جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
جيتکس بدون ايران
-(8 Body) 
جيتکس بدون ايران
Visitor 973
Category: کامپيوتر
روز گذشته سي‌امين دوره هفته تکنولوژي خاورميانه (جيتکس تکنولوژي) آغاز به کار کرد. اين نمايشگاه كه چند سالي است نام خود را به هفته فناوري خاورميانه تغيير داده است، امسال از تاريخ 25 لغايت 29 مهرماه با حضور بيش از 3 هزار و 500 غرفه از كشورهاي مختلف جهان برگزار مي‌شود. اولين دوره اين نمايشگاه سال 1981 با حضور 46 شرکت کننده محلي و 3 هزار و 8 بازديد کننده کار خود را آغاز کرد.

سال گذشته 88 درصد از بازديدکنندگان اين نمايشگاه را کشورهاي خاورميانه، 7 درصد آفريقا و آمريکا و اروپا و 5 درصد آسيا و استراليا تشکيل مي‌داده است.

مساحت جيتکس سي‌ام 76 هزار مترمربع است که 3 هزار و پانصد شرکت در مجموع اين فضا را به خود اختصاص داده‌اند. امسال هم درجيتکس بسياري از کشورها در غالب غرفه‌هاي کشوري حضور پيدا کردند که تعدادشان 65 کشور است. از اين تعداد کشورهاي افغانستان، دانمارک، فنلاند، يونان، عراق، سوريه و اوکراين اولين باري است که در اين نمايشگاه شرکت کرده‌اند.

جديدترين شركت‌هايي هم که امسال نخستين حضورشان را در جيتکس سي‌ام شاهد هستيم بر اساس ليستي که برگزارکنندگان اين نمايشگاه در روز نخست آن منتشر کرده‌اند، عبارتند از: آمازون، بلک بري، ايسوس، گوگل، هوواوي، آي بي ام و نوکيا.


جيتکس جديد در 8 بخش
مسوولان برگزاري جيتکس طي چند سال گذشته سعي داشته اند که در هر دوره برگزاري بخشي جديد را در کنار ساير بخش‌ها اضافه کنند و بر همين اساس امسال سي‌امين دوره اين نمايشگاه در 8 بخش جداگانه برگزار مي‌شود که برخي از اين بخش‌ها در ادامه مي‌آيد.
جيتکس مجلس: اين بخش از جيتکس ميزبان مديران مطرح شركت‌هاي جهاني به منظور برگزاري همايش‌هاي جانبي است.

گلف کامز: يكي از بخش‌هاي مهم نمايشگاه است که در حوزه ارتباطات موبايل، ثابت، IP و ماهواره‌اي، آخرين دستاوردها درخصوص شبكه‌هاي ارتباطي، موبايل و كاربردهاي مختلف آن، شبكه‌هاي نسل آينده، فناوري IP، ارتباطات ماهواره‌اي و راهكارهاي زيرساختي را به مخاطبان ارائه مي‌دهد.

بخش راهکارهاي کسب و کار جيتکس (Gitex Business Solutions): از ديگر بخش‌هاي جيتکس است که به عنوان يکي از مهم‌ترين رويدادهاي تجاري B2B در حوزه فناوري اطلاعات براي کشورهاي خاورميانه شناخته شده است. راهکارهاي بانکي و مالي، راهکارهاي هوش تجاري، رايانش ابري و مجازي‌سازي، راهکارهاي مديريت ارتباط با مشتري و راهکارهاي تجارت الکترونيکي از مباحثي است که در بخش راهکارهاي کسب و کار معرفي مي‌شود.

الکترونيک مصرفي يا بخش Consumer Electronics: به معرفي جديدترين فناوري‌ها در بخش لوازم الکترونيکي مي‌پردازد. صوت و تصوير، عکاسي و تصويربرداري ديجيتالي، بازي‌هاي رايانه‌اي و دستگاه‌هاي جانبي و مسيرياب‌هاي ماهواره‌اي از جمله محصولات و خدمات اين بخش است.
بخش کنفرانس يا همان Global Conference نيز ميزبان کنفرانس‌هاي جذاب براي شرکت‌کنندگان در جيتکس است.

