جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
جنگ خونين برندها بر سر بازار گوشي‌
-(0 Body) 
جنگ خونين برندها بر سر بازار گوشي‌
Visitor 986
Category: کامپيوتر
رمز موفقيت در بازار، ارائه و عرضه مدل‌هاي مختلف با قيمت‌هاي مختلف است. اين رمز موفقيت نوكيا بود كه بعدها از طرف رقبايش عليه خود او استفاده شد

رقابت اين روزها در بازار تلفن همراه روز به روز سخت‌تر و فشرده‌تر مي‌شود.

تا همين چند سال پيش شايد بيش از يکي دو نام در بازار تلفن همراه خودنمايي نمي‌کردند؛ اما امروز اگر قصد خريد يک گوشي داشته باشيد با انبوهي از مدل‌هاي مختلف روبه‌رو هستيد که فرآيند تصميم‌گيري را براي شما سخت مي‌کند.

در زمان‌هاي نه‌چندان دور نوکيا سلطان بي‌چون و چراي بازار تلفن همراه بود. اين برند فنلاندي از همان ابتدا به درستي درک کرده بود که بازار چه چيزي مي‌خواهد.

نوکيا امسال در کنفرانس جهاني 2011 خود اعلام کرد که هم‌اکنون يک ميليارد گوشي در دست مردم جهان دارد و براي ساخت و توزيع يک ميليارد گوشي ديگر برنامه‌ريزي مي‌کند.

هر چند که اين گفته‌ها از سوي مديرعامل مايکروسافتي اين برند با آنچه شواهد در بازار نشان مي‌دهد تا حد زيادي تفاوت دارد؛ اما استفان الوپ و همکارانش مي‌دانند که اين روزها براي اول ماندن در جهان راه سختي را پيش روي خود دارند.

نوکيا از همان روزهاي اول کار مي‌دانست که رمز موفقيت در بازار ارائه و عرضه مدل‌هاي مختلف با قيمت‌هاي مختلف است. فنلاندي‌ها با اين حربه سال‌هاي سال توانستند بازار را در اختيار خود داشته باشند.

آنها اولين مدل‌هاي کوچک و مدل‌هاي باريک را عرضه كردند و حتي اولين سازنده‌اي بودند که دوربين را با تلفن‌هاي خود تلفيق کردند و استفاده از پيامک را براي گوشي‌هاي خود فراهم کردند. پليرهاي موسيقي را در گوشي به کار گرفتند و توانستند بالغ بر يک دهه سلطان بازار باشند. آنها حتي زودتر از مابقي رقباي خود به اکوسيستم دنياي همراه پي بردند. فهميدند که در آينده بازار تلفن همراه در اختيار شرکت‌هايي است که بتوانند نرم‌افزارهاي کاربردي و سرگرمي‌هاي بسياري را در دستان کاربران خود فراهم آورند؛ چرا که اين نوکيايي‌ها بودند که تمام امکانات وسايل قابل حمل را زودتر از مابقي توليدکنندگان به گوشي‌هاي خود اضافه کرده بودند و حال دريافته بودند که در بخش سخت‌افزار و ارائه قابليت‌هاي اين‌چنين ديگر نمي‌توان نوآوري خاصي براي کاربران فراهم آورد.


باهوش اما ترسو

همين مساله بود که باعث شد نوکيا خيلي زودتر از تمام برندهاي ديگر سايتي براي دانلود نرم‌افزارهاي کاربردي براي گوشي‌هايش راه‌اندازي کند. Mosh نام اين سايت بود که بعد از چند سال به Ovi تغيير يافت. برنامه‌اي که براي اين سايت درنظر گرفته شده بود تغيير رفتار و ذائقه کاربران تلفن همراه از سخت‌افزار به سوي نرم‌افزارهاي کاربردي بود.

اپل همين ايده را با گوشي آي فون خود ارائه کرد و به دليل ريسک‌پذيري بالاي مديرعامل فقيد خود يعني استيو جابز از يک سو و پروپاگاندا‌هاي معروف اين شرکت، از سوي ديگر توانست نوکيا را از گردنه اين موضوع خارج کند.

جابز پيش از نيز بر سر اختراع و استفاده از موس‌هاي کامپيوتر يک بار ديگر اين کار را کرده بود. آن هم زماني که در بازديد از شرکت زيراکس متوجه فناوري ساخته شده اين شرکت يعني چيزي شبيه به همين موس‌هاي امروزي شده بود. هنگامي که او از ساختمان زيراکس خارج شد به کارشناسان خود ساختار تکنولوژي به کار گرفته شده در زيراکس را توضيح داد و از آنها خواست سريع اين فناوري را ساخته و آن را تجاري کنند.

همين شد که فناوري موس يا همان موشواره به شکل تجاري براي اولين بار در کامپيوتر‌هاي اپل به کار گرفته شد. به هر حال اين بار نبوغ بالاي نوکيايي‌ها مغلوب وسواس بسيار اين چشم آبي‌ها در ساخت فناوري‌هاي آينده شد و اپل توانست با سرعتي بيشتر ايده آنها را به نوعي ديگر
گسترش دهد.


همه به دنبال سکوي اول

اپل، که تنها با يک مدل گوشي فعاليت خود را در بازار آغاز کرده بود به راحتي توانست انقلاب جديدي را در بازار تلفن همراه هدايت و رهبري کند.

