جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
بزرگترين دانشگاه هاي آنلاين جهان
-(10 Body) 
بزرگترين دانشگاه هاي آنلاين جهان
Visitor 890
Category: کامپيوتر
بزرگراه فناوري -اگر دنبال محلي مناسب براي ادامه‌ تحصيل مي‌گرديد، کارشناسان مي‌گويند بهترين محل تحصيل دانشگاهي است که شما را به هدفتان مي‌رساند ... حتي اگر از آن‌ها دور باشيد.

سال‌هاست که تحصيل در دانشگاه‌هاي آنلاين در بين بسياري از مردم رواج يافته است. تنها در ايالت متحده آمريکا بالغ بر يک مليون نفر درحال گرفتن مدارک معتبر تحصيلي خود از اين سيستم‌هاي آموزشي در رشته‌هايي چون آموزش و پرورش، پرستاري، فناوري اطلاعات، بازرگاني، حسابداري، مهندسي نرم‌افزار، حقوق جزايي، مديريت مراکز بهداشتي و درماني و ساير رشته‌هاي موجود هستند. پيش‌بيني مي‌شود که تا سال 2007 از هر 10 دانشجو يک نفر به‌طور تمام‌وقت در سيستم‌هاي آموزشي آنلاين ثبت‌نام کند.

دکتر مايکل کري(Michael Karry) دانشيار فناوري تعليم و تربيت دانشگاه جورج واشنگتن در اين‌باره مي‌گويد: "مردم وقتي به سيستم‌هاي آنلاين آموزشي نگاه مي‌کنند، تصور مي‌کنند که اين سيستم‌ها به سيستم سنتي لطمه وارد مي‌کند. ولي من فکر مي‌کنم در کل، سيستم آموزش و پرورش درحال رشد و تکامل است. بسياري از افرادي که به واسطه داشتن کار تمام‌وقت و يا والديني که مجبور به نگهداري از اطفال خود هستند و امکان شرکت در کلاس‌هاي سنتي و متداول را ندارند، مي‌توانند به‌راحتي از طريق اينترنت به تحصيل خود ادامه دهند."

تاريخچه آموزش مجازي

آموزش از راه دور براي اولين بار در قرن 19 به‌عنوان تحصيلات مكاتبه‌اي(Correspondence Study) شناخته شد. پس از چندي تحصيلات مکاتبه‌اي با استفاده از سيستم پستي فراگير شد و مدارس و ديگر موسسه‌هاي داراي صلاحيت به ارايه آموزش از راه دور با استفاده از پست پرداختند و ارتباط نوشتاري معلمان و دانش‌آموزان را برقرار کردند. ايالات متحده تنها کشور ارايه‌دهنده تحصيلات مکاتبه‌اي نبود، بلکه کشورهاي اروپايي نيز از اوايل دهه 1840 دوره‌هايي براي آموزش خلاصه‌نويسي و زبان ارايه كردند.

در سال 1837 به‌خاطر هزينه‌هاي پستي, يک آوانگار انگليسي به نام ايزاک پيتمن(Isaac Pitman) از تندنويسي(Shorthand) براي تدريس دوره‌هاي مکاتبه‌اي در بريتانيا استفاده کرد. وي روش خود را كه مبتني بر اصول آوايي به‌جاي اصول املايي بود، در سال 1837 در کتابي به نام "الگوي صحيح تندنويسي" توضيح داد. روش خلاصه‌نويسي پيتمن در سال 1852 توسط برادرش بن پيتمن(Benn Pitman) در آمريکا معرفي شد. بن يک موسسه صدانگاري در ايالت اوهايو آمريکا براي تدريس خلاصه‌نويسي و نيز انتشار آثار مرتبط با آن بنياد نهاد. روش خلاصه‌نويسي پيتمن با 15 زبان تطبيق داده شده و امروزه يکي از پركاربردترين روش‌هاي خلاصه‌نويسي در جهان است.

در سال 1844 ساموئل مورس(Samuel Morse) تلگراف الکتريکي را اختراع کرد. نخستين خط تلگراف بين شهرهاي بالتيمور و واشنگتن در آمريکا کشيده شد و اولين پيامي كه مورس ارسال کرد، چنين بود: "خدا چه ساخته است؟" مورس به‌دليل ادعاهاي حقوقي مخترعان رقيب و همکارانش نتوانست تا سال 1854 اختراع خود را ثبت كند.

