حمله استيو جابز به گوگل، بلک بري، HTC و ديگران
-(6 Body)
|
حمله استيو جابز به گوگل، بلک بري، HTC و ديگران
Visitor
1155
Category:
کامپيوتر
بازار ديجيتال - استيو جابز معمولا در کنفرانسهاي مالي مربوط به سود و زيان آخر هر فصل شرکت نميکند. اما دوشنبه شب، او حضور در اين کنفرانس را فرصتي ديد براي حمله به گوگل و سيستم عامل آندرويد که مهمترين رقيب اپل به شمار ميآيد. او در اين کنفرانس ساخت تبلتهاي 7 اينچي را يک تکنولوژي مرده دانست. متن اين سخنراني به شرح زير است: من معمولا در اين کنفرانس شرکت نميکنم؛ اما حالا مايلم در مورد چند نکته اشاره کنم. اجازه بدهيد با آيفون شروع کنم. ما در اين فصل 14 ميليون آيفون فروختيم که اين در مقايسه با سال گذشته 91 درصد رشد را نشان ميداد و بسيار جلوتر از تازهترين تخمين IDC است. با اين فروش ما توانستيم RIM بلک بري که 12 ميليون گوشي را در فصل قبلي به فروش رسانده بود، پشت سر بگذاريم و بعيد ميدانم در آينده نزديک آنها بتوانند دوباره بالا بيايند. دليل اصلي هم اين است که آنها با چالش جدي براي ساخت يک پايگاه (platform) رقابتي و قانع کردن طراحان نرمافزار پيش رو هستند . اپل با داشتن 300 هزار نرمافزار در فروشگاه اپل عملا يک قله دور از دسترس براي RIM به شمار ميرود. اما در مورد گوگل چطور؟ هفته گذشته اريک اشميت ( مدير اجرايي گوگل ) تکرار کرد که آنها 200 هزار محصول مبتني بر آندرويد را هر روز فعال ميکنند. او همچنين گفت که آنها 90 هزار نرمافزار در فروشگاه گوگل دارند. براي مقايسه خوب است بدانيد که اپل هر روز 275 هزار دستگاه مبتني بر سيستم عامل IOS را در طي 30 روز گذشته فعال کرده است . حتي در بعضي روزها اين رقم به300 هزار دستگاه نيز رسيده است. همچنين ما 300 هزار نرمافزار در فروشگاهمان داريم. متاسفانه هيچ آمار دقيقي در مورد فروش تعداد دستگاههاي مبتني بر آندرويد كه در جهان فروش ميرود، وجود ندارد. ما اميدواريم شرکتهاي سازنده گزارشهاي توليد محصولات مبتني بر اين سيستم عامل را منتشر کنند؛ اما گارتنر اعلام کرده که در فصل تابستان حدود 10 ميليون گوشي مبتني بر آندرويد به بازار عرضه شده است. گوگل علاقه دارد که آندرويد را يک سيستم عامل باز و IOS آيفون را سيستم عامل بسته معرفي کند. به نظر ما اين حرف به دور از صميميت و ناشي از اختلاف بين دو ديدگاه است. به ويندوز نگاه کنيد. سيستم عاملي که روي دستگاههاي مختلف کار ميكند. برخلاف ويندوز که هر کاربري آن را روي دستگاههاي مختلف با يک شکل مشاهده ميکند در آندرويد با پراکندگي مواجهايم. دو توليد کننده بزرگ محصولات مبتني بر آندرويد؛ يعني HTCو MOTOROLA آن را با دوشکل متفاوت رابط کاربري عرضه کرده اند. يک توليد کننده نرمافزار که اخيرا نرمافزار توييتر را براي آندرويد طراحي کرده گفته است که آنها ميبايست 100 نسخه مختلف از آندرويد را روي 244 نوع دستگاه آزمايش ميکردهاند. نرمافزارهاي مختلف و سخت افزارهاي متفاوت پيچيدگيهاي بسياري را براي توليدکنندگان نرمافزار ايجاد ميكند. بعضي از نرمافزارهاي آندرويد صرفا با نسخههاي خاصي از اين نرمافزار کار ميكنند. اگر اين را با آيفون مقايسه کنيد که تنها دو نسخه دارد، متوجه اين اختلاف عميق ميشويد. اين اختلاف در بازار نرمافزارها نيز صدق ميکند. علاوه بر گوگل آمازون ، Horizon و Vodafone هم اعلام کردهاند که در حال ساخت فروشگاههاي نرمافزار اختصاصي