رشد بازار موبايل در برابر رکود بازار کامپيوتر
-(3 Body)
|
رشد بازار موبايل در برابر رکود بازار کامپيوتر
Visitor
949
Category:
کامپيوتر
بازار ديجيتال- بازار محصولات ديجيتال اين روزها شاهد تغييراتي بزرگ و چشمگير است که نشان از تغيير سليقه و تقاضاي کاربران در سرتاسر دنيا دارد. به اين ترتيب حتي آمار و تحقيقات انجام شده در اين زمينه نشان ميدهند که اين روزها اغلب کاربران جهان بيشتر از آنکه به فکر خريد کامپيوترهاي شخصي باشند، ترجيح ميدهند با يک گوشي موبايل هوشمند يا يک تبلت امور شخصي و روزانه خودشان را انجام بدهند. درست به همين دليل هم هست که بازار جهاني کامپيوتر اولين فصل سال 2011 را با کاهش فروش و رکود به پايان رساند، در حالي که بازار جهاني گوشيهاي موبايل رشد قابل توجهي را در اين فصل براي خودش به ثبت رسانده است. رونق بازار موبايل با هوشمندها جديدترين گزارش منتشر شده از سوي موسسه تحقيقاتي IDC در اين زمينه نشان ميدهد که بازار جهاني موبايل در اولين فصل سال ميلادي 2011 رشد 8/19 درصدي را تجربه کرده است که اين رشد به دنبال رونق بازار موبايلهاي هوشمند اتفاق افتاده است. بسياري از کارشناسان معتقدند که در واقع رشد بازار جهاني موبايل با رونق چشمگير بازار موبايلهاي هوشمند آن هم در بازار کشورهاي در حال توسعه و نه چندان پيشرفته رقم خورده است. بر اساس اين گزارش در فصل اول سال 2011 تعداد 8/371 ميليون دستگاه گوشي موبايل به سرتاسر دنيا صادر شده که اين رقم براي اولين فصل سال 2010 برابر 5/310 ميليون دستگاه بوده است. به اين ترتيب گويا بازار موبايلهاي هوشمند در اين فصل بيشتر در بازارهاي آسياي پاسيفيک، خاورميانه، آفريقا و آمريکاي لاتين رشد داشته است، البته در اين ميان نبايد تاثير کاهش قيمت اين محصولات را بر رونق بازار آنها ناديده گرفت؛ کاهشي که اغلب توليدکنندگان بزرگ براي حفظ سهم خود از اين بازار در قيمتهايشان اعمال کردند. «کوين رستيوو» يکي از تحليلگران موسسه IDC در اين مورد ميگويد: «به جز پنج توليدکننده برتر اين بازار، رشد کمپانيهاي توليدکننده ديگر مانند Alcatel، Huawei و RIM هم نشان ميدهد که کل فعالان اين بازار همچنان به دنبال کسب سهم و البته سود بيشتر از اين بازار هستند.» کارشناسان IDC اما هنوز هم معتقدند بازار جهاني گوشيهاي موبايل دست کم تا سال 2015 اين روند رشد را ادامه خواهد داد و تا آن زمان هم موبايلهاي هوشمند بيشترين سهم را از رشد اين بازار در اختيار دارند تا جايي که توليدکنندگان گوشيهاي کاربردي معمولي مجبور به وابستگي به بازار موبايلهاي هوشمند خواهند شد. ميهماني رکود در بازار کامپيوتر هر چند پيشبيني کارشناسان براي بازار جهاني کامپيوتر در فصل اول سال 2011 رشدي کمتر از 5/1 درصد بوده، اما حتي اين رشد اندک هم اتفاق نيفتد و اين بازار در اين سه ماهه اول کاهش 2/3 درصدي را به ثبت رساند تا اميد رشد در اين بازار را نا اميد کند. بسياري از تحليلگران IDC معتقدند که اين اتفاق به خاطر عدم کاهش قيمتها، بحران در ژاپن به عنوان يکي از بازيگران مهم و اصلي در اين بازار و البته رونق بازار موبايلهاي هوشمند و تبلتها رخ داده است. «جي چاو» يکي از تحليلگران اين موسسه در اين زمينه ميگويد: «حتي در بازار کشورهاي در حال توسعه که زماني بيشترين متقاضيان کامپيوترهاي شخصي را داشتند، اين محصولات بعد از موبايلهاي هوشمند و تبلتها در جايگاه دوم قرار دارند. اين در حالي است که بحران در ژاپن و البته خاورميانه شرايط را غيرقابل پيشبيني کرده است و اين موضوع تاثير چشمگيري در اين بازار ايجاد کرده است.»
|
|
|