برندهاي برتر جهان ديجيتال
-(5 Body)
|
برندهاي برتر جهان ديجيتال
Visitor
1026
Category:
کامپيوتر
تجارت و تبليغات در اين روزگار، دنيايي از برندها و مارکها را در ذهن هر کدام از ما به وجود آورده است. اين اتفاقي است که نه در يک روز و چند ساعت بلکه در طول روزها و ماهها و سالهاي گذشته روي داده است. وقتي به خيابانها ميرويم يا در بزرگراهها رانندگي ميکنيم تبليغات مربوط به برندهاي مختلف و محصولاتشان بيش از هر چيز ديگري توجه ما را به خودشان جلب ميکنند. با اين حال اما در ميان اين تبليغات رنگارنگ و متنوع معمولا نام چند برند براي اغلب ما آشنا هستند که اين آشنايي يا به واسطه تجربه شخصي از اين برند است يا حتي از طريق گفتوگوهاي روزمره به وجود آمده است. هر چه هست اما تنها بعضي از اين برندها براي اغلب ما شناخته شده و محبوب هستند. اين درست همان موضوعي است که شايد براي بسياري از ما در ابهام باشد؛ اينکه اين برندهاي محبوب چطور و از چه طريقي به اين محبوبيت رسيدهاند شايد سوالي باشد که در ذهن ما بارها و بارها تکرار شده است. با اين اوصاف تصورتان را از دنياي برندها به سطح جهان و تمام کشورها گسترش بدهيد. با اين ديدگاه تصور ما از برندها و ميزان محبوبيت آنها هم تغيير ميکند. درست به همين دليل هم هست که وقتي يک برند در سطح جهان و کشورها به محبوبيت ميرسد، قطعا روند رشد و داستان موفقيت آن براي اغلب ما جالب توجه خواهد بود. وبسايت Interberand مطابق روند هر ساله خودش به تازگي فهرستي از 100 برند برتر و محبوب دنيا را اعلام و منتشر کرده است. در اين فهرست برندهاي متفاوتي از صنايع مختلف به چشم ميخورند، اما نکته جالب آن است که در ميان اين 100 برند بيش از 20 برند به صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات تعلق دارد و اين نشاندهنده رشد کاربردهاي اين صنعت در ميان مردم دنيا و افزايش سطح دسترسي آنها به اين خدمات است. علاوه بر اينها، حضور بيست و سه برند برتر دنياي تکنولوژي در اين فهرست نشان از آن دارد که محبوبيت محصولات و خدمات تکنولوژي در سرتاسر دنيا در حال افزايش است. مقبوليت يا مديريت و سرمايهگذاري درست روشي که Interberand براي تشخيص و معرفي برندهاي برتر دنيا بهکار برده است، در واقع جواب همان سوالي است که در ذهن همه ما وجود دارد. اين وبسايت اعلام کرده است که در اين بررسي بيشتر بر مديريت و حجم سرمايهگذاريهاي انجام شده در يک برند تمرکز شده است. به عقيده کارشناسان اين وبسايت، اين دو عامل مهم در حقيقت داراييهاي يک برند را به وجود ميآورند. البته در اين ميان تمام آنچه که يک برند از طريق آنها به محبوبيت رسيده از شيوه تبليغات و فروش گرفته تا نحوه ارسال و تحويل کالا به مشتريان هم عوامل مهم و تاثيرگذاري در افزايش ميزان مقبوليت و البته جذب سرمايه در يک برند است. بر اساس اعلام اين کارشناسان سه عامل مهم عملکرد مالي يک برند در محصولات و خدماتش، نقش يک برند در متقاعد کردن خريداران به خريد و بالاخره قدرت و نفوذ يک برند در محبوبيت آن بيشترين نقش را دارند. عملکرد مالي يک برند در حقيقت تعيين کنندهترين عامل در افزايش سود و رشد اقتصادي آن برند است. البته مديريت درست و مناسب يک شرکت و برند ميتواند عملکرد مالي آن را تا حد قابل توجهي افزايش دهد. نقش يک برند در ميزان متقاعد کردن يک خريدار به خريد محصولي خاص آنقدر مهم است که ما بارها و بارها شنيدهايم که مردم و خريداران يک محصول را با نام يک برند خاص ميشناسند و اين باور حتي تا نسلهاي بعد هم ادامه پيدا ميکند. اين همان عامل مهمي است که در ميزان فروش و محبوبيت يک برند تاثير چشمگيري دارد. در نهايت قدرت و نفوذ يک برند همان عاملي است که باعث ميشود آن برند بتواند درآمد و سود آينده خودش را به صورت تضمين شده تخمين زده و روي آن برنامه ريزي کند. اين عامل به صورت يک نمره از حداقل 0 تا حداکثر 100 متغير است و در واقع با بررسي روند تاريخي موفقيت، يک برند بدست ميآيد. اين عامل است که ميتواند يک برند را به برندي جهاني و شناخته شده در کشورهاي مختلف تبديل کند. برندهاي محبوب تکنولوژي اگرچه اولين برند محبوب در اين فهرست متعلق به دنياي تکنولوژي نيست، اما دومين برند به اين عرصه تعلق دارد. IBM نامي است که براي هر کاربري در هر جاي اين دنيا شناخته شده است. به عقيده کارشناسان Interberand اين شرکت در طول نه سال گذشته روند رو به رشدي را با خريدهاي استراتژيک و مناسب خودش داشته است. اما سومين برند محبوب دنيا، محبوبترين برند دنياي نرمافزار يعني Microsoft است. اين شرکت اما محبوبيت نام خود را با توليد سيستم عاملهاي محبوب ويندوز در سرتاسر دنيا افزايش داده است. Google چهارمين برند محبوب دنياست که در سال 2009 در جايگاه هفتم اين فهرست قرار داشت. قدرت نفوذ اين برند تا حدي است که اين روزها بسياري از کاربران با شنيدن نام جستجو بلافاصله به ياد نام اين برند ميافتند. Intel بزرگترين توليد کننده پردازنده دنيا هم که در سال 2009 رتبه نهم اين فهرست را در اختيار داشت، امسال به جايگاه هفتم صعود کرده است. بزرگترين و محبوبترين برند در بازار جهاني موبايل يعني Nokia در جايگاه هشتم اين فهرست قرار دارد. دهمين رتبه اما به يکي از بزرگترين توليد کنندگان بازار کامپيوترهاي شخصي يعني HP اختصاص دارد. کمي پايينتر شرکت بزرگ Cisco در جايگاه چهاردهم قرار گرفته است. Apple يکي از محبوبترين برندهاي دنياي تکنولوژي اما امسال با سه پله صعود در جايگاه هفدهم اين فهرست قرار گرفته است. اما در اين ميان نکته جالب توجه آن است که برندهاي مربوط به شرکتهاي توليدکننده لوازم مصرفي الکترونيکي يا هيچ تغييري نداشتهاند يا حتي با چند پله سقوط در فهرست امسال قرار گرفتهاند. با اين اوصاف شرکتهاي Samsung، SAP، Canon، Sony، Amazon، Nintendo، Dell، Philips، eBay، BlackBerry، Xerox، Yahoo، Panasonic و Adobe به ترتيب در جايگاههاي 19، 22، 26، 33، 34، 36، 38، 41، 42، 43، 54، 59، 66، 73 و 88 فهرست صد برند برتر امسال قرار گرفتهاند.
|
|
|