبايلها اين روزها به محبوبترين ابزار ارتباطي تبديل شدهاند تا جايي که کاربران آنها ترجيح ميدهند اغلب کارهاي ارتباطي روزمره خودشان را از طريق اين دستگاه انجام بدهند. اين در حالي است که با ورود محصولاتي جالب مانند iPhone و iPad به بازار محصولات ديجيتال شخصي، روند دسترسي به اينترنت از طريق اين ابزار تا حد قابل توجهي افزايش پيدا کرده است. آمار منتشر شده توسط شرکت Morgan Stanley در اين مورد نشان ميدهد که تعداد کاربراني که از طريق iPhone و iPad در 10 ماه ابتدايي عرضهشان در سطح جهان به اينترنت دسترسي داشتهاند به رقمي در حدود 86 ميليون نفر رسيده است. اين در حالي است که تعداد دسترسي به اينترنت از طريق کامپيوترهاي شخصي در همين زمان برابر 31 ميليون نفر بوده است. از طرف ديگر، ورود موبايلهاي هوشمند به بازار و رشد استفاده از آنها در سرتاسر کشورهاي جهان، دسترسي به اينترنت از طريق موبايل را در ميان کاربران افزايش داده است. اين بررسي نشان ميدهد که در فاصله سالهاي 2005 تا 2008 ميزان دسترسي به اينترنت از طريق کامپيوترهاي روميزي و موبايلهاي هوشمند يکسان بوده است، در حالي که با گذشت زمان ميزان دسترسي از طريق نوتبوکها و موبايلهاي هوشمند تا حد چشمگيري نسبت به کامپيوترهاي روميزي افزايش پيدا کرده است. کارشناسان پيشبيني کردهاند که ميزان دسترسي به اينترنت از طريق موبايلهاي هوشمند در سال 2012 با سرعت رشد بالايي از نوتبوکها و کامپيوترهاي روميزي فراتر ميرود. آمارهاي ديگري هم در اين مورد وجود دارند که نشان از رشد استفاده از موبايلهاي هوشمند در مقايسه با موبايلهاي معمولي با قابليتهاي مختلف دارند. بر اساس اين آمار، ميزان صادرات جهاني موبايلهاي هوشمند در سال 2009 برابر 51 ميليون دستگاه بوده؛ در حالي که اين ميزان براي موبايلهاي ديگر 140 ميليون دستگاه بوده است. با اين همه، اما پيشبينيها نشان ميدهند که حجم صادرات موبايلهاي هوشمند تا يک سال ديگر يعني در سال 2011 از حجم صادرات موبايلهاي ديگر بالاتر ميرود تا به اين ترتيب در سال آينده ميلادي 90 ميليون دستگاه موبايل معمولي و 93 ميليون دستگاه موبايل هوشمند به سرتاسر جهان صادر ميشود. اين روند در حقيقت نشان ميدهد که با گذر زمان دستگاههاي ارتباطي و پردازشي هم تغيير کردهاند و به اين ترتيب است که حالا کاربران بعد از تجربه کار با کامپيوترهاي مينفريم به تدريج به استفاده از موبايلهاي هوشمند روي آوردهاند. از طرف ديگر تکنولوژيهاي ارتباطي جديد مانند شبکههاي 3G به عنوان کليد موفقيت براي دسترسي به اينترنت از طريق موبايل عمل ميکنند؛ تا جايي که طبق اين آمار، ضريب نفوذ 3G در جهان در سال 2010 به 21 درصد رسيده است؛ در حالي که پيش بيني ميشود اين رقم در سال 2014 برابر 43 درصد بشود. به اين ترتيب است که همراه با رواج استفاده از ابزارهاي بيسيم زيرساختهاي ارتباطي هم رشد پيدا کردهاند. با اين اوصاف، آمار منتشر شده از طرف Morgan Stanley نشان ميدهند که در سال 2008، 421 ميليون دستگاه GPS با رشد سالانه 57 درصدي در سرتاسر جهان فروخته شده است. در اين سال همچنين 319 ميليون چيپ ست wi-fi هم با رشد سالانه 42 درصدي به فروش رسيده است. در همين سال 3/1 ميليارد دستگاه بلوتوث هم با رشد سالانه 45 درصدي در کشورهاي مختلف دنيا به فروش رسيده است. آگهيهاي مجازي در دنياي مدرن در سالهاي اخير با رشد استفاده از اينترنت، تبليغات آنلاين هم در ميان افراد و کاربران عادي کاملا پذيرفته شده است؛ تا جايي