|
شوک به بازار ديجيتال
-(3 Body)
|
شوک به بازار ديجيتال
Visitor
1400
Category:
کامپيوتر
در پي سياستهاي خاص بانک مرکزي که با هدف يکسانسازي نرخ ارز دولتي و آزاد اعمال شده است، بازار کالاهاي مختلف از لوازم صوتي و تصويري و لوازم خانگي گرفته تا بازار کالاهاي حوزه ديجيتال و کامپيوتر تحت تاثير قرار گرفته است. کارشناسان و فعالان بازار از رشد ناگهاني قيمتها در بازار کالاهاي مختلف به ويژه کالاهاي حوزه آيتي و ديجيتال خبر داده و علت را افزايش هزينههاي خريد و واردات کالا عنوان کردند.چرا که از روز چهارشنبه 18 خردادماه به طور ناگهاني نرخ ارز آزاد با حدود 30 تومان افزايش به نرخ 1215 تومان و نرخ ارز دولتي با رشد 112 توماني به رقم 1172 تومان رسيد و چنين رشد قيمتي خواه ناخواه تاثير زيادي بر بازار گذاشت. البته اين اولين بار نيست که نوسانات و تغييرات ارزي بازار کالاهاي حوزه مذکور را تحت تاثير قرار ميدهد. اگر به خاطر داشته باشيد رشد ناگهاني و البته موقتي نرخ ارز طي چند ماه گذشته بازار کامپيوتر را به تعطيلي کشاند، ولي اين جريان موقتي بود و بازار مجددا حيات خود را از سر گرفت. کارشناسان و فعالان حوزه آيتي و ديجيتال که از رشد 5 تا 15 درصدي قيمتها طي روزهاي اخير خبر ميدهند معتقدند، اگر چه شرايطي که بازار در آن قرار دارد غير قابل پيشبيني نبود و برخي از کارشناسان چنين وضعيتي را پيشبيني کرده بودند، ولي به نظر نميرسد اين موقعيت موقتي و زودگذر باشد و پيشبيني جديد اين است که در صورت ادامه روند رشد نرخ ارز، بازار با رشد بيشتر قيمتها مواجه شود. اندر احوالات بازار کامپيوتر طي روزهاي اخير رشد ناگهاني قيمتها يکي از مهمترين اتفاقاتي است که بازار آيتي و ديجيتال، طي مدت اخير با آن مواجه شده است. به گفته برخي از کارشناسان و فعالان بازار، رشد 5 تا 15 درصدي قيمتها بازار آيتي را به تعطيلي کشانده و از خريد و فروش در بازار خبري نيست. سيامک غنيميفرد، رييس هياتمديره شرکت نقش در اين باره ميگويد، علاوه بر رشد قيمتها و کاهش تقاضا در بازار،خريد و فروشهاي عمده بين کسبه هم در حد قابل توجهي کاهش يافته است. کوروش عباسي مدير روابط عمومي شرکت آواژنگ نيز، رشد قيمتها، کاهش خريد و فروشهاي غيرنقد، چکي و اعتباري را از اتفاقات جديد در بازار آيتي و ديجيتال دانست و گفت، اتفاق مهمتري که در بازار افتاده است اين است که گروهي از فعالان بازار و شرکتها از عرضه کالا به بازار خودداري ميکنند. به عقيده وي، در شرايط فعلي بازار با سه اتفاق کاهش خريد و فروشهاي غيرنقدي، رشد ناگهاني قيمتها و عدم عرضه کالا از طرف برخي از عرضهکنندگان مواجه شده است. کاهش ثبات بازار، بروز پديده زيرفروشي و... از اتفاقات ديگري است که بازار کامپيوتر طي يک هفته اخير با آن مواجه بوده است. بروز يک کلاهبرداري 13 ميليارد توماني توسط يکي از فعالان بازار ماشينهاي اداري که در يکي از مراکز خريد و فروش کامپيوتر در خيابان وليعصر فعاليت ميکرد، از اتفاقاتي است که فعالان بازار را بيش از پيش شوکه کرده است. رشد 5 تا 15 درصدي قيمتها در بازار آيتي و ديجيتال زماني که خبر يکسانسازي نرخ ارز آزاد به طور رسمي منتشر شد، شايد تصور اکثريت اين بود که اين اتفاق تاثير چنداني روي قيمت کالاهاي حوزه آيتي و ديجيتال و حتي گوشي موبايل و... نداشته باشد. چرا که حدود 80 تا 90 درصد واردکنندگان کالاهاي اين حوزه از ارز آزاد براي واردات کالاهاي خود استفاده ميکنند.