|
رازهاي علي بابا
-(7 Body)
|
رازهاي علي بابا
Visitor
1008
Category:
کامپيوتر
- تجارت الکترونيک در ميان بزرگترين جمعيت آنلاين دنيا در سالهاي اخير حسابي رونق گرفته است. اين روزها شرکتهاي چيني از همين طريق به راحتي با شرکاي خارجي خود معامله ميکنند و حتي مردم اين کشور ميتوانند به راحتي پوشاک و لوازم مورد نيازشان را به اين صورت خريداري کنند. در اين ميان اما Alibaba.com براي آنها آشناترين نام در عرصه تجارت الکترونيک است. در حال حاضر تعداد کاربران اين سايت تجارت الکترونيک و حراجي آنلاين به بيش از نيم ميليارد نفر ميرسد. شايد به همين دليل هم هست که «جک ما» موسس Alibaba هميشه لبخند به لب دارد، هر چند بارها اعلام کرده است که اين موفقيت هنوز او را راضي نميکند. در کشوري که معمولا جامعه ثروتمندان آن را کودکان سياستمداران چيني تشکيل ميدهند، جک ما به خوبي توانسته به شهرت و ثروت برسد. او حتي بعد از دو بار تلاش هم نتوانست به دانشگاه برود، اما خيلي زود زبان انگليسي را از راديو ياد گرفت تا به اين ترتيب افق جديدي پيش رويش باز شود. درست به همين دليل هم او در اواسط دهه 1990 در سفري به آمريکا به عنوان مترجم، با اينترنت و تجارت آن آشنا شد. او عبارت «غذاي چيني» را در يک موتور جستوجو وارد کرد و هيچ نتيجهاي نمايش داده نشد. در همين زمان اولين فرصت پيش چشم جک ما ظاهر شد. به اين ترتيب بود که او Alibaba را در سال 1999 تاسيس کرد تا به شرکتهاي کوچک براي يافتن مشتريان و توليدکنندگان بدون حضور فيزيکي، کمک کند. حالا اين وبسايت مدعي است که 57 ميليون نفر کاربر چيني و کاربر از کشورهاي اطراف دارد و ميتواند رقيب جدي براي بزرگترين حراجي آنلاين دنيا يعني eBay باشد. رقيب ديگر Alibaba وب سايت Taobao.com يک سرويس خريد آنلاين چيني است که 300 ميليون نفر کاربر داشته و ارزش کالاهاي خريد و فروش شده در آن تا پايان سال 2009 به 29 ميليارد دلار رسيده است. رقابت ميان Alibaba و Taobao.com درست شبيه به رقابت eBay و Amazon است؛ يکي از آنها وب سايتي است که در آن هر فرد چيني با شماره ملي خودش ميتواند به عضويت آن درآمده و کالاهايش را خريد و فروش کند و در مقابل آن يک نوعي مرکز خريد آنلاين است. البته منبع درآمد هر دو اين سايتها از تبليغات و آگهيهاي آنلاين است. مشتريان Alibaba بيشتر شرکتهاي کوچک چيني هستند که ميخواهند از يک روش ارزان و راحت به بازار جهاني متصل بشوند. در مقابل شرکتها و کمپانيهاي بزرگي مانند خودرو سازان در ترکيه و بريتانيا از اين سايت استفاده ميکنند تا توليدکنندگان ارزان در چين را بدون سفر به اين کشور پيدا کنند. مقر اين شرکت تجارت الکترونيکي در شهر «هانگ هوو» بيشتر شبيه به شرکتهاي کوچک و فعال در سيليکون ولي است. طراحي داخلي اين شرکت کاملا بر اساس قوانين فنگ شويي چيني است و کارکنان آن درست مانند کارکنان شرکتهاي بزرگي مانند Google و Facebook از امکانات ورزشي يا حتي ماساژ رايگان بهرهمند هستند. Alibaba به عنوان بزرگترين شرکت چيني فعال در زمينه تجارت الکترونيک، حاميان خارجي زيادي مانند Yahoo در آمريکا و Softbank در ژاپن دارد. با اين همه اما اين شرکت به خاطر حضور در شرق دور همچنان نميتواند عملکرد موثري مانند شرکتهاي غربي داشته باشد. کشور چين بيش از ميليونها کارآفرين کوچک دارد، اما در مقابل سيستم مالي آن همچنان قديمي است. با اين اوصاف جک ما براي افزايش ترافيک سايتش يک سيستم پرداخت آنلاين به نام Alipay را در سال 2004 راهاندازي کرد. رشد استفاده از اين سيستم حتي در مواردي از رقباي آمريکايي مانند PayPal هم بيشتر بوده است. سيستم پرداخت آنلاين Alipay در حال حاضر 470 ميليون نفر کاربر در سرتاسر دنيا دارد و بيش از 500 هزار نفر تاجر چيني هم در آن عضو هستند. جالب است بدانيد که در بعضي از شهرهاي کشور چين مردم از اين سيستم براي پرداخت بهاي آب و برق مصرفي خودشان استفاده ميکنند. اين وب سايت داراي حجم وسيعي از اطلاعات بنگاههاي تجاري کوچک چيني است و ميتواند يک بنياد مشارکتي براي حضور آنها و انجام امور اعتباري ايجاد کند. بد نيست بدانيد که Alibaba چندان تمايلي به داشتن سود بيشتر ندارد و تمام سرويسهاي اصلي آن به صورت رايگان در دسترس کاربرانش قرار دارد. کاربران تنها براي سرويسهاي اضافي هزينه ميپردازند. دليل هم به عقيده جک ما مربوط است؛ او ميگويد: «رشد شرکت ميتواند سرمايهگذاري را به همراه داشته باشد.» حالا چين به عنوان يکي از غولهاي تجارت الکترونيک جهان شناخته ميشود.
|
|
|