که حالا بسياري از صاحبان مشاغل و شرکتها معتقدند اين آگهيهاي آنلاين با افزايش نفوذ اينترنت در جوامع مختلف، تاثيرگذاري بيشتري نسبت به تبليغات ديگر دارند. درست به همين دليل هم هست که تبليغات آنلاين حالا ديگر کم کم با تبليغات تلويزيوني رقابت ميکنند. جديدترين آمار در اين زمينه نشان ميدهد که هزينه صرف شده براي تبليغات تلويزيوني در دنيا تا پايان سال 2009 در حدود 37 ميليارد دلار بوده؛ در حالي که اين رقم براي تبليغات آنلاين برابر 30 ميليارد دلار بوده است. اين در حالي است که کارشناسان پيشبيني ميکنند تا سال 2012 هزينه صرف شده براي تبليغات آنلاين بسيار بيشتر از تبليغات تلويزيوني بشود. حالا ديگر هر کاربر اينترنت به راحتي با آگهيهاي آنلاين در گوگل، ياهو و حالا در اين سالها شبکههاي اجتماعي مانند فيس بوک و توييتر ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد ميکنند. کشوري مانند ژاپن در اين مورد به عنوان يک نمونه از کشورهاي توسعه يافته مطرح شده است. در اين کشور تا پايان سال 2009 بيش از 11 ميليون دلار براي تبليغات آنلاين روي گوشيهاي موبايل کاربران هزينه شده است. اين در حالي است که اين رقم در ژاپن در سال 2005 تنها برابر 4 ميليون دلار بوده است. از طرف ديگر به همين ترتيب هم تمايل تاجران و سرمايهگذاران به سرمايهگذاري در فضاي مجازي و در واقع تجارت الکترونيک هم افزايش يافته است. رشد درآمد سايتهاي فروش آنلاين مانند Amazon يا TaoBao (يک فروشگاه اينترنتي شناخته شده در چين) ميتواند گواه خوبي براي اين مدعا باشد. آخرين آمار در اين مورد نشان ميدهد که TaoBao در فصل اول سال 2009 بيش از 190 ميليون کاربر فعال داشته است که درآمد اين فروشگاه اينترنتي را به 29 ميليارد دلار در اين فصل رساندهاند. تکنولوژي و راههاي جديد ارتباطي تکنولوژي در سالهاي اخير امکانات و ابزارهاي مختلفي را براي ما داشته است؛ درست به همين دليل هم هميشه انتظار يک اتفاق و يک راه جديد را از آن داريم. حالا ديگر ابزارهاي ارتباطي هميشه در دستان و همراه ما، ارزانتر، سريعتر و راحتتر براي دسترسي به راههاي ارتباطي هستند. اين ابزارهاي ارتباطي کوچک با قابليتهاي متنوع و عمر باتري که در سالهاي اخير بيشتر و بيشتر شدهاند، توانستهاند سطح دسترسي هر کدام از ما را به راههاي ارتباطي جديد و سريع افزايش بدهند. درست به همين دلايل است که ديگر اين روزها زندگي بدون تکنولوژي براي ما سخت است. تکنولوژي در واقع دسترسي به هر چيزي را راحتتر و سريعتر ميکند، تا جايي که ابزارهاي ارائه شده توسط آن زندگي روزمره انسانها را متحول کرده و حتي روي شرايط اقتصادي و اجتماعي دولتها و کشورهاي مختلف هم تاثير گذاشته است. در حقيقت شايد به همين دليل هم هست که در بحران اقتصادي اخير بسياري از دولتها و اقتصاددانان به فکر راههاي مدرن و تکنولوژيک برون رفت از اين بحران افتادند و سعي کردند از اين طريق شرکتها و صنايع خودشان را از ورشکستگي نجات دهند. اين در حالي است که درست طبق پيشبينيهايي که انجام شده بود، شرکتهاي فعال در زمينه تکنولوژي خيلي زودتر از صنايع ديگر راه بهبود را در پيش گرفتند و از اين رکود اقتصادي نجات پيدا کردند. آثار حضور تکنولوژي حتي در بلاياي طبيعي هم مشهود است؛ تا جايي که در زلزله اخير هائيتي دسترسي به اينترنت و موبايل توانست جان بسياري از افراد را نجات دهد تا به اين ترتيب بتواند تاثير راههاي جديد ارتباطي تکنولوژي در زندگي امروزي را تصديق کند.
|
|
|