پرفروشهاي بازار موبايل در سالي كه گذشت
-(3 Body)
|
پرفروشهاي بازار موبايل در سالي كه گذشت
Visitor
984
Category:
کامپيوتر
سال 89 با تمام فراز و فرودهايش در بازار تلفن همراه به پايان رسيد. سالي که واردکنندگان تلفن همراه با نااميدي کاهش تعرفه واردات آن را به پايان رساندند. در سالي که گذشت بحث تعرفه 25 درصدي واردات تلفن همراه که به همراه ماليات آن در نهايت براي واردکنندگان 28 درصد تمام ميشد همچنان در صدر اخبار اين حوزه قرار داشت. حتي چند بار نيز بحث کاهش تعرفه واردات مطرح شد که يکي از آنها به انتقاد دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اعلام کاهش تعرفه واردات از سوي وي باز ميگشت. بحثي که بعدها با انتقاد شديد مسوولان وزارت صنايع و معادن روبهرو شد و در نهايت تعرفه واردات تلفن همراه بدون هيچ تغييري همان 25 درصد باقي ماند. در سالي که گذشت تشکيل اتحاديه فروشندگان تلفن همراه به شکل مستقل نيز بارها و بارها مطرح شد. مسوولان امور صنفي نيز هر کدام نظرات خود را در اين بين ارائه دادند. هر چند که برخي از مديران امور صنفي از نبود نياز در اين بخش سخن به ميان ميآوردند، اما با اين حال در نهايت حسين رادمرد، در گفتوگويي عنوان کرده بود درصورتي که در اين بخش 300 فروشنده متقاضي وجود داشته باشد فروشندگان تلفن همراه ميتوانند داراي اتحاديهاي مستقل باشند. در حال حاضر صدور پرونده کسب براي فروشندگان تلفن همراه در اختيار اتحاديه لوازم صوتي و تصويري است و صدور پرونده کسب براي تعميرگاههاي تلفن همراه در اختيار اتحاديه دستگاههاي مخابراتي است. در عين حال فروشندگان تلفن همراه معتقدند که هيچکدام از اين اتحاديهها به دليل مشغله کاري که در زمينه ساير رستههاي خود دارند، نميتوانند کمکي به بازار تلفن همراه و همچنين خواستههاي اعضاي اين صنف پر مخاطب داشته باشند. در حال حاضر و بر اساس آمارهايي که منتشر شده است ايران داراي 58 ميليون کاربر تلفن همراه است که گفته ميشود بازار اين کالاي ارتباطي به شکل متوسط در هر ماه نيازمند يک ميليون و پانصد هزار گوشي جديد است. سال 89 سلطه قاچاقچيان تلفن همراه بر بازار اين کالا به اوج خود رسيد. ناگفته نماند که در اين بين و بر اساس گزارشهاي منتشر شده، ستاد مبارزه با قاچاق کالا نيز در بخش مبارزه با واردکنندگان غيرقانوني تلفن همراه فعاليتهاي بسياري انجام داد؛ اما با اين حال و به گفته واردکنندگان قانوني گوشيهاي قاچاق با گارانتيهاي غيرواقعي همچنان 95 درصد از بازار اين کالا را در اختيار خود داشتند. بر اساس ارائه آمارهاي گمرک جمهوري اسلامي ايران، در کل سال 1389 ميزان واردات گوشي تلفن همراه به 292 تن با ارزش 30 ميليون دلار رسيد که اين ميزان 05/0 درصد سهم از ارزش کل واردات کشور بوده است. اين درحالي است که در سال 88 تنها 225 تن گوشي با ارزش 29 ميليون دلار از مجاري قانوني وارد کشور شده است. در سال گذشته بسياري از مدعيان توليد داخلي گوشي عطاي بازار را به لقايش بخشيدند و از گردونه توليد خارج شدند. توليدکنندگاني که به بهانه حمايت از توليدات آنها تعرفه واردات از 4 درصد به 60 درصد افزايش پيدا کرد و بعد نيز به 25 درصد کاهش يافت. نيمه هادي عماد و آيتيامسي همان توليدکنندگاني بودند که طي چهار سال گذشته همواره به دنبال مذاکره با برندهاي مطرح جهاني براي توليد گوشي ملي بودند، اما در نهايت به دليل آنچه که از سوي آنها نابساماني بازار و عدم هماهنگي در تعيين تعرفه واردات قطعات عنوان شده است، قيد توليد داخل را زدند. لمسيها در اوج با تمام اين اتفاقات عنوان شده سال 89 براي بازار تلفن همراه کشور، سال گوشيهاي لمسي بود. گوشي هايي که در سال قبل از آن؛ يعني سال 88 با ارائه مدلهايي از سوي نوکيا آغاز و با دو مدل N97 و N97mini به اوج خود رسيد. سال گذشته سال ورود مدلهاي بسياري از سوي تمام برندهاي مطرح جهاني بود. اما با اين حال و به گفته فروشندگان بازار در سال گذشته N8 نوکيا در کنار Wave سامسونگ و برخي از مدلهاي سري X سوني اريکسون توانستند از فروش بسيار بالايي بر خوردار باشند. سال گذشته آيفون 4 اپل به بازار عرضه شد. گوشياي که قبل از ورودش به بازار به دليل جا گذاشته شدن يک نمونه از آن توسط يکي از کارکنان اپل با حواشي زيادي روبهرو بود، اما بعد از ورودش به بازار نيز به دليل عدم آنتندهي مناسب براي افراد چپ دست هم با حواشي زيادي روبهرو شد. علاوه بر اين وعده عرضه مدل سفيد رنگ اين گوشي نيز محقق نشد و اين درحالي است که گفته ميشود