فناوري را شايد بتوان به قطاري تشبيه کرد که هيچ وقت نميايستد. دنياي امروز پر شده است از محصولات ديجيتالي که به نوعي زندگي انسانها را دگرگون کرده است. بعد از انقلاب لمسي در گوشيهاي تلفن همراه اين روزها تبلتها روي بورس هستند.
کمتر مغازهاي را در مراکز فروش قطعات ديجيتالي ميتوان يافت که يک يا چند نمونه از اين تبلتها را براي فروش در ويترين خود قرار نداده باشند. در بين مصرفکنندگان نيز استفاده از تبلتها اگر واقعا به عنوان محصولي لازم و ضروري بهکارگرفته نشود حداقل ميتواند در قالب پرستيژ و مد کاربرد داشته باشد، چرا که با اندکي گشت و گذار در بين کاربراني که براي خريد به مراکز فروش لوازم ديجيتالي آمدهاند، ميتوان اين واقعيت تلخ را دريافت که شايد نزديک به 40 درصد از اين افراد به هيچ عنوان آشنايي با تبلتها و کارکردهاي اصلي آن ندارند. همين عدم آشنايي بهترين فرصت را براي برخي از فروشندگان سود جو فراهم ميآورد تا بتوانند با چرب زباني کالاهاي خود را آن هم با قيمتهايي متغير به کاربران سردرگم به فروش برسانند. در اين بين به دليل برخي از موانع تجاري متاسفانه نمايندگان رسمياي در اين بخش وجود ندارند که بتوانند هم اطلاع رساني جامعي داشته باشند و هم با ثبات قيمت محصولات خود را در اختيار مصرف کنندگان قرار دهند.
به هر شکل تبلتها هم همانند گوشيهاي همراه از محصولات معروف شرکت اپل تاثير ميگيرند.
اين روزها هر شرکتي که قصد ورود به اين دنيا را دارد محصولات خود را با مدلهاي مختلف آي پد شرکت اپل مقايسه ميکند. هر چند که آي پد در بسياري از کشورها سهم اصلي بازار تبلت را به خود اختصاص داده است، اما نبايد رقباي سرسخت آن يعني سامسونگ يا ايسوس را هم از نظر دور داشت؛ چرا که محصولات اين دو شرکت به دليل استفاده از سيستمعامل آندرويد توانسته است در بين کاربران از اقبال بالايي برخوردار باشند. اگر به خاطر داشته باشيد تا حدود دو سال قبل اين نتبوکها بودند که به دليل وزن و حجم کمي که داشتند و همچنين قابليت نصب ويندوز 7 انتخاب مناسبي براي کاربران کامپيوترهاي شخصي بودند که تمايلي به حمل کامپيوترهاي همراه سنگين وزن نداشتند. اگرچه اين دستگاههاي جمع و جور با مشکلاتي نظير قابليت نگهداري شارژ اندک، عدم تجهيز به پردازندههاي قوي، داغ شدن سريع و هنگ کردنهاي گاه و بيگاه مواجه بودند، اما به هر حال تنها گزينه موجود براي علاقهمندان به رايانههاي کم حجم و سبک وزن به شمار ميرفتند؛ اما اينک با ورود تبلتها به بازار شايد تمام اين مشکلات رفع شده باشد، البته اين به معني اين نيست که تبلتها محصولات بدون عيب و کاملي هستند و استفاده از آنها بدون هيچ دردسري است. کارشناسان معتقدند امسال، سال جنگ تبلتها نام دارد و پيشبيني ميشود ورود اين کالا در کوتاهمدت تاثير زيادي روي بازار ساير کالاها به ويژه نتبوکها بگذارد.
