جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
جزيياتي از ضوابط ميزباني و تبادل محتوا در شبکه‌هاي ارتباطي
-(8 Body) 
جزيياتي از ضوابط ميزباني و تبادل محتوا در شبکه‌هاي ارتباطي
Visitor 1157
Category: کامپيوتر
بازار ديجيتال- چندي پيش کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي کشور با ابلاغ يکي از مصوبات خود ضوابط ناظر بر ميزباني و تبادل محتوا در شبکه‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات را منتشر کرد.

کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات در مقدمه اين ضوابط منتشر شده آورده است که با توجه به رشد روزافزون فناوري و توسعه و گسترش تبادل اطلاعات و محتواي چندرسانه اي در شبکه‌هاي مخابراتي و فناوري اطلاعات و ارائه سرويس‌هاي نسل جديد توسط فراهم‌کنندگان شبکه‌هاي ارتباطي به‌منظور ضابطه‌مند نمودن استفاده از اين خدمات ضروري است تا مسووليت‌هاي استفاده‌کنندگان از خدمات و فراهم‌کنندگان شبکه و محتوا در قبال ارائه اين خدمات مشخص شود.

همزمان با ابلاغ اين مصوبه معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از برگزاري همايش راهکارهاي اجرايي اين مصوبه خبر داد. لطف‌الله سبوحي در‌اين‌باره مي گويد: با توجه به اهميت اجراي صحيح مصوبه ضوابط ناظر بر ميزباني و تبادل محتوا در شبکه‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات، اين همايش با حضور تمامي صاحبنظران، متخصصان و مسوولان بخش‌هاي دولتي و خصوصي حوزه ICT برگزار مي شود.

مصاديق محتواي غيرمجاز
بر اساس ماده دو اين آيين‌نامه مصاديق محتواي غيرمجاز عبارتند از:
اطلاعات خصوصي اشخاص بدون رضايت آنان، اطلاعات خصوصي كسب‌وكار اشخاص به‌ويژه در فضاي سايبر مانند حساب‌هاي بانكي، كدهاي كاربري و كلمات عبور، محتواي مشمول قانون حقوق مالكيت، محتواي مستهجن و خلاف شئون فرهنگ ايراني- اسلامي يا متضمن اشاعه، تبليغ و ترويج فحشا، محتواي تهديدآميز، محتواي متضمن هتك حرمت و حيثيت اشخاص، محتوايي كه باعث افترا به اشخاص حقيقي و حقوقي شود. ويروس، برنامه‌هاي مخرب نرم‌افزاري يا بازي‌هاي حاوي ويروس و كرم، محتوا جهت نفوذ يا ايجاد اختلال در شبكه‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات. پالايه شكن‌ها و آموزش روش‌هاي عبور از سامانه‌هاي پالايش،محتوا حاوي مطالب عليه قانون اساسي يا ضدنظام جمهوري اسلامي.

محتواي حاوي مطالب عليه امنيت ملي كشور، محتوا براي ايجاد اختلاف و تفرقه بين اقشار مختلف كشور.
هرگونه مطالبي كه حسب قوانين و مقررات كشور انتشار آنها منع شده باشد نظير اسناد طبقه‌بندي شده، مذاكرات غيرعلني مجلس شوراي اسلامي، محاكم دادگستري يا ساير مراجع.

محتواي نقل شده از مطبوعات، افراد، احزاب يا گروه‌هاي منحرف و مخالف اسلام اعم از داخلي، خارجي يا تبليغ به نفع آنها. تبليغ ضد دين مبين اسلام و اديان الهي يا تشويق مردم به دين ستيزي. اشاعه و تبليغ جهت عضويت در شبكه‌هاي الكترونيكي غيرمجاز نظير شبكه‌هاي هرمي. تبليغات، خريد يا فروش كالاهايي كه براساس شرع مقدس اسلام يا قوانين جاري كشور منع قانوني دارند.

محتواي اكاذيب و خلاف حقيقت و اطلاعات مخل معيشت مردم مانند شايعات مربوط به شوك‌هاي بازارهاي كالا و سرمايه، موجودي كالاهاي استراتژيك.

وظايف و مسووليت‌هاي فراهم كننده شبكه
بر اساس ماده سه اين آيين نامه فراهم‌كننده شبكه موظف است در ارتباط با مسووليت‌هاي فراهم‌كنندگان محتوا يا استفاده‌كنندگان از محتوا، مقررات مربوط و تخلفات و عواقب قانوني آن، اطلاع‌رساني كافي به عمل آورد. فراهم‌كننده شبكه موظف است قبل از ارائه خدمات درباره مفاد و نحوه اطلاع‌رساني با سازمان هماهنگي لازم را به عمل آورده و از سازمان تاييديه دريافت كنند.