تعريف آموزش مجازي

منظور از E-Learning يا آموزش الکترونيکي به‌طور کلي بهره‌گيري از سيستم‌هاي الکترونيکي مثل کامپيوتر، اينترنت، ديسک‌هاي چندرسانه‌اي، نشريه‌هاي الکترونيکي و خبرنامه‌هاي مجازي نظاير اين‌هاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه‌جويي در وقت و هزينه و در ضمن يادگيري بهتر و آسان‌تر صورت مي‌گيرد.

البته سيستم‌‌هايي که تحت E-learning قرار مي‌گيرند و امکان يادگيري از راه دور را فراهم مي‌کنند بسيار متنوع هستند، ولي در وهله اول آنچه که مهم است آگاهي علاقه‌مندان از نوع اين سيستم‌ها و انتخاب صحيح و نحوه استفاده درست از آن‌هاست. اين سيستم‌ها گاهي مي‌توانند جايگزين کلاس‌هاي حضوري هم باشند. در عين حال براي افراد سخت‌کوش و علاقه‌مند مي‌تواند مکمل کتاب و کلاس باشد. در يک جمله مي‌توان گفت E-Learning آوردن يادگيري براي مردم است به‌جاي آوردن مردم براي يادگيري. در يادگيري الکترونيکي غير از اينترنت، ديسک‌هاي آموزشي، ويدئوهاي آموزشي و همچنين ماهواره استفاده مي‌شود .آمار نشان داده است که در سال 1999 بالاترين روش آموزش الکترونيکي با 53 درصد مربوط به ديسک‌هاي آموزشي مي‌شده است، ولي براي سال 2006 پيش‌بيني مي‌شود که E-Learning مقام اول آموزش را با 63 کسب کند.

روبرت مرداک(Rupert Murdoch ) که روي آخرين فناوري‌هاي آموزش مجازي کار مي‌کند مي‌گويد: " I think education is going to be a very big part of the Internet"

يعتي آموزش بخش عظيمي از اينترنت را به‌خود اختصاص خواهد داد.

اين شخص هم‌اکنون درحال سرمايه‌گذاري در جهت درست ‌کردن بزرگ‌ترين دانشگاه مجازي دنياست. E-Learning باعث رشد اقتصادي شرکت‌ها و مراکز تجاري در دنيا شده است. مرکز IDC اعلام کرده، رشد اقتصاد در زمينه E-Learning در سال 2000 از 3/4 ميليارد دلار به 23/1 بيليون دلار در سال 2004 رسيد که اين رقم يک رشد 68 درصدي را در هر سال نشان مي‌دهد.

آموزش الکترونيکي روش‌هاي آموزشي کنوني را تکميل مي‌کند و در بعضي از موارد جايگزين آن مي‌شود. يکي از رويکردهاي اصلي آموزش الکترونيکي، آموزش ترکيبي به معني به‌کارگيري بيش از يک رسانه در امر آموزش است که از اين موارد مي‌توان به ترکيب آموزش توسط معلم و ابزارهاي بر پايه وب اشاره کرد که البته با اين روش، آموزش الکترونيکي جايگزين آموزش کنوني نمي‌شود، بلکه آن را تکميل مي‌کند. هرچند که در موارد بسياري آموزش الکترونيکي به‌تنهايي مي‌تواند پاسخ‌گوي نيازهاي آموزشي باشد.

در قرن جديد تنها چيزي که شما را مي‌تواند از بقيه رقبا جلوتر بيندازد، يادگيري سريع‌تر است. هم‌زمان و همراه با تحولات و تغييرات وسيعي که در جهان به‌وجود آمده است، رويکردها و ديدگاه‌هاي انديشمندان نسبت به آموزش و يادگيري نيز تحولاتي داشته است. در گذشته جهت آموزش Training را به‌کار مي‌بردند که به‌معناي آموزش‌ دادن همراه است و اکنون واژه Learning به‌کار برده مي‌شود که به معني آموزش گرفتن است. در آموزش سنتي چون مبناي کار در آموزش ‌دادن همراه بوده است، در نتيجه آموزش به‌صورت اجبار، تنبيه و با زور همراه بوده و در نتيجه افت تحصيلي چه در کلاس درس و چه در خارج از کلاس را به همراه داشته است، اما در Learning چون خود فرد خواسته است که ياد بگيرد، همراه با بازدهي بالايي است. در سال 1995 شرکت IBM در ژاپن بخش آموزش منابع انساني خود را از نام Training به نام Education تبديل کرد.