تبلتها از کجا آمدهاند
هر چند که اين روزها به اشتباه برخي از کاربران اپل را خالق تبلت معرفي ميکنند، اما عمر تبلتها بيشتر از آن چيزي است که شايد بتوان تصور کرد. دستگاههايي که در ابتدا با سيستمعامل ويندوز کار ميکردند و لمسي بودن آنها تنها با فشار دادن قلمي مخصوص روي صفحه نمايش آن نمايان ميشد. کيفيت تصاوير آن اصلا مناسب نبود و سرعت پاييني هم داشتند. تبلتها در حقيقت کامپيوترهاي کوچک و باريکي هستند که فاقد کيبورد بوده و به يک صفحه لمسي مجهزند. اين دستگاهها توسط اتصالات بيسيم به شبکه و اينترنت متصل ميشوند و به دليل حجم و وزن اندکي که دارند گزينه ايدهآلي براي کاربران به حساب ميآيند. اين دستگاهها قابليت نصب برنامههاي کاربردي گوناگوني را دارند و اصلا نصب برخي از اين نرمافزارها و کار روي آنها توسط تبلتها است که باعث جذابيت آنها شده است، اما اين کالا انواع گوناگوني دارد که شامل تبلتهاي لوحي (slate)، تبلتهاي قابل تبديل (Convertibles) و تبلتهاي ترکيبي (Hybrid) هستند. بعدها اما کتابخوانها توانستند تا حدودي اين مشکلات را حل کنند.
دستگاههايي همچون کتابخوان کيندل که با يک صفحه نمايش کوچک دو رنگ توانست حس همان کتابها را براي کاربرانشان فراهم کند. اما اين دستگاهها نيز تنها کاربرد خواندن کتابهايي را داشتند که عموما از طريق سايت آمازون به فروش ميرسيدند. به هر حال محصول عرضه شده اپل باز هم توانست انقلابي را در دنياي فناوري به وجود آورد.
دعوا بر سر آيپد
از زماني که اپل دومين تبلت خود يعني آيپد 2 را به بازار عرضه کرد، رقابت براي تصاحب سهم بيشتري از بازار فروش تبلت، بين شرکتهاي توليدکننده سرعت بيشتري گرفت و شرکتهاي عرضهکننده که خود را به نحوي رقيب apple ميدانستند، به عرضه محصولات جديدتر، با قابليتهاي فني بالاتر پرداختند. تا جاييکه بازار امروز تبلت مملو از برندهاي مختلف با تنوع قيمتي بالا و همچنين نمونههايي با قابليت فني بالاتر از آن چيزي است که در ابتداي ورود تبلت به بازار پيشبيني ميشد.
اما با وجود اين تنوع بالا در مدل و قيمت تبلتها در بازار، توجهها همچنان به سمت iPad اپل است و حتي گروهي تبلت را تنها با نام iPad ميشناسند. فعالان بازار ميگويند، با توجه به اين موضوع که قيمت تبلتهاي برند apple بالاتر از ساير برندها است، اما اکثر افرادي که قصد خريد تبلت را دارند، ترجيح ميدهند که يک iPad داشته باشند تا ساير نمونههاي تبلت.iPad جديد apple که در ظرفيتهاي 16،32 و 64 گيگابايتي به بازار عرضه شده است، از جهات بسياري با نمونه قبلي تفاوت دارد. به طور کلي ميتوان مشخصات جديد آيپد را در Face Time، ضبط ويدئوي HD، پردازنده 2 هستهاي A5، به همراه 10 ساعت عمر باتري و سبکتر و باريکتر بودن آن نسبت به نمونه قبلي، خلاصه کرد.در مورد وزن iPad 2 بايد بگوييم، اين آيپد ده اينچي 33 درصد باريکتر و 15 درصد سبکتر از نمونه قبلي است. همچنين iPad II به دو هسته قدرتمند در يک چيپ A5 مجهز است.اين به معني اين است که iPad II ميتواند کاري دو برابر را در يک زمان انجام دهد. اگر چه اين تنها تبلتي نيست که از پردازنده دو هستهاي بهره ميبرد، اما با اين حال حس و حال گشت و گذار در وب و ديدن فيلم و کنفرانسهاي ويدئويي و گيم و... در iPad II، نسبت به نسل قبلي اش؛ کاملا متفاوت است. قدرت پردازش گرافيکي نيز در iPad II حدود 9 برابر شده است.
