رشد توليد و مونتاژ نمايشگر در کشور
-(3 Body)
|
رشد توليد و مونتاژ نمايشگر در کشور
Visitor
1183
Category:
کامپيوتر
طي سالهاي اخير، توليدكنندگان داخلي در زمينه توليد برخي از كالاهاي حوزه كامپيوتر در حدي رشد داشتهاند كه حجم واردات برخي از اين كالاها مانند مانيتور به كشور در حد قابل توجهي كاهش يافته است. البته فعالان بازار معتقدند اكثر توليدات داخل كشور در زمينه مانيتور در حد مونتاژ كالاها است، اما توليدكنندگان داخلي نظر ديگري دارند و بر اين باورند كه اكثر قطعات توليدي در كشور توليد ميشوند. به هر حال، چه مونتاژ و چه توليد، فرقي نميكند. مهم اين است كه توسعه خط توليد مانيتور در كشور تا حدود زيادي باعث شده است حجم واردات اين كالا به كشور كاهش يابد و صدالبته كه رشد تعرفه واردات اين كالا به كشور كه در مورد سايزهاي 19 تا 24 اينچ اعمال شده است، كمك مضاعفي به توليدكنندگان داخلي بوده است. كاهش شديد حجم واردات مانيتور به كشور بر اساس اعلام گمرك جمهوري اسلامي ايران، حجم واردات انواع مانيتور طي 12 ماه سال 88 از هشت كشور آلمان، اماراتمتحده عربي، ايتاليا، تايوان، كره، چين، آندورا (كشور كوچكي در مرز فرانسه و اسپانيا) و تركيه شش هزار و 293 كيلوگرم بوده است كه اين حجم واردات در مقايسه با سال گذشته كه اين كالا از يازده كشور وارد بازار داخلي ميشد در حدود سيوپنج هزار كيلوگرم كاهش يافته است. چراكه حجم واردات اين كالا در دوازده ماه سال 87 در حدود چهلويك هزار و 347 كيلوگرم بوده است و كشورهاي تايلند، دانمارك ،ژاپن و مالزي هم در ليست صادركنندگان اين كالا به كشور بودهاند كه امسال حجم واردات مانيتور از اين چهار كشور به ايران به صفر رسيده است. از طرفي كشورهاي آندورا و تركيه در سال 88 به ليست صادركنندگان مانيتور به ايران اضافه شدهاند. گمرك جمهوري اسلامي ايران همچنين ارزش ريالي شش هزار و 293 كيلوگرم مانيتور را به كشور در سال 88 معادل يك ميلياردو 126 ميليون و 800 هزار و 208 ريال و ارزش دلاري آن را معادل 214هزار و 649 دلار اعلام كرده است. اين در حالي است كه ارزش دلاري حجم واردات اين كالا در سال 87 معادل دو ميليون و 329 هزار و 543 دلار بوده است. همچنين بيشترين حجم واردات مانيتور در سال 88 به ايران از سوي اماراتمتحدهعربي و چين صورت گرفته است كه در سال 87 هم اماراتمتحدهعربي و چين در صدر صادركنندگان اين كالا به ايران قرار داشتند. شايعه رشد قيمت مانيتورهاي 19اينچ طي هفته گذشته برخي از فعالان بازار مانيتور با اين ادعا كه به دليل تاخير در تامين اين کالا از سوي شرکتهاي توليدکننده، به ويژه سامالکترونيک مانيتورهاي السيدي 5/18 و 19 اينچ با افزايش کاذب قيمت مواجه شده است، قيمتها را در حدود ده درصد در بازار داخلي افزايش دادند. در پي انتشار اين خبر برخي از فروشندگان نيز ادعا كردند كه مانيتورهاي 19 اينچ به ويژه مانيتورهاي سامسونگ در بازار موجود نيست و اندک مانيتورهاي باقيمانده با 10 درصد افزايش قيمت به فروش ميرسند. به عنوان مثال، مانيتور LCD پرفروش سامسونگ مدل 1943SN که اوايل هفته گذشته با قيمتي در حدود 160 هزار تومان در بازار معامله ميشد، به دليل کاهش عرضه و افزايش تقاضا، در حال حاضر با 20 هزار تومان افزايش قيمت مواجه شده است. به دنبال اين برخي از فروشندگان مانيتور با برندهاي ديگر هم از كاهش موجودي مانيتورهاي 19 اينچ با برندهاي الجي و AOC خبر دادند كه ماديران عرضهكننده مانيتورهاي اين دو برند اين خبر را تكذيب كرد. يكي از نمايندگيهاي فروش شركت سام الكترونيك نيز با تكذيب خبر كاهش موجودي مانيتورهاي 19 اينچ خود گفت: اين خبر در حد شايعه است و اين شركت طي مدت اخير به هيچ وجه با كاهش موجودي در زمينه مانيتور مواجه نبوده است، البته با مراجعه ما براي خريد يك مانيتور 19 اينچ از يكي از نمايندگيهاي فروش مانيتورهاي اين برند با اين جمله كه اين سايز مانيتور در بازار كمياب است، مواجه شديم. يكي ديگر از نمايندگيهاي فروش مانيتورهاي سامسونگ در بازار كامپيوتر اما در اين باره گفت: طي هفته گذشته موجودي مانيتورهاي 19 اينچ در بازار تا حدودي كاهش يافت كه علت هم كاهش عرضه از طرف شركت