جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
جرقه آواتار و آتشفشان تلويزيون‌هاي نسل جديد
-(0 Body) 
جرقه آواتار و آتشفشان تلويزيون‌هاي نسل جديد
Visitor 967
Category: کامپيوتر
به طور قطع نتيجه اسکار امسال آن چيزي نبود که جيمز کامرون و بسياري از علاقه‌مندان به تکنولوژي‌هاي مدرن در سينما انتظار آن را داشتند، اما جنبشي که فيلم آواتار در صنعت نمايش و تصوير ايجاد کرد، همان چيزي بود که صاحبان صنايع الکترونيکي به دنبال آن بودند.

پس از افزايش قطع صفحات نمايش تلويزيون، رشد فناوري پردازش تصوير و جهش اعجاب‌انگيز و پرسرعت کيفيت تصاوير، حالا نوبت به يک پرش بزرگ‌تر رسيده است. عبور از جهان يک بعدي تلويزيون به فضاي سه‌بعدي و در اختيار قرار دادن تصاويري ملموس‌تر، زنده‌تر و نزديک‌تر به بيننده، اما اين پرش پيش از آنکه يک اختراع جديد باشد، يک تکامل تکنولوژي است. در سال 1844 يک مخترع به نام اسکاتيش با همکاري ديويد براستر، نويسنده دستگاهي را اختراع کردند که استريوسکوپ نام داشت و مي‌توانست عکس‌هاي سه‌بعدي تهيه کند. بعدها توسعه اين تکنولوژي به ساخت دوربين‌هاي فيلمبرداري سه‌بعدي منتهي شد که سينماي سه‌بعدي را به جهانيان هديه مي‌داد، اما محدوديت‌هاي مختلف دوربين‌هاي فيلمبرداري و همچنين سيستم‌هاي پخش فيلم عملا اين تکنولوژي را به حاشيه برد.

حال، اما پس از گذشت پنجاه سال تکنولوژي سه‌بعدي به جهان تلويزيون‌ها وارد شده است، پديده اصلي نمايشگاه CES امسال محصولات سه‌بعدي شرکت‌هاي مختلف بود و بسياري سال 2010 را سال انقلاب سه‌بعدي نام گذاشته اند و انقلابي که آواتار تنها جرقه آن بود.

تلويزيون سه‌بعدي چگونه کار مي‌کند؟
تلويزيون‌هاي سه‌بعدي کمابيش از يک تکنولوژي براي نمايش تصاوير سه‌بعدي استفاده مي‌کنند. به طور ساده، اساس اين تکنولوژي بر فاصله دو چشم انسان از يکديگر و زاويه ديد متفاوت هر چشم با يکديگر بنا شده است.

اين تلويزيون‌ها دو تصوير جداگانه از يک صحنه را با زاويه متفاوت به طور همزمان به سمت بيننده مي‌فرستند، يک تصوير براي چشم چپ و يک تصوير براي چشم راست. اين دو تصوير با گونه‌اي فريب مغز و با کمک عينک مخصوص عملا به صحنه بعد مي‌بخشند که به ايجاد تصوير سه‌بعدي مي‌انجامد. به همين دليل اگر بيننده در هنگام ديدن فيلم يا صحنه سه‌بعدي يکي از چشمان خود را ببندد عملا تصوير حالت سه‌بعدي خود را از دست مي‌دهد.

عينک‌هاي مخصوص هم بخش مهمي از اين تکنولوژي هستند. در بعضي از مدل‌هاي پيشرفته از عينک‌هايي استفاده مي‌شود که قابليت شارژ دارند، همانند شاتر دوربين عمل مي‌کنند و ضمن هماهنگي با فريم ريت تلويزيون در يک لحظه سريع براي يک چشم باز و بسته مي‌شوند تا به هر چشم تصوير متعلق به همان چشم ارسال شود.

اما آنچه تجربه ديدن تصاوير سه‌بعدي را براي بيننده امروزي جذاب مي‌کند، ارائه تکنولوژي تصاوير سه‌بعدي روي تلويزيون‌هايي است که قابليت ارائه فرمت تصاوير با فرمت بلوري را دارند؛ فرمتي که کيفيتي فوق‌العاده و جهش تصويري قابل توجهي نسبت به نسل تلويزيون‌هاي معمولي به حساب مي‌آيد. حال در کنار هم قرار دادن تصاوير سه‌بعدي، فرمت بلوري و حلقه تکميل‌کننده ديگر يعني صفحات نمايش LED نقطه اوج اين نمايش خيره‌کننده است.


