سلطه فلش هاي پرظرفيت بر بازارن
-(7 Body)
|
سلطه فلش هاي پرظرفيت بر بازارن
Visitor
1314
Category:
کامپيوتر
با توجه به آخرين نظرسنجي باشگاه فعالان بازار ICT ايران ،UFD هاي Kingston مدت هاست که با فاصله زيادي از رقبا بيش از يک سوم سهم محبوبيت شاخص کل بازار را به خود اختصاص داده اند.با توجه به اعتباري که اين برند در سال هاي گذشته در بازار D-RAM ايران کسب کرده بود به سرعت توانست در بازار تقريباً نوپاي فلش هاي USB نيز به محبوبيت زيادي برسد.اين برند با توجه به قيمت مناسب و تصويري که در ذهن مصرف کننده ايراني ساخته است هم اکنون 34% از اين سهم را به خود اختصاص داده است. کسب اين سهم از محبوبيت در حالي است که بازار داخلي با انبوهي از برندهاي ارزان قيمت و بعضاً تقلبي مواجه شده و با توجه به تاثير معيار قيمت بر تقاضاي خريد مصرف کننده اي با سطح پايين درآمد،اين برند ها بازار رقابتي کاذبي را ايجاد کردند که بخشي از تقاضاي موجود را به سمت خود مي کشاند.نياز به زماني براي استفاده و امتحان کردن برندهاي مذکور بود تا مصرف کننده حداقل با يک بار از دست دادن اطلاعاتش،پي به تفاوت کيفيت در چيپ ست هاي به کار رفته در UFD هاي مذکور با برندهاي معتبر بازار ببرد.سوختن چيپ ست و نشان دادن ظرفيت مجازي و بالاتر از آنچه که واقعاً وجود دارد از جمله مشکلاتي است که ممکن است براي خريداران اين دسته از محصولات اتفاق بيفتد. با توجه به نظرسنجي مذکور، Sony در حالي با برخورداري از 9% از اين سهم و با فاصله 25 درصدي از Kingston در جايگاه دوم قرار دارد که در سايت رسمي اش نسبت به عرضه حجم گسترده اي از محصولات با برند تقلبي Sony در بازار هشدار داده است .حجم عرضه اين دسته از محصولات که UFD ها نيز بخش عمده اي از آن را به خود اختصاص داده اند به اندازه اي است که مي توان سهم مذکور را سهم واقعي اين برند ندانست؛ به طوري که تنوع پايين مدل هاي پر ظرفيت SONY با توجه به حجم بالاي تقاضا، بسيار پايين تر از آن است که بتوان اين سهم را مربوط به محصولات با گارانتي اصل اين شرکت دانست. پايين تر از Sony نيز برندهاي Apacer،Farassoo و A-Data هر کدام با اختصاص 7% و PQI با 6% از اين سهم جايگاه هاي بعدي را در اختيار دارند. از نکات جالب توجه ديگر شاخص ،مي توان به سقوط غير قابل پيش بيني و سوال برانگيز Zoltrix در طول فعاليتش در اين بازار از جايگاه دوم به هفتم نيز اشاره کرد.اين برند که از پيشگامان عرضه UFD در بازار ايران است ،در سال گذشته 20% از سهم محبوبيت شاخص بازار رادر اختيار داشت و پس از Kingston جايگاه دوم را از آن خود کرده بود.در شاخص بعدي و به فاصله 6 ماه به يکباره 9% از آن سهم را از دست داد.اما با توجه به قيمت هاي بالاي رقبا و تنوع پايين در بازار،تنها به رتبه سوم سقوط کرد.6 ماه بعد و در شاخص اخير Zoltrix اين بار با از دست دادن 6% ديگر ، 4 پله سقوط کرد تا هم اکنون با برخورداري از 5% از سهم مذکور در جايگاه هفتم و بالاتر از PNY بايستد.شايد بتوان استفاده از نام هاي چيني بر روي محصولات اين برند در شرايطي که تصوير آنچنان خوبي از محصولات اين کشور در بازار وجود ندارد را از دلايل کم اهميت اين سقوط دانست اما آنچه که مشخص است جايگاه تنزل پيدا کرده کنوني اين برند در ايران است که نياز به بررسي بيشتر و دقيق تري دارد.مشکلي که گريبان برند Kingmax را هم گرفت تا از جايگاه چهارم شاخص به رتبه نهم نزول پيدا کند. اما از طرف ديگر برند PNY که کمتر از يکسال است وار بازار ايران شده است نيز از رشد جالب توجهي برخوردار بوده است.اين برند که در شاخص اسفندماه گذشته تنها 0.4% از سهم شاخص محبوبيت بازار را در اختيار داشت ،هم اکنون سهمش را بيش از 10 برابر افزايش داده و در حال حاضر 4% از اين سهم را به خود اختصاص داده است. تنوع و طراحي جالب توجه محصولات ، استفاده از سياست هاي بازاريابي نوين،آگاهي و شناخت مناسب از وضعيت موجود در بازار ايران و سياست هاي قيمت گذاري هوشمندانه را مي توان از عوامل مهم اين افزايش سهم دانست. به هر حال آنچه که بيش از گذشته در اين بازار جريان دارد،کاهش تقاضا و پيرو آن عرضه برندهاي بي کيفيت و همچنين روند رو به رشد مسير تقاضا به سمت UFD هاي معتبر، پرظرفيت و ارزان قيمت است که باعث مي شود شرايط کنوني بازار نسبت به سال هاي اخير مطلوبتر ارزيابي شود.
|
|
|