فراهم‌كننده شبكه موظف است در برخي از خدمات قبل از فعال‌سازي، نسبت به اخذ تعهدات كافي از متقاضيان حسب نظر سازمان اقدام كند.

فراهم‌كننده شبكه موظف به ايجاد، نصب و راه‌اندازي تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري لازم جهت آناليز و پالايش محتوا براساس محتواي موجود در فهرست سياه محتوا يا حاوي كلمات كليدي مشخص شده به‌صورت بلادرنگ در خدماتي كه توسط سازمان اعلام مي‌شود، ‌است. مصاديق پالايش محتواي غيرمجاز و نحوه گزارش‌دهي، توسط كميته تعيين مصاديق مشخص و به فراهم‌كنندگان شبكه ابلاغ مي‌شود.

فراهم‌كنندگان شبكه موظف است تدابير لازم را درخصوص جلوگيري از پخش ويروس، برنامه‌هاي مخرب نرم‌افزاري، بازي‌هاي حاوي ويروس، كرم يا بدافزارها را از طريق شبكه را به عمل آورند.
ايجاد بانك اطلاعاتي براي فهرست مشتركان و به‌روزرساني آن حسب نظر مراجع قانوني و متوقف كردن ارائه خدمات به مشتركاني كه در فهرست سياه قرار گرفته‌اند.

تامين امكانات لازم، ‌جهت محدود كردن انتشار انبوه محتوا در مواردي كه توسط سازمان اعلام مي‌شود.
انتشار هر گونه محتوا و انجام تبليغات با استفاده از محتواي تبليغاتي صرفا در چارچوب ضوابط و قوانين جاري كشور مجاز است. محتواي تبليغاتي تابع قوانين و مقررات تبليغات رسانه‌اي است.

فراهم‌كنندگان شبكه موظف مي‌باشند امكانات لازم را درخصوص انتخاب يا رد كل يا بخشي از گزينه‌هاي تبليغاتي دريافتي را براي مشتركان فراهم نمايند.

در اين باره فراهم‌كننده شبكه موظف است مكانيزم اجرايي را تعريف و اطلاع‌رساني لازم را با دريافت تاييديه از سازمان انجام دهد.

در صورت اعلام سازمان يا ساير مراجع ذي‌صلاح، فراهم‌كننده شبكه موظف به قطع فوري ارائه خدمات به مشتركان متخلف است.

فراهم‌كننده شبكه موظف به نگهداري اطلاعات فردي مشتركان پس از تاريخ خاتمه قرارداد است.
فراهم‌كننده شبكه موظف به ايجاد و معرفي امكانات ارتباطي و سايت مشخص جهت ثبت و ضبط اطلاعات توسط مشتركان درخصوص محتواي قابل‌بررسي توسط مراجع ذي‌صلاح است.

فراهم‌كننده شبكه موظف به تامين تجهيزات و واسطه‌هاي لازم به منظور اعمال نظارت مطابق با استانداردهاي ابلاغي توسط سازمان است.

فعال‌سازي هرگونه خدمات يا دسترسي به هرگونه محتوا براي گروه سني زير 18 سال منوط به موافقت كتبي ولي قانوني آنها است.


وظايف و مسووليت‌هاي فراهم‌كننده محتوا
فراهم‌كننده محتوا موظف است در ارتباط با مسووليت‌هاي مشترك، مقررات مربوط و تخلفات و عواقب قانوني آن، اطلاع‌رساني كافي به عمل آورد. فراهم‌كننده محتوا موظف است قبل از ارائه خدمات درباره مفاد و نحوه اطلاع‌رساني با سازمان هماهنگي لازم را به عمل آورده و از سازمان تاييديه دريافت كنند.
فراهم‌كنندگان محتوا موظف هستند در برخي از خدمات قبل از فعال‌سازي، نسبت به اخذ تعهدات كافي از متقاضيان حسب نظر سازمان اقدام كنند.

فراهم‌‌‌كننده محتوا موظف است قبل از ارائه خدمات درباره مفاد و نحوه اخذ تعهد از متقاضي با سازمان هماهنگي لازم را به عمل آورده و از سازمان تاييديه دريافت كنند.

نحوه ارائه محتواهاي توليد شده مي‌بايست منطبق بر استانداردهاي تعيين شده توسط سازمان باشد.
فراهم‌كنندگان محتوا موظف هستند فهرست خدمات قابل‌ارائه، استاندارها، پارامترهاي فني و كيفي مربوط و تعرفه‌هاي آنها قبل از شروع خدمات را به متقاضيان ارائه كنند.

