هشت برنده اينترنت در سال 2006
-(3 Body)
|
هشت برنده اينترنت در سال 2006
Visitor
1307
Category:
کامپيوتر
دنياي اقتصاد - سال 2006 سال بسيار پر رونقي براي اينترنت بود. در واقع شايد بتوان آن را سال انفجار اينترنت ناميد، اگر در سالهاي پيش رو رشدي بيش از اين را شاهد نباشيم. توسعه اينترنت با پهناي باند بالا ، توجه عميق دولتها ، در کنار گسترش اينترنت چند رسانه هاي و انتشار فيلم و موسيقي روي سايتها در حجموع باعث شد که اينترنت يکي از بهترين سالهاي عمر خود را تجربه کند. بدين منظور فهرستي از 8 برنده بزرگ اينترنت در سال 2006 را گرد آورده ايم. چراکه هرکسي دوست دارد در پايان سال بهترين ها را بشناسد. 1- گوگل همچنان گوگل پادشاه موتورهاي جستجو است. اين شرکت هشتمين سال عمر خود را بازهم با رشد و سوددهي سپري کرد. همچنين گوگل داراي بزرگترين سهم از جستجوي کاربران مي باشد. سرويس ويديو هاي گوگل براي اين شرکت 65/1 ميليارد دلار سود به ارمغان آورد. ارزش هر سهم اين شرکت بي همتاي فن آوري اطلاعات در بازار بورس آمريکا (وال استريت) به 500 دلار رسيد. خيلي بيشتر از آنکه براي خريد سايت You tube کافي باشد. 2- سايت You Tube گرچه سايت you Tube را بخاطر ويديو هاي منتشر شده توسط عموم کاربران مي شناسيم اما ، اين سايت يک ارتباط مستقيم و به تمام معنا تخت ميان کاربران اينترنت است. تخت بدين معناست که قدرت اين رسانه در دست کسي نيست و همه در يک سطح ميتوانند اطلاع رساني کنند. يک محيط مبتني بر وب بسيار ساده امکانات بي نشيري براي اطلع رساني در اختيار جهانيان قرار ميدهد. 3- اينترنت پرسرعت اتصال تلفني اينترنت ميرود که به تاريخ سپرده شود. روزي روزگاري چون خطهاي تلفن همه جا کشيده شده بودند ، اينترنت براي همگاني شدن بر آن خط ها استوار گشت. امروزه نياز به سرعت هرچه بيشتر در مبادله اطلاعات بر کسي پوشيده نيست. (*) در آمريکا اينترنت پر سرعت تقريبا 80 % مشترکين را شامل مي شود. زيرا در کنار افزايش کيفيت دوربينها و ديگر رسانه ها ، مبادله فايهاي پر حجم به سرعتهاي بالا نياز دارد. *. شايد هنوز بر عده اي در برخي ممالک پوشيده باشد ! 4- وکيل ها و قانونگذاران به تدريج که شرکتهاي اينترنتي در کنار خود اينترنت بزرگتر و بزرگتر شدند مسايل حقوقي و قضايي آنها نيز پررنگ تر و جدي تر شد. نياز به نسل جديدي از وکلا و نسل جديدي از قوانين براي فعاليتهاي ديجيتالي و کاملا محسوس بود. شرکتهاي مشاوره و خدمات حقوقي نيز از بازار بزرگ اينترنت بي بهره نماندند. تنها در سالي که گذشت در زمينه تخلفات کليک هاي تقلبي بالغ بر 90 ميليون دلار کلاهبرداري انجام شد. اگر چه اين مبلغ به نسبت حجم مبادلات تجاري اينترنت بسيار ناچيز به نظر ميرسد اما از نظر قانونگذاران همين موضوع نيز بايد عميقا مورد توجه قرار گيرد. 5- رسانه هاي عمومي براي مصرف کننده نهايي اطلاعات خدماتي همچون پست الکترونيک ، وبلاگ ، اطلاعات تماس دوستان (کتابچه آدرس آنلاين) و ويدئوهاي آماتوري همچون هديه اي