براي آندرويد هستند. يعني چهار فروشگاه نرمافزار جداگانه که کاربران بايد براي جست و جوي نرمافزار مورد نظر در آنها جست وجو کنند. اين هم کاربران و هم توليدکنندگان نرمافزار را دچار مشکل ميكند. در حالي که فروشگاه يکپارچه نرمافزارهاي اپل سه برابر فروشگاه نرمافزار گوگل است و به توليد کنندگان اين امکان را ميدهد که به سادگي نرمافزار خود را در معرض فروش گذاشته و به راحتي کسب درآمد کنند. حتي اگر گوگل در مورد سيستم عامل باز و بسته درست بگويد تجربه نشان ميدهد لزوما سيستمهاي باز برنده نيستند. استراتژي موسيقي PlaysForSure مايکروسافت نمونهاي از آنها است. به واقع ما تصور ميکنيم که مطرح کردن موضوع باز و بسته بودن سيستم عامل تلاشي براي پنهان کردن موضوع اصلي؛ يعني پراکندگي و به هم ريختگي آندرويد است که روز به روزهم بر اين به هم ريختگي افزوده ميشود. نکته دوم در مورد بازار تبلتها است که پس از عرضه آيپد به وجود آمده است. تقريبا همه محصولات رقيب آيپد با اندازه 7 اينچ پا به بازار گذاشته اند و روي بزرگي اندازه صفحه نمايش آيپد (نزديک به 10 اينچ) تکيه کردهاند. آنچه عموما تصور ميشود اين است که يک صفحه نمايش 7 اينچي 70 درصد يک صفحه نمايش 10 اينچي است. متاسفانه اين به دور از حقيقت است. اندازه يک صفحه نمايش به صورت قطري محاسبه ميشود؛ بنابراين يک صفحه نمايش 7 اينچي 45 درصد يک صفحه نمايش 10 اينچي است. اين ميزان براي ساخت نرمافزارهاي مبتني بر تبلت اصلا کافي نيست. در طي سالهاي اخير اپل براي فهم موضوع اندازه واقعي و مورد نياز براي تبلتهاي لمسي تحقيقات وسيعي انجام داده و اين يکي از نکات کليدي است که ما ميگوييم تبلت 10 اينچي حداقل اندازه براي نرمافزارهاي تبلتهاي لمسي است. نکته سوم هر کاربر تبلت، کاربر موبايلهاي هوشمند هم هست. هيچ تبلتي نميتواند از نظر راحتي و جابهجايي با موبايلهاي هوشمند رقابت کند. موبايلهاي هوشمند ميتواند در جيب يا در کيف قرار بگيرد؛ بنابراين تبلتهاي 7 اينچي ( که با تبليغ هم موبايل هوشمند و هم تبلت) به بازار ميآيند براي رقابت با موبايل هوشمند بسيار بزرگ و براي رقابت با آيپد بسيار کوچک هستند. نکته چهارم اينکه همه تبلتهاي جديد مبتني بر آندرويد ساخته شدهاند، اما گوگل به سازندگان تبلت اعلام کرده که از نسخه فعلي آندرويد استفاده نکنند و تا سال آينده که نسخه مخصوص تبلت ميآيد، صبر کنند. اين چه معني دارد وقتي شما به استفادهکنندگان از نرمافزارتان بگوييد از آن استفاده نکنند و آنها هم آن را ناديده بگيرند؟ پنجم اينکه آيپد هم اکنون 35 هزار نرمافزار در فروشگاه اپل دارد و تعداد نرمافزارهاي تبلتهاي جديد نزديک به صفر است. ششم و آخرين موضوع اينکه رقباي بالقوه ما قيمتهاي تبلتهاي خود را با قيمتي نزديک به آيپد عرضه کردهاند. بهرغم اينکه بسيار کوچکتر و داراي صفحه نمايش ارزانتر هستند. هرچه در آيپد وجود دارد ساخت شرکت اپل است. ما داراي پردازنده A4 خودمان ، نرمافزار خودمان، باتري خودمان و همه چيز خودمان هستيم و نتيجه آن ساخت محصولي عالي با قيمتي خوب است. اينها دلايلي است که ما فکر ميکنيم تبلتهاي 7 اينچي هيچ شانس موفقيتي ندارند. سازندگان آنها درس تلخي از اين محصول بسيار کوچک خواهند گرفت و سال آينده اندازه آن را افزايش خواهند داد. در نتيجه سال بعد مشتريان و توليدکنندگان نرمافزارشان را مجبور به پرش به اندازه بزرگتر خواهند کرد.
|
|
|