گاهي اوقات نامها ديگر برايمان تنها حکم يک نام را ندارند؛ اين نامها اغلب يادآور يک اتفاق يا يک سابقه روشن هستند.
درست به همين دليل هم هست که بعضي برندها حالا آنقدر در ميان مردمان کشورهاي مختلف شناخته شده هستند که ديگر به اعتباري براي بازار و صنعت حوزه خودشان تبديل شدهاند. اين اعتبار گاهي باعث ميشود که حتي به اشتباه يک محصول را به نام برندش بشناسيم و گاهي کوچکترين اتفاق در روند رشد اين برندها ميتواند کل صنعت و بازار آن را تحت تاثير خودش قرار بدهد. در اين ميان اما بعضي از برندها مانند Apple، COCA-COLA و BMW نقش انقلابي در صنعتهاي بزرگ جهان داشتهاند و به اين دليل معمولا در ميان برترين برندهاي جهان ديده ميشوند.
وب سايت معتبر Interbrand در اواخر ماه اکتبر هر سال به بررسي برندهاي بزرگ و شناخته شده جهان پرداخته و در نهايت صد برند برتر جهان را انتخاب و معرفي ميکند. در اين بررسي بيش از هر چيز به سرمايهگذاريهاي آينده و روند مديريتي هر برند به عنوان داشتههاي تجاري آن پرداخته ميشود.
در واقع روشهاي سودآور، استراتژيهاي سازماني و تمام آنچه موفقيت مالي و تجاري يک برند را تضمين ميکنند، مورد توجه کارشناسان قرار ميگيرد.
به طور کلي اما در بررسي برترين برندهاي جهان، اين شرکتها از نظر عوامل مختلف اقتصادي و مديريتي مقايسه ميشوند. عوامل اقتصادي موثر در روند موفقيت يک شرکت و برند مربوط به سه بخش عملکرد مالي و تجاري براي جذب سرمايهگذاريها، نقش يک برند در تصميمگيري خريداران براي خريد يک محصول و بالاخره دوام يک برند در حفظ عوامل تضمين کننده درآمدهاي آينده آن ميشوند. در نهايت اما ارزش هر برند ميتواند نتيجه بررسيهاي عملکرد مالي و اقتصادي آن باشد.
علاوه بر ارزش يک برند عوامل ديگري هم هستند که نشان دهنده روند مديريتي حاکم بر هر شرکت هستند و به اين دليل اهميت زيادي دارند. اين عوامل مديريتي به دو دسته داخلي و خارجي تقسيم ميشوند. عوامل داخلي شامل شفافيت در اطلاعرساني، تعهد و پشتيباني، امنيت و عملکرد قانوني و مسووليتپذيري در شرايط مختلف هستند. علاوه بر اينها شش عامل خارجي ديگر هم در مديريت يک برند تاثيرگذار هستند. عوامل خارجي شامل اعتبار و سابقه يک برند، ارتباط به مشتري و اطلاع از نيازهايش، تمايز با برندهاي ديگر، ثبات و سازگاري، شيوه ارائه و حضور در بازار، تفهيم کيفيت به مشتريان هستند.
با ارزشهاي بزرگ
در حقيقت بررسي تمام اين عوامل ميتواند فهرستي از برندهاي شناخته شده جهان را پيش روي کارشناسان بگذارد که از ميان آنها هر سال تنها 100 برند به عنوان برترين برندها انتخاب و معرفي ميشوند. نکته جالب اما اين است که يک چهارم اين تعداد از برندهاي برتر، در اختيار بزرگترين شرکتهاي تکنولوژي جهان است که بيشترين تاثير را در زندگي افراد مختلف جهان داشتهاند. اين 25 برند برتر تکنولوژي صرفنظر از جايگاهشان در اين فهرست صد تايي نماينده صنعتي هستند که به نوآوري و خلاقيتش شهرت دارد.
بد نيست بدانيد که وقتي جايگاه اين شرکتها در فهرست سال 2011 را با جايگاه آنها در فهرست سال 2010 مقايسه ميکنيم، متوجه ميشويم که اغلب شرکتهاي تکنولوژي جايگاه خودشان در اين فهرست را حفظ کرده و تغيير کمتري را نسبت به شرکتهاي فعال در حوزههاي ديگر تجربه کردهاند. بيشترين رشد، اما به ترتيب مربوط به شرکتهاي Apple، Amazon.com و Google بوده است.
سبزترينها
وبسايت Interbrand همچنين در سالهاي اخير هر سال همزمان با انتخاب و معرفي برترين برندهاي جهان، سبزترين برندهاي جهان را هم معرفي ميکند. در واقع با گسترش هر روزه آلودگيهاي محيط زيست در کشورهاي مختلف جهان همراه با صنعتيتر شدن آنها، نقش شرکتهاي صنعتي در آلودگي محيط زيست پررنگتر شده است. درست به همين دليل هم هست که در بررسي برترين برندهاي جهان، بخشي هم به بررسي برترين برندهاي جهان از نظر سازگاري با محيط زيست اختصاص پيدا کرده است.
براي انتخاب سبزترين برندهاي جهان از اطلاعات به دست آمده از موسسه تحقيقاتي Thomson Reuter درباره عملکرد شرکتهاي بزرگ جهان براي حفظ محيط زيست استفاده شده است.
اين اطلاعات از بيش از سه هزار شرکت بزرگ و شناخته شده جهان جمعآوري شده و بعد از مقايسه آنها با هم، 50 برند برتر جهان از نظر سازگاري با محيط زيست انتخاب و معرفي شدهاند.