بزرگراه فناوري - امسال در دوازدهمين دوره نمايشگاه الکترونيک، کامپيوتر و تجارت الکترونيکي موسوم به الکامپ براي اولين بار شاهد عرضه بازيهاي کامپيوتري ايراني بوديم.
برگزارکنندگان نمايشگاه يک غرفه در سالن 31 را به يک شرکت ايراني اختصاص داده بودند تا مسابقه بازيهاي کامپيوتري براي کودکان و نوجوانان به اجرا گذارده شود.
اما آنچه که براي ما جالب بود، آشنايي با دو مهندس جوان و خوشذوق بود که يک بازي کامپيوتري ايراني بهنام مبارز را به مرحله توليد رسانده بودند، ولي بهعلت ناتواني مالي موفق به اجاره غرفه و تبليغ براي بازي ساخت خود نشده بودند.
مهندس رضا صاحبکاران و مهندس فرزاد محمودي که هر دو 25 ساله هستند به گفته خودشان از زمان دانشجويي به طراحي بازيهاي کامپيوتري علاقهمند شده بودند. آنها با همکاري چند دانشجوي ديگر گروهي را تشکيل داده و سرانجام در سال 82 شرکت «طراح پارسرايانه» را تاسيس ميکنند. پس از مدتي بحث و تبادلنظر اين گروه تصميم ميگيرند برمبناي مضموني در ارتباط با مواد مخدر دست به توليد بازي کامپيوتري بزنند.
اعضاي شرکت در اولين گام تلاش ميکنند با يافتن اسپانسر و حامي مالي مراحل توليد بازي را به پايان ببرند ولي از ميان نهادهاي متعدد دولتي اعم از ستاد مبارزه با موادمخدر، نيروي انتظامي، سازمان ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد هيچيک حاضر به سرمايهگذاري در اين زمينه نميشوند و تنها قول ميدهند از اجراي اين طرح حمايت معنوي بهعمل آورند، اما اين مشکلات باعث نميشود که ساخت بازي مبارز نيمهکاره بماند.
مشاهده عکسها و دموهاي مختلف بازي مويد آن است که بازي «مبارز» اولين بازي کاملا استاندارد ساخته شده در ايران است.
در اين بازي تلاش شده تا استانداردهاي متداول در بازيهاي مشهور جهان همگي رعايت شود، مسئلهاي که در چند بازي ايراني موجود در بازار و بهخصوص در بازي پرخرج و پرهياهوي رانندگي در تهران چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
چ
را مبارز يک بازي استاندارد است؟ در اين بازي ميزان صدا، کيفيت گرافيکي و دکمههاي کنترل حرکات بازي همگي به ميل کاربر قابل تغيير است. همچنين امکان استفاده از جوياستيک براي اجراي بازي هم وجود دارد. همچنين تمامي منوها و نوشتارهاي بازي به زبان فارسي بر روي صفحه درج ميشود. منوي بازي که در ابتداي آن به نمايش درميآيد مثل منوي بازيهاي روز دنيا کاملا ديناميک بوده و امکانات لازم براي Save و Load بازي در آن گنجانده شده است. در هر محله نقاطي موسوم به Chechpoint در نظر گرفته شده که با حضور در آنها بازي تا آن بخش بهصورت خودکار ذخيره خواهد شد. علاوه بر اين مانند بازي GTA و بسياري از بازيهاي مدرن اماکني ويژه براي ذخيره بازي در نظر گرفته شده است.
گرافيک و موسيقي
به گفته سازندگان «مبارز» گرافيک اين بازي که تنها بر روي کامپيوتر شخصي قابل اجراست، در سطحي بالاست به گونهاي که براي اجراي آن بايد Direct x9 بر روي دستگاه نصب شود.
از سوي ديگر براي موسيقي و افکتهاي بازي هم زحمت کشيده شده. تمامي افکتها توسط گروه سازنده صدابرداري شده ولي چون ساخت موسيقي مستلزم صرف هزينه زيادي است، آنان ترجيح دادهاند مجموعهاي از آهنگهاي ايراني را بهعنوان زمينه کار انتخاب کنند.