شرکت‌هاي توليد‌کننده
پاناسونيک، ال‌جي، سوني، سامسونگ و ويزو از جمله شرکت‌هايي هستند که روي لبه اين تکنولوژي حرکت مي‌کنند و بسياري از تلويزيون‌هاي سه‌بعدي آنان امسال به بازار ارائه مي‌شود. اين تلويزيون‌ها عمدتا از جمله محصولات کاملا پيشرفته اين شرکت‌ها هستند که امکان پخش تصاوير سه‌بعدي يکي از قابليت‌هاي آنان است، اما يک تلويزيون به تنهايي براي ديدن تصاوير سه‌بعدي کافي نيست. پخش‌کننده‌هاي فيلم فعلي قادر به پخش فيلم‌هاي سه‌بعدي نيستند و يک علاقه‌مند به اين تکنولوژي بايد پخش‌کننده‌هاي مخصوص پخش اين تصاوير را نيز خريداري کند. به جز اين براي ديدن تصوير سه‌بعدي نياز به عينک‌هاي مخصوص هم هست که هر کدام بايد با تلويزيون خريداري شده منطبق باشند.


نخستين تلويزيون سه‌بعدي بلوري
در فرصتي که براي بازديد از دوکارخانه و واحد تحقيق و توسعه تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي ال‌جي پيش آمد، مسوولان اين شرکت تازه‌ترين محصولات سه‌بعدي از جمله تلويزيون‌هاي سه‌بعدي خود را در معرض ديد خبرنگاران قرار دادند. LX9500 يکي از تلويزيون‌هايي است که قابليت پخش تصاوير سه‌بعدي بلوري را در اختيار بيننده قرار مي‌دهد. اين محصول در واقع نخستين تلويزيون فول ال‌اي‌دي جهان است که مي‌تواند تصاوير سه‌بعدي را با کيفيتي بالا نمايش دهد.


در خلال جلسات متعدد با مديران اين شرکت، آنها مهمترين دليل براي حرکت به سمت صنعت تلويزيون‌هاي سه‌بعدي را رشد محتواي سه‌بعدي عنوان مي‌کنند؛ موضوعي که به گفته آنان باعث مي‌شود فروش تلويزيون‌هاي سه‌بعدي در سال 2010 تا 36 درصد رشد داشته باشد.

يانگ‌هاک‌جونگ، مديرکل تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي ال‌جي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مي‌گويد: «افزايش فيلم‌هاي سه‌بعدي باعث گرايش مردم به تجربه سه‌بعدي و خريد محصولات سه‌بعدي مي‌شود.» به گفته وي، تعداد قابل توجهي از محتواهاي مختلف شامل فيلم‌هاي سينمايي، شبکه‌هاي تلويزيوني و ورزشي و همچنين بازي‌هاي کامپيوتري در سال جاري آماده ارائه مي‌شود و اين همان چيزي است که مردم را به خريد تلويزيون‌هاي سه‌بعدي تشويق مي‌کند.


نبود محتوا
نبود و کمبود محتواي سه‌بعدي حداقل در ابتداي ورود اين محصولات به بازار مهمترين دغدغه توليد‌کنندگان و همچنين خريداران اين تلويزيون‌ها است. هنوز هيچ کانال تلويزيوني برنامه‌هاي خود را به صورت سه‌بعدي ارائه نمي‌کند؛ هر چند يکي دو شبکه از ارائه سه‌بعدي برنامه‌هاي خود طي امسال خبر داده‌اند. مسابقات جام‌جهاني فوتبال که نقطه اوج توجه جهانيان به تلويزيون است هم قرار نيست به صورت سه‌بعدي پخش شود (هرچند سوني در اين زمينه قول‌هايي داده است) همچنين کنسول‌هاي بازي فعلي نيز با فرمت سه‌بعدي سازگار نيستند. آيا سرمايه‌گذاري روي تکنولوژي‌هايي که محتوايي براي آن وجود ندارد يک ريسک به حساب نمي‌آيد؟ اچ‌بي‌ليم، مدير بازاريابي تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي ال‌جي در خاورميانه اعتقاد دارد: «نبود محتوا در زمينه محصولات HD نيز وجود داشت، اما امروز محتواي HD به شکل بسيار گسترده از طريق شبکه‌هاي تلويزيوني و بازي‌هاي ويدئويي ارائه مي‌شود.»


به گفته او، به زودي و با ارائه اين تلويزيون‌ها شاهد افزايش محتواي سه‌بعدي قابل توجهي خواهيم بود. بسياري از توليد‌کنندگان بازي‌هاي ويدئويي محصولات خود را براي اين گروه از محصولات سازگار مي‌کنند و فيلم‌هاي سينمايي بيشتري نيز با اين تکنولوژي توليد و عرضه مي‌شود.


