چند نکته درباره نظرسنجي باشگاه فعالان ICT
-(1 Body)
|
چند نکته درباره نظرسنجي باشگاه فعالان ICT
Visitor
999
Category:
کامپيوتر
دنياي اقتصاد - مشکل فقدان نظرسنجي و تحقيق در زمينه بازار فناوري اطلاعات يکي از مهمترين مشکلات موجود در اين بخش است. همه ميدانند که محبوبيت و فروش بالا، شهرت، گارانتي خوب و عناويني از اين دست که معمولا در بين فروشندگان بازار زياد شنيده ميشود، عناويني بسيار نسبي هستند. کسي نميتواند به طور دقيق بگويد مثلا محبوبيت يک برند چه ميزان نسبت به يک برند ديگر بالاتر است يا فروش کدام محصول از ديگري بيشتر است. مشکل اينجا است که سازمانها و نهادهاي آمارگير اساسا عرصه فناوري اطلاعات را به رسميت نميشناسند و چنين است که فقر آمار در اين عرصه هرگونه تحليل در اين وضعيت را با بياعتباري مواجه ميکند. باشگاه فعالان ICT مدت زماني است که به ارائه آمارهايي درباره فروش، محبوبيت برندها، محصولات و خدمات مختلف فناوري اطلاعات ميپردازد. عمده اطلاعات پايهاي براي نظرسنجيهاي اين پايگاه از طرح فروش و امتياز S&P استخراج ميشود که تعداد زيادي از فروشندگان لوازم ديجيتالي و کامپيوتري را در بر ميگيرد. هر چند نميتوان اعتبار فروشندگان (عمدتا فروشندگان يک يا چند برند خاص) را به اعتبار تمام بازار نسبت داد، اما به هر حال اين نظرسنجي در فضاي خالي از نظرسنجي و تحليل علمي بازار غنيمتي است. روزنامه دنياي اقتصاد طي ماههاي اخير همواره تلاش کرده از نتايج اين نظرسنجي براي آگاهسازي مخاطبان خود استفاده کند اما در تازهترين نظرسنجي اين باشگاه نشريات تخصصي آيتي موضوع بررسي قرار گرفتهاند و در ميان تعجب دو آگهينامه در صدر جدول نشريات تخصصي قرار دارند. اينكه آگهينامهها با چه تعريفي در ميان نشريات تخصصي قرار ميگيرند، پرسش اصلي ما و بسياري ديگر از روزنامهنگاراني است که در عرصه فناوري اطلاعات فعاليت ميکنند. اما پرسشهاي ديگري نيز وجود دارد. آيا از نظر ارزشي ميتوان بين يک آگهينامه و نشريه تخصصي ارتباطي برقرار کرد؟ آيا نتايج اين نظرسنجي نشان ميدهد که آگهينامهها اطلاعات تخصصيتري نسبت به نشريات تخصصي به مخاطبان ارائه ميدهند؟ اگر آگهينامهها جزيي از نشريات تخصصي به شمار ميآيند، روزنامههايي که صفحات ICT و ديجيتال دارند، چطور، آنها به نشريات تخصصي نزديک ترند يا ويژه نامههاي رنگارنگ تبليغاتي؟ به اعتقاد من انتشار چنين نظرسنجيهايي نه تنها به اعتبار رسانههاي ICT کشور بلکه به اعتبار شرکتهاي ICT ايران هم لطمه ميزند و واقعا انتظار اين بود که مسوولان طرح S&P پس از تجربه سال گذشته خود که با انتقاد روزنامهنگاران اين عرصه روبهرو شد، نظرسنجي اين دوره را با روشي دقيقتر و با حضور همه رسانههاي فعال در اين عرصه برگزار ميکردند. نکته ديگر اينكه مشخص است کسي نميتواند نفوذ و تيراژ بالاي آگهينامهها را نفي کند ولي اتفاقا اين انتظار از صنف و فعالان ICT ميرود که به جاي تقويت يک پکيچ تبليغاتي که به راحتي و با کمترين تلاش و هزينهاي قابل راهاندازي است از توليد محتوا در اين عرصه حمايت کنند. فضاي رسانهاي در هر بخشي نتيجه فعاليت فعالان آن بخش است. اگر در بخش ICT جايگاه آگهينامهها و بروشورهاي تبليغاتي از رسانههاي تخصصي بالاتر است بايد به حال فعالان اين بخش هم افسوس خورد که چنين ترجيحي دارند.
|
|
|