بازار ديجيتال- بازار جهاني گوشيهاي موبايل مانند ماههاي اخير همچنان روند رشد خود را ادامه ميدهد. آمارها و تحقيقات انجام شده در اين زمينه هم اين موضوع را تاييد ميکنند.
جديدترين گزارش منتشر شده از سوي موسسه تحقيقاتي IDC در اين مورد نشان ميدهد که بازار جهاني گوشيهاي موبايل تا پايان فصل سوم سال 2011 رشد سالانه 8/12 درصدي را براي خودش به ثبت رسانده است که اين رشد به دنبال رشد تقاضا براي خريد موبايلهاي هوشمند در بازارهاي توسعه يافته و بزرگ رخ داده است.
به اين ترتيب شرکتهاي توليدکننده در فصل سوم امسال 7/393 ميليون دستگاه گوشي موبايل را به سرتاسر جهان صادر کردهاند که اين رقم براي فصل سوم سال 2010 برابر 9/348 ميليون دستگاه بوده است. رشد سالانه 8/12 درصدي اين بازار در فصل سوم بسيار بيشتر از پيشبيني رشد 3/9 درصدي بوده است که کارشناسان اين موسسه پيش از اين کرده بودند. با اين حال اما اين ميزان دومين نرخ رشد کم در دو سال گذشته براي کل بازار جهاني موبايل بوده است. بعضي از کارشناسان معتقدند که اين اتفاق به دنبال تاخير کاربران در خريد موبايلهاي هوشمند و بحرانهاي اقتصادي مالي بوده است. در واقع بازارهاي پيشرفتهاي مانند ايالات متحده آمريکا و اروپاي غربي اين روزها درگير بحرانهاي اقتصادي و مالي هستند و اين موضوع تاثير قابل توجهي بر بازار موبايلهاي هوشمند ميگذارد. «کوين رستريوو» يکي از کارشناسان موسسه IDC در اين زمينه ميگويد: «بسياري از کاربران و خريداران اين روزها در انتظار ورود گوشيهايي مانند iPhone 4S يا سري گوشيهاي BlackBerry 7 هستند که قرار بود در آخرين هفتههاي فصل سوم روانه بازار شوند. همين انتظار باعث شد تقاضا براي خريد و به دنبال آن ميزان فروش کاهش پيدا کند.»
رونق دو سيمکارتهها در بازار آسيا
در بازار کشورهاي آسيايي گوشيهاي معمولي يک بار ديگر رونق را تجربه کردند و دوباره گوشيهاي ساده Nokia بيشترين ميزان فروش را به خودشان اختصاص دادهاند. در بازار کشور چين اما گوشيهاي دو سيمکارته فروش چشمگيري داشتهاند و تب اين گوشيها به تدريج به بازار هند و کشورهاي جنوب شرق آسيا هم سرايت کرده است. در کشورهاي آسيايي اما بازار موبايلهاي هوشمند در اين فصل در اختيار دو شرکت Samsung و HTC بوده است. ZTE اما در بازار چين فروش قابل توجهي را بهدست آورده است.
بازار کشورهاي اروپاي غربي اما شاهد کاهش تقاضا براي موبايلهاي ساده و هوشمند بودهاند. بازار موبايلهاي هوشمند در اين کشورها اما گويا در دست موبايلهاي آندرويدي بوده است. با اين همه اما Nokia همچنان در هر دو بازار موبايلهاي هوشمند و ساده فروش خوبي داشته است. در بازار خاورميانه و آفريقا هم اين شرکت رشد بسيار خوبي را در فصل سوم به ثبت رسانده است که به گفته کارشناسان و فعالان بازار به خاطر فروش خوب موبايلهاي ساده آن بوده است. اين در حالي است که در اين کشورها موبايلهاي هوشمند يک بار ديگر شاهد کاهش ميزان فروش بودهاند. در اين ميان اما HTC پرفروشترين برند در بازار اين کشورها بوده است. بازار آمريکا هم همچنان تحت تاثير معرفي و عرضه iPhone 4S است و به اين ترتيب فضاي رقابتي در بازار اين کشورها حسابي افزايش پيدا کرده است تا جايي که برندهايي مانند Motorola، LG و Samsung هم توانستند در فصل سوم فروش خوبي در کشورهاي آمريکايي داشته باشند.