بازار ديجيتال- بعد از بحرانهاي اقتصادي سال 2009 که گريبان بازار محصولات مختلف را هم گرفته بود، سال 2010 با بهبود شرايط اقتصادي جان دوبارهاي را به بازار محصولات متفاوت به خصوص محصولات ديجيتال شخصي داد. در اين ميان هميشه دوربينهاي ديجيتال طرفداران خاص خودشان را دارند که رونق اين بازار را رقم ميزنند.
جديدترين آمار و گزارشهاي منتشر شده از طرف بنياد محصولات و دوربينهاي عکاسي در اين مورد نشان از ثبت يک رکورد جديد در فروش جهاني اين محصولات دارد. بر اساس اين گزارشها، صادرات جهاني دوربينهاي عکاسي ديجيتال در سال 2010 برابر 5/121 ميليون دستگاه بوده که اين رقم رشد 7/14 درصدي را نسبت به سال 2009 تجربه کرده است. اين در حالي است که پيشبيني کارشناسان براي رشد بازار جهاني دوربينهاي عکاسي ديجيتال در سال 2010 در حال خوشبينانه برابر 11 درصد بوده است.
از طرف ديگر بازار جهاني دوربينهاي عکاسي ديجيتال مبتني بر لنزهاي قابل تعويض رشد 6/10 درصدي را تا پايان سال 2010 براي خودشان به ثبت رساندند. در مقابل بازار دوربينهاي عکاسي ديجيتال داراي لنز ثابت همچنان با رشد 4/89 درصدي نسبت به مدلهاي مجهز به لنزهاي قابل تغيير، سهم بيشتري از بازار را در اختيار دارند.
همانطور که انتظار ميرود بازار ژاپن با رقم 2/14 درصدي شاهد رشد قابل توجه بازار دوربينهاي مجهز به لنزهاي قابل تعويض نسبت به فروش کلي اين بازار بود. به اين ترتيب فروش اين دوربينها در بازار ژاپن تا 2/40 درصد نسبت به سال ميلادي گذشته رشد داشته است. اين در حالي است که بازار دوربينهاي داراي لنز ثابت هم در اين کشور رشدي نسبي داشته است و افزايش 5/4 درصدي را نسبت به سال 2009 ثبت کرده است.
با اين همه اما آمار نشان ميدهند که در نهايت 3/91 درصد از فروش جهاني دوربينهاي عکاسي ديجيتال در بازار کشورهاي ديگر جز بازار ژاپن بوده است. به اين ترتيب فروش جهاني دوربينهاي مبتني بر لنزهاي قابل تعويض در بازار کشورهاي غير از ژاپن در سال 2010 افزايش 8/28 درصدي داشته است، در حالي که پيش بيني کارشناسان براي اين رشد رقم 5/21 درصدي بوده است. به اين ترتيب صادرات جهاني لنزهاي مخصوص دوربينهاي با لنز قابل تعويض هم در اين سال رشد داشته و با رشد 8/34 درصدي نسبت به سال 2009، به رقم 7/21 ميليون دستگاه رسيده است.
با اين اوصاف است که به عقيده کارشناسان و تحليلگران بازار رشد بازار جهاني دوربين و لوازم عکاسي ديجيتال در سال 2010 رشد خوبي داشته است تا جايي که اين رشد حتي از پيشبينيها هم بيشتر بوده است. درست به همين دليل هم اين کارشناسان سعي کردهاند پيشبيني دقيقتري را براي بازار اين محصولات در سال 2011 ارائه دهند.
آنچه مشخص است اين است که بازار دوربين و لوازم عکاسي ديجيتال در سال 2011 هم همچنان به رشد خود ادامه ميدهد. به اين ترتيب کارشناسان بازار پيشبيني کردهاند که صادرات جهاني دوربينهاي عکاسي ديجيتال تا پايان سال ميلادي جديد با رشد دست کم 8/7 درصدي نسبت به سال 2010 به رقم 131 ميليون دستگاهي برسد که از اين ميزان 5/115 ميليون دستگاه مربوط به دوربينهايي با لنز ثابت و 5/15 ميليون دستگاه هم مربوط به دوربينهايي با لنز قابل تعويض است. اين پيشبيني برابر است با رشد 4/6 درصدي در فروش دوربينهاي با لنز ثابت و رشد 2/20 درصدي در فروش دوربينهاي با لنز قابل تعويض.