با توجه به تاثيرگذاري موسيقي ايراني، تلاش شده قطعات منتخب در عين جذابيت با فرهنگ اصيل ايراني سازگار باشند.
توجه به جزئيات
يک نکته جالب ديگر در مورد اين بازي تعامل کاراکترها با اشياي صحنه است. مثلا در بحث موسيقي امکان قطع موسيقي درحال پخش از يک راديو در گوشه اتاق وجود دارد. علاوه بر اين در برخي از موارد براي پيشبرد جريان بازي بايد از مغزتان هم استفاده کنيد. بهعنوان مثال باز کردن برخي درها مستلزم پيدا کردن کليد آنهاست. شکستن اشياي محيط و هل دادن آنها از جمله فعاليتهايي است که براي عبور از مرحلهاي به مرحله ديگر بازي مورد توجه قرار گرفته است.
بازي مبارز همچنين داراي قابليت پخش تصاوير بهصورت آهسته يا همان Slow Motion است. سازندگان بازي خود ميگويند براي طراحي حرکات رزمي که بهصورت آهسته انجام ميشود از بازي معروف مکس پين الهام گرفتهاند. کيفيت اين حرکات در دموي بازي در سطح مطلوب و قابل قبولي بود.
طراحان حرکتهاي کاراکترهاي مختلف بازي را براي آنکه اين حرکات بهخصوص در صحنههاي رزمي طبيعي جلوه کنند، فعاليتهاي بدلکاري يک بدلکار واقعي را در بازي پياده کردهاند. نتيجه اين همه دقت و ريزبيني در دموي بازي قابل مشاهده بود. شال قرمزرنگ کاراکتر اصلي بازي که دور کمر او بسته شده، در هنگام آهسته حرکت کردن يا دويدن به دو شيوه کاملا متفاوت اما بسيار نزديک به واقعيت تکان تکان ميخورد. حرکات رزمي بازي هم که بسيار متنوع هستند به دل مينشينند.
دوربين اين بازي هم بهصورت کاملا آزاد طراحي شده و ميتوان از هر زاويهاي به شخصيتها نزديک شد. در «مبارز» هم مانند بسياري از بازيهاي خارجي اگر مدتي دست از بازي بکشيد کاراکترها خسته شده و خميازه ميکشند.
بد نيست بدانيد که براي دوبله اين بازي از دوبلورهاي شرکت گلودي فيلم کمک گرفته شده است. همانهايي که تا بهحال تعداد زيادي کارتون را دوبله و روانه بازار کردهاند.
مراحل و داستان بازي بازي مبارز هفت مرحله دارد و در ابتداي بازي نحوه انجام آن در قالب گفتار متن و زيرنويس به کاربر آموزش داده ميشود. به گفته سازندگان بازي اتمام هر مرحله حدود سه ساعت زمان ميبرد و در انتهاي هر مرحله بخشي از داستان بهصورت انيميشن پخش شده و در ادامه مرحله بعدي آغاز ميشود.
اما بد نيست در اينجا بهطور مختصر به قصه بازي هم اشاره کنيم. داستان اين بازي مربوط به يک جوان روستايي است که با برادر بزرگترش زندگي ميکند. برادر کوچکتر معتاد ميشود و برادر بزرگتر تلاش ميکند به او کمک کند، ولي قاچاقچيان برادر بزرگتر را به قتل ميرسانند. همين مسئله موجب ميشود تا برادر کوچکتر متحول شده و به جنگ قاچاقچيان برود. اين درگيري از لوکيشن روستا شروع شده و در محيط شهري، جنگل و غيره ادامه پيدا ميکند.
مبارز 2 سازندگان بازي بهدنبال ساخت قسمت دومي براي آن هستند. در پايان بازي مبارز برادر کوچکتر متوجه ميشود که تنها يک شبکه کوچک را متلاشي کرده و لذا تصميم ميگيرد به نيروي انتظامي ملحق شود.
بازي «مبارز دو» هنوز در مرحله سناريونويسي است ولي تفاوت عمده آن با قسمت اول مبارز، استفاده از سلاحهاي گرم و وسايل نقليه است.