بخش نرم‌افزارهاي موبايل: اين بخش امسال براي اولين بار است که در اين نمايشگاه ارائه شده است که در آن توليدکنندگان نرم‌افزار و سرگرمي ‌به ارائه دستاوردهاي خود مي‌پردازند.


جيتکس بدون ايران

امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته شركت‌هاي ايراني، به رغم عدم حضور غرفه كشوري در اين نمايشگاه حضور دارند. به نظر مي‌رسد عدم برپايي غرفه ايران به شکل مجزا باعث شده تا بر تعداد شركت‌هاي ايراني که خود به تنهايي اقدام به برپايي غرفه مي‌کنند اضافه شده باشد، اما از سويي ديگر برخي از نام‌هايي که ساليان گذشته به نوعي نماينده ايران در اين نمايشگاه محسوب مي‌شدند، امسال عطاي جيتکس را به لقايش بخشيده‌اند.

البته اين موضوع تنها مختص به شركت‌هاي ايراني نيست و شركت‌هاي مطرح و بزرگي كه طي سال‌هاي گذشته از حاضران پروپاقرص نمايشگاه جيتكس بودند، اينك جاي خود را به شركت‌هاي آسيايي به ويژه آسياي جنوب شرقي داده‌اند.

از طرفي شركت‌هايي كه سابقه حضور پرطمطراق طي سال‌هاي گذشته در اين نمايشگاه را داشته‌اند، طي سال‌هاي اخير با در اختيار گرفتن غرفه‌هاي كوچك‌تر و استفاده از طراحي و دكوراسيون‌هاي سال‌هاي قبل در صدد حضور كم هزينه تر در اين نمايشگاه هستند. به عبارتي اين شركت‌ها با حداقل هزينه در جيتكس شركت مي‌كنند.

احمد عليپور، مديرعامل لاوان در اين باره مي‌گويد: هر چند که حضور شركت‌هاي ايراني در مقايسه با شركت‌هايي از کشورهاي جنوب شرق آسيا بسيار ناچيز است، اما به نظر مي‌رسد که اين تنها شركت‌هاي ايراني نيستند که تمايلي به حضور در نمايشگاه ندارند، بلکه يک بررسي اجمالي از روند کيفي نمايشگاهي چون جيتکس در طول سه سال گذشته نشان دهنده افت کيفي شرکت‌کننده‌ها در اين نمايشگاه است.

او ادامه مي‌دهد: اين کاهش حضور به دليل ماهيت جيتکس نيست؛ چرا که اين نمايشگاه همواره سعي کرده بعد از هر دور برگزاري، دوره بعدي را با تجربه‌هاي اندوخته شده پربارتر برگزار کند اما اينکه اين هدف طي سه سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده به دليل شرايط اقتصادي امارات است؛ چرا که به نظر مي‌رسد رشد امارات به پايان رسيده است.

کوروش عباسي، مدير روابط عمومي‌ آواژنگ سيستم که شركتش امسال در قالب غرفه در اين نمايشگاه حضور دارد نيز درباره کاهش استقبال شركت‌هاي ايراني از نمايشگاه مي‌گويد: شركت‌هايي که سال‌هاي گذشته در اين نمايشگاه بودند الان تجربه بيشتري دارند و بزرگتر شده‌اند، در نتيجه اين نمايشگاه ديگر پاسخگوي نيازهاي آنها نيست.

تعطيلي غرفه ايران

جدا از حضور مستقل برخي از شركت‌هاي ايراني در اين نمايشگاه، اما در حالي که همانند سال‌هاي گذشته شركت‌هاي کوچک توانسته بودند با حمايت‌ها و سوبسيدهاي دولت پا به اين نمايشگاه گذاشته و در غرفه‌هاي کشور حضور داشته باشند، اما بعد از گذشت چند سال از حضور غرفه ايران در جيتکس، امسال به دليل عدم حمايت سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف دولتي، غرفه کشوري ايران در نمايشگاه جيتکس 2010 برپا نشده است.