باد آورده هستند. زيرا تقريبا همه اين خدمات در سرتاسر اينترنت رايگان مي باشد. اما رسانه هاي همگاني نيز که توليد کننده و يا واسطه انتقال اطلاعات هستند در سال جاري سال پر رونقي را پشت سر نهادند. توسعه امکان ارتباط متقابل با مخاطبان ، سرعت بيشتر در اطلاع رساني و ظهور قدرتهاي تازه در کنار رسانه هاي قديمي و پرسابقه بخشي از پيامد هاي توسعه اينترنت در سال جاري بود. 6- پادکست به نظر مي رسد واژه پادکست که در سال 2005 اجازه ورود به واژه نامه آکسفورد را يافت سال 2006 را فرصتي براي شناخته شده يافته باشد. اکنون نه فقط ايستگاههاي راديو بلکه دانشگاهها ، روزنامه ها و سايت هاي کودکان نيز از فنآوري پادکست براي انتشار صداي خود بهره مي جويند. حتي سايتهايي هستند که به صورت آنلاين براي بچه ها قصه تعريف مي کنند ! گرچه پادکست يک نماد تجاري ثبت شده شرکت اپل است اما امروزه در حال تبديل به يک رسانه محبوب جهاني است. زيرا هر کاربري ميتواند يک ايستگاه راديويي مخصوص به خود داشته باشد و صدايش را به گوش همگان برساند. آنهم با هزينه ي تقريبا صفر. 7- کارگران طبقه کارگر بي ترديد همواره موضوع بحث فيلسوفان و نظريه پردازان بوده است. گرچه بلوک شرق در قرني که گذشت همه حيثيت سياسي خود را براي دفاع از اين طبقه زحمتکش گذاشت ، اما به نظر ميرسد بهترين هديه کارگران از جانب سرمايه داري ترين کشور جهان رسيده باشد. اينترنت که محصول غرب بود زندگي کارگران را نيز عميقا متحول ساخت. موضوع فقط يافتن فرصتهاي شغلي بدون نياز به ترک کار فعلي نيست. اگر چه کارگران همواره به دليل محدوديتهاي مالي محدوديتهاي سختي براي ترک کار و يافتن کار جديد داشته اند ، اما با وجود کاريابي هاي اينترنتي کارگران ميتوانند همواره وضعيت شغلي خود را بهبود دهند و بدون ترک کار بدنبال فرصتهاي تازه باشند. امکاني که پيش از اين تنها متعلق به نخبگان و متخخصان بود. علاوه بر اينها امکان تفريح و ارتباطات ساده و ارزان همگي باعث شده تا جامعه کارگران زندگي بهتري را تجربه کنند. 8- مردم. تمام آنچه گفته شد ، در مورد نقش شبکه جهاني در رسانه ، دولت ، يا شرکتهاي تجاري در واقع تحولاتي است که زندگي همه انسانها را دستخوش دگرگوني ساخته. امروزه هرکسي در هر کجاي دنيا نخستين منبع اطلاعات را اينترنت مي داند ، جستجو ها از طريق موتورهاي جستجو انجام ميشوند و اطلاعات در کسري از يک جلسه کاري گيتي را در مي نوردند. ديگر نميتوان بيگناهي را در يک گوشه از جهان به قتل رساند و در گوشه اي ديگر از جهان منتظر تظاهرات نبود. حتي سربازان در ميدان جنگ زير چشمان تيز بين خبرنگاران هستند و کمترين جنايت جنگي مخابره مي شود و افکار جهان از آن آگاه مي گردد. روزي جنگ به معناي کشتن مردان ، ربودن زنان و غارت اموال بود. اگر امروزه مرگ يک غير نظامي در جنگ دولتها ، ملتها و رسانه ها را به تکاپو وا ميدارد ناشي از چيزي است که تغيير پارادايم ناشي از توسعه ارتباطات ميخوانيم. برنده نهايي آن همه انسانها هستند.
|
|
|