|
بلندپروازيهاي زوکربرگ
-(0 Body)
|
بلندپروازيهاي زوکربرگ
Visitor
939
Category:
کامپيوتر
بازار ديجيتال- شبکههاي اجتماعي در سالهاي اخير نقش پر رنگتري در زندگي روزمره همه ما پيدا کردهاند. در اين ميان اما فيسبوک شايد به دليل محبوبيت بيشتر در ميان کاربران مختلف جهان، نقش بيشتري را ايفا کرده است. فيسبوک اما گويا تصميم دارد نقش بيشتري در زندگي کاربرانش داشته باشد و به مکاني براي تمام فعاليتهاي آنلاين آنها تبديل شود. با اين اوصاف است که مارک زوکربرگ موسس و مديرعامل اين شبکه روز پنجشنبه گذشته در کنفرانسي با حضور مديران و فعالان اين حوزه درباره جديدترين تغييرات فيسبوک صحبت کرد و آنها را شرح داد. اين شبکه حالا به عنوان يک پلت فرم قدرتمند براي مديران تجاري و توليدکنندگان برنامههاي کاربردي و نرمافزارها به حساب ميآيد. در کنفرانس F8 اما زوکربرگ درباره دو قابليت جديد شبکه اجتماعي محبوبش صحبت کرد؛ تغييراتي که مربوط به نحوه نمايش اطلاعات کاربران و پيدا کردن محتواي جديد در اين شبکه هستند. داستان زندگي شما در خط زمان اين اساسيترين تغيير فيس بوک است. خط زمان يا همان TimeLine شيوه نمايش اطلاعات کاربران را کاملا تغيير ميدهد و امکان اضافه کردن عناوين مجازي، دسترسي به تمام برنامههاي کاربردي، تمام تصاوير و در واقع تمام پستهاي مربوط به کاربر را فراهم ميآورد. در TimeLine تمام اطلاعات کاربر شبيه به Wall در قسمت پايين سمت چپ قرار ميگيرد و در قسمت راست هم يک خط زمان (TimeLine) وجود دارد که پستهاي متفاوت را براساس زمانهاي مختلف دستهبندي ميکند. يک قسمت بزرگ هم به نام Cover Photo در بالاي صفحه قرار داده ميشود تا اين صفحه را کاملا شبيه به يک وبلاگ واقعي بکند. به اين ترتيب کاربران ميتوانند يکي از عکسهايي را كه تا حالا در صفحه خودشان به اشتراک گذاشتهاند، انتخاب کرده و به عنوان عکسي بزرگ در بالاي صفحه اصلي TimeLine به نمايش بگذارند. در TimeLine کاربران قادر خواهند بود تمام مواردي را که به تازگي به اشتراک گذاشته شدهاند، مشاهده کنند. اگر آنها روي يک سال خاص کليک کنند، پستها به سمت پايين اسکرول شده و کليه موارد به اشتراک گذاشته شده در آن سال را مشاهده کنند. همچنين کاربر ميتواند موارد اشتراک گذاشته شده در يک ماه را هم مشاهده کند. کاربر ميتواند با ماوس روي يک زمان خاص کليک کرده و عکس، متن يا هر مورد ديگري که ميخواهد را به آن زمان خاص اضافه کند. علاوه بر اينها، آيتمهايي که در TimeLine پست شدهاند روي يک نقشه هم نمايش داده ميشوند. جالب است بدانيد که اين نقشه توسط موتور جستوجوي Bing مايکروسافت ساخته شده است. زوکربرگ درباره اين قابليت جديد گفته است: «TimeLine در واقع داستان زندگي شما است. اين قابليت که در حال حاضر به صورت آزمايشي فعال است، به کاربر اجازه ميدهد تا کل داستان زندگي خود را در يک صفحه به نمايش بگذارد. TimeLine در حال حاضر براي کاربران موبايل و توليدکنندگان محتوا و نرمافزار فعال شده است.» در حقيقت اين قابليت جديد امکان دسترسي به داستان گذشته هر کاربر را فراهم ميآورد؛ امکاني که تا حالا وجود نداشت و تا حالا کاربران تنها از اتفاقاتي که در حال رخ ميداد آگاهي پيدا ميکردند. البته قبل از هر چيز بد نيست بدانيد که در صورت فعال شدن TimeLine براي باز شدن صفحه اصلي آن بايد کمي منتظر بمانيد، چون در اين صفحه چندين پست مختلف همزمان