مجله "فوربس" داستان شگفت انگيزي از تلاش بي ثمر "استيو جابز" براي خريد شرکتي که يک جوان ايراني بنيانگذار آن است منتشر کرد. شرکتي که امروز يکي از مهمترين رقباي سرويس iCloud اپل به شمار مي رود.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين يک داستان کمياب از "استيو جابز" و شرکت IT يک جوان ايراني در سانفرانسيسکو است.
اين ماجرا از سال 2007 و زماني آغاز شد که دو جوان فارغ التحصيل "ام. آي. تي" (موسسه تکنولوژي ماساچوست) به نامهاي "دريو هاستون" و "آرش فردوسي" پس از پايان تحصيلات خود شرکتي به نام "دراپباکس" (Dropbox) را راه اندازي کردند.
اين شرکت که با يک ايده ساده رشد کرد بر روي وب به کاربران سرويس ذخيره اطلاعات برپايه ابرهاي محاسباتي را ارائه مي کند.
شرکت آرش فردوسي و "دريو هاستون" تاحدي نوآورانه بود که به سرعت مورد توجه استيو جابز قرار گرفت به طوريکه در دسامبر 2009 جابز، هاستون و فردوسي را فرا خواند و آن دو را به دفتر خود در شرکت اپل واقع در کوپرتينو دعوت کرد.
هاستون که امروز 28 سال دارد در گفتگويي که با مجله "فوربس" داشت، گفت: "جابز با همان شلوار جين و تي شرت يقه 3 سانتي هميشگي حاضر بود و زماني که لپ تاپم را بيرون آوردم تا يک نمونه نمايشي از فعاليت شرکت را به وي نشان دهم به ملايمت دستش را تکان داد و گفت: مي دانم مي خواهي چه کار کني."
آرش فردوسي سمت چپ و جلوي تصوير، دريو هاستون سمت راست و عقب
"دراپباکس" يک سرويس ذخيره سازي اطلاعات ديجيتال است که در آن زمان بيش از 50 ميليون کاربر داشت و به همين دليل جابز به "هاستون" و "فردوسي" براي خريد اين شرکت، يک مبلغ با 8 صفر را پيشنهاد کرد.
جابز، فردوسي و هاستون باهم چاي خوردند و جابز موثرانه گفت که به خريد اين شرکت تمايل دارد. اما هاستون گفت: "من مصمم هستم که شرکت بزرگي را بسازم و بنابراين آن را نمي فروشم. برايم اهميت ندارد که پيشنهاد دهنده ام کيست." (هاستون تاکيد کرد که جابز برايش يک قهرمان بود باوجود اين، پيشنهاد خريد را نپذيرفت).
جابز نيز به گرمي تبسم کرد و به اين دو جوان گفت: "دراپباکس يک محصول نيست، بلکه يک مشخصه کاربردي است."
تلاش بي ثمر استيو جابز در متقاعد کردن "دريو هاستون" و "آرش فردوسي" نيمساعت به طول انجاميد.
چند ماه بعد، جابز به آنها پيشنهاد داد که اين دو بنيانگذار جوان را در عوض ديدار مجدد در "سيليکون ولي" در دفتر کار آنها در شرکت "دراپباکس" در سانفرانسيسکو ملاقات کند، اما آن دو خواستند که اين ملاقات در "سيليکون ولي" انجام شود که اين بار رئيس اپل از اين ديدار خودداري کرد و پس از مدتي از سرويس iCloud رونمايي کرد.
پس از رونمايي از iCloud هاستون اينگونه واکنش نشان داد: "اه... لعنت!" و روز بعد اطلاعيه اي را براي تمام کارمندانش ارسال کرد: "ما يکي از شرکتهايي را در اختيار داريم که برخلاف نامهايي چون ماي- اسپيس، پالم و ياهو سريعترين رشد را در دنيا داشته است."
در سال 2008 دارايي هاستون معادل 7.2 ميليون دلار بود. در آگوست 2011 هاستون و فردوسي 7 تن از بزرگان سيليکون ولي را به منظور مشارکت با "دراپباکس" به سانفرانسيسکو دعوت کردند.
رونمايي از "آي- ابر" (iCloud)/ در آخرين حضور رسمي استيو جابز چند ماه قبل از درگذشت وي، اپل وارد دنياي ابرهاي محاسباتي شد
شرکت "دراپباکس" همانند ساير سرويسهاي دسترسي آزاد اوليه به کاربران اجازه مي دهد که با يک حجم محدود به اين سرويس ملحق شوند و از 2 گيگابايت فضاي رايگان ذخيره سازي اطلاعات لذت ببرند.
اين فضا براي بسياري از کاربراني که مي خواهند مدارک خود را ذخيره کنند کافي است، اما در صورتيکه مشتري به فضاي بيشتري نياز داشته باشد برمبناي نياز بين 10 تا 20 دلار در ماه بايد حق اشتراک پرداخت کند.
زماني که جابز در سال 2009 هاستون و آرش فردوسي را در دفتر کار خود ملاقات کرد تنها دو سال از تاسيس "دراپباکس" مي گذشت و با وجود اين 50 ميليون کاربر داشت. امروز اين شرکت بيش از 150 ميليون کاربر دارد و عليرغم اينکه 96 درصد از کاربران تنها از فضاي رايگان اين سرويس استفاده مي کنند درآمد Dropbox به 240 ميليون دلار در سال 2011 رسيد، تا جاييکه درحال حاضر يکي از رقباي جدي iCloud اپل به شمار مي رود.
شرکتي که جوان 26 ساله ايراني "ام. آي. تي" به همراه دوست آمريکايي خود در سال 2007 تاسيس کردند در سال 2008 فيناليست رقابت TechCrunch50 شد و در سال 2011 مجله Inc. Magazine نام آرش فردوسي را در فهرست سالانه 30 کارگزار اقتصادي زير 30 سال وارد کرد.