بازار بزرگ تبديل محتواي دوبعدي
در يکي از پارک‌هاي فناوري سئول به ديدار پرفسور لي مي‌رويم. مديرعامل شرکت تحقيقاتي RD2 که در زمينه تصاوير سه‌بعدي فعاليت مي‌کند. محصولات شرکت او به شدت مورد توجه شرکت‌هاي توليد‌کننده تلويزيون‌هاي سه‌بعدي مانند ال‌جي و سامسونگ قرار گرفته است. شرکت او محصولي را توليد کرده که مي‌تواند فيلم‌هاي دو بعدي را به فيلم‌هاي سه‌بعدي تبديل کند، اما در اين ميان يک مشکل بزرگ وجود دارد. تبديل کردن هر فيلم دو بعدي به فيلم سه‌بعدي به شش ماه زمان و 5 ميليون دلار هزينه نياز دارد. آيا کمپاني‌هاي توليد‌کننده فيلم حاضرند براي تبديل فيلم‌هايشان به نسخه سه‌بعدي، چنين هزينه‌اي را بپردازند؟ پرفسور لي مي‌گويد: «در سينماي‌هاليوود براي ساخت هر فيلم ميليون‌ها دلار هزينه مي‌شود و براي تهيه‌کنندگان اين فيلم‌ها اين ميزان هزينه براي تبديل به فيلم سه‌بعدي هزينه کلاني به حساب نمي‌آيد. به جز اين به گفته پرفسور انبوهي از بازي‌هاي سه‌بعدي نيز قابليت تبديل به فرمت سه‌بعدي دارند. هر چند به گفته او شايد تا چند سال آينده بتوان محصولي نرم‌افزاري با قيمتي پايين حتي در اختيار مردم قرار داد که بتوانند هر محتواي ديجيتالي را خود به فرمت سه‌بعدي تبديل کنند.


دوربين‌هاي خانگي سه‌بعدي
اما دوربين‌هاي سه‌بعدي هم محصول نزديک ديگري به تلويزيون‌هاي سه‌بعدي است. دوربين‌هايي که فرد مي‌تواند مانند دوربين‌هاي ويدئويي معمولي با آنها فيلمبرداري کرده و نتيجه را بلافاصله روي تلويزيون سه‌بعدي خود نمايش دهد. هنوز از اين دوربين‌ها در بازار خبري نيست، اما سوني و پاناسونيک به زودي نخستين دوربين‌هاي سه‌بعدي خود را عرضه مي‌کنند.


سه‌بعدي‌ها در ايران
ال‌جي اعلام کرده که تلويزيون‌هاي سه‌بعدي خود را تا يک هفته ديگر به بازار ايران و ديگر کشورهاي خاورميانه عرضه مي‌کند. به احتمال زياد ساير برندها نيز طي امسال اين محصولات را به اين بازار عرضه مي‌کنند.

هرچند محتوا مهمترين دغدغه خريداران ايراني نيز خواهد بود، اما مديرکل تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي ال‌جي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا اعتقاد دارد: «ايران يکي از بزرگترين و پرپتانسيل‌ترين بازارهاي تکنولوژي در جهان است و اين به دليل علاقه مردم به تکنولوژي است.» او در خلال مصاحبه به طور ضمني اشاره مي‌کند که اخيرا برخي مسوولان صدا و سيما از اين شرکت بازديد کرده‌‌اند و آنها تشويق کرده‌‌اند که شبکه‌هاي تلويزيوني ايران تصاوير را با فرمت سه‌بعدي هم ارائه کنند.

***
در يکي از فروشگاه‌هاي لوازم الکترونيکي ال‌جي در کره‌جنوبي، تلويزيون‌هاي سه‌بعدي را با عينک در معرض فروش گذاشته‌اند. قيمت آن تا 30 درصد بالاتر از تلويزيون‌هاي غيرسه‌بعدي است.

براي خريد يک تلويزيون قيمت بالايي به نظر مي‌رسد، اما وسوسه داشتن محصول سه‌بعدي هم ناديده گرفتني نيست، اما شايد مهمترين سوالي که براي بسياري از علاقه‌منداني که مي‌خواهند هم اينک تلويزيوني جديد بخرند پيش مي‌آيد اين كه آيا بايد منتظر توسعه محتوا و احتمالا کاهش قيمت تلويزيون‌هاي سه‌بعدي و تجهيزات مرتبط با آن بمانند يا به تکنولوژي‌هاي فعلي بسنده کنند؟
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image