موتور بازي مهندس صاحبکاران وقتي با پرسش من در مورد موتور بازي مواجه شد، از ذکر جزئيات فني امتناع کرد و تنها به اين نکته اشاره کرد که اين موتور با مشکلات فراوان از يک شرکت آمريکايي خريداري شده و سپس از طريق اينترنت بارگذاري شده، البته آمريکاييها متوجه نشدهاند که موتورشان را به گروهي ايراني فروختهاند، چون اين کار با استفاده از کارت اعتباري شخص ديگري صورت گرفته است.
مهندس محمودي معتقد است در ايران هنوز موتور بازي به معناي واقعي کلمه ساخته نشده و ادعاهاي صورت گرفته در اين مورد تنها تبليغاتي است و هدف از آن جذب اسپانسر است. او حتي نوشتن موتور را کار منطقي نميداند و ميگويد اين کار مثل آن است که ما بخواهيم برخي نرمافزارهاي معروف را از نو بنويسيم.
دغ
دغههاي فرهنگي سازندگان اين بازي دغدغههاي فرهنگي زيادي هم دارند. آنها معتقدند در ايران سوژههاي فراواني براي ساخت بازي وجود دارد که بايد به آنها توجه شود. چون زماني داستانهاي کهن ايراني بهصورت سينه به سينه براي نسل بعدي نقل ميشد اما امروزه انتقال فرهنگ و آيين هر کشوري با استفاده از ابزار نويني مانند بازيهاي کامپيوتري، فيلم و... صورت ميگيرد.
به گفته آنان کشورهايي که به نوعي با ايران خصومت دارند با ساخت بازي در مورد حمله به ايران حرفهايشان را ميزنند و ما هم بايد به زبان فناوري و با ساخت بازي پاسخشان را بدهيم.
سازندگان مبارز بههمين علت بهدنبال ساختن مجموعه بازيهايي هستند که از داستانهاي شاهنامه الهام ميگيرد، اما هزينههاي بالاي اين کار فعلا آنها را از عملي کردن فکرشان منصرف کرده است.
عرضه مبارز قرار است عرضه مبارز از يک ماه ديگر شروع شود. اين بازي در دو CD و به قيمت چهار تا پنج هزار تومان عرضه ميشود. سازندگان بازي از علاقهمندان به بازيهاي کامپيوتري در ايران ميخواهند که «معرفتي» داشته باشند و از شکستن قفل نرمافزاري بازي و تکثير غيرمجاز آن خودداري کنند، درخواستي که مشخص نيست تا چه حد مورد توجه عموم قرار گيرد. بد نيست بدانيد که اطلاعات بيشتري از اين بازي و از جمله تعدادي عکس و فيلم از آن در سايت اينترنتي www.TRP.IR قابل مشاهده است.
خودمان را باور کنيم در پايان گفتوگوي يکساعته ما در غرفه هفتهنامه در نمايشگاه الکامپ دو مهندس جوان و خوشذوق طراح بازي از بيتوجهي به صنعت ساخت بازيهاي کامپيوتري در کشور و اشباع بازار از توليدات خارجي گله ميکنند، توليداتي که برخي از آنها با فرهنگ و ارزشهاي جامعه ما سازگاري ندارد و حتي در کشورهاي سازنده براي گروههاي سني بزرگسال قابل استفاده است، اما در ايران تمامي گروههاي سني آنها را اجرا ميکنند. شايد نقل آخرين بخش از گفتههاي مهندسي محمودي در پايان گفتوگوي ما پايان مناسبي براي اين مطلب نيز باشد: «از همه ايرانيان ميخواهيم که به هموطنانشان کمک کنند. چرا هميشه بايد کار خارجي الگوي ما باشد؟ ما هميشه محاسن خارجيها را ميبينيم و به معايب آنها توجهي نداريم، اما در توليدات ايراني فقط بهدنبال نقصها ميگرديم.
صنعت ساخت بازي کامپيوتري سومين تجارت پرسود جهان است و ما ميتوانيم سهم قابل توجهي از اين بازار را بهخود اختصاص دهيم، البته اگر اندکي به ما توجه شود.»