جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
حسگرهاي ژيروسکوپ، پديده‌جديد دنياي ديجيتال
-(2 Body) 
حسگرهاي ژيروسکوپ، پديده‌جديد دنياي ديجيتال
Visitor 1086
Category: کامپيوتر
تکنولوژي بعضي مفاهيم را در علوم مختلف تغيير داده است. يکي از اين مفاهيم ژيروسکوپ است که وسيله‌اي براي اندازه‌گيري و يا حفظ جهت است.


اين مفهوم اما، در سال‌هاي اخير و با هجوم دستگاه‌هاي ديجيتال شخصي هوشمندي مانند تبلت‌هاي چند رسانه‌اي و موبايل‌هاي هوشمند شکل جديدي به خودش گرفته است. اولين بار که نام ژيروسکوپ در دنياي محصولات ديجيتال شخصي شنيده شد زماني بود که استيو جابز گوشي iPhone 4 را در ماه ژوئن سال 2010 رونمايي کرد. ژيروسکوپ يکي از نقاط قوت موبايل جديد Apple بود.

GPS، قطب نما و شتاب سنج که در موبايل‌هاي هوشمند امروزي تعبيه مي‌شوند، مي‌توانند مکان گوشي‌هاي موبايل را در هر نقطه‌اي از کره زمين و جهت‌گيري آن را نسبت به قطب شمال نشان دهند. اين حسگرها حرکت به سمت بالا يا پايين و جلو يا عقب را هم حس مي‌کنند، با اين حال اما هميشه جاي حسگري به نام ژيروسکوپ در اين بين خالي بود. نيک بلک يکي از بزرگ‌ترين برنامه‌نويس‌هاي برنامه‌هاي مکان‌يابي مي‌گويد: شتاب‌سنج تعيين مي‌کند که تلفن همراه در کدام جهت در سه بعد حرکت کرده، اما نمي‌تواند تشخيص دهد که تلفن همراه حول محور خود در کدام جهت چرخيده است. در واقع حسگر ژيروسکوپ مي‌تواند تکان‌ها و ارتفاع گوشي موبايل و يا تبلت‌ها را تشخيص دهد. اين حسگر در بازي‌ها و برنامه‌هاي کاربردي جديد، بسيار به کار مي‌آيد. حالا اين حسگر به يکي از پر طرفدارترين قطعات به‌کار رفته در موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها تبديل شده است، تا جايي که در سال 2011 فروش جهاني اين حسگرها از مرز 655 ميليون دلار گذشته است.




کارشناسان و تحليل‌گران بازار معتقدند که فروش بالا و افزايش تقاضاي خريداران براي دستگاه‌هايي مانند iPhone و iPad باعث افزايش فروش اين حسگرها در سرتاسر جهان شده است. به اين ترتيب فروش حسگرهاي ژيروسکوپ در سال 2011 به 4/655 ميليون دستگاه رسيده است که اين رقم در مقايسه با فروش 5/394 ميليون دستگاهي اين حسگرها در سال 2010 رشد 66 درصدي داشته است.

اين در حالي است که کارشناسان انتظار دارند فروش حسگرهاي ژيروسکوپ در سال‌هاي آينده و با رونق بيشتر بازار جهاني تبلت‌ها و موبايل‌هاي هوشمند افزايش پيدا کند و حتي تا پايان سال 2015 به مرز 1/1 ميليارد دلاري برسد. جديدترين آمارهاي منتشر شده از سوي موسسه تحقيقاتي IHS iSuppli در اين مورد نشان مي‌دهد که حسگرهاي ژيروسکوپ در سال 2011 حدود 41 درصد از بازار 6/1 ميليارد دلاري حسگرهاي حرکتي به کار رفته در دستگاه‌هاي ديجيتال قابل حمل را به خودشان اختصاص داده‌اند. اين در حالي است که اين سهم براي بازار 1/1 ميليارد دلاري اين محصولات در سال 2010 برابر 24 درصد بوده است.

اين روزها مدل سه محوري حسگرهاي ژيروسکوپ طرفداران بيشتري دارند. در اين ميان اما تبلت‌هاي چند رسانه‌اي و موبايل‌هاي هوشمند بيشترين سهم را براي به کار بردن اين حسگر در ميان ديگر محصولات ديجيتال دارد. اين در حالي است که شرکت Apple بزرگ‌ترين مصرف‌کننده حسگرهاي ژيروسکوپ سه محوري در دنيا است و سهم 62 درصدي را از اين بازار در اختيار دارد. بعد از Apple شرکت‌هاي Samsung و LG به ترتيب رتبه‌هاي دوم و سوم را در ميزان مصرف حسگرهاي ژيروسکوپ در دستگاه‌هاي ديجيتال‌شان دارند.

حالا استفاده وکاربردهاي مختلف حسگرهاي ژيروسکوپ آن‌قدر در ميان کاربران مختلف در سرتاسر جهان رواج پيدا کرده و محبوب شده است که توليد کنندگان برنامه‌هاي کاربردي و طراحان نرم‌افزارها و بازي‌هاي ويدئويي را وارد مرحله جديدي کرده است. درست به همين دليل هم در سال‌هاي اخير تعداد برنامه‌ها و بازي‌هاي مبتني بر کاربردهاي ژيروسکوپ در حال افزايش است؛ بازي‌هايي مانند شبيه‌سازي پرواز با هواپيما که با تکان‌ها و جهت‌هاي واقعي حس حقيقي يک خلبان را به کاربرانش القا مي‌کند.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image