ارتباطات مجازي

تحقيقات توسط صاحب‌نظران نشان داده است که 75 درصد از کلاس‌هاي آنلاين به‌طور غيرهم‌زمان انجام مي‌شود. اين به اين معناست که دانشجويان مي‌توانند به‌راحتي با استادان خود ارتباط برقرار کرده و در کلاس درس شرکت کنند، بدون اينکه اين کار را هم‌زمان با استادان و يا ساير دانشجويان انجام دهند. اين خاصيت به‌ويژه براي دانشجوياني که در نقاط ديگري از جهان داراي ساعات متفاوتي با مرکز آموزشي هستند بسيار ارزشمند است. البته سيستم‌هاي آموزشي آنلاين نيز در شرايط خاصي ايجاب مي‌کنند که استادان و دانشجويان هم‌زمان وارد سيستم اينترنت شوند. اين حالت بيشتر در مواقعي که کلاس حالت تکنيکي داشته، مثلا واحدهاي آزمايشگاهي و يا در صورتي که تجربه کردن فرآيندها و گرفتن بازتاب و نتيجه فوري ضرورت دارند، انجام مي‌شود.

برخلاف اينکه در آمريکا استفاده از اينترنت با سرعت‌ بالا درحال افزايش است، هنوز تعداد زيادي از دانشجويان سيستم‌هاي آموزشي آنلاين از روش‌هاي مطمئن اينترنت با خط تلفن استفاده مي‌کنند. به عقيده برخي کارشناسان، تنها تقاضا براي آموزش از طريق اينترنت نيست که درحال گسترش است، بلکه اين رشد با همان روند در ساير زمينه‌ها مانند بازي‌هاي اينترنتي نيز درحال افزايش است. وقتي کاربران مي‌توانند از طريق اينترنت با ساير افراد گفت‌وگو کنند، بنابراين حتما مي‌توانيد به‌صورت آنلاين آموزش هم ببينيد.

هزينه کلاس‌ها

يک نکته مهم که بايد آن را براي کليه سيستم‌هاي آموزشي آنلاين و غيرآنلاين مورد توجه قرار داد، هزينه است. گرفتن مدرک در کل هزينه‌بر است. سيستم‌هاي آموزشي آنلاين در نگاه اول ارزان‌تر از سيستم‌هاي سنتي به نظر مي‌رسند. در يک نگاه گذرا و سطحي ممکن است که کاربران تصور کنند سيستم‌هاي آموزش و پرورش آنلاين ارزان‌تر هستند، چراکه اين مراکز آموزشي قيمت‌هاي کمتري را ارايه مي‌دهند و دانشجويان در کلاس‌هاي کمتري شرکت مي‌کنند. اما چنانچه به‌طور کلي به اين مسئله نگاه کنيد، درمي‌يابيد که هر دو سيستم در واقع داراي هزينه يکساني هستند. در صورتي که هزينه‌هاي مربوط به شهريه ثبت‌نام و تهيه وسايل و مواد لازم براي کلاس‌هاي آنلاين در نظر گرفته شود، درمي‌يابيم که اين دو سيستم تقريبا يکسان هستند. بخشي از اين واقعيت به‌واسطه اين است که بعضي از مراکز آموزشي درحالي که کلاس‌هاي رايج معمولي را ارايه مي‌دهند، کلاس‌ها و واحدهاي آنلاين را نيز ارايه مي‌دهند.

سيستم‌هاي آموزشي آنلاين به‌ويژه براي دانشجويان بين‌المللي بسيار مقرون به‌صرفه هستند، زيرا آن‌ها مي‌توانند در هزينه‌هايي چون هزينه مسافرت و تهيه مسکن و هزاران هزينه‌هاي کوچک ديگري که به‌دنبال نقل ‌مکان به يک منطقه جديد پديدار مي‌شود، صرفه‌جويي کنند. علاوه بر صرفه‌جويي‌هاي مالي، شما مي‌توانيد با شرکت در کلاس‌هاي آنلاين در وقت خود نيز صرفه‌جويي کنيد.

