جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شرکت هاي وطني چه در توشه دارند؟ جيتکس با رنگ ايراني
-(1 Body) 
شرکت هاي وطني چه در توشه دارند؟ جيتکس با رنگ ايراني
Visitor 1371
Category: کامپيوتر
هفته نامه بزرگراه فناوري -بيست و ششمين نمايشگاه جيتکس ميزبان 12 شرکت ايراني در غرفه‌اي با نام ايران و در مساحتي نزديک به 90 متر و چندين شرکت ديگر است که به‌طور مستقل در نمايشگاه حضور يافته‌اند.

هرچند که امسال نيز فضاي غرفه کشورمان بيشتر از سال گذشته نيست، اما در همين فضاي محدود هم نام‌هايي ديده مي‌شوند که داراي سابقه‌اي چند ساله از حضور در نمايشگاه هستند. از آن جمله مي‌توان به شرکت کاريارارقام اشاره کرد که سومين حضور متوالي خود در نمايشگاه جيتکس را تجربه مي‌کند. اين شرکت با کار تخصصي روي نرم‌افزار و سخت‌افزار مديريت و ارسال پيام کوتاه يا SMS و تجربه حضور در يک نمايشگاه بزرگ‌تر يعني سبيت آلمان، کمابيش مشترياني را براي خود در آن سوي مرزها يافته است و حضور مستمرش در نمايشگاه نشان از عزم جدي براي توسعه فعاليت‌ها و بازاريابي خدمات دارد. البته هموطنان ايراني، نام کاريارارقام را به‌غير از سرويس‌هاي SMS، مترادف با يک مرکز آموزش پيشرفته و مجهز دوره‌هاي تخصصي IT نظير سيسکو نيز مي‌دانند.

از ديگر شرکت‌هايي که در غرفه کشورمان حضور دارند مي‌توان به شرکت علم و صنعت اشاره کرد. اين شرکت به‌طور ويژه ساعت‌هاي حضور و غياب ساخت خود را عرضه مي‌دارد که پس از چند دوره معرفي در نمايشگاه اکنون به يکي از انتخاب‌هاي کشورهاي منطقه تبديل شده است. اين ساعت‌هاي حضور و غياب که اينترفيس آن‌ها به زبان‌هاي عربي و انگليسي نيز برگردانده شده است، در رقابت با محصولات خارجي داراي مزيت‌هاي اقتصادي و فني هستند و هنگامي که براي نخستين بار در نمايشگاه معرفي شدند، مورد استقبال بازديدکنندگان و به‌ويژه شرکت‌هاي عربي قرار گرفتند. شرکت علم و صنعت پس از حضور در نمايشگاه‌هاي سبيت در آلمان و ترکيه، اميد بيشتري به کسب سهم بيشتري از بازار کشورهاي منطقه دارد. داده‌پردازان دوران شرکت باسابقه ديگري است که نرم‌افزارهاي کنترل و مديريت ويژه ISP را پس از سال‌ها عرضه در ايران، چندي است از نمايشگاه جيتکس نيز عرضه مي‌کند. اين نرم‌افزارها که در اغلب شرکت‌هاي فراهم‌کننده اينترنت در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند، در ميان کشورهاي ديگر نيز کمابيش جايگاه خود را يافته‌اند و داده‌پردازان دوران را مصمم به حضور در رويدادهاي نمايشگاهي منطقه کرده است.

****

قبل از پرداختن به نام بقيه شرکت‌هاي ايراني، بد نيست به‌نام ثناراي نيز اشاره کنيم. شرکتي که با سهامداري تعداد زيادي از شرکت‌هاي فناوري اطلاعات ايراني، در تلاش است که راه حضور شرکت‌ها را در رويدادهاي بين‌المللي هموار و با کمک گرفتن از وزارت صنايع و تخصيص يارانه، ايراني‌ها را به حضور در نمايشگاه ترغيب کند. امسال نيز ثناراي با ميزباني 12 شرکت و ايجاد غرفه‌اي با نام ايران، اين پرچم را برافراشته است تا ما در نزديک‌ترين نمايشگاه بين‌المللي IT، غريبه نباشيم.