تابستان سال جاري نسخه 5 اين گوشي قرار است به بازار عرضه شود. نوکيا همچنان در صدر سال گذشته را شايد بتوان براي معروفترين برند تلفن همراه جهان سال تغيير نام گذاري کرد. نوکيا در حالي که به نظر ميرسيد با ارائه گوشيهاي لمسي مختلف از يک سو و گوشيهاي خانواده E از سوي ديگر توانسته بود بخشي از سهم از دسترفته خود را در بازار دوباره به دست آورد، اما در ماههاي پاياني سال با تغيير مديريت روبهرو شد. اولي پکا فنلاندي جاي خود را به استفان الوپ از مديران مايکروسافت داد. به دنبال اين تغيير در ماه پاياني سال 89 الوپ قراردادي را با مايکروسافت منعقد کرد که به موجب آن قرار شد سيستمعامل ويندوز جايگزين سيستمعامل گوشيهاي نوکيا شود. اين قرارداد شک و ترديدهاي بسياري را از سوي تحليلگران بازار پيش روي هر دو برند قرار داد. با اين حال در سال گذشته نوکيا با عرضه N8 خود بازار تلفن همراه را به شوک فرو برد. اين گوشي با دوربين 12 مگاپيکسل، 16 گيگابايت هارد، سيستمعامل نسخه 3 سيمبين و صفحه نمايش خازني، قيمتش در بدو ورود به بازار يک ميليون و دويست هزار تومان اتيکت خورد و هماکنون به 620 هزار تومان رسيده است. با اين حال در سال گذشته بيشترين آمار فروش گوشيهاي نوکيا مربوط به مدلهاي زير 150هزار تومان اين برند بود. البته اين موضوع تنها منحصر به نوکيا نبود و در مورد ساير برندهاي بازار نيز صادق بود. 6303 کلاسيک،X3 و C5 مدلهاي پرفروش اين رنج قيمتي بودند. در ميانگين قيمت 200 تا 400 نيز ميتوان به مدلهاي 5800 XpressMusic نوکيا اشاره کرد که بيشترين تقاضا در بازار را به خود اختصاص داده اند. گوشي n97 mini و x6 هم در رنج قيمتي 300 تا 400 هزار تومان جزو پرفروشها بودند. سونياريکسون به دنبال سهم ديگر برند مطرح سابق بازار در سال 89 با افت فروش روبهرو شد. هر چند که سوني اريکسونيها به اين موضوع اعتقاد ندارند، اما روند عرضه مدلهاي جديد از سوي اين برند به قدري در سال گذشته تابلو بود که هر کاربر تلفن همراهي ميتوانست به کاهش سهم سوني اريکسون در بازار پي ببرد. در عين حال اين برند با عرضه گوشيهايي که در رنج قيمتي 250 تا 450 هزار تومان قرار دارند، توانست اندکي سهم سود خود را در بازار حفظ کند. بر همين اساس مديرکل فروش سونياريکسون در ايران از افزايش واردات گوشيهاي سونياريکسون در سال جديد به کشور خبر داد. شروين فريگام در اينباره ميگويد: به موجب استقبال مردم از گوشيهاي هوشمند و تاچ فون 60درصد واردات گوشيها در سال90 مربوط به گوشيهاي هوشمند خواهد بود. وي افزود: اين شرکت در سال گذشته توانست با عرضه گوشيهاي هوشمند و صفحه نمايش لمسيدار با قيمت مناسب سهم خود را در بازار افزايش دهد. وي تصريح کرد: استقبال مشتريان به خصوص جوانان ايراني از گوشيهاي هوشمند و صفحه نمايش لمسيدار باعث شده تا بيشتر شرکتها به عرضه اين نوع گوشيها در بازار بپردازند.گوشي c901 و k970 از بين گوشيهاي زير 200 هزار تومان و از ميان گوشيهاي بالاي 200 هزار توماني VIVAZ و X 10 MINI جزو پرفروشهاي اين برند در سال گذشته بودند. تايواني آندرويد پوش در سال گذشته شرکت تايواني اچتيسي که تا پيش از اين گوشيهاي لمسي خود را تنها با سيستمعامل ويندوز به بازار عرضه ميکرد، تغيير ذائقه داد. اين شرکت در سال گذشته بيشتر محصولات خود را با سيستمعامل آندرويد روانه بازار کرد و توانست با استفاده از اين حربه سهم چشمگيري در بين فروش گوشيهاي هوشمند بهدست آورد. در حالي که در سال 89 تنها گوشيهاي ارزان قيمت با استقبال بالايي از سوي مشتريان روبهرو بود، اما گوشيهاي اچ تي سي با وجودي که از بهاي بالايي برخوردارند همچنان مشتري خاص خود را داشتند. در اين ميان ميتوان به گوشي HD2 و DESIER اشاره کرد که از جمله پرفروشترينهاي اين برند در بازار سال 89 بودند. HDmini و Wildfire هم در يک کلاس قيمتي توانستند در سال گذشته توجه بسياري از مخاطبان را به خود جلب کنند. جنگ با عرضه بيشتر کرهايها سال گذشته تصميمات يک شکلي داشتند. هر دو برند کرهاي بازار تلفن همراه يعني الجي و سامسونگ سال گذشته را با سياست عرضه مدلهاي متنوع پيش گرفتند. در اين بين سامسونگ به عرضه Star و Corby در کلاس قيمتي زير 150 هزار تومان موفقتر از قبل ظاهر شد. اين شرکت همچنين در سال گذشته تمام سعي خود را به کار بست تا با ارائه گوشيهاي لمسي بتواند سهمي هم در اين بازار داشته باشد. با اين حال در بين پرفروشهاي سامسونگ هم ميتوان به مدلهاي s5253s ،s5620 ،s5560 s5510 و I5503 اشاره کرد.
|
|
|