ارزيابي مجازي

به‌منظور ارزيابي مراکز آموزشي آنلاين، دانشجويان به‌طور معمول به چهار نکته اصلي توجه مي‌کنند: "اعتبار، عوامل تکنولوژيکي، نام دانشگاه و مرکز آموزشي و البته هزينه." اعتبار و امتياز يک مرکز آموزشي از اهميت بسياري برخوردار است. طبيعي است که هر چقدر يک مرکز آموزشي از اعتبار بيشتري برخوردار باشد، داراي سيستم آموزشي بالاتري نيز خواهد. عوامل تکنولوژيکي از ديگر عوامل مهمي هستند که به آن‌ها توجه مي‌شود. دانشجويان بيشتر خواهان سيستم‌هايي هستند که بتوانند در آن با استادان و ساير دانشجويان ارتباط برقرار کنند، نه سيستم‌هاي خشکي که فقط داراي مطالب درسي بوده تا دانشجو بتواند آن‌ها را چاپ کند و به‌خاطر بسپارد و يا جلسات بحث يک‌طرفه‌اي که دانشجو مي‌تواند سؤالات خود را در آن مطرح کند. در اين‌جاست که مسئله آنلاين بودن غيرهم‌زمان و همچنين نوع سيستم ارتباطي اينترنتي که يک مرکز آموزشي طلب مي‌کند مطرح مي‌شود. اعتبار نام دانشگاه بسته به انواع رشته‌هايي که هر مرکز به‌طور آنلاين ارايه مي‌دهد و همچنين جامعيت مدارک آن‌ها تعيين مي‌شود. در نهايت يکي از عوامل اصلي جهت ارزيابي دانشگاه‌هاي آنلاين هزينه آن‌هاست.

عوامل فرعي ديگري نيز در اين ارتباط مورد توجه قرار مي‌گيرند. براي مثال تعداد دانشجويان هر کلاس چند نفر است که در پاسخ اين سؤال بايد بگوييم تعداد مناسب براي کلاس‌هاي آنلاين معمولا 15 نفر است. براي دانشجويان بسيار مهم است که بدانند استادان آن‌ها با چه ضوابط و کيفيتي براي تدريس انتخاب مي‌شوند.

بهترين دانشگاه‌هاي آنلاين

• دانشگاه فينيکس

http://www.phoenix.edu

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: اين مرکز آموزشي 23 رشته مختلف در سطوح ليسانس و فوق‌ليسانس در زمينه‌هاي پرستاري، حقوق جزايي، بازاريابي و آموزش و پرورش ارايه مي‌دهد. علاوه بر اين، اين دانشگاه دوره‌هاي کوتاه‌مدتي را به‌همراه گواهي مربوطه ارايه مي‌کند. پرطرفدارترين رشته‌هاي اين مرکز عبارتند از فناوري بازرگاني، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان.

• والدن

http://www.walden.edu

رشته هاي آنلاين ارايه شده: دانشگاه والدن داراي 24 رشته مختلف آنلاين است. رشته بازرگاني و امور اداري تنها رشته ليسانس اين دانشگاه است. بقيه رشته‌ها مانند بهداشت عمومي، بازاريابي، روانشناسي، علوم انساني و ساير رشته‌ها در سطح فوق‌ليسانس ارايه مي‌شوند.

• رجيس(Regis)

http://www.regis.org

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: بازرگاني و امور اداري، فناوري اطلاعات، علوم کامپيوتر، مديريت، امور اداري عمومي، مهندسي نرم‌افزار و رشته‌هاي مختلف دبيري.

• Ellis College of NYIT

http://ellis.nyit.edu

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: حسابداري، علوم رفتارشناسي، بازرگاني و امور اداري، الکترونيک و ايمني اطلاعات، ادبيات زبان انگليسي، بازرگاني و امور اداري.

• American Intercontinental University

http://www.aiu.edu

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: بازرگاني و امور اداري، مديريت مراکز درماني، توسعه و روانشناسي سازماني، بازاريابي، فناوري اطلاعات، ارتباطات ديداري، حقوق جزايي و تعليم و تربيت.

• DeVry University

http://www.devry.edu

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: بازرگاني و مديريت اداري، سيستم‌هاي اطلاعات کامپيوتري، فناوري اطلاعات بهداشتي، فناوري اطلاعات، مديريت ارتباطات و شبکه، سيستم اداري شبکه، مديريت فني.

• eCornell University

http://www.ecornell.com

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: اين دانشگاه در پنج زمينه مدارک خود را متمرکز کرده است: هتلداري و مديريت سرويس‌هاي غذايي، مديريت مالي، مديريت استراتژيک و رهبري، مديريت اضطراري و مديريت منابع انساني.

• University of Maryland- University College

http://www.umuc.edu

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: 23 رشته ليسانس، 43 ليسانس با دانشنامه، 18 رشته فوق ليسانس، 38 رشته فوق‌ليسانس با دانشنامه و دکترا در رشته مديريت. تعدادي از واحدها به‌صورت آنلاين ارايه نمي‌شوند.

• Strayer University

http:// www.strayer.edu

رشته‌هاي آنلاين ارايه شده: حسابداري، بازرگاني، آموزش و پرورش، مطالعات عمومي، امور اداري خدمات درماني، فناوري اطلاعات و امور اداري عمومي.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image