شرکت ثناراي که در سال گذشته تغييرات مديريتي را نيز شاهد بود، اميدوار است که امسال نيز شرکت‌ها از حضور در نمايشگاه رضايت داشته باشند؛ هرچند که قيمت غرفه‌ها بعضي از شرکت‌ها را ناراضي کرده است. در ميان شرکت‌هاي ايراني، به نام ايريسا نيز برمي‌خوريم. اين شرکت بزرگ نرم‌افزاري که ابتدا از دل فولاد مبارکه اصفهان زاده شد تا پاسخ‌گوي نيازهاي نرم‌افزاري آن مجموعه باشد، پس از استقلال از مجموعه مادر و اشتراک با چندين شرکت داخلي و خارجي، هم‌اکنون يکي از مدعيان حوزه نرم‌افزار در داخل به‌شمار مي‌آيد و اخذ نمايندگي از شرکت معظم SAP (در حوزه‌‌هاي خاص)، راه ورود شرکت را به کشورهاي ديگر باز کرده است.

****

ايران‌رايانه، شهرپرداز و نوآوران ارتباطات اميد ديگر حاضران در مجموعه 12 شرکتي ثناراي هستند که آنان نيز حضور چندباره خود را در جيتکس تجربه مي‌کنند. ضمن آنکه شرکت‌هاي صفارايانه، رايانه دانش آسيا و پيوند داده‌ها نيز به نظر مي‌آيد که براي اولين بار در غرفه ايران حاضر شده‌اند. موضوع ديگري که در غرفه ايران به چشم مي‌آيد، محدوديت فضاست که شرکت‌ها را ناچار کرده به داشتن حداکثر دو نماينده قانع باشند که همين امر گاهي اوقات به‌دليل تعدد مراجعه‌کنندگان، کار پاسخ‌گويي را دشوار مي‌کند.

اما حضور شرکت‌‌هاي ايراني فقط محدود به غرفه ثناراي نيست و بعضي ديگر به‌طور مستقل در نمايشگاه حضور يافته‌اند که مي‌توان به شرکت‌هاي آواژنگ، فراسو و دات‌کام اشاره کرد. هر سه اين شرکت‌ها تجربه زيادي را در امر برگزاري نمايشگاه در خارج از کشور دارند و حضور در نمايشگاه جيتکس را در برنامه کاري سالانه خود جاي داده‌اند.

****

شرکت فراسو که از طريق دفتر خود در امارات (شرکت Farin) در نمايشگاه حضور دارد، پس از اولين تجربه خود در Gitex Shopper در سه سال قبل، در نمايشگاه اصلي نيز حضور يافته و اندک ‌اندک محل غرفه خود را از سالن‌‌هاي اطراف به طرف مرکز سالن شماره دو انتقال داده و امسال در نزديکي غرفه شرکت Canon جاي گرفته است. غرفه‌آرايي چشم‌نواز فراسو که با انواع تجهيزات سخت‌افزاري نظير ماوس، کيبرد، هدست و... تزئين شده است، توجه زيادي را به‌خود جلب مي‌کند. ضمن آنکه نام‌هاي ايراني Tonb و Lavan نيز تاکيد ديگري بر ايراني بودن اين محصولات دارد. احمد عليپور، مديرعامل فراسو، در نشستي که چندي قبل در خصوص سومين حضور آن شرکت در نمايشگاه برگزار کرده بود، از تنها بودن يک مارک تجاري ايراني بين ساير نام‌‌ها گلايه‌مند بود و اميدوار بود که مارک‌هاي ديگري نيز در کنار نام فراسو، بتوانند سهم بيشتري از بازار را کسب کنند و اين نام‌ها در کنار يکديگر به افزايش اعتماد خريداران به نام‌‌هاي ايراني منجر شود.

****

شرکت دات‌کام نيز در چندين حضور پياپي خود و با حضور مديران ايراني و منطقه‌اي، محصولات Planet و Full را ارايه مي‌کند. جايگاه خوب اين محصولات در بين مصرف‌کنندگان ايراني، پشتوانه خوبي براي اين شرکت به‌شمار مي‌آيد که داشتن غرفه دايمي، خريداران را از وضعيت باثبات و آينده شرکت مطمئن مي‌کند. نام آشناي ديگر در نمايشگاه شرکت Digital Data Communications آلمان يا DDC سازنده تجهيزات اکتيو شبکه با نام تجاري Level One است. اين شرکت نيز محصولات خود را به‌طور انحصاري در داخل ايران از طريق شرکت پرشياسيستم (DDC Persia) ارايه مي‌کند و با حضور نمايندگان ايراني، منطقه‌اي و آلماني خود، پاسخ‌گوي علاقه‌مندان است.