توليدكننده بود. به گفته وي، برش دادن پنل السيدي براي مانيتورهاي 19 اينچ مقداري ضايعات يا همان پرتي معروف خودمان به جاي ميگذارد كه با اين تفاسير برش پنل براي توليدكنندگان بهصرفه نيست و به همين دليل توليد اين كالا از طرف اكثر توليدكنندگان كاهش يافته است. ماديران نيز با اشاره به اين موضوع كه طي مدت اخير موجودي مانيتورهايش به حد كافي بوده است، گفت: طي هفته اخير ميزان تقاضا تا حدودي نسبت به قبل بيشتر شده است و قيمتها نيز تغييري نكرده است. علاوه بر اين موجودي مانيتورهاي 19 اينچ هم به هيچ وجه كاهش نيافته است. ماديران، نمايندگي فروش مانيتورهاي LG و AOC از عرضه مانيتور جديد AOC به بازار طي مدت اخير خبر داد كه اين مانيتور با نام V19 + در بازار شناخته ميشود و اولين مانيتور LED با سايز 19 اينچ در بازار داخلي است. اين نمايندگي با اشاره به اين موضوع كه از سال گذشته هيچ وارداتي در زمينه مانيتور نداشته است، گفت: تمام مانيتورهاي اين دو برند كه با گارانتي ماديران به بازار عرضه شدهاند از توليدات داخلي بودهاند. صالحي، مدير فروش شركت تاتونگ عرضهكننده مانيتورهاي اتيگ و زيراكس هم از ثبات قيمتها در بازار طي مدت اخير خبر داد و مدل G171W را از مانيتورهاي تازه وارد اين شركت به بازار داخلي معرفي كرد. به گفته وي، G171W يك مانيتور 3/17 اينچي LED WIDE است كه با قيمت 159 هزار تومان به فروش ميرسد. تغيير ذائقه كاربران مانيتور تا چند سال قبل- منظورمان دو سال گذشته است- مانيتورهاي 17 اينچ جزو سايزهاي پرفروش بودند كه با عرضه گسترده مانيتورهاي 19 اينچ، بازار به سمت اين مانيتورها خيز برداشت، البته عرضه نمونههاي صفحه عريض 17 اينچ تا حدودي باعث شد كاربران در برابر سايزهاي بالاتر از 17 اينچ مقاومت كنند، اما با افزايش توليد سايزهاي بزرگتر بازار خواه ناخواه به سوي سايز بزرگها رفت. در نتيجه در سال گذشته ذائقه كاربران تغيير كرد و مانيتورهاي 19 اينچ پا جاي پاي 17 اينچها گذاشتند. بر اساس اعلام ماديران در حال حاضر اين سايزهاي 19 و 20 اينچ هستند كه فروش بالايي دارند و سايزهاي 22 اينچ هم تا حدودي پرفروش شدهاند. ماديران مدلهاي V22 + و 2286 L را از مانيتورهاي سايز بزرگ پرفروش LED در بازار معرفي كرد. تاتونگ هم مدلهاي D221T و R221T را از مدلهاي پرفروش امسال معرفي كرد كه به ترتيب با قيمت 270 هزار تومان و 266 هزار تومان به فروش ميرسند. فعالان بازار همچنين معتقدند، طي دو سال اخير بازار مانيتور كه تا سالهاي قبل از آن مملو از برندهاي مختلف و توليدات خارجي بود، تحت سلطه دو برند ايراني در آمده است و مهمتر از همه اينكه قيمتها نيز تا حدودي متعادلتر از قبل شده است. به گفته ذوالقدر، يكي از فعالان بازار مانيتور، تغيير جايگاه برندها و همچنين سايز مانيتور يكي از اتفاقاتي است كه بازار مانيتور طي سالهاي اخير با آن مواجه بوده است و اگر تا دو سال قبل مانيتورهاي 17 اينچ، چه از نوع CRT و چه از نوع LCD بازار پرمخاطبي داشتند، اكنون اين مانيتورهاي 19 تا 22 اينچ هستند كه بازار را در اختيار گرفتهاند و فروش بالايي دارند. به گفته وي، عرضه مانيتورهاي صفحه عريض (WIDE) و پس از آن مانيتورهاي LED هم تا حدودي باعث شد تا توجه مصرفكنندگان به سوي مانيتورهاي سايز بزرگ جلب شود؛ چراكه در اين مانيتورها علاقهمندان به تماشاي فيلم ميتوانند فيلمها را با كيفيت بهتري ببينند و از طرفي صفحه عريضها فضاي بيشتري در اختيار كاربران قرار ميدهند. اما به هر حال در حال حاضر LEDها در اول راه هستند و اين صفحه عريضها هستند كه بازار را در دست دارند. به گفته يكي از فعالان بازار هم ديد وسيع و طبيعيتر، افزايش بهرهوري، قيمت مناسب و مقرون به صرفه و قابليتهاي كاربردي فراوان از دلايلي است كه باعث حركت شركتهاي توليدكننده به سمت مانيتورهاي صفحه عريض شده است و اين همان نقطه تمايز مانيتورهاي Wide و LCD معمولي هستند. طبق اعلام توليد و عرضهكنندگان مانيتور، ديد در مانيتورهاي صفحه عريض وسيعتر از مانيتورهاي معمولي است و زاويه ديد به ميدان ديد طبيعي انسان نزديكتر است. به اين ترتيب كاربران مانيتورهاي Wide هنگام كار راحتتر هستند.
|
|
|