اميراشکان تربيت‌جويي مجري غرفه ايران در نمايشگاه بين‌المللي فناوري اطلاعات دبي (جيتکس) با بيان مطلب فوق و با بيان اينکه از سال 2003 تا سال 2009 ايران در نمايشگاه جيتکس داراي غرفه کشوري بود، گفت: در 6 سال اخير شركت‌هاي فناوري اطلاعات ايراني محصولات و خدمات خود را در اين رويداد بين‌المللي با حمايت ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي ارائه مي‌کردند، اما امسال هيچ يک از ارگان‌ها از حضور ايران در اين نمايشگاه حمايت نکردند.
وي تصريح کرد: با توجه به شرايط ايران در جامعه جهاني، استراتژي مناسب ايران بايد حضور پررنگتر در اين نمايشگاه مي‌بود نه اينکه خودمان را از اين رويداد كنار بكشيم. به گفته وي کشورهاي ديگر همچون بحرين از عدم حضور ايران در اين نمايشگاه استفاده مي‌کنند در حالي‌که فناوري آنها قابل مقايسه با ايران نيست.

هزينه‌هاي شركت در جيتكس

شركت‌كنندگان در نمايشگاه جيتكس شامل دو گروه كلي (غرفه‌داران و بازديدكنندگان) مي‌شوند.
گروه اول شامل شركت‌هاي توليدكننده، عرضه و توزيع كننده، ارائه‌دهنده خدمات و ... و گروه دوم شامل افراد حقيقي و حقوقي است كه به منظور آشنايي با تكنولوژي و كالاهاي جديد، اخذ نمايندگي از شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه و ... به اين نمايشگاه مراجعه كرده‌اند.

شركت در نمايشگاه بين‌المللي فناوري اطلاعات دبي هزينه‌هايي براي شركت‌هاي داوطلب دارد كه اجاره بهاي غرفه يكي از اين هزينه‌ها است. به طور كلي هزينه اجاره غرفه در سي‌امين نمايشگاه جيتكس به ازاي هر متر مربع 486 دلار است و از آنجا كه حداقل متراژ غرفه در اين نمايشگاه 12 مترمربع است، هر شركت براي اجاره حداقل 12 متر بايد مبلغي حدود پنج هزار و 832 دلار، معادل شش ميليون و 415 هزار و 200 تومان بپردازد.

به هزينه اجاره غرفه با حداقل متراژ، هزينه‌هايي مانند طراحي غرفه و دكوراسيون، چاپ كاتالوگ، دستمزد و حقوق غرفه‌داران، پذيرايي، هداياي تبليغاتي و... را اضافه كنيد كه حداقل هزينه براي انجام اين امور نيز حدود 3تا 4ميليون تومان اعلام شده است.


تا اينجا شركت‌هاي خصوصي داوطلب شركت در نمايشگاه بين‌المللي فناوري اطلاعات دبي (جيتکس) با يک حداقل هزينه 10 تا 11 ميليون توماني مواجه هستند که اگر به اين هزينه‌ها حدود يك ميليون تومان بابت هزينه اقامت در هتل، بليت هواپيما و خورد و خوراك و اياب و ذهاب اضافه كنيد، با توجه به تعداد ميهمانان هر شركت مي‌توانيد حداقل هزينه‌ها را محاسبه كنيد. به عنوان مثال، يك شركت كوچك با حداقل 5 تا 6 نفر شامل مديران و پرسنل، حداقل حدود 16 تا 17 ميليون تومان يا به عبارتي 14 هزار و 500 دلار براي حضور در اين نمايشگاه هزينه كرده است.
اگر اين عدد را در تعداد غرفه‌داران امسال كه 3500 عدد است ضرب كنيم، متوجه مي‌شويم برگزاري اين نمايشگاه براي برگزاركننده آن حداقل 50 ميليون دلار يعني بالغ بر 50 ميليارد تومان سود دربردارد و اين تازه بخشي از درآمدهاي ناشي از شرکت‌کنندگان است چون روش‌هاي مختلف تبليغي نيز درآمدهاي سرشاري نصيب اين نمايشگاه منطقه مي‌کند.
مركز رسانه‌ها در نمايشگاه جيتکس امسال
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image