دورخيز فعالان صنعت آي سي تي براي انتخابات اتاق تهران
-(1 Body)
|
دورخيز فعالان صنعت آي سي تي براي انتخابات اتاق تهران
Visitor
993
Category:
کامپيوتر
چهارم اسفند ماه سال جاري قرار است انتخابات هفتمين دوره اتاق بازرگاني تهران برگزار شود. انتخاباتي که به واسطه آن نزديک به پنج هزار عضو اين اتاق 60 عضو هيات نمايندگان اتاق را انتخاب و آنها را براي حمايت از حقوق صنفي خود روانه اتاق بازرگاني تهران ميکنند. از بين اين تعداد اعضاي هيات نمايندگان 40 عضو نماينده بخش خصوصي و 20 عضو هم نماينده بخش دولتي خواهند بود. عضويت در هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران براي هر صنفي مزاياي بسياري دارد که بدون ترديد دفاع از حقوق قانوني آن صنف در برابر قانونها و تصميمگيريهاي دولتي ميتواند مهمترين حسن در بخش حضور در هيات نمايندگان باشد. امسال در ليست منتشر شده از بين 145 نفر فعال اقتصادي، کانديداهاي تنها 6 نفر مربوط به حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات هستند. نامزدهاي حوزه ICT انتخابات اتاق تهران عبارتنداز: وحيد صدوقي (مديرعامل همراه اول)، فرخ اميري (شرکت ماديران)، محمدحسين برخوردار (شرکت سام الکترونيک)، مسعود شنتيايي (شرکت ميکرو نرمافزار)، محمد رضا طلايي (اتحاديه صادرکنندگان نرمافزار) و پرويز شهپر (شرکت پارس آريانا رايان). وحيد صدوقي که به مدد خصوصي شدن شرکتش در دو سال گذشته، هماکنون لقب بزرگترين شرکت خصوصي را در بخش ارتباطات يدک ميکشد يکي از کانديداهاي اين دوره است. هرچند که بسياري از کارشناسان بهرغم تمام تغييرات ساختاري که همراه اول طي يک سال گذشته شاهد بوده است، اما همچنان معتقدند که اين شرکت همان شرکت دولتي سابق است و هرچند که همچنان حرف و حديثهاي بسياري پيرامون نحوه عرضه سهام شرکت مخابرات ايران در بورس وجود دارد، اما به هر حال صدوقي خود را نماينده همراه اول در اين انتخابات معرفي ميکند. مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران درباره علل حضور خود در انتخابات اتاق بازرگاني تهران گفت: بحث مفصلي در هياتمديره شرکت ارتباطات سيار ايران در خصوص حضور فعال در انتخابات اتاق بازرگاني تهران مطرح شد و قرار شد اينجانب به نمايندگي از همراه اول در انتخابات اتاق شرکت كنم.صدوقي، با بيان اينكه نام فعالان حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در انتخابات اتاق بازرگاني و صنايع و معادن كمتر به چشم ميخورد تاكيد كرد: بايد نمايندگاني از صنعت ICT در اتاق بازرگاني حضور داشته باشند تا از منافع و توانمنديهاي اين بخش دفاع كنند؛ اقتصاد در حال تغيير و تحول است و مسوولان و نمايندگان دولتي به ديدگاه بخش خصوصي احتياج دارند و به نظر من اين موضوع و حضور موثر در اين اتاق فرصت مناسبي است كه به توانمنديها و تجارب حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در اتاق توجه ويژه شود. صدوقي با اشاره به اهميت ارتقاي جايگاه بخش خصوصي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات و با تاكيد بر اينكه بخش خصوصي بايد قويتر و پررنگتر در جامعه حضور داشته باشد، ابراز كرد: صنعت ICT موتور محرك كشور محسوب ميشود و نقش موثري در ايجاد كارآفريني داشته و موانع كسب و كار را نيز برطرف ميكند و از سويي كشورمان داراي رتبه مناسبي در توسعه كسبوكار نيست و ايجاد يک بنگاه اقتصادي نيز با موانع متعددي روبهرو است كه در اين زمينه اتاق بازرگاني ميتواند اين فضا را تسهيل كرده و زمينه و بستري را فراهم كند كه نمايندگان بخش خصوصي در اين حوزه حضوري موثر و فعال داشته باشند. اين گفتههاي مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ايران در حالي مطرح ميشود که شرکت وي و شركت مخابرات ايران طي چند سال گذشته قراردادهاي بيشماري را با نمايندگان و توليدکنندگان شرکتهاي چيني منعقد کرده است. قراردادهايي که به باور اعضاي سنديکاي مخابرات ايران تيشهاي تيز بود