تاثير تعطيلات سال نوي ميلادي بر بازار کامپيوتر ايران
-(6 Body)
|
تاثير تعطيلات سال نوي ميلادي بر بازار کامپيوتر ايران
Visitor
1070
Category:
کامپيوتر
هر سال با نزديک شدن به سال نوي ميلادي بازار کامپيوتر ما شاهد تغيير و تحولاتي است که با تحولات بازار جهاني متفاوت است. چرا که معمولا هر سال با نزديک شدن به سال نوي ميلادي کارخانههاي توليدکننده و شرکتهاي مادر به منظور فراهم کردن زمينه براي ورود محصولات جديدتر، قيمتها را کاهش داده و به اين ترتيب خريداران کالاهاي کامپيوتري در کشورهاي آمريکايي و اروپايي ميتوانند کالاهاي اين حوزه را با تخفيف خريداري کنند. اما متاسفانه با وجودي كه در كشور ما كامپيوتر جايگاه خاصي يافته است و عنوان كالاي پرمصرف را يدك ميكشد، به دلايل مختلفي، از جمله موضوع تحريم نهتنها از تحولات تكنولوژيكي دنيا نسبت به ساير كشورها عقبتر است، بلكه به دليل اينكه در مورد بسياري از كالاها فاقد نمايندگيهاي رسمي و منتخب از طرف شركت مادر است، نميتوان شاهد تاثيرپذيري روند قيمتها در بازار ايران از حراجهاي پايان سال ميلادي شركتهاي كامپيوتري بود و باز هم نميتوان انتظار داشت مصرفكننده ايراني به يمن فرا رسيدن سال نو ميلادي از حراجهاي پايان سال شركتهاي كامپيوتري منتفع شود.به غير از اين موضوع، بازار کامپيوتر ما شاهد تغيير و تحولاتي است که در اين گزارش ما به بررسي اين تحولات ميپردازيم. سال نوي ميلادي و بازار کامپيوتر ايران به گفته کارشناسان و فعالان بازار کامپيوتر، بازار کامپيوتر ايران و در کل کشورهايي که از لحاظ اقتصادي در تحريم به سر ميبرند در دو برهه زماني تحت تاثير تعطيلات پايان سال نوي ميلادي قرار ميگيرند.برهه زماني اول، قبل از تعطيلات سال نوي ميلادي است که از اوايل آذر ماه شاهد تاثيرات اين اتفاق در بازار بوده و هستيم، چراکه در اين ايام معمولا تقاضا براي کالاهاي حوزه کامپيوتر افزايش يافته و اکثر شرکتهاي دولتي هم براي خريد اقدام ميکنند، اما ميزان عرضه مانند سابق است. ولي فعالان بازار با توجه به اين تجربه که از اواخر آذرماه با کاهش موجودي در زمينه کالاهاي مختلف مواجه ميشوند، قيمتها را افزايش ميدهند. به اين ترتيب در بازار داخلي با رشد قيمتها مواجه ميشويم.اين درحالي است که در ساير کشورها خريداران ميتوانند کالاها را با قيمتهايي به مراتب ارزانتر از قبل خريداري کنند. برهه زماني دوم هم، طي تعطيلات سال نوي ميلادي است که در اين دوره که حدودا يک هفته است، بازار با کاهش موجودي و رشد بيشر قيمتها مواجه ميشود، چرا که تعطيلات يک هفتهاي ميزان عرضه کالا به بازار را کند ميکند.سهيل ترکان، قائممقام مديرعامل شرکت فراسو در اين باره ميگويد، معمولا در ساير کشورها تاثير نزديک شدن به سال نو را، قبل از سال نو و در روزهاي پاياني سال ميتوان مشاهده کرد. به عنوان مثال در ماههاي دسامبر و نوامبر ميزان تقاضا در کشورهاي ديگر افزايش يافته و شرکتهاي عرضهکننده هم بابت فروش کالاهاي خود به خريداران تخفيف يا پروموشن ارائه ميکنند، اما در کشور ما اينطور نيست.مهدي بکائي رييس هياتمديره شرکت همراه پردازان هم در اين باره ميگويد، ارائه تخفيف و پروموشن توسط کمپانيها از رويدادهاي طبيعي هفتههاي آخر سال ميلادي است، ولي متاسفانه در کشور ما خبري از اين تخفيفها نيست و ما تنها با کاهش موجودي و رشد قيمتها مواجه ميشويم. به گفته وي، بسياري از شركتهاي توليدكننده در كشور ما فاقد نمايندگي هستند كه در اين زمينه ميتوان به برند Apple اشاره كرد كه مثلا تصميم ميگيرد در ماه دسامبر قيمت تمام كالاهايش را كاهش دهد و اين تخفيف شامل حال تمام نمايندگيهايش در 140 كشور دنيا ميشود، ولي در ايران امكان اعمال اين تخفيف وجود ندارد. زيرا Apple اصلا در ايران نمايندگي ندارد. پس نبايد انتظار داشت، اگر تغييري در دنيا طي ماههاي پاياني سال ميلادي رخ دهد در ايران نيز شاهد آن باشيم.