جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
جنگ جابه‌جايي اعضا ميان شبکه‌هاي اجتماعي
-(1 Body) 
جنگ جابه‌جايي اعضا ميان شبکه‌هاي اجتماعي
Visitor 966
Category: کامپيوتر
آيا مي‌توانيد حدس بزنيد چه کسي محبوب‌ترين شخص در سرويس جديد گوگل يعني گوگل‌پلاس خواهد بود؟ اشتون کاچر؟ شايد؟ يا ليدي گاگا؟
واقعيت اين است که عنوان محبوب‌ترين شخص در حال‌حاضر متعلق به مارک زوکربرگ خالق و مدير شبکه اجتماعي فيس‌بوک است. او محبوب‌ترين شخص در شبکه‌اي است که با هدف رقابت با فيس‌بوک راه‌اندازي شده است.

تا غروب سه‌شنبه هفته قبل، نزديک 35 هزار نفر از کابران گوگل‌پلاس‌، زوکربرگ را در يکي از حلقه‌هاي خود قرار داده بودند که بر اساس آماري که وب سايت Social Statistics ارايه کرده، هنوز هيچ کس نتوانسته به پاي او برسد. جالب اين‌که حتي تعداد هواداران او از هواداران «لري‌پيج» يکي از بنيانگذاران گوگل که اخيرا به مديريت اين شرکت بزرگ رسيده نيز فراتر رفته است. لري پيج تا غروب سه‌شنبه فقط 24 هزار هوادار داشت. گوگل‌پلاس نزديک ده روز است که راه افتاده و هنوز در مقياسي بزرگ در اختيار همگان قرار ندارد. اما دسترسي به اين سرويس که به افراد اين امکان را مي‌دهد تا با يکديگر اقدام به تبادل عکس، لينک و پست و گفت‌وگوي ويديويي کنند، با استقبال پرشور کساني مواجه شده است که قبل از عموم کاربران موفق به حضور در اين شبکه شده‌اند. يکي از اين افراد «مارک زوکربرگ» است که از قرار معلوم تصميم دارد در شبکه رقيب خود جايي براي خود ذخيره کند. نه فيس‌بوک و نه گوگل هنوز هيچ کدام تاييد نکرده‌اند که حساب‌کاربري مارک زوکربرگ در گوگل‌پلاس واقعي است يا جعلي اما حساب کاربري او با حساب‌کاربري برخي از مديران فيس‌بوک که در گوگل‌پلاس هستند، از جمله «برت تيلور» رييس بخش فناوري و «سام لسين» مدير توليد فيس‌بوک مرتبط است و اين نشان مي‌دهد که اين حساب واقعي است. البته زوکربرگ هنوز يادداشتي در گوگل‌پلاس نگذاشته و در شرح کوتاهي در پروفايل خود صرفا نوشته: «من کارها را پيش مي برم.» «بوريس ولزويجزن» کارشناسان فناوري مي‌گويد:

«طبيعي است که زوکربرگ بخواهد اين شبکه جديد را امتحان کند زيرا هرکسي به هر حال بايد گوشه چشمي به رقيبان خود داشته باشد.» حضور زوکربرگ در شبکه اجتماعي رقيب مي‌تواند نشانه اين باشد که جنگ شبکه‌هاي اجتماعي وارد مرحله تازه‌اي شده است. بسياري از شرکت‌هاي بزرگ از جمله گوگل ، اپل و مايکروسافت بسيار علاقه‌مندند که به منبع بالقوه درآمدزاي اطلاعات اجتماعي و ديگر اطلاعاتي که مردم با يکديگر در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک مي‌گذارند، دسترسي داشته باشند. فيس‌بوک پيش از اين از مزاياي دسترسي به اين اطلاعات نهايت استفاده را برده است زيرا اين اطلاعات به اين شرکت کمک مي‌کند تا تبليغات خود را به‌صورت هدفمندتر در اختيار کاربران قرار دهند.
«ري والدس» تحليلگر امور فناوري مي‌گويد: «نبرد درباره آينده وب در تجربه اجتماعي نهفته است.»
فيس‌بوک در حال حاضر عنوان بزرگ‌ترين نقشه ارتباطات بين مردم جهان را در اختيار خود دارد. البته در حال‌حاضر امکان اين‌که بتوان اطلاعات يک فرد را در فيس‌بوک به گوگل‌پلاس منتقل کرد، وجود ندارد. بنابراين بيشتر کاربران مجبورند فهرست جديد اطلاعات و دوستان خود را در گوگل‌پلاس ‌از صفر ايجاد کنند. فيس‌بوک روز سه‌شنبه يک افزونه موجود در براوزر گوگل کروم که توسط يک برنامه‌نويس غيرگوگلي ايجاد شده بود، را بست. اين افزونه به کاربران اين امکان را مي‌داد تا تماس‌هاي خود را در فيس‌بوک به سرويس‌هاي ديگر مثل گوگل‌پلاس ‌اضافه کنند. فيس‌بوک اعلام کرد که اين افزونه، ناقض شرايط ارايه خدمات اين شرکت است.‌گوگل اميدوار است که بتواند از طريق کارکردهايي که در اختيار اپل قرار داده، شبکه اجتماعي جديد خود را در آيفون و
آي پد فراگير کند. در گذشته اپل برخي از کارکردهايي که گوگل ايجاد کرده بود را به حال تعليق درآورده بود، يعني نه آن‌ها را قبول کرده بود نه رد.