ضمن اينکه 90 درصد بازار گوشي را نمونههاي قاچاق تشکيل دادهاند. واضح است که رشد نرخ ارز دولتي نبايد تاثير چنداني در بازار اين کالاها داشته باشد. ولي از آنجا که در بازار تاثيرپذير کامپيوتر بروز هر اتفاقي ممکن است، طي مدت کوتاهي بازار با جهش ناگهاني قيمتها مواجه شد. به طوري که فعالان بازار و کارشناسان اين حوزه از رشد 5 تا 15 درصدي قيمتها طي روزهاي اخير خبر ميدهند. بگذريم از اينکه تعداد اندکي از فعالان بازار تصور ميکنند با کتمان اين موضوع ميتوانند به حفظ تعادل بازار کمک کنند. ولي به هر حال خبر رشد قيمتها، آن هم در اين حد، موضوعي نيست که بتوان به راحتي آن را کتمان کرد؛ چرا که شرکتهاي واردکننده مطرح در بازار داخلي و گروه بزرگي از فعالان بازار بر موضوع رشد ناگهاني قيمتها در بازار صحه گذاشته و حتي برخي ميزان رشد قيمتها را بيشتر اعلام کردند. سيامک غنيميفرد، رييس هياتمديره شرکت نقش، در اين رابطه ميگويد: با وجودي که هنوز نرخ ارز آزاد و دولتي يکسان نشده است، ولي در بازار شاهد رشد قيمتها هستيم. به گفته او شرکت نقش نيز پيرو بازار است و روند قيمتها در بازار روي قيمت کالاهاي اين شرکت نيز تاثير گذار است. به همين دليل قيمت محصولات ارائه شده توسط اين شرکت نيز طي مدت اخير افزايش يافته است. کوروش عباسي، مدير روابط عمومي شرکت آواژنگ نيز با تاييد خبر رشد قيمتها در بازار گفت: در شرايط فعلي بازار در وضعيت بي ثباتي به سر ميبرد و نميتوان به شرايط فعلي اعتماد کرد. وي به رشد 10 درصدي قيمتها در بازار آيتي اشاره کرد و گفت: نمي توان موضوع رشد قيمتها را تکذيب کرد و در صورت ادامه اين روند، قيمتها در بازار افزايش بيشتري خواهد يافت. به گفته وي، در حال حاضر نرخ کالاهايي نظير لپتاپ، ماوس و کيبورد و... رشد بيشتري داشته تا تجهيزات کامپيوتري مانند رم، مادربورد و... ولي در صورت ادامه اين روند، بازار اين کالاها هم در حد بيشتري تحت تاثير قرار خواهند گرفت. کوهستاني، مديرعامل شرکت پيامد رايانه سازگار نيز با بيان اين مطلب که رشد نرخ ارز دولتي روي قيمت تمام شده کالاهاي توليد داخل تاثير بسيار بيشتري گذاشته است تا کالاهاي وارداتي گفت: شرکتهاي توليدکننده داخلي نرخ محصولات خود را حدود 11 تا 15 درصد و شرکتهاي واردکننده نرخ محصولات خود را در حدود 5 درصد افزايش دادهاند؛ چرا که شرکتهاي توليدکننده از ارز دولتي استفاده ميکردند. شرکت ماديران که در زمينه توليد محصولات مختلفي فعال است، اين موضوع را تاييد کرد. به گفته ناصري، يکي از مديران کالاي اين شرکت، در حالي که به طور منطقي ماديران بايد 10 درصد به نرخ محصولاتش اضافه ميکرد، اما قيمت برخي از محصولات خود را در حدود 5 تا 10 درصد افزايش داده است. به گفته وي، اگر چه اين شرکت به عنوان يک توليدکننده شناخته ميشود، ولي بخش از فعاليت اين شرکت هم روي واردات کالاها است. به همين دليل اين شرکت به طور کامل از ارز دولتي استفاده نميکند. به گفته وي، از آنجا که اين شرکت براي پرداختهاي خود از سيستم LC استفاده ميکند،بايد تعهدات مالي خود را انجام دهد و در شرايطي كه نرخ ارز دولتي افزايش يافته است اين شرکت براي جبران هزينههاي خود ناچار است قيمتها را افزايش دهد. از نظر وي، اين رشد قيمت منطقي است، چرا که شرکتها چارهاي