بعد از عرضه اولين گوشي اپل به نام آي‌فون که انقلابي در صنعت تلفن همراه ايجاد کرد و موفقيت چشمگير و روزافزون آن، ساير برندهاي توليدکننده تلفن همراه به جز قديمي‌هاي اين حوزه سعي کردند با کپي برداري از آي‌فون، گوشي‌هايي به بازار عرضه کنند تا بتوانند با آن رقابت کرده و سهمي از آي فون در بازار بگيرند. از همان زمان بود که در دنياي تلفن همراه واژه‌اي تحت عنوان iPhone Killer که معادل فارسي آن قاتل آي فون يا آي فون کُش بود استفاده مي‌شد. رسانه‌ها از آي‌فون کيلر براي گوشي‌هايي استفاده مي‌کردند که مشخصاتي بسيار نزديک با آي‌فون داشت، اما با قيمتي پايين‌تر سعي مي‌کردند تا سهم بازار اين گوشي را از آن بگيرند.

دنبال روي اپل، اما يک شرکت کره‌اي بود. شرکتي که تنها فعاليتش در بازار تلفن همراه به همان سال‌هاي اول بازار باز مي‌گشت.

اما اين بار چشم بادامي‌ها تصميم گرفته بودند که از ضعف ديگر رقيب هموطن خود در اين صنعت استفاده کنند. آنها رمز موفقيت نوکيا را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار دادند و با الهام از انقلاب آي فون در بازار برنامه بلندمدت پنج ساله‌اي را تدوين کردند تا در پايان آن بتوانند پرفروش‌ترين برند بازار تلفن همراه باشند.

نام اين برند سامسونگ است. اين نام کره‌اي هم‌اکنون همانند نوکيا در هر فصل مدل‌هاي متنوعي را به بازار تلفن همراه عرضه مي‌کند. سامسونگ هر چند که با الهام از آي فون به توسعه سري گوشي‌هاي گالکسي خود پرداخت و دشمني خوني به نام اپل براي خود در تمام دنيا به وجود آورد، اما زود‌تر از نوکيا فهميد که آينده از آن سيستم‌عامل‌هاي اپن سورس است. بر همين اساس آندرويد را به عنوان يکي از سيستم‌عامل‌هاي اصلي گوشي‌هاي خود برگزيد و سعي کرد با عرضه مدل‌هاي متنوع عرصه را بر نوکيا تنگ کند. نوکيا اما بنا به دلايلي تصميم به توسعه گوشي‌هاي خود با ويندوز گرفت و با يک تعويض تاکتيکي در بند هيات مديره خود استفان الوپ را از مايکروسافت به عنوان مديرعامل خود انتخاب کرد.

اين انتخاب و اين تصميم استراتژيک در حالي توسط نوکيايي‌ها اتخاذ شد که توليدکنندگان مطرح در بازار گوشي‌هاي هوشمند همچون اچ تي سي که فعاليت خود را با به کارگيري ويندوز روي گوشي‌هاي خود آغاز کرده بودند، تصميم گرفتند استفاده از اين سيستم‌عامل در گوشي‌هاي آينده خود را کمتر کرده و در عوض آندرويد را براي توليدات خود به‌کارگيرند. برآيند همين تصميمات است که گمانه زني‌ها را براي واگذاري سکوي اول جهان از نوکيا به برندهاي ديگري همچون سامسونگ را بر سر زبان‌ها انداخته است، اما به هر حال شايد در بخش گوشي‌هاي هوشمند يا همان اسمارت فون‌ها نوکيا از ساير رقباي خود عقب باشد اما باز هم پرفروش‌ترين در جهان است.

هرچند که در برخي از تحليل‌ها هم عنوان مي‌شود که دنياي گوشي در حال حرکت به سمت فناوري هوشمند است و رقباي نوکيا به دنبال ساخت گوشي‌هاي هوشمند با قيمتي ارزان‌تر و در مدل‌هاي متنوع‌تر است. حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا اين برند فنلاندي تا پايان سال 2012 مي‌تواند با سيستم‌عامل ويندوز حرفي در بين گوشي‌هاي هوشمند داشته باشد يا در اين درياي پرخروش فناوري دچار مشکلات اساسي مي‌شود. به هر حال با مشاهده شيوه‌هاي رقابتي موجود در بازار فعلي به نظر مي‌رسد بهتر باشد که واژه آي فون کيلر را با اندکي تغيير به نوکيا کيلر تغيير داد. چرا که اکنون اين ساير برندهاي بازار هستند که براي کسب جايگاه فروش و سهم نوکيا سعي در کپي‌برداري از روش‌هاي گذشته اين شرکت براي موفقيت در بازار فعلي هستند.
اما با تمام اين حرف‌ها در بين گوشي‌هاي هوشمند هم‌اکنون اپل حرف اول را مي‌زند. هرچند که برخي از تحليل‌ها و گزارش‌هاي آماري مي‌گويد سيستم‌عامل آندوريد که هم اکنون توسط توليدکنندگاني همچون سامسونگ، اچ تي سي، سوني اريکسون، ال جي و موتورولا استفاده مي‌شود، بازار را از اپل گرفته است.

بر اساس آمارها در 3 ماهه دوم 2011، اپل با فروش 20 ميليون و 300 هزار دستگاه گوشي آيفون، در صدر جدول قرار گرفت. اين در حالي است که سامسونگ با فروش 19 ميليون و 200 هزار و نوکيا با فروش 16 ميليون و 700 هزار گوشي هوشمند به ترتيب رده‌هاي دوم وسوم اين جدول را به خود اختصاص دادند. اچ تي سي نيز با فروش موفقيت آميز 12 ميليون و 100 هزار اسمارت فون در رده چهارم قرار گرفت. از بين اين 4 سازنده، نوکيا تنها کمپاني بود که در حوزه فروش گوشي‌هاي هوشمندش با کاهش سالانه روبه‌رو شده است.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image