هر ساله با شروع فصل تابستان و تعطيلي مدارس شاهد افزايش چشمگير تقاضاي کنسولهاي بازي در سراسر دنيا هستيم. گرچه بازيهاي ويدئويي همواره داراي خطراتي براي سلامتي از جمله کم تحرکي و مشکلات ناشي از آن هستند، اما بسياري از والدين ترجيح ميدهند علاوه بر تمامي مشکلات موجود، فرزندانشان در خانه و تحت نظارت خودشان باشند.
همچنين با پيشرفتهاي اخير و سرمايهگذاريهاي شرکتهاي بزرگ در بازار، امروزه ديگر شاهد آن نيستيم که تنها مخاطب و کاربران اين دستگاهها خردسالان و نوجوانان باشند و ميتوان به جرات گفت که برخي از بازيها براي طبقه نوظهور بزرگسال طراحي شده است.
به هر حال امروزه آتاري، ميکرو، سيگا و... که نام هر کدام تداعيکننده کوهي از خاطرات براي بچههاي ديروز است جاي خود را به play station ،xbox و Nintendo دادهاند و طي سالهاي اخير بازار بازي بر خلاف اسم آن بسيار جدي است و با ارزشي نزديك به 140 ميليون دلار از بازارهاي قابل توجه در زمينه محصولات الکترونيک است.
بازار جهاني
بر اساس آخرين ردهبندي سايت VGChartz.com که بهصورت تخصصي به بررسي وضعيت کنسولهاي بازي در سراسر دنيا ميپردازد، وضعيت کلي بازار نشان دهنده اين است که شرکت با نينتندو در حال حاضر با در اختيار داشتن رتبه اول در زمينه کنسولهاي معمولي با مدل Wii و همچنين با مدل DS در زمينه کنسولهاي قابل حمل شماره 1 اين صنعت به شمار ميآيد.
نزديکترين تعقيبکننده نينتندو شرکت سوني است که با عرضه کنسول قابل حمل خود، PSP، توانسته کمي به جايگاه گذشته خود باز گردد و در نهايت Xbox 360 مايکروسافت و ps3 در ردههاي بعدي قرار دارند.
در تقسيمبندي بازار فروش کنسولهاي بازي، معمولا بازار را به سه بخش ژاپن، آمريکا و ساير مناطق تقسيم ميکنند که اين امر خود ميتواند نشانگر تمرکز و فروش بسيار بالا در آمريکا باشد.
در ضمن آمار بازار ژاپن به عنوان قطب کنسولهاي بازي همواره از شاخصهاي بررسي وضع بازار است.
بازار ايران
طبق آخرين نظرسنجي صورت گرفته در باشگاه اسپيرو در زمينه شاخص محبوبيت کنسولهاي بازي در هفته آخر مرداد ماه 90 سوني با محصول جديدش ps3 با کسب 5/23 درصد در جايگاه نخست ايستاده است. مايکروسافت با xbox360 با کسب 22 درصد در جايگاه دوم ايستاده است. psp و xbox هم با 16 درصد در جايگاه سوم و چهارم ايستادند.
نتايج نظرسنجي به خوبي نشانگر فاصله و تفاوت بازار ايران نسبت به بازار جهاني است که ميتوان مشکلات بازرگاني و نداشتن حضور فعال در بازار جهاني را از جمله مهمترين اين دلايل برشمرد؛ چرا که Nintendo ابرقدرت اين صنعت در اين ردهبندي از موقعيت خوبي برخوردار نيست و در عوض سوني در جايگاه اول است.
از مشکلات بازار اين کالا در ايران ميتوان به نوسان زياد و بالا بودن قيمت به خصوص در فصل تابستان اشاره کرد. بسياري از کارشناسان آگاه نبودن مردم از قيمتهاي بازار جهاني و نبودن نظارت بر بازار را از علل آن ميدانند. اين امر به خصوص در آستانه فصل تابستان با احتکار کالا به بيثباتي بازار ميانجامد.
از ديگر مشکلات کنسولهاي بازي نداشتن گارانتي يا گارانتي واقعي است که با توجه به حجم قابل توجه اين بازار ميتواند به عنوان يک مزيت رقابتي موثر در انتخاب کالا مطرح ميشود. اما در پايان بايد اشاره کرد که گرچه کنسولهاي بازي نسبت به بازي با رايانه هم از لحاظ قيمت دستگاه، تنوع بازيها، نصب راحتتر، کيفيت بالاي تصوير و ديگر عوامل داراي برتري است، اما با توجه به موج قابل حمل شدن کنسولها که نمونه آن DS نينتندو و PSP سوني است همچنين با گسترش تبلتها و گوشيهاي هوشمند بايد ديد که اين قبيل محصولات بر بازار کنسول تاثير ميگذارد يا خير؟!