سايت تحليلي الف - شاخه رسانه اي يک گروه سرمايه گذار منتسب به يکي از گروه هاي سياسي، در صدد ايجاد انحصار رسانه اي بر فضاي وب و چاپي و پيشبرد اهداف خاص سياسي خود بر آمده است. انحصاري که در نهايت مي تواند به لحاظ اقتصادي و سياسي منافع ملي کشور را با تهديد مواجه سازد.
در ادبيات اقتصاد، انحصار در بيشتر انواع خود از پديده هاي شومي شناخته مي شود که در نهايت ضمن کاستن از ارزش افزوده توليدي بازار يا اقتصاد، به کاهش رفاه مصرف کننده نيز منتهي مي شود. شکل گيري انحصار معمولا با نشانگاني همچون قرار گرفتن مصرف کنندگان در وضعيتي که اصطلاحا به Locked-in يا اجبار تعبير مي شود و در آن مصرف کننده بنگاه ديگري براي مراجعه نمي يابد و يا هزينه هاي سوويچ کردن به بنگاه هاي ديگر تا آن اندازه زياد مي شود که وي را از اين کار باز مي دارد، مشخص مي شود. براي مبارزه با اين آفت نيز معمولا مراجع ضد انحصار شکل مي گيرند و قوانين ضد انحصاري تدوين مي گردد که از مضرات اقتصادي و نيز سياسي فساد انگيز شکل گيري اين انحصارات جلوگيري شود.
شکل گيري انحصار معمولا به دو شکل افقي و عمودي رخ مي دهد. انحصار افقي به وضعيتي گفته مي شود که در آن انحصارگر با خريد کمپاني هاي غالبا کوچکتري که کالاي جايگزين يا مکملي را توليد مي کنند و يا به هر نحو ديگر در بازاري زيست مي کنند که او در آن فعاليت مي کند، خود را بزرگتر مي کند. انحصارات عمودي نيز معمولا در زنجيره توليد يک محصول اتفاق مي افتد.
يکي از مهلک ترين انواع انحصارات در بازار محصولات رسانه اي اتفاق مي افتد، چه، فساد هاي سياسي ناشي از اين پديده به هزينه هاي اقتصادي آن افزوده مي شود و کاهش رفاه مصرف کننده مضاعف مي گردد. به نظر مي رسد اقتصاد ايران اين روزها در حال مواجه شدن با يک نوع انحصار خطرناک افقي و زنجيره اي شدن در حيطه رسانه هاي آنلاين و چاپي مي باشد.
به گزارش الف، يک گروه رسانه اي منتسب به تعدادي از چهره ها و احزاب سياسي چند سالي ست با شيوه هاي پيچيده و حمايت هاي سياسي مالي گروه هاي خاص، با تصاحب سايت هاي پرمخاطب اينترنتي و در اختيار گرفتن سرويس هاي مختلف روزنامه ها در صدد استفاده ابزاري از اين امکانات به نفع گرو هاي خاص برآمده است.
اين گروه رسانه اي در اولين گام، با استفاده از نفوذ محمد علي ابطحي، معاون پارلماني خاتمي در هنگامي که قدرت را دست داشت، پرشين بلاگ را که در آن زمان با فشار مالي روبه رو بود، به تصاحب خود در آورد. نکته اي که ابطحي در جشن تولد اخير پرشين بلاگ از آن پرده برداشت و به اولين جلسه خود با مديران اوليه سايت اشاره کرد و در سايت شخصي خود صراحتا از خدمات دوست صميمي خود، در توسعه کمي سايت هاي مجموعه تقدير کرد.
در اولين چالش بزرگ سياسي پس از تصاحب پرشين بلاگ، با وجوديکه مديريت گروه رسانه اي مذکور مدعي سياست تعادل و بي طرفي در تبليغات رياست جمهوري بود، وليکن حمايت از برخي نامزد ها (کروبي و معين) در مجموعه وبلاگ ها کاملا مشهود بود.
با سياسي کردن بزرگترين سرويس دهنده وبلاگ در ايران، به تدريج از کاربران آن کاسته شد. اين روند با ورود رقباي جديدي که بلاگفا در راس آن قرار داشت، تشديد شد و در نهايت پرشين بلاگ بخش اعظم سهم بازار خود را از دست داد.
با قدرت گرفتن رقبا و از دست دادن موقعيت انحصار رسانه اي پرشين بلاگ، مديريت مذکور به تخريب رقبا پرداخت. بنابر شواهد، پشت صحنه موج رسانه اي اخير بر عليه سرويس بلاگفا نيز همين گروه مي باشد، به گونه اي که از ابزار هاي رسانه اي خود همانند روزنامه اعتماد ملي در جهت انتشار اخبار مدعيان خريد بلاگفا استفاده کرد. قابل ذکر است همسر فرد مذکور از اعضاي موسس حزب اعتماد ملي مي باشد.
مونوپوليست در ادامه فعاليت خود با گسترش مجموعه و تصاحب سايت هاي ديگر، و راه اندازي سايت هاي پتشين (اعتراض نامه هاي اينترنتي)، پرشين وبلاگ و تودي لينک، نوعي بازي فشار از پايين را آغاز و با هدف قرار دادن زنان، جوانان و وبلاگ نويسان با انتشار و پوشش تومار ها و اخبار جهت دار در جهت اهداف سياسي و اقتصادي و تخريب رقبا و توسعه انحصار گام بر مي دارد.
همزمان با گسترش انحصار رسانه اي، مونوپوليست مذکور رسانه هاي چاپي را نيز از نظر دور نداشته است. چندين روزنامه ديگر از هدف هاي بعدي انحصار گر بوده اند و به روايت خبرنگاران رسانه اي، جلسات متعددي براي انعقاد قرار داد انحصاري در جهت در دست گرفتن تعدادي از صفحات آنها برگزار شده است. انحصارگر مطابق معمول به تناسب موقعيت و زمان در بازار هاي غير مرتبط نيز وارد مي شود. اين ماجرا نيز از اين سنت تمامي انحصارگران مستثني نمانده است. با توجه به نزديک شدن انتخابات شورا ها، احتمالا سرويس هاي ديگر روزنامه هاي هدف نيز به تدريج در فهرست نفوذ و پوش قرار خواهند گرفت.
مثل همه جاي دنيا، انحصار گر براي پيش برد و حفظ انحصار خود ناچار به لابي گري با گروه هاي با نفوذ است. در اين مورد نيز گروه مذکور با وجود وابستگي مشخص به يک گروه خاص سياسي که در مواقع بهره برداري سياسي خود را نشان مي دهد، سعي در افزايش تنوع گروه هاي ذينفع خود داشته است، شيوه اي که در کنار بدنام کردن و ضد نفع نشان دادن امنيتي، فرهنگي، اخلاقي رقبا تا برگزاري نمايشي کلاس هاي وبلاگ نويسي براي دانشجويان حوزه و دانشگاه تا اندازه زيادي موفق بوده است.
در همه جاي دنيا، گروه هاي تنظيم کننده بازار در موقع لزوم وارد بازار مي شوند و از تخريب بازار جلوگيري مي کنند. حال که چنين مرجع تنظيم کننده اي در اقتصاد ايران وجود ندارد، و حال که شائبه هاي بهره برداري از اين مونوپلي سياسي در عرصه انتخاب عمومي و سياست نيز در اين مورد خاص به شدت پررنگ مي نمايد، انتظار آنست که مراجع ذيصلاح با ورود به ماجرا انحصارگر را متوقف کنند.