جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
توسعه اينترنت بدون سرعت
-(3 Body) 
توسعه اينترنت بدون سرعت
Visitor 817
Category: کامپيوتر
اين روزها اغلب كاربران از كندي سرعت اينترنت، قطع‌شدن‌ها و اختلالات مدام اين شبكه اظهار نارضايتي مي‌كنند. اين در حالي است كه مسوولان وزارت ارتباطات مرتبا از رشد ضريب نفوذ اينترنت و توسعه اين شبكه در كشور خبر مي‌دهند.
با وجود راه‌هاي پرسرعت متعددي كه براي اتصال به اينترنت در جهان وجود دارد، اما در‌حال‌حاضر بيشتر كاربران ايراني از همان روش قديمي Dailup بهره مي‌برند. روشي كه كاربران براي استفاده از اينترنت حتما بايد دست به تهيه كارت‌هاي اينترنت بزنند يا براي راحتي كار از يكي از شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي (ISP) اشتراك چندماهه بگيرند، اما آن عده كمي هم كه از خدمات اينترنت پرسرعت (ADSL) استفاده مي‌كنند به علت گراني قيمت فروش آن و قطع و وصل شدن‌هاي مدام، آنچنان كه بايد از اتصال به اينترنت لذت نمي‌برند، اما با تمامي اين مشكلات، استفاده از اينترنت را نمي‌توان فراموش كرد.
كاهش تعرفه
در بين اين نارضايتي‌ها، خبري مبني بر كاهش 30درصدي تعرفه پهناي باند اينترنت كه اولين‌بار از سايت رسمي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از قول رييس هيات‌مديره شركت مخابرات اعلام شد، شايد باعث شادي بسياري از كاربران خانگي شد؛ چرا كه بسياري از اين كاربران گمان مي‌كردند اين حركت مخابرات باعث مي‌شود كه كاربران خانگي در ازاي استفاده از اينترنت مبلغ كمتري را پرداخت كنند، اما آيا كاهش تعرفه پهناي باند اينترنت، تاثيري در كاهش هزينه‌هاي كاربران خانگي اينترنت داشته است؟
برخي كارشناسان معتقدند، قيمت پهناي باند درصد كمي از هزينه‌اي را شامل مي‌شود كه كاربر خانگي پرداخت مي‌كند. در واقع يك كاربر خانگي به ازاي هر يك ساعت استفاده از اينترنت 150 تا 200تومان هزينه پرداخت مي‌كند كه تنها 15 تا 25درصد آن بابت پهناي باند است. از سوي ديگر، حدود 35درصد از هزينه‌اي كه يك كاربر مي‌پردازد، صرف هزينه واسطه‌گران مي‌شود و 40درصد اين مبلغ نيز به شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي تعلق مي‌گيرد.
به عقيده يك كارشناس حوزه IT نيز، كاهش تعرفه پهناي باند بايد با بالا رفتن سطح كيفي اين‌گونه خدمات همراه باشد. در حالي كه متاسفانه شاهد هستيم بسياري از شركت‌ها در ارائه اين خدمات بسيار ضعيف عمل كرده و حتي در بعضي مراحل پاسخگوي مشكلات مشتركان خود هم نيستند.
در‌حال‌حاضر، سپنتا و پارس آنلاين جزو بهترين شركت‌‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي هستند كه نرخ خدمات خود را به دليل كاهش تعرفه پهناي باند و حفظ بازار در حدود 30 تا 40درصد كاهش داده‌اند. همچنين در اين بين شاتل، اميدان و داتك نيز در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
طبق اعلام بخش فروش شركت اميدان اين شركت قبل از اعلام كاهش 30درصدي تعرفه پهناي باند، قيمت كارت‌هاي اينترنت و همچنين هزينه اشتراك خود را بين 25 تا 30درصد كاهش داده بود. اين شركت علت اين كاهش قيمت را رقابت با ساير شركت‌ها اعلام مي‌كند.
يكي از مديران فروش شركت اميدان قيمت كارت‌هاي 3، 10 و 20 ساعته خود را به ترتيب با قيمتي در حدود هزار تومان، هزار و 600تومان و سه هزار تومان اعلام كرده و اظهار مي‌كند: «اين قيمت‌ها قبل از كاهش تعرفه پهناي باند گران‌تر بوده است. وي همچنين قيمت اشتراك يك ماهه نامحدود اين شركت را حدود 9هزار تومان اعلام مي‌كند و مي‌گويد: «اسفندماه سال گذشته اين اشتراك با قيمت 18هزار تومان واگذار مي‌شد كه اين مبلغ طي چند ماه گذشته به 14هزار تومان و در حال حاضر نيز به 9هزار تومان رسيده است.»
شاتل كه يكي ديگر از شركت‌هاي فعال در اين زمينه است، نرخ كارت‌هاي اينترنت و همچنين نرخ هزينه اشتراك خود را طي چند ماه اخير در حدود 30 تا 50درصد كاهش داده است.
