معرفي برترين توليدکنندگان بازار کامپيوتر
-(10 Body)
|
معرفي برترين توليدکنندگان بازار کامپيوتر
Visitor
1107
Category:
کامپيوتر
تقويم سال 2010 هم بالاخره به آخر رسيد. اين سال، اما براي اهالي تکنولوژي و بازار آن سال خوبي نسبت به سال 2009 بود، چون فعالان اين عرصه توانستند در اين سال بهبود نسبي را بعد از يک بحران اقتصادي جدي تجربه کنند. در سال 2010 بازار کامپيوترهاي شخصي تا حد قابل توجهي تحت تاثير بازار کامپيوترهاي تبلت و کتابخوانهاي الکترونيکي قرار گرفت و کاهش نسبي را تجربه کرد. با اين حال اما حجم فروش در اين بازار در مقايسه با سال 2009 رشد قابل ملاحظهاي داشت. به اين ترتيب صرفنظر از فصل تعطيلات سال نو که تحت تاثير تخفيفها و قيمتهاي رقابتي قرار داشت، به طور کلي بازار جهاني کامپيوترهاي شخصي در فصل چهارم سال 2010 رشد متوسط 7/2 درصدي را تجربه کرد. آخرين گزارش موسسه تحقيقاتي IDC در اين زمينه نشان ميدهد که رشد بازار کامپيوترهاي شخصي در فصل چهارم هر چند کمتر از رشد پيش بيني شده 5/5 درصدي بود، اما صادرات 1/92 ميليون دستگاهي اين بازار در آخرين فصل از سال 2010 همچنان بيشترين ميزان در مقايسه با سالهاي گذشته بوده است. در نهايت اما حجم کل صادرات بازار جهاني کامپيوترهاي شخصي در سال 2010 به 2/346 ميليون دستگاه رسيده که اين ميزان نسبت به سال 2009 رشد 6/13 درصدي داشته است. کاهش تقاضا در بازار منطقه آسياي پاسيفيک به جز ژاپن در نهايت به کاهش تقاضا در بازار جهاني هم منجر شد، تا جايي که رشد در اين بازار يک رقمي شد. در مناطق ديگر جهان اما بازار با روند تقاضا پيش رفته است. بازار بزرگ ايالات متحده آمريکا در اين سال کاهش 8/4 درصدي را تجربه کرد؛ در حالي که بازار کشورهاي در حال توسعه رشد نسبي را تجربه کردند. «ديويد داود» يکي از کارشناسان موسسه IDC در اين مورد ميگويد: «انتظار ميرود بازار ايالات متحده رشد سالانه بهتري را در مقايسه با سال 2009 تجربه کند. اين اتفاق در واقع به خاطر شدت رقابت توليدکنندگان کامپيوترهاي شخصي با شرکت بزرگ Apple و محصولاتش به ويژه iPad رخ داده است. اين در حالي است که بازار اين کشور تقريبا اشباع شده است و سليقه کاربرانش به تدريج به سمت تجربههاي جديد کامپيوتري متمايل ميشود». «جي چاو» يکي ديگر از تحليلگران اين موسسه در اين مورد اعلام کرده است: «سليقه کاربران نقش مهمي در اغلب بازارها ايفا ميکند؛ همانطور که زماني ديديم ميني نوتبوکها در بازار با استقبال مواجه شدند. در واقع اين کاربران در جستوجوي محصولات جديد بوده و در هر لحظه اين محصولات جديد را با هم مقايسه ميکنند. کاهش تقاضا در بازاري مانند آسياي پاسيفيک که معمولا بيشترين رشد متعلق به آن بوده است، ميتواند تاثير چشمگيري بر بازار جهاني داشته باشد. اين خود نشانه تمايل بازار جهاني کامپيوترهاي شخصي به سمت تغيير و رشد در سال 2011 است». به اين ترتيب کارشناسان پيشبيني کردهاند که در سال 2011 رشد اين بازار دست کم به 10 درصد نسبت به سال 2010 برسد که البته انتظار ميرود اين رشد در نيمه دوم امسال به رشدي دو رقمي و بيشتر افزايش پيدا کند. پيشبينيها نشان ميدهد بخش تجاري در سال 2011 به دنبال تعويض کامپيوترهاي قديمي با محصولات جديد، بخش قابل توجهي از اين رشد را رقم بزند. روند کند رشد در بازار آسيا با وجود کاهش رشد در بازار ايالات متحده، اين بازار اما بيشترين حجم صادرات را در سالهاي گذشته در فصل چهارم سال گذشته داشته است. در بازار اروپا، خاورميانه و آفريقا (EMEA) اما تقاضاي کاربران بيشتر به سمت محصولات جديد مانند تبلتها و نتبوکها بود. به همين دليل هم بيشترين رشد را بازار تجاري براي اين منطقه رقم زد. اين بازار همچنين در سال 2010 حجم قابل توجهي از سرمايه گذاريهاي خارجي را در بخش IT به خودش اختصاص داد. بازار ژاپن هم در اين سال پر رونقترين بازار کامپيوتر را در بخش تجاري داشت. در منطقه آسياي پاسيفيک، اما صادرات کامپيوترهاي شخصي رشد 7 درصدي را در آخرين فصل سال 2010 تجربه کرد.
|
|
|