جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
چند قدم در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال: غرفه هاي سکوت
-(3 Body) 
چند قدم در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال: غرفه هاي سکوت
Visitor 952
Category: کامپيوتر
دنياي اقتصاد - از چند ماه پيش تبليغات گسترده‌اي در سطح شهر و صدا و سيما درباره نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال ديده مي‌شد. جشنواره‌اي که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شد و مي‌خواست آنچه که به نوعي نگاه حاکميتي بخش فرهنگ‌ بر حوزه ديجيتال است را نمايان کند.

اما جشنواره‌اي که اين بار به گفته مسوولان اجرايي آن اولين دوره برگزاري خود را تجربه مي‌کرد در نوع خود اولين نبود. طي چند سال گذشته چنين جشنواره‌اي با عنوان «جشنواره نرم‌افزارهاي چند‌رسانه‌اي» براي دو دوره توسط بخش‌خصوصي برگزار شده بود.
بنابر اطلاعات منتشر شده در سايت رسمي اين جشنواره تبيين جايگاه و اهميت رسانه‌هاي ديجيتال و تبليغ و‌ترويج و توسعه فرهنگ توليد و استفاده مناسب از بسته‌هاي نرم‌افزاري چند‌رسانه‌اي، فراهم آوردن بستر معرفي آثار محصولات پديدآورندگان و ارائه‌دهندگان، فراهم آوردن بستر تعامل موثر دست‌اندرکاران بسته‌هاي نرم‌افزاري چندرسانه‌اي با يکديگر و مديران و سياستگذاران نظام از اهداف برگزاري اين جشنواره عنوان شده است.
اين جشنواره که در چهار بخش بسته‌هاي نرم‌افزاري چند‌رسانه‌اي، بازي‌هاي رايانه‌اي، پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها و نرم‌افزارهاي تلفن‌همراه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران در حال برگزاري است، از تاريخ 24 ارديبهشت کار خود را آغاز کرده و تا31‌ ارديبهشت‌ماه ادامه دارد.
مشکلات بي‌شمار و استقبال اندک
بسياري از شرکت‌کنندگان اين نمايشگاه که عمدتا از توليد‌کنندگان نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي آموزشي بودند، عدم استقبال چشمگير توسط مخاطبان را مهم‌ترين مشکل اولين جشنواره دولتي رسانه‌‌هاي ديجيتالي عنوان مي‌کنند. تقريبا از روز دوشنبه هفته گذشته تا پنج‌شنبه، نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال خالي از بازديدکننده بود و فقط عصر روز پنج‌شنبه بود که آن هم به دليل آخر هفته بودن و اوقات فراغت و از اين دست مسائل اندك جمعيتي براي بازديد از اين جشنواره به نمايشگاه آمده بودند.
براساس گفته برخي از شرکت‌‌کنندگان در اين جشنواره، زمان ثبت‌نام براي حضور و دريافت غرفه دوبار تمديد شد که اين مهم شايد به دليل عدم استقبال از اين جشنواره صورت گرفته باشد. همچنين بنابه گفته برخي ديگر از شرکت‌کنندگان، مسوولان برگزاري اين جشنواره براي هرچه پربارتر نشان دادن آن، تخفيفات بسيار زيادي (حتي در برخي از موارد رايگان) براي مشتريان خود در نظر گرفته‌اند. امکانات تشويقي که فقط از عهده يک مجري دولتي و با در اختيار داشتن بودجه ميلياردي ساخته است.
به باور بسياري از شرکت‌کنندگان زمان نامناسب براي برگزاري اين جشنواره چه در بحث تاريخ و چه در بخش ساعت برگزاري باعث شده تا استقبال چشمگيري از اين جشنواره صورت نگيرد.
يکي از شرکت‌کنندگان در اين باره معتقد است: برگزاري اين جشنواره بعد از نمايشگاه کتاب آن هم در حالي که تا پيش از اين بخشي جنبي با عنوان ناشران الکترونيک در نمايشگاه کتاب برگزار مي‌شد، باعث شده تا مخاطبان اين نمايشگاه کاهش يابد.
از سوي ديگر در حالي که گفته مي‌شود بيش از 300 شرکت داخلي در اين نمايشگاه حضور پيدا کرده‌اند، اما غرفه‌هاي خالي در سطح سالن‌ها که عمدتا با کارتن‌هاي خالي و بعضا با سطل آشغال پر شده‌اند، گواه موضوعي ديگري است.
براساس برنامه‌هاي اعلام شده از سوي ستاد اجرايي اين جشنواره، برگزاري نشست‌ها و کارگاه‌هاي تخصصي از مهم‌ترين برنامه‌هاي جنبي اين نمايشگاه به حساب مي‌آمد. نشست‌هايي که عمدتا به دليل عدم بازديدکننده طي سه روز اول اين نمايشگاه برگزار نشده است.