مسوول فروش اين شركت قيمت كارت‌هاي 7، 16 و 25 ساعته خود را به ترتيب يك‌هزار تومان، 2000تومان و 3000تومان اعلام كرد.
همچنين وي نرخ اشتراك 100، 70 و 50 ساعته اينترنت اين شركت را به ترتيب 9هزار و 500تومان، هفت هزار تومان و پنج هزار تومان اعلام كرد و گفت: اين قيمت‌ها طي چند ماه اخير 30درصد كاهش يافته است. بسياري از اين شركت‌ها علت كاهش قيمت خود را علاوه بر انتشار خبر كاهش تعرفه پهناي باند، استقبال برخي كاربران از خطوط ADSL، Wimax و... عنوان كرده‌اند.
اما از شركت‌هاي بزرگ، در زمينه ارائه خدمات ASDL مي‌توان به شركت پارس‌آنلاين اشاره كرد. با وجود سرعتي كه خطوط ADSL براي كاربران خود فراهم مي‌كند، بايد گفت كه تنها تعداد معدودي از افراد از اين خطوط استفاده مي‌كنند. شايد يكي از دلايل اين استقبال كم، بالا بودن قيمت اين خطوط باشد.
مجرد، يكي از كارشناسان ارشد فروش شركت پارس‌آنلاين در مورد قيمت خدمات شبكه ADSL مي‌گويد: «بعد از كاهش تعرفه پهناي باند براي حفظ بازار خود و رقابت با ديگر شركت‌ها قيمت‌هاي خود را بين 30 تا 50درصد كاهش داديم. به طور كل ما به ارائه دو پهناي باند اشتراكي و اختصاصي پرداخته‌ايم كه قيمت‌ خط‌هاي اشتراكي در حدود 14هزار تومان و قيمت خط‌هاي اختصاصي چيزي در حدود 250هزار تومان است.
مجرد در ادامه علت قيمت‌هاي بالاي اين نوع خدمات در كشور را اين‌گونه ذكر مي‌كند: «همان‌طور كه مي‌دانيد ايران جزو كشورهاي جهان سوم محسوب مي‌شود و صنعت IT آنچنان كه بايد در كشور ما رشد پيدا نكرده است تا ما بخواهيم مانند ساير كشورهاي پيشرفته، اينترنت را به صورت رايگان به كاربران خود ارائه دهيم» وي در ادامه مي‌گويد:
«ما هنوز در مرحله اوليه قرار داريم و در سال‌هاي بعد با فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم اين امكان را فراهم خواهيم كرد تا افراد با نازل‌ترين قيمت از بهترين امكانات بهره ببرند.
البته لازم به ذكر است كه شركت ما با كاهش 30 تا 50درصدي قيمت خطوط پرسرعت خود و ارائه بهترين كيفيت قصد جذب بيشتر كاربران را دارد.» مجرد همچنين در خصوص قطع و وصل شدن‌هاي دائم اينترنت در ايران مي‌گويد: «اين قطع و وصل شدن‌ها بسيار طبيعي است، لازم به ذكر است كه اين مشكلات بيشتر در خط‌هاي اشتراكي خطوط ADSL به وجود مي‌آيند. به دليل اين كه چند كاربر به طور همزمان در حال استفاده از اينترنت هستند.
بنابراين سرعت اينترنت كم و زياد شده و در پاره‌اي موارد اين حالت باعث قطع شدن اينترنت مي‌شود. گفتني است كه اين مشكلات در خط‌هاي اختصاصي كمتر ديده مي‌شود، چرا كه تنها يك كاربر در حال استفاده از خطوط ADSL هستند. بنابراين امكان قطع اينترنت كمتر ديده مي‌شود.»
بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده در زمينه استفاده از اينترنت در اكثر كشورهاي پيشرفته، هشت‌ميليون و 980هزار مشترك خانگي از مودم كابلي (Dailup) براي اتصال به اينترنت استفاده مي‌كنند. در صورتي كه 9ميليون و 300هزار نفر از خطوط ADSL بهره مي‌گيرند كه كره جنوبي با 55ميليون جمعيت بيشترين مصرف‌كننده ADSL در جهان به حساب مي‌آيد.
اين در حالي است كه در جامعه ما ADSL را تنها به عنوان يك سرويس اينترنت پرسرعت مي‌شناسند. بسياري از كارشناسان معتقدند يكي از مشكلاتي كه رشد و توسعه ADSL را در جامعه ما با تاخير مواجه كرده است، نبود ارتباط ميان تجهيزات نصب شده در مراكز مخابراتي با شركت‌ها است.
اين در حالي است كه جواد رادمان مديرعامل شركت فن‌آوري اطلاعات (ريتا) در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها اظهار داشت: هم‌اكنون ميزان ADSLهاي راه‌اندازي شده نسبت به سال گذشته كه 25هزار پورت بود، سه برابر افزايش يافته است.
وي در ادامه تاكيد كرد: البته قطعا هنوز جاي كار بسياري وجود دارد و سرمايه‌گذاري و فرهنگ‌سازي همزمان، بايد تقويت شوند.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image