جز اين ندارند. فعالان بازار هم به رشد قيمت محصولات مختلف با برندهاي مختلف اشاره کرده و ميگويند، طي مدت اخير نرخ لپتاپ با برندهاي مختلف در حدود 20 تا 30 هزار تومان و در مورد برخي از برندها 50 هزار تومان افزايش يافته است. برخي نيز از رشد نرخ محصولات اپل تا سقف 60 تا 80 هزار تومان خبر ميدهند. البته بايد به اين موضوع هم توجه کرد که با توجه به شرايط بازار و نظارت اندک روي روند قيمتها، قيمت گذاري روي کالاها به شدت سليقهاي بوده و قيمتها بسته به شرکت عرضهکننده کالا است. برخي «هنوز» گران نکردهاند در حاليکه حدود 80 درصد فعالان بازار از رشد قيمتها در بازار کامپيوتر خبر ميدهند، گروهي از فعالان بازار و همچنين تعداد معدودي از شرکتهاي فعال در اين حوزه خبر رشد قيمتها در بازار را شايعه ميدانند و با تاکيد روي لفظ «هنوز» ميگويند، «هنوز قيمتها را افزايش ندادهايم». شرکت زيگورات يکي از شرکتهايي است که خبر رشد قيمتها را بهرغم تاکيد فعالان بازار روي رشد 30 تا 40 هزار توماني قيمت لپتاپهاي اين برند به ويژه لپتاپهاي سري XPS تکذيب ميکند. به گفته اميدي، لپتاپهاي موجود در بازار مدلهاي قبلي هستند و محموله جديدي وارد بازار نشده است که ما بخواهيم قيمتها را افزايش دهيم. وي گفت: در سري XPS تنها قيمت يک مدل جديد افزايش يافته است که اين افزايش قيمت هم تنها به دليل ارتقاي قابليتهاي آن بوده است. اميدي اما پيشبيني کرد در صورت ادامه روند رشد نرخ دلار ناچار به رشد قيمتها خواهند بود. حسني، مدير فروش بخش لپتاپهاي شرکت سازگار ارقام نيز با بيان اين مطلب که شرکت مذکور از مدتي قبل برخي از کالاهايش را در فروش ويژه گذاشته «هنوز»نرخ محصولاتش را افزايش نداده است. ولي به نظر ميرسد با ادامه شرايط فعلي، شاهد رشد قيمتها در محصولات اين برند هم خواهيم بود. ايزدنيا، مدير فروش شرکت حافظ پخش نيز از ثبات قيمت محصولات اين برند در بازار خبر داد. اين در حالي است که فعالان بازار و برخي از شرکتهاي مطرح از رشد 15 درصدي نرخ محصولات اين برند در بازار خبر ميدهند. چه بايد کرد؟ فکرش را بکنيد يکسانسازي نرخ ارز به معناي کاهش نرخ ارز آزاد بود نه رشد قيمت ارز دولتي. حتي تصور چنين موضوعي ميتواند براي مصرفکنندگان و افرادي که از رشد ناگهاني نرخ ارز دل پر دردي دارند شيرين باشد. ولي فعلا شرايط بر عکس است و تنها کاري که ميتوان کرد اين است که منتظر روزهاي آينده بود. پيشبيني کارشناسان و فعالان بازار از وضعيت بازار اين است که در صورت ادامه روند رشد نرخ ارز دولتي و همچنين آزاد، بازار با افزايش بيشتر قيمتها مواجه خواهد شد. برخي از کارشناسان و کسبه روزهاي سختتري را براي بازار آيتي و ديجيتال و همچنين ساير کالاها پيشبيني ميکنند و گروه اندکي نيز ميگويند اين شرايط مقطعي و زود گذر است. اما سوال اينجاست که در شرايط فعلي چه بايد کرد؟ به گفته غنيميفرد، رييس هياتمديره شرکت نقش، در شرايط فعلي بايد ميزان فروش به مصرفکنندگان را افزايش داد و در مقابل فروش به همکار را کاهش داد. شايد علت اين گفته وي اين باشد که با توجه به شرايط بازار بهتر آن است که از فروش کالا به همکاران که اکثرا به صورت غيرنقدي صورت ميگيرد خودداري شود. کوروش عباسي، مدير روابط عمومي شرکت آواژنگ هم ميگويد، مهمترين مساله اين است که بازار با وجود تمام اين مشکلات زنده و پويا باشد.
|
|
|