نرم‌افزارهايي براي هيچ کس
در بخش نرم‌افزارهاي چند‌رسانه‌اي که عمدتا با نرم‌افزارهاي آموزشي براي کودکان و نوجوانان همراه بود، هيچ اثري از مخاطبان اصلي اين نرم‌افزارها وجود نداشت.
به گفته مسوول يکي از غرفه‌هاي فعال در اين زمينه، عدم تبليغات مناسب براي والدين و مدارس از يک سو و همزماني برگزاري اين جشنواره با امتحانات آخر سال مدارس باعث عدم استقبال در اين بخش شده است.
مهم‌ترين و شايد شلوغ‌ترين سالن اولين جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال، سالن بازي‌هاي رايانه‌اي‌ بود. البته استقبال از اين سالن با شنيدن صحبت‌هاي مخاطبان که درب خروجي سالن را براي بازديد از سالني ديگر‌ترک مي‌کردند ديدني‌تر بود.
بيشتر مخاطبان اين سالن را که جوانان تشکيل مي‌دادند در پايان بازديد خود از بازي‌هاي رايانه‌اي داخلي بر مضحک و غير حرفه‌اي ‌بودن بازي‌هاي ساخته شده در کشور تاکيد داشتند. آنها معتقد بودند که کيفيت بسيار پايين در گرافيک و نوع داستان بازي‌هاي ساخته شده و به نمايش درآمده در کشور بيشتر مناسب با مخاطبان زير 7سال است. اين درحالي است که پيش از اين علاوه بر مسوولان اجرايي اين جشنواره بسياري از مديران و کارشناسان فعال در حوزه توليد محتوا بر توجه ويژه به بخش بازي‌هاي رايانه‌اي تاکيد داشتند.
بخش نرم‌افزارهاي تلفن‌همراه از ديگر سالن‌هاي اين نمايشگاه بود که عمده نرم‌افزارهاي ارائه شده در آن فقط در حد فارسي‌کردن تلفن‌همراه، نقشه تهران و پخش اوقات شرعي خلاصه ‌مي‌شد. شايد بتوان اين بخش را از لحاظ عدم استقبال مخاطبان به عنوان نقطه اصلي نمايشگاه به حساب آورد.
اينترنت بي‌سرعت براي سايت‌ها و وبلاگ‌ها
به اعتقاد بسياري از حاضران و شرکت‌کنندگان، سالن پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها مي‌توانست شانس بيشتري در جذب مخاطب و بازديدکننده داشته باشد. در اين بخش بسياري از سايت‌هاي اطلاع‌رساني، خبرگزاري‌ها و وبلاگ‌ها براي معرفي و عرضه فعاليت‌هاي خود حضور داشتند. البته عرضه فعاليت‌ها براي مخاطبان نامرئي در کنار عدم دسترسي به اينترنت در اين سالن که مهم‌ترين ابزار شرکت‌کنندگان در اين بخش است مشکلاتي است که حاضران اين سالن تا آخرين لحظه تنظيم اين گزارش با آن دست به گريبان بودند.
از سويي ديگر به باور بسياري از شرکت‌کنندگان در اين بخش، نحوه اختصاص فضا و حمايت مسوولان نمايشگاه از برخي وبلاگ‌هاي خاص، مشکلات ديگر اين سالن بود که اعتراض بسياري از فعالان اين حوزه را برانگيخت و تا جايي ادامه يافت که حتي برخي از شرکت‌کنندگان به نشانه اعتراض به اين نوع حمايت‌ها از حضور در اين جشنواره انصراف دادند.
به هر حال نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال و نرم‌افزارهاي چند‌رسانه‌اي با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال برگزاري است و تا آخرين روز خود تنها 2 روز فرصت دارد. هرچند که در ديد کلان تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد سالن‌هاي موجود در اين نمايشگاه از همزاد بخش خصوصي خود که طي سال‌هاي گذشته برگزار شده بود بيشتر است اما، کيفيت برگزاري و تعداد مخاطبان آن اگر از جشنواره نرم‌افزارهاي چند‌رسانه‌اي کمتر نباشد، بيشتر هم نيست.
به نظر مي‌‌رسد نگرش دولتي در نحوه برگزاري جشنواره و نمايشگاه‌هايي از اين دست (همچون نمايشگاه الکامپ) باعث شده تا مخاطبان اصلي اينگونه از نمايشگاه‌ها در کنار مجريان آنها نتوانند به اهداف اصلي از پيش تعيين شده خود دست يابند. جا دارد مسوولان با تغيير در نگرش خود و واگذاري اموري از اين دست به بخش‌خصوصي زمينه حضور و و مشارکت مردمي در برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هايي از اين دست را بالا ببرند.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image