فراهم‌كنندگان محتوا بايد مشخصات سخت‌افزاري، سيستم عامل، ظرفيت ذخيره‌سازي و پردازش سيستم مورد استفاده را در اختيار فراهم‌كنندگان شبكه قرار دهند.
هرگونه محتواي توليد شده كه در دسترس مشترك قرار مي‌گيرد، بايد داراي برچسب مشخصات فراهم‌كننده محتوا يا علامت اختصاري ثبتي وي باشد.

به منظور ترويج زبان فارسي، فراهم‌كنندگان محتوا موظف به ايجاد امكان استفاده از زبان فارسي در متن محتوا هستند.

فراهم‌كنندگان محتوا موظف به ايجاد بانك اطلاعاتي براي فهرست سياه مشتركان و به روزرساني آن حسب‌نظر مراجع قانوني و متوقف كردن ارائه خدمات به مشتركاني كه در فهرست سياه قرار گرفته‌اند، هستند.
فراهم‌كننده محتوا بايد كليه تمهيدات لازم را براي امكان اعمال وظايف قانوني و نظارتي سازمان و مراجع ذي‌صلاح، به صورت حضور در محل يا از راه دور را به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته فراهم كند.
فراهم‌كنندگان محتوا موظف هستند تدابير لازم را درخصوص جلوگيري از پخش ويروس، برنامه‌هاي مخرب نرم‌افزاري، بازي‌هاي حاوي ويروس، كرم يا بدافزارها در محتواهاي ارائه شده به عمل آورند.


نحوه برخورد با متخلفين

در صورت دريافت هرگونه شكايت مزاحمت، براساس آيين‌نامه برخورد با مزاحمين برخورد خواهد شد.
درصورت تخلف توسط فراهم‌كننده شبكه يا فراهم‌كننده محتوا از مفاد اين دستورالعمل، در چارچوب پروانه صادره، توسط كميته رسيدگي به تخلفات مورد بررسي قرار گرفته و برخورد خواهد شد و در صورت نياز با تشخيص سازمان موضوع مي‌تواند جهت رسيدگي به مراجع قضايي ذي‌صلاح ارجاع شود.
تبصره: در صورت عدم پيش‌بيني موضوع در پروانه صادره موضوع تخلف و پيشنهاد نحوه برخورد با تخلف حادث شده به كميسيون ارجاع خواهد شد.
كليه اشخاص حقيقي و حقوقي با تشخيص بروز تخلف مي‌توانند موضوع را جهت رسيدگي به سازمان اعلام كند.

در صورت تشخيص كميته رسيدگي به تخلفات مبني بر اخذ جريمه از دارندگان پروانه موضوع با مستندات مربوطه به كميسيون ارجاع خواهد شد.

فراهم‌كننده شبكه و سازمان موظفند ضمن رعايت حريم اشخاص، نسبت به ايجاد بانك اطلاعاتي دقيق از تخلفات حادث شده و تصميمات اتخاذ شده تهيه و براساس درخواست مراجع ذي‌صلاح نسبت به ارائه گزارش در اين مورد اقدام كنند.
در صورت بروز تخلف توسط نهادها، سازمان‌هاي دولتي يا ارگان‌هاي نظامي، موضوع به همراه مستندات به مراجع نظارتي دستگاه مربوطه و بالاترين مقام دستگاه مربوطه ارجاع خواهد شد.
در صورت احراز تخلف توسط مراجع ذي‌صلاح به غير از مزاحمت، اقدامات زير انجام خواهد شد:
در مرتبه اول پس از اخطار كتبي به مشترك متخلف‌، ادامه برقراري ارتباط منوط به اخذ تعهد كتبي از مشترك خواهد بود.

در مرتبه دوم سرويس مربوطه به مدت يك هفته قطع شده و ادامه برقراري ارتباط منوط به اخذ تعهد كتبي از مشترك متخلف خواهد بود.

در مرتبه سوم براساس تعهدات اخذ‌شده قبلي، ضمن قطع ارتباط يا سرويس مربوطه نام مشترك متخلف در فهرست سياه مشتركين درج خواهد شد.

تبصره 1: در هر يك از موارد فوق هزينه خدمات مربوطه كه به صورت آبونماني است در مدت قطع خدمات يا ارتباط توسط مشترك متخلف پرداخت خواهد شد.
تبصره 2: در هريك از موارد فوق بسته به نوع تخلف براساس تصميم مراجع ذي‌صلاح مي‌تواند برخوردهاي قانوني لازم فراتر از موارد ذكر شده انجام شود.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image