جمشيدي، يکي از فعالان بازار در مركز خريد پايتخت در اين زمينه ميگويد: اگرچه روزهاي پاياني سال ميلادي براي كاربران رايانه در ساير كشورها با حراج و شكست قيمت رايانه و تجهيزات كامپيوتري به ويژه رم، پردازنده و مادربورد همراه است، اما كاربر ايراني از اين حراجها بهرهاي نميبرد و حراجهاي پايان سال ميلادي شركتهاي كامپيوتري شامل حال كاربران ايراني رايانه نميشود. به گفته وي، با توجه به بحث تحريم، اكثر توليدكنندگان رايانه، فاقد نمايندگي رسمي و حتي فروشگاه به معني واقعي در كشور ما هستند. به همين دليل فروشندگان داخلي از دستورالعملهاي شركتهاي مادر پيروي نميكنند، چرا كه اولا سودي برايشان ندارد و دوما لزومي ندارد از شركتي كه هيچ حمايتي از آنها نميكند، پيروي كنند. در کل کارشناسان و فعالان بازار معتقدند به طور کلي تعطيلات سال نوي ميلادي در کشور ما باعث رشد قيمت و کاهش موجودي در يک برهه زماني يک تا دو ماهه ميشود و خبري هم از کاهش قيمتها يا استفاده از تخفيفهاي پايان سال نيست. از تعطيلات کريسمس تا تعطيلات سال نوي چينيها اگرچه فعالان بازار و کارشناسان تاثير تعطيلات سال نوي ميلادي را بر بازار کامپيوتر ما غير قابل انکار ميدانند، اما گروه ديگري معتقدند تعطيلات سال نوي چينيها يا به عبارتيChinese New Year تاثير بيشتري روي بازار کامپيوتر ما که از لحاظ واردات کالاها به شدت به اين کشور وابسته هستيم، ميگذارد. سهيل ترکان، قائممقام مديرعامل شرکت فراسو با تاييد اين مطلب گفت، از آنجا که بيشترين مراوده تجاري ما براي واردات کامپيوتر و کالاهاي حوزه آيتي با کشور چين است، تعطيلات سال نوي اين کشور تاثير بيشتري روي بازار کامپيوتر ما و روند قيمتها و همچنين ميزان عرضه کالا به بازار ميگذارد. به گفته وي، معمولا در اين ايام کالاها با تاخير وارد بازار داخلي ميشوند و قيمتها نيز افزايش مييابند.کوروش عباسي،مدير روابط عمومي شرکت آواژنگ هم با بيان اين مطلب که در حال حاضر شرايط بازار در حدي پيچيده و بحراني است که کاهش عرضه و رشد قيمتها به دليل نزديك شدن به تعطيلات سال نوي ميلادي چندان اهميتي ندارد، گفت: با اين وجود نزديک شدن به تعطيلات کريسمس تاثير چنداني در شرايط فعلي روي بازار ما ندارد و از نظر من تعطيلات سال نوي کشور چين تاثير بيشتري روي بازار ما ميگذارد.به گفته وي، شايد مهمترين اتفاقي که تعطيلات سال نوي ميلادي و چيني روي بازار ما بگذارند تاخير در عرضه کالا و رشد قيمتها در مورد کالاها به ويژه کالا FAST MIVING باشد. بازار قطعه تاثيرپذير از بازار نوتبوک به گفته کارشناسان و فعالان بازار،به طور کلي بازار قطعه بيش از بازار لپتاپ تحت تاثير تعطيلات سال نوي ميلادي يا چينيها قرار ميگيرد، چرا که اکثر توليدکنندگان قطعاتي مانند مادربورد، رم، کارت گرافيک و... در پايان سال تکنولوژيهاي قديمي را در حراجهاي فصلي به فروش ميرسانند. ولي در مورد نوتبوک اينطور نيست. بر اساس اعلام شرکت ايران رهجو، معمولا شرکتهاي توليدکننده لپتاپ هر دو يا سه ماه يکبار مدلهاي جديد را روانه بازار کرده و قيمت مدلهاي قديمي را کاهش ميدهند. پس دليلي ندارد به بهانه سال نوي ميلادي يا چيني براي عرضه محصولات جديد قيمتها را کاهش دهند و زمينه را براي ورود مدلهاي جديد فراهم کنند. ختم کلام فعالان بازار و کارشناسان بر اين باورند که طي هفتههاي آينده در بازار کامپيوتر شاهد بروز اتفاقات بيشتري خواهيم بود و حتي اگر نرخ دلار روندي نزولي در پيش گيرد و حتي به قيمت سابق خود برسد، ولي در بازار کامپيوتر به ويژه قطعه شاهد رشد قيمتها خواهيم بود. پس به اين ترتيب به نظر ميرسد اگر قصد خريد داريد اکنون بهترين زمان براي خريد کالا است. هرچند که فعالان بازار رغبتي براي به فروش رساندن کالاهاي خود ندارند.
|
|
|