به ريشه بخش خصوصي و توليدات داخلي. بعد از نام وحيد صدوقي، ديگر نامهاي مطرح در حوزه فناوري اطلاعات را شايد بتوان فرخ اميري مديرعامل ماديران و محمد حسين برخوردار، مدير عامل سام الکترونيک در ايران عنوان کرد. دو رقيبي که از ديرباز نامهايشان همواره با دو برند ال جي و سامسونگ همراه بوده است. مسعود شنتيايي، مديرعامل ميکرو نرمافزار که در دوره سابق رييس کميسيون فناوري اطاعات و ارتباطات اتاق بازرگاني بود اين بار نيز در ليست کانديداهاي ثبتنامي ديده ميشود. شنتيايي که يکي از منتقدان پرو پا قرص سازمان نظام صنفي رايانهاي کشور است در گفتوگويي اعلام کرده که براي اين دوره حضورش در اتاق بازرگاني تهران 8 برنامه اصلي دارد. او ميگويد: اتاق به عنوان نماينده بخش خصوصي براي فعالان اقتصادي بسيار مهم است، زيرا مسايل و مشکلات اصناف در آن مطرح و حل و فصل ميشود. به گفته وي، در سه سال گذشته تعامل خوبي بين دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه و اتاق بازرگاني به وجود آمده است، به همين دليل فعالان صنف بايد از اين فرصت نهايت استفاده را کنند.شنتيايي که به شکل کلي سابقه دستي در تاسيس تشکلهاي حوزه فاوا دارد، درباره يکي از برنامه هايش ميگويد: تقويت و انسجام صنفي يکي از برنامههايم است، چرا که در حوزه فناوري اطلاعات به دليل انشقاق صنفي برخي تشکلها از برخي ديگر جدا هستند و خواستههاي ضد و نقيضي دارند. انسجام صنفي موجب رشد و ارتقاي صنعت فناوري اطلاعات ميشود. وي اضافه ميکند: تقويت بخش خصوصي در حوزه IT و تجارت الکترونيکي تنها از طريق تمرکز امکانپذير است. براي رسيدن به اين انسجام و تمرکز پيشنهاد کردهايم براي هر رشته تخصصي تشکلي تخصصي مربوط به آن وجود داشته باشد که نمايندگان را از طريق انتخابات داخلي تعيين کنند. اين تشکلها بايد هم مشکلات خاص خود را پيگيري کنند وهم مسايل و مشکلات مشترک صنف مانند ماليات، گمرکات و غيره را بررسي و حل و فصل نمايند. طلايي، رييس اتحاديه صادرکنندگان نرمافزار از ديگر کانديداهاي با سابقه اتاق بازرگاني تهران است. سابقه وي بيشتر به تعاملش با اتاق و مرکز توسعه تجارت به بهانه آمارهاي عجيب و غيرقابل استنادي است که او از صادرات نرمافزار هر از چند گاهي بر سر زبانها مياندازد، اما آخرين نفر در ليست کانديداهاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات پرويز شهپر است. تنها نماينده سازمان نظام صنفي رايانهاي کشور که هماکنون در قامت بازرس سازمان نظام صنفي رايانهاي استان تهران مشغول به فعاليت است. البته فعاليتي که به دليل مشغلههاي کاري بسيار وي در مجمع اخير سازمان حتي نتوانست حضوري به ارائه گزارش بازرسي خود از سازمان بپردازد، هر چند که پيش از اين نام اميرحسين سعيدي نائيني به عنوان يکي از کانديداهاي سازمان در دورههاي قبلي مطرح شده بود، اما به نظر ميرسد که با اتخاذ اين سياست از سوي سازمان ناکاميهاي دومين هياتمديره سازمان کاملتر از قبل شده و اين تشکل به ظاهر منسجم صنفي براي باري ديگر نتواند کرسي اي در اتاق بازرگاني تهران به خود اختصاص دهد. نکته جالب در اين تصميم سازمان به گفت و گوي عضو هيات مديره سازمان با فناوران باز ميگردد. باقر بحري، در خصوص حضور سازمان در انتخابات اتاق ميگويد: با آنکه اتاق بازرگاني براي سازمان نظام صنفي رايانهاي بسيار اهميت دارد و معتقديم حضور فعالان صنف فناوري اطلاعات در اتاق منجربه اتخاذ تصميمات و ايجاد تسهيلات براي صنف ميشود، ولي متاسفانه موضوع اتاق جدي گرفته نشده است. البته تلاشهاي اوليه براي انتخاب کانديدا صورت گرفت، اما کافي نبود و سازمان بايد در اين مورد بيشتر تلاش ميکرد. بحري که از الکامپ با همکاري برخي از همکاران خود در هياتمديره قبلي و فعلي سازمان گروه سيمرغ را براي بهبود کسبوکار 11 شرکت خصوصي تاسيس کرده بود پيش از اين نيز در توجيه عملکرد ضعيف اين دوره سازمان نظام صنفي رايانهاي گفته بود که متاسفانه فصل نتيجه نگرفتن است.
|
|
|