|
چند قدم در سورنا
-(11 Body)
|
چند قدم در سورنا
Visitor
1704
Category:
کامپيوتر
دنياي اقتصاد - سورنا نام يكي از خيابانهاي تقريبا مركزي تهران است كه شهرت زيادي بين پايتختنشينان و به خصوص جوانان دارد. البته اشتباه نكنيد. شهرت اين خيابان كه تقريبا عرضي 10 متر و طولي 1500 متر دارد به دليل وجود كافي شاپ، رستوران، سالن سينما يا تئاتر، مراكز فروش پوشاك و يا حتي پارك و فضاي سبز نيست. بلكه بورس مغازههايي كه در زمينه اسپرت كردن ماشين در اين خيابان فعاليت ميكنند باعث شهرت اين مركز شده است. تقريبا كسبه فعال در اين مركز به تمام گزينههاي موجود براي اسپرت كردن يك ماشين احاطه كامل دارند. از رينگ اسپرت، روكش صندلي، چراغها و پروژكتورهايهالوژني، فلپ و گلگير گرفته تا دزدگير و سيستمهاي پخش صوتي، تصويري مخصوص ماشين در اين مركز پيدا ميشود. مشتريها و طرفداران اين خيابان بيشتر طبقه متوسط به بالا را شامل ميشوند. اگر نزديكهاي غروب آن هم در يكي از روزهاي آخر هفته به اين خيابان سر بزنيد شاهد ماشينهاي مدل بالايي هستيد كه در دو طرف خيابان در انتظار اسپرت شدن صف كشيدند. به غير از 206، 405، پرايد و زانتيا، خودروهايي مانند پرادو، هيوندايي، تويوتا، مرسدس بنز، بامو، ماكسيما و ماشينهاي مدل بالا با قيمتهاي نجومي هم مشتريهاي پروپاقرص اين مركز هستند. بيشتر مغازههاي سورنا فقط در زمينه ارائه سيستمهاي ديجيتالي صوت و تصوير فعاليت ميكنند. سيستمهايي كه بهكارگيري آنها از لحاظ قدرت خروجي صدا و كيفيت شايد براي اداره يك كنسرت كافي باشد، اين بار در محيط كوچكي همچون يك اتومبيل به كار گرفته ميشوند. پايونير، جي وي سي، جي بي ال، سوني، كلاريون، كن وود، آلپاين. اينها همه ماركهاي تجاري فعال در حوزه سيستمهاي ديجيتالي خودرو هستند. سيستمهايي كه بسته به نوع كارايي قيمتشان از 170هزارتومان شروع و تا 2ميليون تومان ادامه دارد. البته اين فقط قيمت يك سيستم پخش است. براي استفاده از اين چنين سيستمهايي بايد قيمت باند، آمپلي فاير، ساب بوفر، چينجر و هزينه نصب را هم به آن اضافه كرد. اما واقعا متقاضيان اين سيستمها چه كساني هستند و چرا حاضرند براي استفاده از موسيقي و شايد راديو براي اتومبيلشان اين همه هزينه را متحمل شوند. علي يكي از فروشندگان سورناست. خيلي سالاست كه در اين مركز به فروش و نصب سيستم صوت و پخش اتومبيل فعاليت دارد. البته او در يكي از نمايندگيهاي اصلي يك مارك معروف هم فعاليت ميكند. ماركي كه به گفته خودش در حال حاضر سالي نزديك به 30هزار دستگاه از آن به خودروسازان كشور فروخته ميشود. او براي مشتريان سورنا، صفات جالبي را به كار ميگيرد. علي معتقد است مراجعهكنندگان اين مركز يا ماشين بازند يا صدابازند يا فلاپبازند و يا به صورت كلي عشق ماشين هستند. او به مشتريهايي اشاره ميكند كه براي ماشين 12ميليوني خود نزديك 7ميليون سيستم خريداري ميكنند. البته مشترياني از اين دست در شاخه حرفهايها محسوب ميشوند. آماتورها بيشتر به دنبال يك سيستم ساده 170هزار توماني هستند. اين مدل از ضبطها بيشتر روي ماشينهاي ايران خودرو و سايپا نصب ميشوند. علي مهمترين دليل تعويض ضبط ماشينهاي صفر كيلومتر داخلي را كيفيت نامناسب ضبط بهكار گرفته شده در اين خودروها توسط سازندگان ايراني عنوان ميكند. البته گفته