تاکنون شبکه اجتماعي جديد گوگل با اظهارنظرهاي مثبت از سوي کساني مواجه شده است که جزو اولين کاربران اين شبکه محسوب مي‌شوند. اين شبکه جديد در واقع يک جهش بزرگ از تلاش‌هاي قبلي گوگل براي ايجاد شبکه اجتماعي از طريق Wave و Buzz محسوب مي‌شود که با واکنش‌هاي نه چندان پرشور و نگراني‌هاي جدي درباره حريم خصوصي مواجه بودند. ‌«استفان شانکلند» نويسنده بخش اخبار فناوري در وب سايت سي‌نت مي‌گويد:«‌حلقه‌ها (Circles) در گوگل‌پلاس، ويژگي‌اي که به افراد اين امکان را مي‌دهد تا دوستان خود را در قالب گروه‌هايي با ميزان صميميت متفاوت دسته بندي کنند بزرگ‌ترين مزيت گوگل‌پلاس بر فيس‌بوک محسوب مي‌شود.»

«آدام پاش» يک کارشناس امور رايانه‌اي نيز ويژگي «پاتوق» (Hangout) را که به افراد اين امکان را مي‌دهد تا هم‌زمان با ده نفر از دوستان خود گفت‌وگوي ويديويي داشته باشند، را ‌بهترين‌گفت و‌گوي ويديويي آزادي مي‌داند که تاکنون ارايه شده است. حتي «تام آندرسون» يکي از بنيانگذاران MySpace که به «اولين دوست» هر کاربر ماي‌اسپيس شهرت دارد در يادداشتي در حساب کاربري خود در گوگل‌پلاس مي‌نويسد که به نظر مي‌رسد اين شبکه جديد در طراحي خود نظري هم به توييتر داشته است.

اما آيا گوگل‌پلاس مي‌تواند در نهايت اکثريت کاربران را به سوي خود جلب کند؟ «جرميا اويانگ» تحليلگر امور صنعتي مي‌گويد:« معلوم نيست آيا موفقيت‌هاي گوگل‌پلاس در آينده از دوران آزمايشي آن فراتر خواهند رفت يا خير.»

در دوران آزمايشي، دعوت‌نامه‌هاي محدودي از سوي گوگل در ميان افراد فعال در حوزه فناوري، بلاگرها و روزنامه‌نگاران توزيع شده است. (درست مثل جي‌ميل، گوگل اين بار نيز به کاربران اول خود اين امکان را داده تا تعداد محدودي از دوستان خود را به اين شبکه دعوت کنند. هنوز معلوم نيست چه کسي زوکربرگ را دعوت کرده است.)

فيس‌بوک اعلام کرده است که هيچ هراسي از رقيب جديد خود ندارد. «جاني تاو» سخنگوي اين شرکت اعلام کرد:«‌ما در روزهاي نخست تلاش خود براي اجتماعي کردن بيشتر وب قرار داريم و فرصت نوآوري هنوز در همه‌جا وجود دارد.»

هرچند راه اندازي شبکه اجتماعي جديد گوگل موسوم به «گوگل پلاس» هنوز دوران آزمايشي خود را مي‌گذراند اما بحث‌ها درباره آينده اين شبکه و چالش‌هايي که براي فيس‌بوک به عنوان سلطان بلامنازع شبکه‌هاي اجتماعي در جهان امروز ايجاد خواهد کرد، بسيار جدي است. در همين مدت کوتاهي که از دوران آزمايشي گوگل‌پلاس مي‌گذرد، مطالب ريز و درشت فراوان درباره کارکردهاي گوگل‌پلاس و شباهت‌ها و تفاوت‌هاي آن منتشر شده‌اند و موافقان و مخالفان در قالب دو اردوگاه «گوگل پلاسي‌ها» و «فيس‌بوکي‌ها» رو در روي يکديگر صف‌آرايي کرده‌اند.

البته فيس‌بوک در اين چند روز اخير بي‌کار ننشسته و طبق خبري که زوکربرگ داده، اين شبکه امکان تماس رايگان از طريق فيس‌بوک به کاربران خود مي‌دهد. اما در اين گيرودار، انتشار خبري مبني بر اين‌که يک حساب کاربري در گوگل‌پلاس‌ با نام «مارک زوکربرگ» خالق و مدير فيس‌بوک ثبت شده، اين بحث‌ها را وارد مرحله تازه‌اي کرد. از اين نظر که به گفته کارشناسان در صورت صحت اين خبر، مي‌توان گفت، رقابت در دنياي شبکه‌هاي اجتماعي به اوج خود رسيده است. در حال‌حاضر نه فيس‌بوک و نه گوگل هيچ کدام صحت اين خبر را تاييد يا تکذيب نکرده‌اند. مطلبي که در زير مي‌خوانيد، ترجمه يادداشتي است که روزنامه نيويورک‌تايمز درباره اين خبر منتشر و ابعاد گوناگون آن را بررسي کرده است.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image