باز شده و به نمايش در ميآيند. کلاس جديد نرمافزارهاي اجتماعي Open Graph و قابليت Ticker يا تلگراف که به عقيده مارک زوکربرگ کلاس کاملا متفاوتي از نرمافزارهاي اجتماعي است، امکان جديد ديگري بود که در روز پنجشنبه معرفي شد. در واقع فيسبوک سعي دارد با استفاده از اين امکانات کاربران امکان به اشتراکگذاري تمام آنچه را که در طول روز انجام ميدهند، در اختيار داشته باشند. درست به همين دليل هم فيسبوک قابليت Open Graph را براي توليدکنندگان برنامههاي کاربردي معرفي کرد تا آنها با طراحي و توليد نرمافزارهايي خاص که براي کاربران تازه خواهد بود، به کاربران اجازه بدهند تا هر چيزي را که ميخواهند و انجام ميدهند روي اين شبکه اجتماعي به اشتراک بگذارند. البته Open Graph و Ticker به آهستگي راهاندازي ميشوند تا توليد کنندگان نرمافزار فرصت کافي براي ساخت نرمافزارهاي مختلف براي Timeline را داشته باشند، اما زوکربرگ اعلام کرد که برخي از قسمتهاي Open Graph که به کاربران امکان پيدا کردن محتواي چند رسانهاي مانند موسيقي، فيلم، سريالهاي تلويزيوني و اخبار را ميدهد به زودي در دسترس خواهد بود. زوکربرگ اعلام کرد: «Open Graph نقشهاي است که کاربر را به جهان متصل ميکند و کاربران ميتوانند به هر چيزي که ميخواهند و به هر روشي که دوست دارند متصل شوند.» در حالت عادي وقتي يک کاربر پستي را به اشتراک ميگذارد، اين پست روي قسمت News Feed قرار ميگيرد، اما وقتي کاربر يک پست را در Open Graph قرار ميدهد، اين مورد وارد تلگراف يا Ticker و TimeLine ميشود، ولي در News Feed قرار نميگيرد. در ابتداي کار Open Graph فعاليتهاي کاربر مانند گوش دادن به موسيقي، تماشا کردن فيلم يا خواندن کتاب و آشپزي کردن را به اشتراک ميگذارد. در اين سيستم کاربران از موسيقي مورد علاقه دوستانشان، آخرين فيلمي که در فيسبوک تماشا کردهاند يا آخرين مقالهاي که مطالعه کردهاند، به طور خودکار و در قالب «پنجرهاي» جداگانه مطلع ميشوند. بسياري از سرويسهاي پخش موسيقي مانندRhapsody و Spotify، آرشيوهاي آنلاين تصويري، سايتهايي مانند Hulu و Netflix و حتي روزنامههايي مانند واشنگتن پست، وال استريت ژورنال و گاردين هم به جمع همکاران فيسبوک پيوستهاند تا استفاده از اين امکانات را براي کاربران آن آسانتر کنند. در واقع با اين تغييرات، فيسبوک به يکي از شبکههاي عظيم رسانهاي و ارتباطي تبديل خواهد شد. به گفته مارک زوکربرگ، اين قابليت، کاربران و توليدکنندگان نرمافزار را قادر ميسازد تا کلاس جديدي از نرمافزارهاي اجتماعي را توليد کنند که تا به حال مشاهده نشده است. اين موارد ميتواند شامل موزيک، فيلم، کتاب، برنامههاي تلويزيون و هر چيزي که به زندگي بشر مرتبط است باشد تا کاربر بتواند از طرق مختلف احساس خود را بيان کند. با اين همه اما انتقادهايي هم به اين تغييرات جديد وارد است که مهمترين آنها دسترسي آسان به اطلاعات خصوصي کاربران است. با اين حال اما مسوولان فيسبوک وعده دادهاند که با وجود گسترش امکانات اين شبکه، از به خطر افتادن اطلاعات شخصي کاربران هم جلوگيري کنند. از طرفي اين تغييرات ميتوانند تاثير قابل توجهي در افزايش درآمد شبکه اجتماعي فيسبوک داشته باشند تا جايي که خبرگزاري فرانسه از طرف شرکت تحقيقاتي eMarketer اعلام کرده است که پيشبيني ميشود درآمد جهاني فيسبوک تا پايان سال 2011 تا 27/4 ميليارد دلار برسد.
|
|
|