ميشود كه طي يك سال گذشته سازندگاني همچون ايران خودرو و پارس خودرو براي تجهيز ماشينهاي توليدي خود به فكر خريد ماركهاي مطرح بازار افتادهاند. به گفته فروشندگان از بين هر 100 نفري كه براي تعويض و يا تجهيز سيستمهايشان به خيابان سورنا مراجعه ميكنند، 80 نفرشان صاحبان ماشينهاي 10 تا 12ميليوني هستند. براي افرادي كه به نوعي به سيستم صوتي اعتياد دارند، قيمت سيستم خريداري شده هيچ تناسبي با قيمت ماشين ندارد. حميد صاحب يك ريو سفيد رنگ است كه براي تجهيز اتومبيل خود به سورنا مراجعه كرده. او سيستمي 5ميليوني براي ماشين خود انتخاب كرده است حال آنكه قيمت ريوي صفر در بازار نزديك به12ميليون و 500هزار تومان است. سيستم مورد علاقه حميد يك پخش دي وي دي با برند آلپاين و مجهز به ال سي دي است. البته باند و ساب به همراه دو امپلي فاير اين سيستم هم كه تقريبا 80درصد فضاي صندوق عقب ماشين را اشغال كرده ديدني است. قدرت خروجي صداي اين سيستم به حدي است كه اگر ساب موجود در صندوق عقب به سمت بالا كار گذاشته شود قطعا شيشههاي عقب خواهد شكست. فروشندگان سورنا به طور تقريبي روزي يك سيستم كامل (شامل ضبط، آمپليفاير، ساب و باند) و به طور كلي هم روزي 4 راديو پخش و باند به فروش ميرسانند. قيمت سيستمهاي حرفهاي از 700هزار تومان شروع و تا دو ميليون تومان ادامه دارد. به عنوان مثال يك ضبط دي وي دي به همراه ال سي دي مارك پايونير 780هزار تومان به فروش ميرسد. قيمت يك ساب حرفهاي هم كه به دليل نياز به فضاي زياد فقط قابل نصب در صندوق زانتياست، يك ميليونو800هزار تومان است. علي در مورد فراگير شدن السيدي در سيستمهاي پخش خودرو ميگويد: تمام سازندگان مطرح جهاني خودروهاي جديد خود را به ال سي دي مجهز ميكنند. البته اين امر به دليل تماشاي فيلم در اتومبيل نيست. چرا كه از كاربردهاي اصلي السيدي استفاده از GPS و يا همان مسير يابهاست. متقاضيان ال سي دي شايد سالي يكبار هم در اتومبيلشان فيلم نبيند اما دوست دارند سيستمشان كامل باشد. به گفته او علاوه بر سيستمهاي مجهز به ال سي دي در حال حاضر چند مدل از دستگاههاي GPS هم در بازار وجود دارد كه با ميانگين قيمتي در حد 250هزار تومان به فروش ميروند كه به دليل عدم دسترسي به نقشههاي جامع از شهر تهران استقبال چنداني از آنها صورت نگرفته است. به گفته فروشندگان نسبت فروش يك سيستم پخش سي دي به يك سيستم مجهز به السيدي و دي وي دي، بيست به يك است. معروفترين مارك در بخش پخشهاي دي وي دي كه مجهز به ال سي دي هم است آلپاين است. در حال حاضر در بازار تهران سه مدل از مارك آلپاين وجود دارد كه هر كدام به قيمتهاي يك ميليون و 600، يك ميليون و 200 و يكميليون به فروش ميرسند. تفاوت قيمتهاي اين مارك نيز بيشتر در توان و ميزان خروجيها و تعداد باند و سابهايي كه به سيستم متصل ميشود باز ميگردد. اما به گفته فعالان بازار تعويض باند در بين ماشينهاي ساخت داخل اخيرا با كاهش روبهرو شده است. گفته ميشود، تجهيز ماشينهاي داخلي با باندهاي باكيفيت باعث شده تا بيشتر مشتريان بازار پخش ماشين فقط به سراغ تعويض ضبطصوتهاي خود بروند. به هر حال اينطور به نظر ميرسد در دنياي امروز كه خيلي هم كم سر و صدا نيست، هستند افرادي كه براي ايجاد سر و صداي بيشتر حاضر به پرداخت مبالغ گزافي هستند.
|
|
|