طيف گسترده محصولات Level One که شامل انواع سوئيچ (لايه دو و لايه سه و گيگابيتي)، تجهيزات POE، کارت‌هاي شبکه، تجهيزات شبکه‌هاي بي‌سيم، پرينت سرور، روترهاي باند پهن، مودم‌هاي ADSL، تجهيزات VOIP، دوربين‌هاي کنترلي تحت شبکه، انواع KVM و... مي‌شود، گستره بسيار بزرگي از شرکت‌ها و موسسات را دربر مي‌گيرد. همچنين DDC اعلام کرده است که انواع مودم‌هاي باند پهن را که علاوه بر داشتن چهار پورت شبکه LAN، از ADSL2 و ADSL2+ نيز پشتيباني مي‌کنند در بازار ايران توزيع کرده و اميدوار است که اين تجهيزات با فناوري بالايي که دارند بتوانند سهم بزرگي را از بازار مصرف کسب کنند.

****

از ديگر شرکت‌هايي که حضورشان در نمايشگاه چشمگير است، مي‌توان به گلدن سيستمز که شريک تجاري گروه آواژنگ به‌شمار مي‌آيد اشاره کرد که همچون گذشته طيف وسيعي از محصولات سخت‌افزاري را به نمايش گذاشته است و شايد محصولات گيگابايت نام‌آشناترين آن‌ها باشند. البته محصولاتي که گلدن سيستمز نمايندگي ارايه آن‌ها را در اختيار دارد، چنان متنوع و مفصل هستند که به‌سادگي نمي‌توان نام همگي آن‌ها را برشمرد اما مي‌توان به محصولات axper، axtrom، کينگ‌مکس، ليدتک، لاجيتک، AMD و Labtec اشاره کرد.

****

اما حضور ايراني‌ها به همين نام‌‌ها ختم نمي‌شود. در غرفه بسياري از شرکت‌ها مي‌توانيد نمايندگان يا مديران ايراني را مشاهده کنيد که ارايه‌دهنده همان محصولات در داخل کشور هستند. از آن جمله مي‌توان به غرفه‌ها و محصولات شرکت‌هاي پاناسونيک، نوکيا، سامسونگ، فوجيتسو، تالي، AMP، دي‌لينک، فاندري، کي‌سبت، کانن، جنيوس، اسوس، سيگيت، اچ‌پي، ال‌جي، سيسکو، توشيبا و... اشاره کرد.

****

اما جاي چه چيزهايي خالي است؟ در بين انبوه نرم‌افزارهاي توليدي داخل که به کار اتوماسيون اداري مي‌آيند، ظاهرا هنوز هيچ‌کدام به‌طور جدي به فکر خروج از مرزها نيفتاده‌اند و در نتيجه با وجود مشابهت خط و زبان عربي، هنوز شرکت بزرگي که بتواند براي بازار بزرگ نرم‌افزاري کشورهاي عربي محصولي توليد کند، وجود ندارد. ضمن آنکه مسئله برون‌سپاري و تلاش جهت دريافت پروژه‌هاي نرم‌افزاري نيز عملياتي نشده و شرکت‌هاي زيادي را نمي‌توان نام برد که به‌طور جدي در پي کسب چنين پروژه‌هايي باشند. درست است که توليد در داخل کشور با وجود رقبايي چون چين، داراي مزيت اقتصادي نيست اما در پروژه‌هاي فني و با وجود دستمزد پايين کارشناسان IT، کشورمان داراي مزيت است و کاملا بصرفه است که پروژه‌هاي نرم‌افزاري در داخل انجام شوند. اما چيزي که هنوز فقدان آن به وضوح حس مي‌شود، کمبود تجربه مديريتي در انجام پروژه‌هايي اين‌چنيني و به‌خصوص پروژه‌هاي برون‌سپاري است.

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image