نکته قابل ذکر ديگر اين است که نسل جديد iPad، از نگارش جديد سيستمعامل آي.او.اس بهرهمند است. اپل آن را قدرتمند ترين سيستم عامل موبايل مينامد، البته به تازگي نسخه اي. او. اس 5 هم روانه بازار شده که با نصب آن روي محصولات اپل سرعت و کارآيي بهتري براي کاربران فراهم ميشود.
جديترين رقيب آيپد يعني گلکسي تنها 4 درصد اين بازار را در اختيار دارد. اما با گسترش و تکميل سيستم عامل گلکسي (آندرويد) که در حال حاضر در زمينه گوشيهاي همراه توانسته سهم قابل توجهي را از اپل بگيرد، انتظار ميرود در زمينه تبلت هم اين روند ادامه پيدا کند ودر آيندهاي نه چندان دور شاهد گسترش بازار فروش تبلتهاي آندرويدي باشيم. هر چند که برخي از گزارشها مدعي اين هستند که در بازار تبلتها بعد از اپل، سامسونگ قرار دارد؛ اما به هر حال مشکلاتي که اين برند کرهاي در بخش ثبت حق اختراعات با آن دست به گريبان است باعث شده تا با شکايتهاي زياد اپل اين برند اجازه حضور در برخي از بازارهاي جهاني همچون آمريکا، هلند، فرانسه، ژاپن و استراليا را از دست بدهد.
برندهاي اصلي در بازار ايران
همانطور که گفته شد هرچند که اپل به شکل غيررسمي به بازار ايران عرضه ميشود و در ابتداي امر هم سهم قابل توجهي را به خود اختصاص داد؛ اما مشکلاتي همچون نصب نرمافزارهاي کاربردي روي آن که براي آن حتما بايد از وي پي ان استفاده شود و به دنبال آن مشکلاتي که طي چند ماه گذشته بر سر استفاده از وي پي ان در ايران رخ داده است باعث شده تا کاربران حرفهاي اين روزها با ترديد نسبت به اين برند نگاه کنند. همين عوامل در کنار حضور و عرضه رسمي گلکسي سامسونگ باعث شده است تا اقبال اين برند در بازار ايران بيشتر از اپل باشد.
پيشبيني آينده بازار تبلت
با وجودي که اپل اکنون رکورددار فروش در بازار تبلت است؛ اما پيشبيني کارشناسان اين است که در آينده (حدود پنج سال آينده) تبلتهاي اپل به اين اندازه محبوب نخواهند بود. مگر اينکه اپل بار ديگر با ارائه تکنولوژي جديدتري جهان را شوکه کند.موسسه تحقيقات و مشاورهاي isuppli در تازهترين گزارشها خود رشد تبلت در سال 2015 را 1200 درصد اعلام کرد. رهودا الکساندر مدير پژوهشي اين موسسه معتقد است که سه موج باعث گسترش بازار تبلتها ميشود. موج اول به عرضه آيپد و سيل تقاضا براي آن در سال
11-2010 مربوط ميشود. موج دوم مربوط به ورود سيستمعامل آندرويد به عرصه تبلتها و در نهايت هم موج سوم در سال 2013 منجر به ظهور windows که عاملي اساسي براي ورود تبلتها به باراز رايانههاست، به وقوع ميپيوندد. الکساندر فروش تبلت در سال 2010 را 4/17 ميليون دانست وپيش بيني کرد که اين مقدار به 242 ميليون در سال 2015 برسد. همچنين وي معتقد است که در سال 2013 که سيستمعاملهاي ويندوز و لينوکس به کمال خود ميرسد و ديگر شاهد حضور اپل در مقام رهبري بازار تبلت نخواهيم بود؛ مگر آنکه اپل مجددا بازار را با محصول جديد ديگري
شگفتزده کند. همانطور که گفته شد برندهاي جديد ديگري هم در بازار تبلتها وارد شده است که از بين آنها ميتوان به كيندل فاير يا ويزيو اشاره کرد که هماکنون هر دو بيشتر در بازار آمريکاي شمالي عرضه شدهاند.