بي بي سي - استفاده کاربران اينترنت از امکانات شبکه جهاني اطلاعات در چند سال گذشته با راه اندازي پايگاه هاي چندرسانه اي مانند سايت يوتيوب گسترش چشمگيري يافته است.
بسياري از شبکه هاي خبري و کانال هاي تلويزيوني سعي دارند با استفاده از امکانات چندرسانه اي اينترنت، ارتباط خود با کاربران را افزايش دهند.
حجم بالاي فايل هاي صوتي و تصويري شخصي در سايت هاي چندرسانه اي به حدي زياد است که مجموعه اي غني از اطلاعات را در اختيار کاربران اينترنت قرار داده است.
اما حجم فايل هاي چندرسانه اي در اينترنت به حدي زياد است که کاربران را هنگام مراجعه به سايت هاي جستجوگر سردرگم مي کند.
در اين حال، متخصصان فناوري اطلاعات سعي دارند نتيجه کار موتورهاي جستجوگر را به موضوع هاي مورد نظر کاربران نزديک تر کنند.
سايت ديويو divvio که از روز سه شنبه فعاليت خود را در آمريکا آغاز کرده، با بهينه سازي روش جستجو در اينترنت سعي دارد با توجه به علاقمندي افراد و نيازهاي آنها، جستجوي فايل هاي چندرسانه اي را به طور اختصاصي انجام دهد.
حسين اسلامبولچي از متخصصان فناوري اطلاعات که از سال گذشته مشغول طراحي سايت ديويو بوده است درباره آن مي گويد: "سايت ديويو با بهره گيري از فناوري 'درک زمان طبيعي' و با به کارگيري الگوريتم هاي مخصوص به کاربران اجازه مي دهد شبکه هاي تصويري و شنيداري اختصاصي خود را راه اندازي کنند."
مرتبط: گفت و گو با دکتر حسين اسلامبولچي موتور جستجوگر سايت ديويو به گونه اي طراحي شده که با به کارگيري گزينه هايي مانند علاقه کاربران و الگوي مراجعه آنها به سايت هاي مختلف، فايل هاي مختلف را در اينترنت جستجو مي کند و به صورت کانال هاي اختصاصي شده در اختيار آنها قرار مي دهد.
مزيت اصلي جستجوگر ديويو بهره گيري از الگتوريتمي به نام "درک زبان طبيعي" است که حسين اسلامبولچي طراحي کرده است.
آقاي اسلامبولچي درباره تفاوت ديويو با ساير سايت هاي مشابه مي گويد: "سايت ديويو به بعضي سايت هاي ديگر مانند يوتيوب شبيه است ولي امکانات بيشتري را به کاربران عرضه مي کند. مزيت اصلي اين سايت در کنار ارائه فايل هاي چندرسانه اي، قابليت شخصي کردن جستجو در اينترنت است."
سايت ديويو که در حال فعاليت آزمايشي است در ابتداي کار تنها 750 هزار سايت را جستجو مي کند ولي دامنه فعاليت آن به تدريج افزايش خواهد يافت تا 60 درصد اينترنت را تا پايان سال 2007 پوشش دهد.
اين خدمات همچنين به زودي بر روي تلفن همراه هم ارائه خواهد شد.
حسين اسلامبولچي از مديران ارشد سابق شرکت مخابراتي AT&T آمريکا است و نقش مهمي در ارتقاي بهره وري اين شرکت و فروش 16 ميليارد دلاري آن به شرکت اس بي سي در سال 2005 داشته است.